Raidetangon ulompi pallonivel.

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W124.
Vastaa Viestiin
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Raidetangon ulompi pallonivel.

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Ennen katsastusta tiukka syyni.Ja kaikki ok.Raidetangon pää oli tiukka ja asialline itte tutkies,eikä katsastuksessakaa ravistaessa löytänyt mitään väljää,kaksi viikkoa sen jälkeen,aivan väljä ja kuraa täysi.Tulee ajatus että olisikohan vuoden kestänyt.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 08.2.2007 15:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa Meselle, pitkänikkinen henkilö. :shock:

Josko vika olisi takapäässä autoa, ainakin siltä kuulostaa.
Joko väjlää jossain tai kulmat pielessä.

Muuten, nivel joka on kuraa täynnä on pakkasella hyvä mutta suvella väljä.
wiimax.fi
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

No niihän tuosta nikistä pitkä tuli.

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Kiitos! Mutta kyllä se pallonivel lämpimässä tutkittiin ja oli runsaasti lämpimän puolella kun kävin katsastuksessa.Ei siellä takapäässä mitää väljää löytynyt. Kyllä katsastusmies kangella väänteli ja itse moneen kertaan.Pitäsköhä mun muuttaa tuota nikkiä lyhyemmäksi.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 08.2.2007 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4361
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Takanta ne tukivarsien ulommat helat vaihoin omaan satalankkuun,ns.narinanivelet.
Helpotti kummasti suoraan ajamista.
Ja on semmonen vika,että katsastusmies ei huomaa,vaikka on ihan lopussa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Rasvanipat etupalloniveliin.

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Ei oo jäässä pakkasella.Kun rasva syrjäyttää veden. Laitoin alapalloihin jo rasvanipat,on hyvin tilaa asentaa.Laitoin ne ulkokannen viisteeseen ja etuviistoon että voi rasvata pyörää irroittamatta.Ja purin just tuossa ton vanhan raidetangon pään ja tutkin että mahtuisiko nippa myös siihenkin. Siinä olisi aivan keskellä tilaa, mutta jätin vielä.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 08.2.2007 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Taka varsia vaihdettu.

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Taakse ne pokittaiset tangot vaihdettu,joilla saadaan säädettyä takapyörien auraus. Nii, ne vaihdoin ko toisen kaulalla oli ruosteista valumaa,mutta ei väljä ollut.Tiesin että niissä on epäkeskosisus,jolla takapyörien auraus säädetään ( kotikonstein).
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 08.2.2007 16:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

:lol: jospa se siitä helepottaa.
Pitäsköhä miun muuttoo tuota nikkiä jos jokkii vastai mieluummi ko ei tarviis kirjoottaa niinko mie maraton lurituksii.
Nikki on hyvä, elä muuta. :shock: Maratonlurituksiin voisi tietysti pientä kappalejakoa harkita jos jotain haluat muuttaa. :roll:

Asiaan. :arrow:

Olet vaihtanut taakse "auraustangot".
Kirjoitat:
Ja on varmasti mitattu oikein.
Auto on siis tarkistettu nelipyöräsuuntauslaitteessa tankojen vaihtamisen jälkeen ?
Millään muulla konstilla ei ole käytännössä mahdollista saada takapään kulmia kohdalleen. :idea:

Kilander kirjoitti aiemmin asiaa:
Takanta ne tukivarsien ulommat helat vaihoin omaan satalankkuun,ns.narinanivelet.
Helpotti kummasti suoraan ajamista.
Ja on semmonen vika,että katsastusmies ei huomaa,vaikka on ihan lopussa.
Osaatko tutkia niiden välykset ?
Katsastusmiehiin ei voi luottaa tässä asiassa. :?
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Nimenomaan poikittaiset,jostai vain ruostevettä,eli kumi hinkannu kuran kanssa metallia.Pitkittäisiä vääntelin viimeksi.Kyllä ne kumit joustaa ku voimaa laittaa.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 08.2.2007 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

laitatko mulle sähköposti osoitteesi niin skannaan sulle sivuja tosta korjaus oppaasta 190,190e,190d 1983-1993
vaikka yv:nä


ylläpito eikö tään voisi siirtää oikealle osiolle
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Kiitoksia osanotosta !

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Minulla on Haynes 3450 korjausopas ja sen osio 10.20 on selvä kuva takaripustuksesta. Kyll mie otan tanko kerrallaaan noi irti ja vänkäilen viilapenkissä noita tankojen päitä yks kerrallaa,ni eiköhä se siitä selvii. Ni sit tietää ainaski mitä tarvis vaihtaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyll mie otan tanko kerrallaaan noi irti ja vänkäilen viilapenkissä noita tankojen päitä yks kerrallaa,ni eiköhä se siitä selvii.
Ei kannata purkaa autoa :shock: , välykset löytyvät muutenkin, jopa paremmin.

Nelipyöräsuuntaus on siis tehty senjälkeen kun vaihdoit tangot taakse ?
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

Ei kannata purkaa autoa , välykset löytyvät muutenkin, jopa paremmin.
Minulla on Haynes 3450 korjausopas
minulla tuo kirja alfamer s165
mulle tuli mieleen semmonen aatos että onko pyörän laakerit löösällä :roll: :idea:
meillä emäntä valittelloo välillä tuon tenavan mänevän kun kiärme mutta mie en oo mittään huomanna :?:
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Rojekti kesken.

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Ei oo kulmia vielä mitattu. Auraukset kyll on kohallaan. Mutta tutkitaan.
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Kiitos, PIKU

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

On toi mun kirja Alfamerista, varmaa sama. Mie laiton sun yyveehen mailiosoitteen. Joo, on, on pyöränlaakerit tarkastettu ja otettu iholle. Ei oo välystä eikä liian tiukassa. Ja on katottu etupyörät ilmassa käynnissä, ko yks vinkki oli että tehostin vispaa. Ja pyörästä kampeemalla kokeiltii mutta ei vaeltele.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei oo kulmia vielä mitattu. Auraukset kyll on kohallaan.
Takapään aurauksien kohdallaan olemista ei voi mitenkään mitata / tietää ilman nelipyöräsuuntausta, mittanauha / mittakeppi ei auta. :roll:

Jos mittaat nauhalla että auraus on OK, pari milliä, tilanne voi olla se että toisella puolella on 2 milliä haritusta ja toisella 4 aurausta jolloin auto kulkee tiellä miten sattuu.
wiimax.fi
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jotenkin jäi epäselväksi vielä tässä topicissa tuo narinahelojen kunto? Ne kannattaa vaihtaa ihan suosiolla, ei ole kallis investointi. Eli alatukivarren ulkopään hela. Tätä ei tosiaan katsastusmiehet ja ei aina oikein muutkaan osaa katsoa oikein.

Nythän autoon on ilmeisesti vaihdettu vain säätötangot takapäähän. Kannattaa katsoa myös iskarit, mersussa ei tahdo huomata huonoja iskareita, kuin vaihtamalla uuteen. Mulla oli joskus 190 aikoinaan hiukan outo ajaa, niin tutkimuksissa selvisi, että toinen etuiskari oli aivan tehoton.
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Jooo,, pistin "narinahelat "työn alle..Helposti sain alatukivarren pois, tosin pelkäsin että lenttääko jousi kaaliin. Nyt alkoi sit ulosvetäjän rakentaminen.En ala hakkaamalla irrrottaa. Ei helppo juttu, kun tilaa vähän.Koko napaa en vielä ala purkaan. ja alimmat tukivarretki nojaa jo etureusaansa.ne sit seuraavaks mutta nehän onki kuin tarjottimella. Eiköhän se siitä.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Ota pitkä,luja pultti ja ota vetopultilla se nivel pois.
Toiselle puolelle 41mm hylsy vastaanottajaksi, nivel mahtuu sisään.
Ei kai sitä koko tukivartta tarvii irti ottaa, ulkosyrjä vaan?
Pro HVM
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Kiitoksii neuvosta jälkikäteen

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

[quote="Rässi66"]Ota pitkä,luja pultti ja ota vetopultilla se nivel pois.
Toiselle puolelle 41mm hylsy vastaanottajaksi, nivel mahtuu sisään. Voe mahoton ,Kyll hyvin "RÄSSI 66" muistaa noi mitat. Joo, niin jo vain tein sen ulosvetäjän kun se vetovasara ei tullu mieleen yhtään ko aattelin että ne on nii lujaan kiinni.Pakko myöntäää että sillä se ois helposti lähteny. :oops: Nii, ei mulla sitä oo mutta tehrään seuraavaks sit se. Nii,mutta omatekoista ulosvetäjää lkäytin sit sisään työntäjänä.Ja somasti meni.Nii, se vaan tehtii tällä tavalla. :P Pitäs vissii opetella kysyyn neuvvoo enne vaihtoo, kun alkaa rakentaa kaikkii erikoistyökaluja. Mutta vaihdettua sain.
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Nyt kulokoo tasaasee

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

JP74 kirjoitti:Jotenkin jäi epäselväksi vielä tässä topicissa tuo narinahelojen kunto? Ne kannattaa vaihtaa ihan suosiolla, ei ole kallis investointi. Eli alatukivarren ulkopään hela. Tätä ei tosiaan katsastusmiehet ja ei aina oikein muutkaan osaa katsoa oikein.

Nythän autoon on ilmeisesti vaihdettu vain säätötangot takapäähän. Kannattaa katsoa myös iskarit, mersussa ei tahdo huomata huonoja iskareita, kuin vaihtamalla uuteen. Mulla oli joskus 190 aikoinaan hiukan outo ajaa, niin tutkimuksissa selvisi, että toinen etuiskari oli aivan tehoton.
Levottomuus hävis lopullisesti pitkittäis tankojen vaihdon jälkeen. Oli kumit painuneet 8mm kasaan usiin verrattuna vaikka silmämääräisesti tarkastettuna kunnossa ja tiukahkot.Ja sitten kun varret paikoillaan niin kulmat pielessä,joten tarkka mittaus aina tehtävä kun varsia vaihdetaan tai pian renkaat piloilla. Että kyläpajojen "Raneja" ei kannata uskoa. Oli aurausta 15mm,niin että silmällä näki että pyörä vinosa. Elikkä loppu veto, Kaikki alapallonivelet (narinanivelet) eteeen ja taakse,kestivät 228 t, olivat orkkiksia varmasti. Vaihdoin taakse auraustangot ja pitkittäiset tukivarret. Siinä se tuirahtelun syy. Päätän raporttini tähän. Keskityn nyt maisemien katseluun. :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 alusta”