väärät iskarit?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

väärät iskarit?

Viesti Kirjoittaja catti »

Mies tuossa pyysi kysymään täältä, mitä mieltä te enemmän mersujen kans pelanneet. Meillä oli tuossa 320TEssä etuiskarit heikot ja ne vaihdettiin. Asentamossa laittovat ns asiantuntijoina Bilsteinin iskarit ja pitäis olla oikeansorttiset. Minkähänlaiset ne kuitenkin pitäis oikeasti olla, eli onko tuollaiseen jotkut erikoismalliset, ku nyt tää pirssi on melkosen lulla ja herkästi jyrkässä ulkokaarteessa hakeutuu vastaantulijoiden kaistalle ja muutenkin ajo-ominaisuudet o melkosen heikot :) Sporttialusta on syynätty muuten ihan ok-kuntoiseksi.

Vertailukohteena meillä on samanmoinen coupe, joka on ajettavuudeltaan aivan eriluokkaa, pysyy tiellä ja menee ku hinaaja :) Kurvit ottaa napakasti ja hiekkatiellä on ky höyryjyrä :shock: Eli kohtalaisen kova alusta, sportti kun on.

Vai johtuuko tääkin nyt siitä, että takapää on aavistuksen korkeampi ku etupää? Kysyinkin toisessa topicissa auttaisko takapäähän niiden pallukoiden vaihto, mut kukaan ei vastannu :( Tasonsäätöpumppu toimii.
Kyl toi pitäisi kuntoon saada, ettei tarttis vaihtaa bemariin... :D :twisted:
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllähän bilsteeni hyvä iskari on :D mutta onko etupäässä väljää jossakin kun alkaa kahmii tietä väärälle puolelle :roll: kyllähän takapään kumienkin vaihto voi auttaa jos ovat menneet piloille :idea:
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

touhottaja kirjoitti:kyllähän bilsteeni hyvä iskari on :D mutta onko etupäässä väljää jossakin kun alkaa kahmii tietä väärälle puolelle :roll: kyllähän takapään kumienkin vaihto voi auttaa jos ovat menneet piloille :idea:
Kaikki alustan nivelet yms tutkittiin tarkkaan eikä mistään löytynyt mitään väljää.
Onko noissa iskareissa eroja, vai käykö kaikki 124sen iskarit kaikkiin malleihin, myös sporttiin?
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

luulisin että sportissa on eri iskarit kuin sedanissa :roll:
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Sitähän minä pahoin pelkään että on menny tavalliset iskarit alle.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Mutu-tuntumalla veikkaan, että sportline alustaan kuuluu lyhyempi\jäykempi vaimennin. Ainakin tasonsäädöllisen takapääniskarit on erilaiset(erilainen numerointi iskarissa. Vakiossa muistaakseni 7 ja sportissa 6). Takapään pallukat kannattaa\pitää vaihtaa, kun perä pomppii=takapäässä ei ole joustoa juuri ollenkaan-->pallukoista lähtenyt kaasut kävelemään ja ovat täynnä nestettä.

En kyllä usko, että väärä iskari voisi aiheuttaa tuollaiset ajo-ominaisuudet. Varmuudella veikkaan, että jossain on välystä. Joko edessä tai takana. Takana ei tarvi olla välystä nivelissä juuri nimeksikään, kun alkaa nelipyöräohjaus ilmiö.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Kyl meillä aikanaan opelissa löysät etujouset aiheutti sen, että auto ohjautu miten sattuu. Sit ku jouset vaihdettiin, asettu ajo kohdalleen.
Eli ajattelin, jos tässä olis nyt niinku sillai liian löysät noi jouset. Eli jos tohon sporttiin kuuluu jäykemmät. Kun toi ajo on liian pehmeää, sellasta lullamaista, jenkkityyliin :roll:

EDIT: joku tyhmä kirjoitti ETUJOUSET ku piti olla ETUISKARIT :oops: Ja ne iskarit kyl vaihdettiin :roll:

Ihanaa olla nainen..... huoks. miten mä aina kämmään noi jouset ja iskarit vaik tiedän varsin hyvin mitä ne on :)
Johtuisko tää siitä, ku aikanaan Taunuksis oli aina jouset mitä vaihdettiin eikä iskareita ikinä :lol:
Viimeksi muokannut catti, 12.5.2008 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Kyllähän ne jousetkin aikaa myöden väsyvät. Sportissa on jäykemmät\lyhyemmät jouset, kuin vakiossa. Olisko joku heittänyt sinne vakiojouset :shock: :?: Tossa mun sedanissa on sportline alusta tasonsäädöllä ja sekin on pienessä etunojassa, mutta menee kuin juna eli ei se siitä etukenosta johdu se seilailu.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Jos tarkoitat tuota sun Sedania alakuvassasi, niin toi on kuule vielä lievää siihen verrattuna, miten pystys meidän pirssi kulkee. Meillä siinä on takarenkaan ja lokarin välis n. 8 senttiä ku edes hyvä jos 3-4 löytyy.

No niin, soitin sit tuolle asentajalle, eli siellä on KL-varaosista tilatut Bilsteinin iskarit edes (varmistin). Eikä niitä kuulema ollu saatavana muita ku yhtä mallia 124-farkkuun. Hän mietti kans, jos sinne olis taakse joku vaihtanu jotkut madallussarjan jouset tms. (tai vaik vakiot) jolloin perä on noussu liian ylös, eikä sitä saanu alas millään. Ja se sit sotkee koko järjestelmän ja auto liikkuu miten sattuu tien päällä.

Täs olis tämmönen teoria, kommentteja kiitos.

Mistäs mä sit tiedän, millaset jouset siel on ja mitä siel pitäis olla??? :roll:
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

No nii, nyt se on sit todistettu. Eli tos farkus ei toimi tasonsäätö. Käytiin viikonloppuna naisten kans Jämsäs jäätelöllä ja perä oli ihan maassa. Ei me nyt sentään niin pal paineta :shock: Eli normiasennossa tuo takalokari on n. 10 senttiä renkaan yläpuolella, ja kuorma päällä näkyi putoavan 7 senttiä alaspäin. Ei ole aikuisia ollu meitin kyydis vielä niin tää oli eka kerta ku tuli testattua sekin. Pohja raapi maata kaikenaikaa :)

Olisko nyt kuitenki niin että vika olis siellä pumpun puolella?? Ku kerran auto joustaa kuitenkin ihan normaalisti. Vai onko siinä sit tosiaan väärät iskarit tai peräti jouset? Täytyykö mun nyt ens alkuun tosiaan mennä tutkimaan auton alle niitä jousien kumeja, kuten exä kehotti? Siis minun pitäis mennä maate auton viereen ??? :shock:
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

Auttamis halu on kova , kirjallinen ulosanti voi olla huono, mutta yritetään :roll:

minun mielestä farkun perä ei sais painua silloinkaan vaikka auto on lastattu aikuisilla ihmisillä :roll: :wink:

1. tarkasta onko järjestelmässä öljyä (ZH-M) , jos ei ole niin lisää ja tutki vuotaako jostakin
2. ryömi auton alle tarkasta onko säätötanko paikoillaan / oikein . sellainen pallonivelpäinen tanko "taka-akseli" linjalla tarkemmin sanottuna kallistuksen vakaimen ja venttiili välissä

3. onko taka"iskarit" oikeat ettei edellinen omistaja olis vaihtanut normaaleita iskareita, :twisted:

oikeista farkun "takaiskareista" lähtee letku tasonsäätö linjastoon :wink:
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Hienoa, vinkit mitä käsken miehen tehdä :lol: Se just tuumas äsken tossa kun ajettiin Forssaan hakemaan FHta korjauksesta, ettei ymmärrä siitä tasonsäädöstä mitään :) voinkin nyt neuvoa vierestä...
Mistä tuo öljy tarkastetaan???
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

catti kirjoitti:Mistä tuo öljy tarkastetaan???
Moottori tilassa on "kanttikas" muovinen säiliö, säiliönkorkissa mittatikku.
Säiliössä luultavasti tarra jossa tekstiä mm.ZH-M.
Epäilen sijaintia kuljettajan puolelle
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

No nii, sattu olemaan isäntä eilen kotona joten hää teki tarkastukset.
Öljyä on tarpeeks (3/4 täynnä). Tuon hää oli kyl osannu kattoo jo aiemminkin.

Iskareista löytyy letku, eli ne on oikeanlaiset.

Jos tasonsäätö on oikeanpuoleisen vetoakselin etupuolella oleva mötikkä. Jonne menee joku kuulatanko? Lyhyt, jonne menee nesteputkia, yläpuolelle menee putki iskarista. Onko tää ny se, vai mikä? Siellä on aikankin kaikki paikallaan.

Mitenkäs nuo jouset sais tietää onko oikeat vai väärät?
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

catti kirjoitti:Jos tasonsäätö on oikeanpuoleisen vetoakselin etupuolella oleva mötikkä. Jonne menee joku kuulatanko? Lyhyt, jonne menee nesteputkia, yläpuolelle menee putki iskarista. Onko tää ny se, vai mikä?
No siinäpä se on. Tasonsäädön säätöventtiili.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Marco kirjoitti:
catti kirjoitti:Jos tasonsäätö on oikeanpuoleisen vetoakselin etupuolella oleva mötikkä. Jonne menee joku kuulatanko? Lyhyt, jonne menee nesteputkia, yläpuolelle menee putki iskarista. Onko tää ny se, vai mikä?
No siinäpä se on. Tasonsäädön säätöventtiili.
no nih, eli siinäkään ei sit vikaa... miten ihmees me saadaan toi perä alemmas... Ja sillai että se vielä pysyis kuosissaan kuormapäälläkin...

Ei taida jäädä enää ku väärät jouset? Tai sit toi säätö ei toimi vaik kaikki o paikoillaan ja öljyä löytyy.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Venttiilin toiminnan voi kokeilla. Auto montun päälle tai jos ei monttua, niin ajaa vaikka lankkujen yms. päälle niin, että alle jää reilusti tilaa ryömiä säätelemään tankoa.

JA TÄSSÄ SITTEN PITÄÄ OLLA VAROVAINEN, ETTEI JÄÄ AUTON ALLE RUTISTUKSIIN!!!

Sitten vaan tanko irti, kone käymään ja liikuttelemaan vipua ja katsomaan tapahtuuko mitään. Apumies voi hieman nostaa kierroksia, niin toimii joutusammin tuo tasonsäädön pumppu.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

No voi sun. Tarttee sit odottaa pari viikkoa että saa exän naapurin telineelle. Ittellä on vaan hallitunkki ja exällä pylväsnosturi, niistä ei tässä tainnu paljon apua olla :lol:
(Lankkujakaan ei löydy ku kaik o poltettu :D )
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Supa
Viestit: 746
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Kunnon sorapihamekaanikko ottais lapion ja tekis sen verran poteroa että mahtuu alle :D
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

:) mut ku me ei olla :) Me ollaan niitä, jotka raahaa auton korjaamolle, jollei käsiä likaamatta itse onnistu. :shock:
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

Säätö tanko voi olla jumissa tarkemmin sanottuna ne pallonivelet siinä.
:arrow: alapäästä irti ja kokeilemaan


mitä jousiin tulee ne voi olla vaihdettu jostain syystä(katkeaminen) normijousiin :roll: (eikös tässä puhuta sportlinestä) silloin ovat pitemmät (vrt. sportline)

tason säätö tulee säätää oikein eli
-Tanko irti (riittää toisesta päästä).
- päästetään paine tasonsäädöstä, venttiiliä "avaamalla" eli lasketaan auto vapaasti jousien varaan. (tässä vaiheessa selviää jousien oikeillisuus, jääkö perä ylös vai alas)
- säätimen keskivaiheila pitäis tuntua hienoinen pykälä joka on "0"kohta
-säädetään tanko tähän
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

Pumppu, tarkistetaampa sekin.

-auto käyntiin.
-katse tasonsäädön säiliöön, tuleeko "korkkiin" tulevasta paluuputkesta
öljyä, (jos ei saa selvää lisää hiukan kierroksia)
korkkia voi vähän raottaa näkyvyyden parantamiseksi.
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Kiitos vinkeistä :) odottelen viikonloppua kun mies tulee taas kotiin, pääsee asentamaan :)
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5213
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

jone77 kirjoitti:- säätimen keskivaiheila pitäis tuntua hienoinen pykälä joka on "0"kohta
-säädetään tanko tähän
Siinä venttiilin tangossa on kolme reikää, joista sisimmäisellä saa lukittua venttiilin nolla-asentoon – venttiilin rungossa on tuolla kohti reikä. Lukitukseen tarvitsee noin kolmen - neljän millin paksuisen tapin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Nyt menee yli hilseen, aamulla katoin ja takapää näytti olleen alempana kuin eilen. Ei kai se aio pudota ittekseen alas??? Mun mielestä se takapää jotenki narahti töihin tullessa, voi tietty olla harhaakin...
Ehkä palaamme asiaan viikonloppuna kun asia on työn alla.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”