Parhaat madallusjouset W124?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Parhaat madallusjouset W124?

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Taitaa olla polla leviämässä mutta ajattelin madaltaa mersuani..tuleeko siitä paukkuva kivireki vai onko olemassa OIKEASTI toimivaa vaimennin/jousi-kombinaatiota.Mahtuuko 225/55/17 kumit pyörimään vielä madalluksen jälkeen? Merkkejä sekä hintoja kehiin. :shock:
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

H&R ja mukavuus säilyy normaali käytössäkin :lol: Ei ole pinta kova , vaan kyyti kuin ennenkin :roll: Tämän päivän hinnasta ei tietoa.
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4363
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Re: Parhaat madallusjouset W124?

Viesti Kirjoittaja kilander »

Daimler kirjoitti:Mahtuuko 225/55/17 kumit

Menaatko tosiaan noin korkeita :shock: .
Eiköhän 225/45-17 ole korkeimmasta päästä mitä noihin laitetaan(aika sama halkaisija kuin vakiossa).
4maticiin vois laittaa kyllä talveksi korkeemmat kumit,kun en oo tehny kertaakaan lumitöitä pihassa tänätalvena,alkaa pohja olemaan kovilla :roll: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Sama polte olisi itselläkin. Renkaat tosin tulevat olemaan vakiot tai korkeintaan 16". Laskukin olisi tarkoitus tehdä suht maltillisesti eli noin tuuma pois.
Mikko K kirjoitti:Tämän päivän hinnasta ei tietoa.
Jonkinmoinen hinnasto (Sarlin Race Team) löytyy täältä. En kyllä tiedä, onko noita jälleenmyyjiä lähempänä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Luokyiolla saattaisi olla sanansa sanottavana tähänkin asiaan. :wink:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep. 225/45/17 :D Omassa fakussa oli viime kesänä 255/40/17. 8x17et35vanteilla. Hyvin ne mahtui pyörimään vaikka aika matala onkin.
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

H&R:n Cup Kit -sarjaa voisi johonkin 520 euroon saada hommattua. Pudottaa edestä 60 mm ja takaa 40.

http://www.hrsprings.com/site/products/cupkits.html
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No tuota kovuutta kaikki ihmettelee, mutta sanonpa sanani minäkin. En ole ajanut kuin yhdellä madalletulla W124:llä jossa isot vanteet, eikä se todellakaan mikään kivireki ole. Odotukset kyllä oli "kovat" :roll: kun rattiin hyppäsin, madallusjouset ja 18" 225/40 renkaat alla. No eihän se tietenkään samanlainen vanhentuneen kaakao-makupalan päällä kulkeva maantielaiva ole kuin vakioalustainen. Tarkka ja jämäkkä ajettava, mutta eipä kyllä hampaista putoile paikat. Varsinkin moottoritienopeuksissa aivan loistava ajettava. Samoilla linjoilla auton omistajan kanssa, 16" talvirenkailla on paljon huonompi ajettava (kokeiltu kaksia erimerkkisiä renkaita). Tilaa noille 225 renkaille on just ja just, edessä 235 ja takana 245 ottaa kaariin kiinni.

Kyseessä siis Ahonen V:n Mersu. Renkaat on Makaroonit, iskarit Pilsteinin Sprintit ja jousien merkkiä en muista.

Muistinkohan mää nyt kaikki numerot ja muut oikein.. Kaipa. :roll:



Ja näin mistään mitään tietämättömänä voisin ehdottaa Konin säädettäviä iskareita (jos ei jo ole mersuun sopimattomiksi jonkun toimesta todetut pumput). Ovat kuulemma voorttimiehien keskuudessa hyvinkin suositut iskarit, ja kaikenlisäksi huollettavissa/korjattavissa, eikä se korjaus edes maksa ihmeitä. Nelivetokesportissa ainakin pelaa hienosti, sehän on vain suunnilleen sata kiloa W124:ää kevyempi (1300kg vs. 1400kg), eli voisi olettaa noiden iskareiden toimivan mannelankussakin.



Jousista ainakin Intrax ja Lesjöfors ovat kaukaa kiertämisen arvoisia kuulemma. H&R on hyvässä maineessa. Näistä mulla ei ole omakohtaista kokemusta.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29117
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omituisen kalliita nuo H&R jouset ovat, tuossa Sarlin Race Teamilla esimerkiksi farkku 124 jousisarja maksaa 348 euroa. :x

Sama sarja KL-varaosilla noin 100 euroa halvempi, elleivät hinnat ole ihan juuri muuttuneet - enkä usko, hintaero on ollut raju jo pari - kolme vuotta KL:n hyväksi. 8)

Jiipeehän se voi kertoa millaiset H&R:t ovat 124 250D alla, minun 300D alla niissä ei ollut moittimista. :D
wiimax.fi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mulla on säädettävät Konin Sportit edessä ja oon ollut ihan tyytyväinen. Kovaan ajoon pitäisi vaan olla sisäsäätö kun eihän sitä aina ehdi pellin alle vääntelemään kun kiire yllättää 8)
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Mä oon aatellu Eibach sarjaa,mutta onkos noissa H&R sarjoissa progressiiviset jouset? Eibacheissa kylläkin.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Re: Parhaat madallusjouset W124?

Viesti Kirjoittaja Daimler »

kilander kirjoitti:
Menaatko tosiaan noin korkeita :shock: .
Eiköhän 225/45-17 ole korkeimmasta päästä mitä noihin laitetaan(aika sama halkaisija kuin vakiossa)
225/45/17 marangonit löytyy tallista;tuli heti aamusta kirjoitusvirhe :oops:
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

EzKo kirjoitti:Mä oon aatellu Eibach sarjaa,mutta onkos noissa H&R sarjoissa progressiiviset jouset? Eibacheissa kylläkin.
MauriH:lla oli eibachit mutta vaihtoi H&R:iin kun ei ollut tyytyväinen ominaisuuksiin kovassa ajossa. Moni on väittänyt että Eibachin toimivuus on pinnasta paljon H&R:ää pehmeämpi - tiedä häntä kun H&R:n puolestakin on niin paljon puhujia....
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

XUX63 kirjoitti:
EzKo kirjoitti:Mä oon aatellu Eibach sarjaa,mutta onkos noissa H&R sarjoissa progressiiviset jouset? Eibacheissa kylläkin.
MauriH:lla oli eibachit mutta vaihtoi H&R:iin kun ei ollut tyytyväinen ominaisuuksiin kovassa ajossa. Moni on väittänyt että Eibachin toimivuus on pinnasta paljon H&R:ää pehmeämpi - tiedä häntä kun H&R:n puolestakin on niin paljon puhujia....
Mulla tuskin tulee niin kovvaa ajjoo kun Maurilla :lol: taitaa olla melkein sama kummat noista valitsee...kohta ois oston paikka.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Sivonen kirjoitti:Jousista ainakin Intrax ja Lesjöfors ovat kaukaa kiertämisen arvoisia kuulemma. H&R on hyvässä maineessa. Näistä mulla ei ole omakohtaista kokemusta.
Mulla on nyt pari vuotta ollu Lesjöforsin jouset alla sprinttien kanssa, ja yhdestä W210:sta on kokemuksia samanmerkkisillä vietereilla.
Ei ne nyt mitkään huonot ole hintaisekseen :roll:
Tekeehän nuo käsittääkseni ruåttalaismerkkeihin originaalijousetkin
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

Viesti Kirjoittaja juha »

parhaista jousista en tiedä, vaihdoin sportiline etujousen katkettua koko kierroksen H&R jousiin. Auto ei silmiin paljon madaltunut, teoriassa sen -15mm jos -30mm madallus on laskettu vakioalustasta.
Pintakovemmat kuin alkuperäiset mutta ei sitä viikon ajelun jälkeen enää muistanut millainen auto oli aikaisemmin :) Kantaa kuorman kohtalaisen hyvin vaikka olis takapenkki täynnä porukkaa. Enpä ole laiskuuttani vieläkään saanut säädätettyä kulmia vaihdon jälkeen mutta suoraan kulkee...
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

EzKo kirjoitti:Mä oon aatellu Eibach sarjaa,mutta onkos noissa H&R sarjoissa progressiiviset jouset? Eibacheissa kylläkin.
Ainakin se Sarliini mainostaa sivuillaan progressiivisuutta. H&R:n omilta sivuilta en ole vielä tietoa löytänyt.

Joku pulju oli myös pistänyt Bemun alle Eibachit ja H&R:t ja tehnyt vertailua. Liekö maksettu testi vaiko jopa puolueeton. Aika lähelle toisiaan kyllä pääsivät.

Pariin paikkaan olen laittanut kyselyä Eibacheista mutta aika hissua on ollut vastausten suhteen. :?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Sami T
Viestit: 40
Liittynyt: 20.2.2006 8:06
Paikkakunta: hml

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Hei.

Onkos w124 500E matalampi kuin vakio w124?

h&r myy tuohon 500E malliin 25mm madaltavia jousia, mahtaako ne sopia mun c124:seen? Jos sopii paikalleen niin mites korkeuden käy kun ne on raskaampaan autoon..? Tarvis saada autoon jäykemmän jouset.

Kun on sellainen epäilys että noissa olisi ensimmäinen kierre pienempää kuin muu jousi, eli katkaisemaan niitä ei pysty, eli sillain ei siis voisi korkeutta säätää..?

Kertokaas nyt viisaammat.
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Mission impossible

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

No niin, täällä(kin) näyttää vellovan sopiva keskustelu ongelmani ratkaisuun.

Tavoite:

Haluan tuon S124:sen 30mm vakiota alemmas, mutta siten, ettei jousitus 'pohjaa' ja sallii lokari oy:n sisälokarit. Kyseessä on siis isolohko E300 diesel ilmastoinnilla, eli verihevikeula. Saattaa olla mahdoton yhtälö...

Tähän asti kokeiltua:

1. H&R ruskea vakiosatsi 300D:lle 3-kumit => Takapää ok, keulaan jäi n. 1 cm kaaren ja pyörän väliin, mahdoton ajaa. kokonaispudotus 70mm.

2. Etujouset vaihdettiin vahvistettuihin (lue: näytti venytetyltä vakiolta) H&R ruskiaisiin, 4-kumit. => auto on n. 50mm vakiota alempana. Hinkkausääniä tulee edestä isoista routaheitoista suoraan ajettaessa sekä pitkissä kaarroksissa, joissa on puolivälissä kuoppia.


Jousileikin alussa iskareiksi vaihdettiin spirintit.

Vaihtoehtoja ratkaisuksi:

1. Koitan istuttaa lokarit tiiviimmin paikalleen ja annan lisäksi kuumapuhallinta ongelmakohtiin.

2. Vaihdan eteen sportlinen vakiojouset sopivilla kummeilla. Onko tuo ojasta allikkoon menoa? KL tarjoaa ns. keskivahvaa versiota, riittääkö?

3. Otan tallin perältä orkkisjouset ja rälläkän. Poistan yhden kierteen ja asennan paikalleen sopivin kumein?

4. Laitan alle alle orkkisjouset ja ykkosen kumit ja tyydyn 1 cm pudotukseen alkuperäisestä? Sopiiko sprintit ja orkkisjouset yhteen?

5. Muu, mikä? Hyviä ehdotuksia saapi antaa?

Onko kenelläkään ylimääräisiä vähän ajettuja sportlinen jousia evukkaasti? Onnistuisiko kauppa periaatteella kokeilen ensin ja sitten vasta ostan?
Terveisin
Tero
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Sprintit on lyhyemmät kuin vakio iskarit :!: Tarvii myös lyhyemmän jousen :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mikko K kirjoitti:Sprintit on lyhyemmät kuin vakio iskarit :!: Tarvii myös lyhyemmän jousen :roll:
Käynee sportlinevieterin kanssa? Tai orkkis - kieppi -version kanssa?
Terveisin
Tero
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Sprintti ja vakio iskari vierekkäin niin selvii parhaiten se mitta ero :idea:
Datsun Bluebird
Mb Vito
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mikko K kirjoitti:Sprintti ja vakio iskari vierekkäin niin selvii parhaiten se mitta ero :idea:
Onhan noissa jokunen sentti eroa... Mutta mikä on merkityksellinen määrä. Harvemmin auto hyppää siten, että maksimi ulosjousto tulee käytettyä.
Terveisin
Tero
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Esim. pitkä vakio iskari lyhyelle jouselle on ajossa kuin kumipallon päällä istuis :roll: Jostakin luin joskus et sprinttikin vaatis ainakin -40 mm jousen ennen kuin se toimii niin kuin sepät sen on ajatelleen toimia :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Juu, iskari toimii parhaiten toiminta-alueensa keskivaiheilla. Eri iskarit on tarkoitettu pelaamaan erisuuruisen madalluksen kanssa. Vaki-iskarit ja linttajouset eivät pelaa yhteen, koska iskari on aina lähes kokonaan sisäänpainunut, eikä ole oikealla toiminta-alueellaan.
I drive an Opel. What's your excuse?
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kraah, kraah

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Huomenta!

Kyllä siinä niin kävi, että nuiden kesärenkaiden kanssa on ikävä ajella. Ei tarvita kuin reilu jarrutus ja niin kuuluu tuo kraaps-ääni tuolta edestä. Muutoin renkaat toimivat kuin unelma.

Ilmeisesti nuo 205x16 55-sarjalaiset ovat kuitenkin hieman isommat kuin 195x15 65-sarjalaiset. Tai sitten hieman leveämpi vanne + ET33 tekee tehtävänsä. Olisiko mahdollista, että pienentynyt ET jopa lisäisi jouseen kohdistuvaa voimaa ja keula olisi alempana :shock:

Lähitulevaisuuden suunnitelmissani on tehdä pieni koeajolenkki ilman lokareita, josko tuo mitätön väli renkaan ja kaaren välissä sittenkin riitäisi.

Jos väli riittää, niin sitten pitäisi ehkä vain tyytyä orkkislipareihin ja heittää lokarit tallin perälle. Toisaalta olisin jo valmis koettamaan sportlinen jousia. Josko ne nostaisivat auto pari senttiä ja jaksaisivat kantaa tuon painavan keulan H&R:n ruskiaisia paremmin.

Olisiko kenelläkään ylimääraisiä vähän pompittuja sportline-etujousia? Voisin kokeeksi laittaa alle ja sen jälkeen vaikkapa ostella... YV:tä saapi lähettää.
Terveisin
Tero
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Castel

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tulipa vielä mieleeni, jotta casterin (vai mikä se pyörää eteen taakse vieväsäätö on) säätelyllä voisi hieman helpottaa tuota joustovaran puutetta. Tuossa farkussa vasen etufillari on aika takana ja oikea edessä pyöränkoteloissaan. Tässä tuntuu olevan jonkin verran eroja. Esim. naapurin farkussa tilanne on juuri sama kuin itsellä, mutta naapurin 320CE:ssä pyörät ovat niin keskellä pyöräaukkoja kuin vain voi.

Pystyykö casterin säädön kompensoimaan jollakin? Nythän auto on ajon kannalta mitä parhaimmassa säädössä... Kulkee suoraan jne.
Viimeksi muokannut dieselflosse, 18.4.2006 14:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Terveisin
Tero
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mitkäs kumit siinä oli alunperin?Nimittäin sentin vaihtelu jousenkumin korkeudessa on paljon enemmän auton korkeudessa...
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

AM kirjoitti:Mitkäs kumit siinä oli alunperin?Nimittäin sentin vaihtelu jousenkumin korkeudessa on paljon enemmän auton korkeudessa...
Alkuperäisillä jousilla oli 3-kumit... Näiden venytettyjen H&R.ien kanssa laitettiin neloset, jotta sentään jotain rakoa jäi kaaren ja pyörän väliin.

H&R-gurut, onko ruskeat sopivimmat tuohon möhkökeulaan, kun piti saada aikaan -30mm orkkiksesta? Nuo 'vahvistetuthan' ovat ulkonäöltään kuin 200D:n jouset, eli 300D:n orkkisjousien pituiset, mutta selvästi hoikemmat. Perusruskeat oli lisäksi pari senttiä lyhyemmät....

Tahtoo -30mm orkkiksesta, mutta kantavasti :ää:
Terveisin
Tero
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tutkailin tuossa kotiin päästyäni tuonne pyörän aukkoihin ja siellä oli lokarit jo kuluneet puhki pahimmista hinkkauskohdista. :cry:

Äkkiä menee, kun kosketuksia tulee...
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”