Parhaat madallusjouset W124?
Parhaat madallusjouset W124?
Taitaa olla polla leviämässä mutta ajattelin madaltaa mersuani..tuleeko siitä paukkuva kivireki vai onko olemassa OIKEASTI toimivaa vaimennin/jousi-kombinaatiota.Mahtuuko 225/55/17 kumit pyörimään vielä madalluksen jälkeen? Merkkejä sekä hintoja kehiin.
Re: Parhaat madallusjouset W124?
Daimler kirjoitti:Mahtuuko 225/55/17 kumit
Menaatko tosiaan noin korkeita .
Eiköhän 225/45-17 ole korkeimmasta päästä mitä noihin laitetaan(aika sama halkaisija kuin vakiossa).
4maticiin vois laittaa kyllä talveksi korkeemmat kumit,kun en oo tehny kertaakaan lumitöitä pihassa tänätalvena,alkaa pohja olemaan kovilla .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Sama polte olisi itselläkin. Renkaat tosin tulevat olemaan vakiot tai korkeintaan 16". Laskukin olisi tarkoitus tehdä suht maltillisesti eli noin tuuma pois.
t.
Risto
Jonkinmoinen hinnasto (Sarlin Race Team) löytyy täältä. En kyllä tiedä, onko noita jälleenmyyjiä lähempänä.Mikko K kirjoitti:Tämän päivän hinnasta ei tietoa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
H&R:n Cup Kit -sarjaa voisi johonkin 520 euroon saada hommattua. Pudottaa edestä 60 mm ja takaa 40.
http://www.hrsprings.com/site/products/cupkits.html
http://www.hrsprings.com/site/products/cupkits.html
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
No tuota kovuutta kaikki ihmettelee, mutta sanonpa sanani minäkin. En ole ajanut kuin yhdellä madalletulla W124:llä jossa isot vanteet, eikä se todellakaan mikään kivireki ole. Odotukset kyllä oli "kovat" kun rattiin hyppäsin, madallusjouset ja 18" 225/40 renkaat alla. No eihän se tietenkään samanlainen vanhentuneen kaakao-makupalan päällä kulkeva maantielaiva ole kuin vakioalustainen. Tarkka ja jämäkkä ajettava, mutta eipä kyllä hampaista putoile paikat. Varsinkin moottoritienopeuksissa aivan loistava ajettava. Samoilla linjoilla auton omistajan kanssa, 16" talvirenkailla on paljon huonompi ajettava (kokeiltu kaksia erimerkkisiä renkaita). Tilaa noille 225 renkaille on just ja just, edessä 235 ja takana 245 ottaa kaariin kiinni.
Kyseessä siis Ahonen V:n Mersu. Renkaat on Makaroonit, iskarit Pilsteinin Sprintit ja jousien merkkiä en muista.
Muistinkohan mää nyt kaikki numerot ja muut oikein.. Kaipa.
Ja näin mistään mitään tietämättömänä voisin ehdottaa Konin säädettäviä iskareita (jos ei jo ole mersuun sopimattomiksi jonkun toimesta todetut pumput). Ovat kuulemma voorttimiehien keskuudessa hyvinkin suositut iskarit, ja kaikenlisäksi huollettavissa/korjattavissa, eikä se korjaus edes maksa ihmeitä. Nelivetokesportissa ainakin pelaa hienosti, sehän on vain suunnilleen sata kiloa W124:ää kevyempi (1300kg vs. 1400kg), eli voisi olettaa noiden iskareiden toimivan mannelankussakin.
Jousista ainakin Intrax ja Lesjöfors ovat kaukaa kiertämisen arvoisia kuulemma. H&R on hyvässä maineessa. Näistä mulla ei ole omakohtaista kokemusta.
Kyseessä siis Ahonen V:n Mersu. Renkaat on Makaroonit, iskarit Pilsteinin Sprintit ja jousien merkkiä en muista.
Muistinkohan mää nyt kaikki numerot ja muut oikein.. Kaipa.
Ja näin mistään mitään tietämättömänä voisin ehdottaa Konin säädettäviä iskareita (jos ei jo ole mersuun sopimattomiksi jonkun toimesta todetut pumput). Ovat kuulemma voorttimiehien keskuudessa hyvinkin suositut iskarit, ja kaikenlisäksi huollettavissa/korjattavissa, eikä se korjaus edes maksa ihmeitä. Nelivetokesportissa ainakin pelaa hienosti, sehän on vain suunnilleen sata kiloa W124:ää kevyempi (1300kg vs. 1400kg), eli voisi olettaa noiden iskareiden toimivan mannelankussakin.
Jousista ainakin Intrax ja Lesjöfors ovat kaukaa kiertämisen arvoisia kuulemma. H&R on hyvässä maineessa. Näistä mulla ei ole omakohtaista kokemusta.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Omituisen kalliita nuo H&R jouset ovat, tuossa Sarlin Race Teamilla esimerkiksi farkku 124 jousisarja maksaa 348 euroa.
Sama sarja KL-varaosilla noin 100 euroa halvempi, elleivät hinnat ole ihan juuri muuttuneet - enkä usko, hintaero on ollut raju jo pari - kolme vuotta KL:n hyväksi.
Jiipeehän se voi kertoa millaiset H&R:t ovat 124 250D alla, minun 300D alla niissä ei ollut moittimista.
Sama sarja KL-varaosilla noin 100 euroa halvempi, elleivät hinnat ole ihan juuri muuttuneet - enkä usko, hintaero on ollut raju jo pari - kolme vuotta KL:n hyväksi.
Jiipeehän se voi kertoa millaiset H&R:t ovat 124 250D alla, minun 300D alla niissä ei ollut moittimista.
wiimax.fi
Mulla on säädettävät Konin Sportit edessä ja oon ollut ihan tyytyväinen. Kovaan ajoon pitäisi vaan olla sisäsäätö kun eihän sitä aina ehdi pellin alle vääntelemään kun kiire yllättää
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Re: Parhaat madallusjouset W124?
225/45/17 marangonit löytyy tallista;tuli heti aamusta kirjoitusvirhekilander kirjoitti:
Menaatko tosiaan noin korkeita .
Eiköhän 225/45-17 ole korkeimmasta päästä mitä noihin laitetaan(aika sama halkaisija kuin vakiossa)
MauriH:lla oli eibachit mutta vaihtoi H&R:iin kun ei ollut tyytyväinen ominaisuuksiin kovassa ajossa. Moni on väittänyt että Eibachin toimivuus on pinnasta paljon H&R:ää pehmeämpi - tiedä häntä kun H&R:n puolestakin on niin paljon puhujia....EzKo kirjoitti:Mä oon aatellu Eibach sarjaa,mutta onkos noissa H&R sarjoissa progressiiviset jouset? Eibacheissa kylläkin.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Mulla tuskin tulee niin kovvaa ajjoo kun Maurilla taitaa olla melkein sama kummat noista valitsee...kohta ois oston paikka.XUX63 kirjoitti:MauriH:lla oli eibachit mutta vaihtoi H&R:iin kun ei ollut tyytyväinen ominaisuuksiin kovassa ajossa. Moni on väittänyt että Eibachin toimivuus on pinnasta paljon H&R:ää pehmeämpi - tiedä häntä kun H&R:n puolestakin on niin paljon puhujia....EzKo kirjoitti:Mä oon aatellu Eibach sarjaa,mutta onkos noissa H&R sarjoissa progressiiviset jouset? Eibacheissa kylläkin.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Mulla on nyt pari vuotta ollu Lesjöforsin jouset alla sprinttien kanssa, ja yhdestä W210:sta on kokemuksia samanmerkkisillä vietereilla.Sivonen kirjoitti:Jousista ainakin Intrax ja Lesjöfors ovat kaukaa kiertämisen arvoisia kuulemma. H&R on hyvässä maineessa. Näistä mulla ei ole omakohtaista kokemusta.
Ei ne nyt mitkään huonot ole hintaisekseen
Tekeehän nuo käsittääkseni ruåttalaismerkkeihin originaalijousetkin
parhaista jousista en tiedä, vaihdoin sportiline etujousen katkettua koko kierroksen H&R jousiin. Auto ei silmiin paljon madaltunut, teoriassa sen -15mm jos -30mm madallus on laskettu vakioalustasta.
Pintakovemmat kuin alkuperäiset mutta ei sitä viikon ajelun jälkeen enää muistanut millainen auto oli aikaisemmin Kantaa kuorman kohtalaisen hyvin vaikka olis takapenkki täynnä porukkaa. Enpä ole laiskuuttani vieläkään saanut säädätettyä kulmia vaihdon jälkeen mutta suoraan kulkee...
Pintakovemmat kuin alkuperäiset mutta ei sitä viikon ajelun jälkeen enää muistanut millainen auto oli aikaisemmin Kantaa kuorman kohtalaisen hyvin vaikka olis takapenkki täynnä porukkaa. Enpä ole laiskuuttani vieläkään saanut säädätettyä kulmia vaihdon jälkeen mutta suoraan kulkee...
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu
Ainakin se Sarliini mainostaa sivuillaan progressiivisuutta. H&R:n omilta sivuilta en ole vielä tietoa löytänyt.EzKo kirjoitti:Mä oon aatellu Eibach sarjaa,mutta onkos noissa H&R sarjoissa progressiiviset jouset? Eibacheissa kylläkin.
Joku pulju oli myös pistänyt Bemun alle Eibachit ja H&R:t ja tehnyt vertailua. Liekö maksettu testi vaiko jopa puolueeton. Aika lähelle toisiaan kyllä pääsivät.
Pariin paikkaan olen laittanut kyselyä Eibacheista mutta aika hissua on ollut vastausten suhteen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Hei.
Onkos w124 500E matalampi kuin vakio w124?
h&r myy tuohon 500E malliin 25mm madaltavia jousia, mahtaako ne sopia mun c124:seen? Jos sopii paikalleen niin mites korkeuden käy kun ne on raskaampaan autoon..? Tarvis saada autoon jäykemmän jouset.
Kun on sellainen epäilys että noissa olisi ensimmäinen kierre pienempää kuin muu jousi, eli katkaisemaan niitä ei pysty, eli sillain ei siis voisi korkeutta säätää..?
Kertokaas nyt viisaammat.
Onkos w124 500E matalampi kuin vakio w124?
h&r myy tuohon 500E malliin 25mm madaltavia jousia, mahtaako ne sopia mun c124:seen? Jos sopii paikalleen niin mites korkeuden käy kun ne on raskaampaan autoon..? Tarvis saada autoon jäykemmän jouset.
Kun on sellainen epäilys että noissa olisi ensimmäinen kierre pienempää kuin muu jousi, eli katkaisemaan niitä ei pysty, eli sillain ei siis voisi korkeutta säätää..?
Kertokaas nyt viisaammat.
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mission impossible
No niin, täällä(kin) näyttää vellovan sopiva keskustelu ongelmani ratkaisuun.
Tavoite:
Haluan tuon S124:sen 30mm vakiota alemmas, mutta siten, ettei jousitus 'pohjaa' ja sallii lokari oy:n sisälokarit. Kyseessä on siis isolohko E300 diesel ilmastoinnilla, eli verihevikeula. Saattaa olla mahdoton yhtälö...
Tähän asti kokeiltua:
1. H&R ruskea vakiosatsi 300D:lle 3-kumit => Takapää ok, keulaan jäi n. 1 cm kaaren ja pyörän väliin, mahdoton ajaa. kokonaispudotus 70mm.
2. Etujouset vaihdettiin vahvistettuihin (lue: näytti venytetyltä vakiolta) H&R ruskiaisiin, 4-kumit. => auto on n. 50mm vakiota alempana. Hinkkausääniä tulee edestä isoista routaheitoista suoraan ajettaessa sekä pitkissä kaarroksissa, joissa on puolivälissä kuoppia.
Jousileikin alussa iskareiksi vaihdettiin spirintit.
Vaihtoehtoja ratkaisuksi:
1. Koitan istuttaa lokarit tiiviimmin paikalleen ja annan lisäksi kuumapuhallinta ongelmakohtiin.
2. Vaihdan eteen sportlinen vakiojouset sopivilla kummeilla. Onko tuo ojasta allikkoon menoa? KL tarjoaa ns. keskivahvaa versiota, riittääkö?
3. Otan tallin perältä orkkisjouset ja rälläkän. Poistan yhden kierteen ja asennan paikalleen sopivin kumein?
4. Laitan alle alle orkkisjouset ja ykkosen kumit ja tyydyn 1 cm pudotukseen alkuperäisestä? Sopiiko sprintit ja orkkisjouset yhteen?
5. Muu, mikä? Hyviä ehdotuksia saapi antaa?
Onko kenelläkään ylimääräisiä vähän ajettuja sportlinen jousia evukkaasti? Onnistuisiko kauppa periaatteella kokeilen ensin ja sitten vasta ostan?
Tavoite:
Haluan tuon S124:sen 30mm vakiota alemmas, mutta siten, ettei jousitus 'pohjaa' ja sallii lokari oy:n sisälokarit. Kyseessä on siis isolohko E300 diesel ilmastoinnilla, eli verihevikeula. Saattaa olla mahdoton yhtälö...
Tähän asti kokeiltua:
1. H&R ruskea vakiosatsi 300D:lle 3-kumit => Takapää ok, keulaan jäi n. 1 cm kaaren ja pyörän väliin, mahdoton ajaa. kokonaispudotus 70mm.
2. Etujouset vaihdettiin vahvistettuihin (lue: näytti venytetyltä vakiolta) H&R ruskiaisiin, 4-kumit. => auto on n. 50mm vakiota alempana. Hinkkausääniä tulee edestä isoista routaheitoista suoraan ajettaessa sekä pitkissä kaarroksissa, joissa on puolivälissä kuoppia.
Jousileikin alussa iskareiksi vaihdettiin spirintit.
Vaihtoehtoja ratkaisuksi:
1. Koitan istuttaa lokarit tiiviimmin paikalleen ja annan lisäksi kuumapuhallinta ongelmakohtiin.
2. Vaihdan eteen sportlinen vakiojouset sopivilla kummeilla. Onko tuo ojasta allikkoon menoa? KL tarjoaa ns. keskivahvaa versiota, riittääkö?
3. Otan tallin perältä orkkisjouset ja rälläkän. Poistan yhden kierteen ja asennan paikalleen sopivin kumein?
4. Laitan alle alle orkkisjouset ja ykkosen kumit ja tyydyn 1 cm pudotukseen alkuperäisestä? Sopiiko sprintit ja orkkisjouset yhteen?
5. Muu, mikä? Hyviä ehdotuksia saapi antaa?
Onko kenelläkään ylimääräisiä vähän ajettuja sportlinen jousia evukkaasti? Onnistuisiko kauppa periaatteella kokeilen ensin ja sitten vasta ostan?
Terveisin
Tero
Tero
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juu, iskari toimii parhaiten toiminta-alueensa keskivaiheilla. Eri iskarit on tarkoitettu pelaamaan erisuuruisen madalluksen kanssa. Vaki-iskarit ja linttajouset eivät pelaa yhteen, koska iskari on aina lähes kokonaan sisäänpainunut, eikä ole oikealla toiminta-alueellaan.
I drive an Opel. What's your excuse?
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kraah, kraah
Huomenta!
Kyllä siinä niin kävi, että nuiden kesärenkaiden kanssa on ikävä ajella. Ei tarvita kuin reilu jarrutus ja niin kuuluu tuo kraaps-ääni tuolta edestä. Muutoin renkaat toimivat kuin unelma.
Ilmeisesti nuo 205x16 55-sarjalaiset ovat kuitenkin hieman isommat kuin 195x15 65-sarjalaiset. Tai sitten hieman leveämpi vanne + ET33 tekee tehtävänsä. Olisiko mahdollista, että pienentynyt ET jopa lisäisi jouseen kohdistuvaa voimaa ja keula olisi alempana
Lähitulevaisuuden suunnitelmissani on tehdä pieni koeajolenkki ilman lokareita, josko tuo mitätön väli renkaan ja kaaren välissä sittenkin riitäisi.
Jos väli riittää, niin sitten pitäisi ehkä vain tyytyä orkkislipareihin ja heittää lokarit tallin perälle. Toisaalta olisin jo valmis koettamaan sportlinen jousia. Josko ne nostaisivat auto pari senttiä ja jaksaisivat kantaa tuon painavan keulan H&R:n ruskiaisia paremmin.
Olisiko kenelläkään ylimääraisiä vähän pompittuja sportline-etujousia? Voisin kokeeksi laittaa alle ja sen jälkeen vaikkapa ostella... YV:tä saapi lähettää.
Kyllä siinä niin kävi, että nuiden kesärenkaiden kanssa on ikävä ajella. Ei tarvita kuin reilu jarrutus ja niin kuuluu tuo kraaps-ääni tuolta edestä. Muutoin renkaat toimivat kuin unelma.
Ilmeisesti nuo 205x16 55-sarjalaiset ovat kuitenkin hieman isommat kuin 195x15 65-sarjalaiset. Tai sitten hieman leveämpi vanne + ET33 tekee tehtävänsä. Olisiko mahdollista, että pienentynyt ET jopa lisäisi jouseen kohdistuvaa voimaa ja keula olisi alempana
Lähitulevaisuuden suunnitelmissani on tehdä pieni koeajolenkki ilman lokareita, josko tuo mitätön väli renkaan ja kaaren välissä sittenkin riitäisi.
Jos väli riittää, niin sitten pitäisi ehkä vain tyytyä orkkislipareihin ja heittää lokarit tallin perälle. Toisaalta olisin jo valmis koettamaan sportlinen jousia. Josko ne nostaisivat auto pari senttiä ja jaksaisivat kantaa tuon painavan keulan H&R:n ruskiaisia paremmin.
Olisiko kenelläkään ylimääraisiä vähän pompittuja sportline-etujousia? Voisin kokeeksi laittaa alle ja sen jälkeen vaikkapa ostella... YV:tä saapi lähettää.
Terveisin
Tero
Tero
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Castel
Tulipa vielä mieleeni, jotta casterin (vai mikä se pyörää eteen taakse vieväsäätö on) säätelyllä voisi hieman helpottaa tuota joustovaran puutetta. Tuossa farkussa vasen etufillari on aika takana ja oikea edessä pyöränkoteloissaan. Tässä tuntuu olevan jonkin verran eroja. Esim. naapurin farkussa tilanne on juuri sama kuin itsellä, mutta naapurin 320CE:ssä pyörät ovat niin keskellä pyöräaukkoja kuin vain voi.
Pystyykö casterin säädön kompensoimaan jollakin? Nythän auto on ajon kannalta mitä parhaimmassa säädössä... Kulkee suoraan jne.
Pystyykö casterin säädön kompensoimaan jollakin? Nythän auto on ajon kannalta mitä parhaimmassa säädössä... Kulkee suoraan jne.
Viimeksi muokannut dieselflosse, 18.4.2006 14:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Terveisin
Tero
Tero
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Alkuperäisillä jousilla oli 3-kumit... Näiden venytettyjen H&R.ien kanssa laitettiin neloset, jotta sentään jotain rakoa jäi kaaren ja pyörän väliin.AM kirjoitti:Mitkäs kumit siinä oli alunperin?Nimittäin sentin vaihtelu jousenkumin korkeudessa on paljon enemmän auton korkeudessa...
H&R-gurut, onko ruskeat sopivimmat tuohon möhkökeulaan, kun piti saada aikaan -30mm orkkiksesta? Nuo 'vahvistetuthan' ovat ulkonäöltään kuin 200D:n jouset, eli 300D:n orkkisjousien pituiset, mutta selvästi hoikemmat. Perusruskeat oli lisäksi pari senttiä lyhyemmät....
Tahtoo -30mm orkkiksesta, mutta kantavasti
Terveisin
Tero
Tero
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi