W124 tasonsäätö halvaantui
W124 tasonsäätö halvaantui
Maanantain ratoksi tasonsäätöasiaa, osa kaksi miljoonaa neljä.
Eli huomasinpa lauantaina, että 300TD:n perä on tosi lintan näköinen, selkeästi roikollaan. Auto käyntiin laittamalla ei tilanne muuttunut, lintassa on ja pysyy. Pikku lenkki ei muuttanut tilannetta, mutta ajossa huomasin että epätasaisuuksissa perästä kuuluu molemmilta puolilta terävää kopinaa ja isommissa heitoissa takapää pomppii laajoin liikkein ja aika vallattomasti.
Pohjille kerrottakoon, että toinen takakulma on jymähdellyt tyhjää autoa ajaessa jo pitkään, mutta kuormalla meno on ollut hiljaista. Perjantaina, päivää ennen linttaantumsita, autolla ajettiin noin 200 km kuorman kanssa ja vähän heittoisempiakin teitä. Olisiko tuo kuorma ja "tositöihin joutuminen" sitten ollut 20 v vanhoille jousipalloille se viimeinen voitelu?
Eli pumpunko vaihtoon, iskaritolppien vai pallukoiden?
Eli huomasinpa lauantaina, että 300TD:n perä on tosi lintan näköinen, selkeästi roikollaan. Auto käyntiin laittamalla ei tilanne muuttunut, lintassa on ja pysyy. Pikku lenkki ei muuttanut tilannetta, mutta ajossa huomasin että epätasaisuuksissa perästä kuuluu molemmilta puolilta terävää kopinaa ja isommissa heitoissa takapää pomppii laajoin liikkein ja aika vallattomasti.
Pohjille kerrottakoon, että toinen takakulma on jymähdellyt tyhjää autoa ajaessa jo pitkään, mutta kuormalla meno on ollut hiljaista. Perjantaina, päivää ennen linttaantumsita, autolla ajettiin noin 200 km kuorman kanssa ja vähän heittoisempiakin teitä. Olisiko tuo kuorma ja "tositöihin joutuminen" sitten ollut 20 v vanhoille jousipalloille se viimeinen voitelu?
Eli pumpunko vaihtoon, iskaritolppien vai pallukoiden?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
No nyt en osaa sanoa, auton alla ei vielä ole käyty. Tietysti tuo olisi se toivottavampi vaihtoehto.laineracing kirjoitti:Olisko tadonsäädön vipu irti poikki ja nyt laskenu sen takia?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Jouset ovat ehjät ja samat, joilla tähänkin asti on menty. Tässä siis yhdistyy pomppiminen JA perän makaaminen.dealer kirjoitti:Jousipallot rikki jos pomppii, jouset poikki tai väärät jos makaa alhaalla vaikkei ole kuormaa jne...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Joo mutta jos on lyhkäset/väärät/poikkimenneet jouset ja nyt tanko poikki.Moska kirjoitti:Kevyellä kuormalla jousten pitäisi kantaa paino ja pitää perä oikeassa korkeudessa ilman tasonsäädön apua. Vasta kuormatessa tasonsäädön pitäisi alkaa kantaa painoa.
Pomppimisen tekee yleensä huonot kaasupallot.
Niin, siis ei se perä nyt ihan maata viistävä ole, mutta aivan selvästi matalampi kuin vielä perjantaina. Varmasti jouset tietysti jonkun verran ovat kuoleentuneet 20 vuodessa, samoin pallot.laineracing kirjoitti:Joo mutta jos on lyhkäset/väärät/poikkimenneet jouset ja nyt tanko poikki.Moska kirjoitti:Kevyellä kuormalla jousten pitäisi kantaa paino ja pitää perä oikeassa korkeudessa ilman tasonsäädön apua. Vasta kuormatessa tasonsäädön pitäisi alkaa kantaa painoa.
Pomppimisen tekee yleensä huonot kaasupallot.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Sekä että, sanottiin korjaamossa. Tanko on murtunut poikki JA säätöventtiili vuotaa eli systeemi oli jo korjaamolle päästyä lähes tyhjä.laineracing kirjoitti:Joo mutta jos on lyhkäset/väärät/poikkimenneet jouset ja nyt tanko poikki.Moska kirjoitti:Kevyellä kuormalla jousten pitäisi kantaa paino ja pitää perä oikeassa korkeudessa ilman tasonsäädön apua. Vasta kuormatessa tasonsäädön pitäisi alkaa kantaa painoa.
Pomppimisen tekee yleensä huonot kaasupallot.
Saatana.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Tähän samoille tulille: Mites, onko se kaasupalloissa vika kun mulla tuosa mustasa matikisa on peräpää melkein tönkkönä? Takajousista on muistaakseni 1,5- tai 2 kierrosta lyhennetty, eli n. 40mm ja tankoa muuttamatta pitäis kuulemma tuommosen aikalailla vielä pelata.. 
Ajossa oli siis aivan semmonen että hyppyytti ku melkeimpä vain renkaista jousti..

Ajossa oli siis aivan semmonen että hyppyytti ku melkeimpä vain renkaista jousti..

® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.

Juurikin palleroissa. Tulee aivan vallaton pomppulinna kun pallot on finaalissa eli ei ole enään joustavaa kalvoa pallossa ja nestehän ei paljoo jousta 

Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus

W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Siis onko yritetty laskea perää jousia katkomalla ilman tangon säätöä? Tasonsäätö yrittää (toimiessaan) pitää sen tangolla säädetyn tason vaikka jouset olisivatkin heikossa hapessa / poikki. Nyt siellä voi olla ihan s**t*n*sti painetta palloissa, kun säätö koettaa kompensoida jousten lyhyyttä.JiiTee_ kirjoitti:Tähän samoille tulille: Mites, onko se kaasupalloissa vika kun mulla tuosa mustasa matikisa on peräpää melkein tönkkönä? Takajousista on muistaakseni 1,5- tai 2 kierrosta lyhennetty, eli n. 40mm ja tankoa muuttamatta pitäis kuulemma tuommosen aikalailla vielä pelata..
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ihan idioottitason kysymys vielä, vaikka tämä pitäisi muistaa ulkoa muutenkin: auto kävi korjaamolla ja siellä laitettiin 2 l ZH-M:aa tankkiin. Pihassa seistessä on tullut alle läntti ja perä on taas länässä eli kyllä se venttiili aika solkenaan lientä läpi päästää.
Vielä pitäisi 30 km korjaamolle ajella, ja se kysymys liittyy tähän: tohtiiko tai kehtaako tuonne systeemiin nyt sitten lorauttaa vaikka Bilteman hydrauliikkaöljyä tuoksi matkaksi? Jotenkin luonto ei millään anna kylvää kallista merkkiöljyä pitkin Kiskon maanteitä...
Tuota ekaa siis ajattelin:
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... ljy-36977/
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... LHM-36987/
Vielä pitäisi 30 km korjaamolle ajella, ja se kysymys liittyy tähän: tohtiiko tai kehtaako tuonne systeemiin nyt sitten lorauttaa vaikka Bilteman hydrauliikkaöljyä tuoksi matkaksi? Jotenkin luonto ei millään anna kylvää kallista merkkiöljyä pitkin Kiskon maanteitä...
Tuota ekaa siis ajattelin:
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... ljy-36977/
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... LHM-36987/
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
No, meni se biltemalaisella korjaamoon asti.laineracing kirjoitti:Atf on hydrauliikka öljy ja toimii vallanmainiosti sillä.
Komeeta kyllä: venttiili tullut, tanko samoin mutta putket murenevat sitä mukaa kun niihin koskee, plus toiselta pallolta tuleva ei irtoa mitenkään joten meneepi pallojenvaihjdoksi myös.
Nyt ihan hiukan sylettää.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
No juu. Eikä ihan mahdoton ole osien menekki ollut, kun joidenkin putkien osalta kuulemma myödään jo ei-oota KL-varaosillakin.Arto N kirjoitti:No se on vaan kerta kahteenkymmeneen vuoteen että ne tarvii uusia
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
pari viikkoa sitten sai viellä ihan hienosti ne isot putket palloilta-iskareille.Aku P kirjoitti:No juu. Eikä ihan mahdoton ole osien menekki ollut, kun joidenkin putkien osalta kuulemma myödään jo ei-oota KL-varaosillakin.Arto N kirjoitti:No se on vaan kerta kahteenkymmeneen vuoteen että ne tarvii uusia
uusin kaikki sillon samalla..
Joo. Ellen väärin muista, nyt oli puhe jostain pienemmistä pätkistä. Tosin ne kuulemma syntyvät metrikamasta itsekin.laineracing kirjoitti:pari viikkoa sitten sai viellä ihan hienosti ne isot putket palloilta-iskareille.Aku P kirjoitti:No juu. Eikä ihan mahdoton ole osien menekki ollut, kun joidenkin putkien osalta kuulemma myödään jo ei-oota KL-varaosillakin.Arto N kirjoitti:No se on vaan kerta kahteenkymmeneen vuoteen että ne tarvii uusia
uusin kaikki sillon samalla..
Saas nähdä sitten.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
No viimeviikolla soitti kooällän myyjä ja kysy miten me ne tehdään. Sanoin että jarruputkesta tekee ni tulee hyvä.Aku P kirjoitti:Joo. Ellen väärin muista, nyt oli puhe jostain pienemmistä pätkistä. Tosin ne kuulemma syntyvät metrikamasta itsekin.laineracing kirjoitti:pari viikkoa sitten sai viellä ihan hienosti ne isot putket palloilta-iskareille.Aku P kirjoitti: No juu. Eikä ihan mahdoton ole osien menekki ollut, kun joidenkin putkien osalta kuulemma myödään jo ei-oota KL-varaosillakin.
uusin kaikki sillon samalla..
Saas nähdä sitten.
Onnellinen päätös tällekin jutulle; pirssi käy ja kukkuu ja on kotona taas. Uusiksi meni siis venttiili, pallot, se säätötanko, letkut palloilta iskareille, paksumpaa putkea noin metri ja sitä ohutta varmaan saman verran. Osien hinta oli kuutisensataa euroa (käytetty venttiili oli jo parisataa, pallot satasen pintaan kipale) joten loppulaskua en uskalla vielä miettiä.
Tarinan opetus: ulosjoustoissa klopsahteleva takapää voi johtua myös lopussa olevista palloista. Pauke nimittäin on loppunut. Vähän korkealle tuo perä ehkä oli säädetty, mutta ehtiihän sitä sitten laskea, kun säätötankokin on uusi ja herkkäliikkeinen. Ajettavuus on ehkä vähän jämympi, käytös heitoissa paljonkin jämäkämpi.
Tarinan opetus: ulosjoustoissa klopsahteleva takapää voi johtua myös lopussa olevista palloista. Pauke nimittäin on loppunut. Vähän korkealle tuo perä ehkä oli säädetty, mutta ehtiihän sitä sitten laskea, kun säätötankokin on uusi ja herkkäliikkeinen. Ajettavuus on ehkä vähän jämympi, käytös heitoissa paljonkin jämäkämpi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Vaan eipä tullut vielä ihan valmista, taas tiputtelee jostain. 150 km matkalla voi sanoa, että tankissa vajenee hydrauliöljy muutaman millin verran ja auton alla on pieni täplä.
Mennee takuukorjauksena, jos joku liitos on huono.
Mitä siitä muuten on haittaa, jos auton perä on turhan korkea eli myös iskarit kantavat osan tyhjän auton painosta?
E: ja selvisi tämäkin. Joku mutteri vaan oli jäänyt heikolle kireydelle.
Oppia ikä kaikki.
Mennee takuukorjauksena, jos joku liitos on huono.
Mitä siitä muuten on haittaa, jos auton perä on turhan korkea eli myös iskarit kantavat osan tyhjän auton painosta?
E: ja selvisi tämäkin. Joku mutteri vaan oli jäänyt heikolle kireydelle.
Oppia ikä kaikki.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
Mitä siitä muuten on haittaa, jos auton perä on turhan korkea eli myös iskarit kantavat osan tyhjän auton painosta?
Paineakuista hajoaa kalvot.
Auton korkeus kannattaa säätää jousien korokekumeilla.
Korokekumin alle mahtuu helposti 5mm kumilätkä, jolla saa 1cm lisää korkeutta.
Mulla oli 2-kumit, laitoin 3-kumit ja 5mm kumilätkät, perä nousi 2 senttiä.
Nyt edestä korkeus pyörän navan keskeltä lokasuojan kaareen on 39 cm ja takana 41 cm polttoainetankki täynnä.
Kannattaa ottaa korkeudensäätötanko irti säätöventtiilin vivusta ja laskea auto vivusta niin alas kuin menee, silloin auto on jousien varassa.
Jos sulla on takakontissa normaalisti paljon tavaraa, rakennuskoneita, työkaluja niin anna niitten myös olla takakontissa.
Auton alla ei saa olla kun kun kääntelet vipua!!!
Oman korkeudensäätötangon säädin niin että perän painuessa 39 senttiin hydraulisäätö menee päälle.
Paineakuista hajoaa kalvot.
Auton korkeus kannattaa säätää jousien korokekumeilla.
Korokekumin alle mahtuu helposti 5mm kumilätkä, jolla saa 1cm lisää korkeutta.
Mulla oli 2-kumit, laitoin 3-kumit ja 5mm kumilätkät, perä nousi 2 senttiä.
Nyt edestä korkeus pyörän navan keskeltä lokasuojan kaareen on 39 cm ja takana 41 cm polttoainetankki täynnä.
Kannattaa ottaa korkeudensäätötanko irti säätöventtiilin vivusta ja laskea auto vivusta niin alas kuin menee, silloin auto on jousien varassa.
Jos sulla on takakontissa normaalisti paljon tavaraa, rakennuskoneita, työkaluja niin anna niitten myös olla takakontissa.
Auton alla ei saa olla kun kun kääntelet vipua!!!
Oman korkeudensäätötangon säädin niin että perän painuessa 39 senttiin hydraulisäätö menee päälle.