väärät iskarit?
väärät iskarit?
Mies tuossa pyysi kysymään täältä, mitä mieltä te enemmän mersujen kans pelanneet. Meillä oli tuossa 320TEssä etuiskarit heikot ja ne vaihdettiin. Asentamossa laittovat ns asiantuntijoina Bilsteinin iskarit ja pitäis olla oikeansorttiset. Minkähänlaiset ne kuitenkin pitäis oikeasti olla, eli onko tuollaiseen jotkut erikoismalliset, ku nyt tää pirssi on melkosen lulla ja herkästi jyrkässä ulkokaarteessa hakeutuu vastaantulijoiden kaistalle ja muutenkin ajo-ominaisuudet o melkosen heikot Sporttialusta on syynätty muuten ihan ok-kuntoiseksi.
Vertailukohteena meillä on samanmoinen coupe, joka on ajettavuudeltaan aivan eriluokkaa, pysyy tiellä ja menee ku hinaaja Kurvit ottaa napakasti ja hiekkatiellä on ky höyryjyrä Eli kohtalaisen kova alusta, sportti kun on.
Vai johtuuko tääkin nyt siitä, että takapää on aavistuksen korkeampi ku etupää? Kysyinkin toisessa topicissa auttaisko takapäähän niiden pallukoiden vaihto, mut kukaan ei vastannu Tasonsäätöpumppu toimii.
Kyl toi pitäisi kuntoon saada, ettei tarttis vaihtaa bemariin...
Vertailukohteena meillä on samanmoinen coupe, joka on ajettavuudeltaan aivan eriluokkaa, pysyy tiellä ja menee ku hinaaja Kurvit ottaa napakasti ja hiekkatiellä on ky höyryjyrä Eli kohtalaisen kova alusta, sportti kun on.
Vai johtuuko tääkin nyt siitä, että takapää on aavistuksen korkeampi ku etupää? Kysyinkin toisessa topicissa auttaisko takapäähän niiden pallukoiden vaihto, mut kukaan ei vastannu Tasonsäätöpumppu toimii.
Kyl toi pitäisi kuntoon saada, ettei tarttis vaihtaa bemariin...
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
MB124 320 TE vm 1993
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Kaikki alustan nivelet yms tutkittiin tarkkaan eikä mistään löytynyt mitään väljää.touhottaja kirjoitti:kyllähän bilsteeni hyvä iskari on mutta onko etupäässä väljää jossakin kun alkaa kahmii tietä väärälle puolelle kyllähän takapään kumienkin vaihto voi auttaa jos ovat menneet piloille
Onko noissa iskareissa eroja, vai käykö kaikki 124sen iskarit kaikkiin malleihin, myös sporttiin?
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
MB124 320 TE vm 1993
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Mutu-tuntumalla veikkaan, että sportline alustaan kuuluu lyhyempi\jäykempi vaimennin. Ainakin tasonsäädöllisen takapääniskarit on erilaiset(erilainen numerointi iskarissa. Vakiossa muistaakseni 7 ja sportissa 6). Takapään pallukat kannattaa\pitää vaihtaa, kun perä pomppii=takapäässä ei ole joustoa juuri ollenkaan-->pallukoista lähtenyt kaasut kävelemään ja ovat täynnä nestettä.
En kyllä usko, että väärä iskari voisi aiheuttaa tuollaiset ajo-ominaisuudet. Varmuudella veikkaan, että jossain on välystä. Joko edessä tai takana. Takana ei tarvi olla välystä nivelissä juuri nimeksikään, kun alkaa nelipyöräohjaus ilmiö.
En kyllä usko, että väärä iskari voisi aiheuttaa tuollaiset ajo-ominaisuudet. Varmuudella veikkaan, että jossain on välystä. Joko edessä tai takana. Takana ei tarvi olla välystä nivelissä juuri nimeksikään, kun alkaa nelipyöräohjaus ilmiö.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Kyl meillä aikanaan opelissa löysät etujouset aiheutti sen, että auto ohjautu miten sattuu. Sit ku jouset vaihdettiin, asettu ajo kohdalleen.
Eli ajattelin, jos tässä olis nyt niinku sillai liian löysät noi jouset. Eli jos tohon sporttiin kuuluu jäykemmät. Kun toi ajo on liian pehmeää, sellasta lullamaista, jenkkityyliin
EDIT: joku tyhmä kirjoitti ETUJOUSET ku piti olla ETUISKARIT Ja ne iskarit kyl vaihdettiin
Ihanaa olla nainen..... huoks. miten mä aina kämmään noi jouset ja iskarit vaik tiedän varsin hyvin mitä ne on
Johtuisko tää siitä, ku aikanaan Taunuksis oli aina jouset mitä vaihdettiin eikä iskareita ikinä
Eli ajattelin, jos tässä olis nyt niinku sillai liian löysät noi jouset. Eli jos tohon sporttiin kuuluu jäykemmät. Kun toi ajo on liian pehmeää, sellasta lullamaista, jenkkityyliin
EDIT: joku tyhmä kirjoitti ETUJOUSET ku piti olla ETUISKARIT Ja ne iskarit kyl vaihdettiin
Ihanaa olla nainen..... huoks. miten mä aina kämmään noi jouset ja iskarit vaik tiedän varsin hyvin mitä ne on
Johtuisko tää siitä, ku aikanaan Taunuksis oli aina jouset mitä vaihdettiin eikä iskareita ikinä
Viimeksi muokannut catti, 12.5.2008 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
MB124 320 TE vm 1993
Kyllähän ne jousetkin aikaa myöden väsyvät. Sportissa on jäykemmät\lyhyemmät jouset, kuin vakiossa. Olisko joku heittänyt sinne vakiojouset Tossa mun sedanissa on sportline alusta tasonsäädöllä ja sekin on pienessä etunojassa, mutta menee kuin juna eli ei se siitä etukenosta johdu se seilailu.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Jos tarkoitat tuota sun Sedania alakuvassasi, niin toi on kuule vielä lievää siihen verrattuna, miten pystys meidän pirssi kulkee. Meillä siinä on takarenkaan ja lokarin välis n. 8 senttiä ku edes hyvä jos 3-4 löytyy.
No niin, soitin sit tuolle asentajalle, eli siellä on KL-varaosista tilatut Bilsteinin iskarit edes (varmistin). Eikä niitä kuulema ollu saatavana muita ku yhtä mallia 124-farkkuun. Hän mietti kans, jos sinne olis taakse joku vaihtanu jotkut madallussarjan jouset tms. (tai vaik vakiot) jolloin perä on noussu liian ylös, eikä sitä saanu alas millään. Ja se sit sotkee koko järjestelmän ja auto liikkuu miten sattuu tien päällä.
Täs olis tämmönen teoria, kommentteja kiitos.
Mistäs mä sit tiedän, millaset jouset siel on ja mitä siel pitäis olla???
No niin, soitin sit tuolle asentajalle, eli siellä on KL-varaosista tilatut Bilsteinin iskarit edes (varmistin). Eikä niitä kuulema ollu saatavana muita ku yhtä mallia 124-farkkuun. Hän mietti kans, jos sinne olis taakse joku vaihtanu jotkut madallussarjan jouset tms. (tai vaik vakiot) jolloin perä on noussu liian ylös, eikä sitä saanu alas millään. Ja se sit sotkee koko järjestelmän ja auto liikkuu miten sattuu tien päällä.
Täs olis tämmönen teoria, kommentteja kiitos.
Mistäs mä sit tiedän, millaset jouset siel on ja mitä siel pitäis olla???
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
MB124 320 TE vm 1993
No nii, nyt se on sit todistettu. Eli tos farkus ei toimi tasonsäätö. Käytiin viikonloppuna naisten kans Jämsäs jäätelöllä ja perä oli ihan maassa. Ei me nyt sentään niin pal paineta Eli normiasennossa tuo takalokari on n. 10 senttiä renkaan yläpuolella, ja kuorma päällä näkyi putoavan 7 senttiä alaspäin. Ei ole aikuisia ollu meitin kyydis vielä niin tää oli eka kerta ku tuli testattua sekin. Pohja raapi maata kaikenaikaa
Olisko nyt kuitenki niin että vika olis siellä pumpun puolella?? Ku kerran auto joustaa kuitenkin ihan normaalisti. Vai onko siinä sit tosiaan väärät iskarit tai peräti jouset? Täytyykö mun nyt ens alkuun tosiaan mennä tutkimaan auton alle niitä jousien kumeja, kuten exä kehotti? Siis minun pitäis mennä maate auton viereen ???
Olisko nyt kuitenki niin että vika olis siellä pumpun puolella?? Ku kerran auto joustaa kuitenkin ihan normaalisti. Vai onko siinä sit tosiaan väärät iskarit tai peräti jouset? Täytyykö mun nyt ens alkuun tosiaan mennä tutkimaan auton alle niitä jousien kumeja, kuten exä kehotti? Siis minun pitäis mennä maate auton viereen ???
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
MB124 320 TE vm 1993
Auttamis halu on kova , kirjallinen ulosanti voi olla huono, mutta yritetään
minun mielestä farkun perä ei sais painua silloinkaan vaikka auto on lastattu aikuisilla ihmisillä
1. tarkasta onko järjestelmässä öljyä (ZH-M) , jos ei ole niin lisää ja tutki vuotaako jostakin
2. ryömi auton alle tarkasta onko säätötanko paikoillaan / oikein . sellainen pallonivelpäinen tanko "taka-akseli" linjalla tarkemmin sanottuna kallistuksen vakaimen ja venttiili välissä
3. onko taka"iskarit" oikeat ettei edellinen omistaja olis vaihtanut normaaleita iskareita,
oikeista farkun "takaiskareista" lähtee letku tasonsäätö linjastoon
minun mielestä farkun perä ei sais painua silloinkaan vaikka auto on lastattu aikuisilla ihmisillä
1. tarkasta onko järjestelmässä öljyä (ZH-M) , jos ei ole niin lisää ja tutki vuotaako jostakin
2. ryömi auton alle tarkasta onko säätötanko paikoillaan / oikein . sellainen pallonivelpäinen tanko "taka-akseli" linjalla tarkemmin sanottuna kallistuksen vakaimen ja venttiili välissä
3. onko taka"iskarit" oikeat ettei edellinen omistaja olis vaihtanut normaaleita iskareita,
oikeista farkun "takaiskareista" lähtee letku tasonsäätö linjastoon
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
No nii, sattu olemaan isäntä eilen kotona joten hää teki tarkastukset.
Öljyä on tarpeeks (3/4 täynnä). Tuon hää oli kyl osannu kattoo jo aiemminkin.
Iskareista löytyy letku, eli ne on oikeanlaiset.
Jos tasonsäätö on oikeanpuoleisen vetoakselin etupuolella oleva mötikkä. Jonne menee joku kuulatanko? Lyhyt, jonne menee nesteputkia, yläpuolelle menee putki iskarista. Onko tää ny se, vai mikä? Siellä on aikankin kaikki paikallaan.
Mitenkäs nuo jouset sais tietää onko oikeat vai väärät?
Öljyä on tarpeeks (3/4 täynnä). Tuon hää oli kyl osannu kattoo jo aiemminkin.
Iskareista löytyy letku, eli ne on oikeanlaiset.
Jos tasonsäätö on oikeanpuoleisen vetoakselin etupuolella oleva mötikkä. Jonne menee joku kuulatanko? Lyhyt, jonne menee nesteputkia, yläpuolelle menee putki iskarista. Onko tää ny se, vai mikä? Siellä on aikankin kaikki paikallaan.
Mitenkäs nuo jouset sais tietää onko oikeat vai väärät?
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
MB124 320 TE vm 1993
No siinäpä se on. Tasonsäädön säätöventtiili.catti kirjoitti:Jos tasonsäätö on oikeanpuoleisen vetoakselin etupuolella oleva mötikkä. Jonne menee joku kuulatanko? Lyhyt, jonne menee nesteputkia, yläpuolelle menee putki iskarista. Onko tää ny se, vai mikä?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
no nih, eli siinäkään ei sit vikaa... miten ihmees me saadaan toi perä alemmas... Ja sillai että se vielä pysyis kuosissaan kuormapäälläkin...Marco kirjoitti:No siinäpä se on. Tasonsäädön säätöventtiili.catti kirjoitti:Jos tasonsäätö on oikeanpuoleisen vetoakselin etupuolella oleva mötikkä. Jonne menee joku kuulatanko? Lyhyt, jonne menee nesteputkia, yläpuolelle menee putki iskarista. Onko tää ny se, vai mikä?
Ei taida jäädä enää ku väärät jouset? Tai sit toi säätö ei toimi vaik kaikki o paikoillaan ja öljyä löytyy.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
MB124 320 TE vm 1993
Venttiilin toiminnan voi kokeilla. Auto montun päälle tai jos ei monttua, niin ajaa vaikka lankkujen yms. päälle niin, että alle jää reilusti tilaa ryömiä säätelemään tankoa.
JA TÄSSÄ SITTEN PITÄÄ OLLA VAROVAINEN, ETTEI JÄÄ AUTON ALLE RUTISTUKSIIN!!!
Sitten vaan tanko irti, kone käymään ja liikuttelemaan vipua ja katsomaan tapahtuuko mitään. Apumies voi hieman nostaa kierroksia, niin toimii joutusammin tuo tasonsäädön pumppu.
JA TÄSSÄ SITTEN PITÄÄ OLLA VAROVAINEN, ETTEI JÄÄ AUTON ALLE RUTISTUKSIIN!!!
Sitten vaan tanko irti, kone käymään ja liikuttelemaan vipua ja katsomaan tapahtuuko mitään. Apumies voi hieman nostaa kierroksia, niin toimii joutusammin tuo tasonsäädön pumppu.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Kunnon sorapihamekaanikko ottais lapion ja tekis sen verran poteroa että mahtuu alle
http://www.mptiihonen.fi
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Säätö tanko voi olla jumissa tarkemmin sanottuna ne pallonivelet siinä.
alapäästä irti ja kokeilemaan
mitä jousiin tulee ne voi olla vaihdettu jostain syystä(katkeaminen) normijousiin (eikös tässä puhuta sportlinestä) silloin ovat pitemmät (vrt. sportline)
tason säätö tulee säätää oikein eli
-Tanko irti (riittää toisesta päästä).
- päästetään paine tasonsäädöstä, venttiiliä "avaamalla" eli lasketaan auto vapaasti jousien varaan. (tässä vaiheessa selviää jousien oikeillisuus, jääkö perä ylös vai alas)
- säätimen keskivaiheila pitäis tuntua hienoinen pykälä joka on "0"kohta
-säädetään tanko tähän
alapäästä irti ja kokeilemaan
mitä jousiin tulee ne voi olla vaihdettu jostain syystä(katkeaminen) normijousiin (eikös tässä puhuta sportlinestä) silloin ovat pitemmät (vrt. sportline)
tason säätö tulee säätää oikein eli
-Tanko irti (riittää toisesta päästä).
- päästetään paine tasonsäädöstä, venttiiliä "avaamalla" eli lasketaan auto vapaasti jousien varaan. (tässä vaiheessa selviää jousien oikeillisuus, jääkö perä ylös vai alas)
- säätimen keskivaiheila pitäis tuntua hienoinen pykälä joka on "0"kohta
-säädetään tanko tähän
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Siinä venttiilin tangossa on kolme reikää, joista sisimmäisellä saa lukittua venttiilin nolla-asentoon – venttiilin rungossa on tuolla kohti reikä. Lukitukseen tarvitsee noin kolmen - neljän millin paksuisen tapin.jone77 kirjoitti:- säätimen keskivaiheila pitäis tuntua hienoinen pykälä joka on "0"kohta
-säädetään tanko tähän
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Nyt menee yli hilseen, aamulla katoin ja takapää näytti olleen alempana kuin eilen. Ei kai se aio pudota ittekseen alas??? Mun mielestä se takapää jotenki narahti töihin tullessa, voi tietty olla harhaakin...
Ehkä palaamme asiaan viikonloppuna kun asia on työn alla.
Ehkä palaamme asiaan viikonloppuna kun asia on työn alla.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
MB124 320 TE vm 1993