
Ketjun vaihdon jälkeen kone ulisi hieman ja sen kuuli kabiiniin paremmin kuin ulos. Jos yritti kuunnella suoraan koneen edestä ko. ääntä, niin ei sitä välttämättä erottanut moottorin muusta äänimaailmasta. Tämän lisäksi kone hieman rahisi käynnistyksen jälkeen, jos se oli seisonut päivän tai kaksi ajamatta. Rahina muistutti ketjun raapimista johonkin…?!?! Ääni alkoi kierrosten tasaannuttua tuhanteen ja kesti noin pari sekuntia, joskus hieman pidempään. Tästä pienen pohdinnan jälkeen vaihdettiin sitten Rassausmiittissä viikonvaihteessa myös ketjun kiristäjä. Vanha kiristäjä oli selkeästi elämänsä parhaat päivät nähnyt, koska se toimi kuin iskari, eli ei pitänyt kireyttä vaan palautti jos siihen kohdistui painoa. Kiristäjän vaihdon jälkeen kone ei enää ulissut ja kone tuntui ihan toiselta kuin ennen kiristäjän vaihtoa. Ihan kuin se olisi hieman pehmeämpi ajettava? Eli selkeästi parempaan suuntaan mentiin, mutta se mikä tähän yhtälöön vielä jäi, on se rahina käynnistyksen jälkeen. Eli jos auto on seissyt päivän tai kaksi ajamatta, niin käynnistyksen jälkeen kuuluu kuin ketju ottaisi johonkin kiinni tai paremmin sanottuna laahaisi johonkin. Ääni sitten häviää muutaman hetken kuluttua. Tänään ääni kesti noin sekunnin.
Mistä arvelisitte, että voisi vikaa lähteä seuraavaksi tutkimaan? Olisiko öljynpaineet syytä mitata? Voiko öljyjen viskositeetilla olla vaikutusta asiaan, tällä hetkellä koneessa 0W 40 ja aikaisemmin koneessa ollut 5W 40.
Meikäläinen ei ole sitten asiantuntija, joten en välttämättä osaa kaikkeen ottaa kantaa

