W124 tasonsäätö halvaantui

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

W124 tasonsäätö halvaantui

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Maanantain ratoksi tasonsäätöasiaa, osa kaksi miljoonaa neljä.

Eli huomasinpa lauantaina, että 300TD:n perä on tosi lintan näköinen, selkeästi roikollaan. Auto käyntiin laittamalla ei tilanne muuttunut, lintassa on ja pysyy. Pikku lenkki ei muuttanut tilannetta, mutta ajossa huomasin että epätasaisuuksissa perästä kuuluu molemmilta puolilta terävää kopinaa ja isommissa heitoissa takapää pomppii laajoin liikkein ja aika vallattomasti.

Pohjille kerrottakoon, että toinen takakulma on jymähdellyt tyhjää autoa ajaessa jo pitkään, mutta kuormalla meno on ollut hiljaista. Perjantaina, päivää ennen linttaantumsita, autolla ajettiin noin 200 km kuorman kanssa ja vähän heittoisempiakin teitä. Olisiko tuo kuorma ja "tositöihin joutuminen" sitten ollut 20 v vanhoille jousipalloille se viimeinen voitelu?

Eli pumpunko vaihtoon, iskaritolppien vai pallukoiden?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jousipallot rikki jos pomppii, jouset poikki tai väärät jos makaa alhaalla vaikkei ole kuormaa jne...
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Olisko tadonsäädön vipu irti poikki ja nyt laskenu sen takia?
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

laineracing kirjoitti:Olisko tadonsäädön vipu irti poikki ja nyt laskenu sen takia?
+1 :roll:
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

laineracing kirjoitti:Olisko tadonsäädön vipu irti poikki ja nyt laskenu sen takia?
No nyt en osaa sanoa, auton alla ei vielä ole käyty. Tietysti tuo olisi se toivottavampi vaihtoehto.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dealer kirjoitti:Jousipallot rikki jos pomppii, jouset poikki tai väärät jos makaa alhaalla vaikkei ole kuormaa jne...
Jouset ovat ehjät ja samat, joilla tähänkin asti on menty. Tässä siis yhdistyy pomppiminen JA perän makaaminen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Moska
Viestit: 410
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

Kevyellä kuormalla jousten pitäisi kantaa paino ja pitää perä oikeassa korkeudessa ilman tasonsäädön apua. Vasta kuormatessa tasonsäädön pitäisi alkaa kantaa painoa.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Moska kirjoitti:Kevyellä kuormalla jousten pitäisi kantaa paino ja pitää perä oikeassa korkeudessa ilman tasonsäädön apua. Vasta kuormatessa tasonsäädön pitäisi alkaa kantaa painoa.
Joo mutta jos on lyhkäset/väärät/poikkimenneet jouset ja nyt tanko poikki.

Pomppimisen tekee yleensä huonot kaasupallot.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

laineracing kirjoitti:
Moska kirjoitti:Kevyellä kuormalla jousten pitäisi kantaa paino ja pitää perä oikeassa korkeudessa ilman tasonsäädön apua. Vasta kuormatessa tasonsäädön pitäisi alkaa kantaa painoa.
Joo mutta jos on lyhkäset/väärät/poikkimenneet jouset ja nyt tanko poikki.

Pomppimisen tekee yleensä huonot kaasupallot.
Niin, siis ei se perä nyt ihan maata viistävä ole, mutta aivan selvästi matalampi kuin vielä perjantaina. Varmasti jouset tietysti jonkun verran ovat kuoleentuneet 20 vuodessa, samoin pallot.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

laineracing kirjoitti:
Moska kirjoitti:Kevyellä kuormalla jousten pitäisi kantaa paino ja pitää perä oikeassa korkeudessa ilman tasonsäädön apua. Vasta kuormatessa tasonsäädön pitäisi alkaa kantaa painoa.
Joo mutta jos on lyhkäset/väärät/poikkimenneet jouset ja nyt tanko poikki.

Pomppimisen tekee yleensä huonot kaasupallot.
Sekä että, sanottiin korjaamossa. Tanko on murtunut poikki JA säätöventtiili vuotaa eli systeemi oli jo korjaamolle päästyä lähes tyhjä.

Saatana.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Tähän samoille tulille: Mites, onko se kaasupalloissa vika kun mulla tuosa mustasa matikisa on peräpää melkein tönkkönä? Takajousista on muistaakseni 1,5- tai 2 kierrosta lyhennetty, eli n. 40mm ja tankoa muuttamatta pitäis kuulemma tuommosen aikalailla vielä pelata.. :?

Ajossa oli siis aivan semmonen että hyppyytti ku melkeimpä vain renkaista jousti.. :lol:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Juurikin palleroissa. Tulee aivan vallaton pomppulinna kun pallot on finaalissa eli ei ole enään joustavaa kalvoa pallossa ja nestehän ei paljoo jousta :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JiiTee_ kirjoitti:Tähän samoille tulille: Mites, onko se kaasupalloissa vika kun mulla tuosa mustasa matikisa on peräpää melkein tönkkönä? Takajousista on muistaakseni 1,5- tai 2 kierrosta lyhennetty, eli n. 40mm ja tankoa muuttamatta pitäis kuulemma tuommosen aikalailla vielä pelata.. :?
Siis onko yritetty laskea perää jousia katkomalla ilman tangon säätöä? Tasonsäätö yrittää (toimiessaan) pitää sen tangolla säädetyn tason vaikka jouset olisivatkin heikossa hapessa / poikki. Nyt siellä voi olla ihan s**t*n*sti painetta palloissa, kun säätö koettaa kompensoida jousten lyhyyttä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Joo, juurikin jousia lyhentämällä. :? :lol:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ihan idioottitason kysymys vielä, vaikka tämä pitäisi muistaa ulkoa muutenkin: auto kävi korjaamolla ja siellä laitettiin 2 l ZH-M:aa tankkiin. Pihassa seistessä on tullut alle läntti ja perä on taas länässä eli kyllä se venttiili aika solkenaan lientä läpi päästää.

Vielä pitäisi 30 km korjaamolle ajella, ja se kysymys liittyy tähän: tohtiiko tai kehtaako tuonne systeemiin nyt sitten lorauttaa vaikka Bilteman hydrauliikkaöljyä tuoksi matkaksi? Jotenkin luonto ei millään anna kylvää kallista merkkiöljyä pitkin Kiskon maanteitä...

Tuota ekaa siis ajattelin:

http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... ljy-36977/
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... LHM-36987/
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JiiTee_ kirjoitti:Joo, juurikin jousia lyhentämällä. :? :lol:
OK. Tangon säätöön siis... :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Atf on hydrauliikka öljy ja toimii vallanmainiosti sillä.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

laineracing kirjoitti:Atf on hydrauliikka öljy ja toimii vallanmainiosti sillä.
No, meni se biltemalaisella korjaamoon asti.

Komeeta kyllä: venttiili tullut, tanko samoin mutta putket murenevat sitä mukaa kun niihin koskee, plus toiselta pallolta tuleva ei irtoa mitenkään joten meneepi pallojenvaihjdoksi myös.

Nyt ihan hiukan sylettää.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

No se on vaan kerta kahteenkymmeneen vuoteen että ne tarvii uusia :D
® Mesen linttaklubi
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Arto N kirjoitti:No se on vaan kerta kahteenkymmeneen vuoteen että ne tarvii uusia :D
No juu. Eikä ihan mahdoton ole osien menekki ollut, kun joidenkin putkien osalta kuulemma myödään jo ei-oota KL-varaosillakin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Aku P kirjoitti:
Arto N kirjoitti:No se on vaan kerta kahteenkymmeneen vuoteen että ne tarvii uusia :D
No juu. Eikä ihan mahdoton ole osien menekki ollut, kun joidenkin putkien osalta kuulemma myödään jo ei-oota KL-varaosillakin.
pari viikkoa sitten sai viellä ihan hienosti ne isot putket palloilta-iskareille.

uusin kaikki sillon samalla..
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

laineracing kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
Arto N kirjoitti:No se on vaan kerta kahteenkymmeneen vuoteen että ne tarvii uusia :D
No juu. Eikä ihan mahdoton ole osien menekki ollut, kun joidenkin putkien osalta kuulemma myödään jo ei-oota KL-varaosillakin.
pari viikkoa sitten sai viellä ihan hienosti ne isot putket palloilta-iskareille.

uusin kaikki sillon samalla..
Joo. Ellen väärin muista, nyt oli puhe jostain pienemmistä pätkistä. Tosin ne kuulemma syntyvät metrikamasta itsekin.

Saas nähdä sitten.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Aku P kirjoitti:
laineracing kirjoitti:
Aku P kirjoitti: No juu. Eikä ihan mahdoton ole osien menekki ollut, kun joidenkin putkien osalta kuulemma myödään jo ei-oota KL-varaosillakin.
pari viikkoa sitten sai viellä ihan hienosti ne isot putket palloilta-iskareille.

uusin kaikki sillon samalla..
Joo. Ellen väärin muista, nyt oli puhe jostain pienemmistä pätkistä. Tosin ne kuulemma syntyvät metrikamasta itsekin.

Saas nähdä sitten.
No viimeviikolla soitti kooällän myyjä ja kysy miten me ne tehdään. Sanoin että jarruputkesta tekee ni tulee hyvä.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Onnellinen päätös tällekin jutulle; pirssi käy ja kukkuu ja on kotona taas. Uusiksi meni siis venttiili, pallot, se säätötanko, letkut palloilta iskareille, paksumpaa putkea noin metri ja sitä ohutta varmaan saman verran. Osien hinta oli kuutisensataa euroa (käytetty venttiili oli jo parisataa, pallot satasen pintaan kipale) joten loppulaskua en uskalla vielä miettiä.

Tarinan opetus: ulosjoustoissa klopsahteleva takapää voi johtua myös lopussa olevista palloista. Pauke nimittäin on loppunut. Vähän korkealle tuo perä ehkä oli säädetty, mutta ehtiihän sitä sitten laskea, kun säätötankokin on uusi ja herkkäliikkeinen. Ajettavuus on ehkä vähän jämympi, käytös heitoissa paljonkin jämäkämpi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Vaan eipä tullut vielä ihan valmista, taas tiputtelee jostain. 150 km matkalla voi sanoa, että tankissa vajenee hydrauliöljy muutaman millin verran ja auton alla on pieni täplä.

Mennee takuukorjauksena, jos joku liitos on huono.

Mitä siitä muuten on haittaa, jos auton perä on turhan korkea eli myös iskarit kantavat osan tyhjän auton painosta?

E: ja selvisi tämäkin. Joku mutteri vaan oli jäänyt heikolle kireydelle.
Oppia ikä kaikki.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Mitä siitä muuten on haittaa, jos auton perä on turhan korkea eli myös iskarit kantavat osan tyhjän auton painosta?

Paineakuista hajoaa kalvot.
Auton korkeus kannattaa säätää jousien korokekumeilla.
Korokekumin alle mahtuu helposti 5mm kumilätkä, jolla saa 1cm lisää korkeutta.
Mulla oli 2-kumit, laitoin 3-kumit ja 5mm kumilätkät, perä nousi 2 senttiä.
Nyt edestä korkeus pyörän navan keskeltä lokasuojan kaareen on 39 cm ja takana 41 cm polttoainetankki täynnä.

Kannattaa ottaa korkeudensäätötanko irti säätöventtiilin vivusta ja laskea auto vivusta niin alas kuin menee, silloin auto on jousien varassa.
Jos sulla on takakontissa normaalisti paljon tavaraa, rakennuskoneita, työkaluja niin anna niitten myös olla takakontissa.

Auton alla ei saa olla kun kun kääntelet vipua!!!


Oman korkeudensäätötangon säädin niin että perän painuessa 39 senttiin hydraulisäätö menee päälle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”