M271 ja öljyn määrä

Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

sipi kirjoitti:
dealer kirjoitti:Miksi murehdit asiaa - mainitsin jo että jätetään neuvot muille lukijoille, sellaisille joilla on oikeasti tarvetta niille.
En murehdi, annan hyviä neuvoja. Admin voi tietenkin poistaa minulta kirjoitusoikeudet, jos näkee tarpeelliseksi.
Ei kai nyt hyvänen aika ole mitään syytä edes harkita kirjoitusoikeuksia keneltäkään poistaa näiden juttujen perusteella, jos niin korkeintaan minulta :lol:
piippu kirjoitti:...peltipatruuna, vai kotelon sisälle vaihdettava suodatin?
Kotelossa filtteri näissä. Ei ole mersuissa peltipönttöä ollutkaan monessa mallissa, kuka muuten tietää missä olisi ollut ?
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

piippu kirjoitti:
sipi kirjoitti:
dealer kirjoitti:Miksi murehdit asiaa - mainitsin jo että jätetään neuvot muille lukijoille, sellaisille joilla on oikeasti tarvetta niille.
En murehdi, annan hyviä neuvoja.

Olikos tuossa kiukaassa öljynsuodatin peltipatruuna, vai kotelon sisälle vaihdettava suodatin? Meinaan että jos tuo jälkimmäinen, niin kai avasit sen suodattimen ennen öljyjen imaisua....jää tarkassa mittauksessa liikaa muuttujia koneeseen, kun sieltä suodattimesta valahtaa jokunen desi takaisin öljypohjaan jos suodatin poistetaan vasta öljyn imemisen jälkeen :roll:
Kyllä poistin ennen imuja. Mutta kyllä joissakin peltipurkeissakin on takaiskuventtiili auttamassa alkukiertoa. SItäpaitsi tuossa on tosi pieni kotelo, ei sieltä paljon valahda, jos valahtaisikin, SIinä ei ollut takaiskuventtiiliä, eikä sieltä tullut irroittaessa juuri mitään, kun taas peltisistä tulee. Jos on takaisin vertauksen esto, niin se on lohkossa.

ps. Tuli mieleen kuvia katsellessa, että enemmän sinne pohjaan jää ööliä propun kautta laskettaessa. Näin imulla ei juuri mitään.
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Hii-o-hoi, taas on mitattu öölejä. Eilen ajoin ölynvaihdon jälkeen 20 km testiajoa. Muistatte, että lukemat olivat

Salanäyttö: 6,2 litraa
Tikku: 121 mm

Ajossa ei kompuutteri herjannut mitään, mutta öljymäärän perusnäyttö kehotti vähentämään öljyä. Sitten pitää vähentää ja poistin pannusta tasan 1 desilitran. Siis tasan desilitran, ei enempää eikä vähempää. Tänään on vähän holohna, mittari näyttää 12 astetta pakkasta, mutta se ei haittaa, bensiinikäyttöinen mersu on lämmin auto. Ajoin kauppareissuja noin 10-15 km ja tein mittaukset tasan 5 minuutin päästä kotiin tulosta. Lämpöjä näytti ajon aikana vähän alle 80 astetta (75?), yli sen ei noussut, vaikka ajoin ilmastoinnin flekti pois päältä. Nyt perusnäyttö ilmoitti O.K., salanäyttö 6 litraa ja kaapeli työnnettynä Mersun öljyreikään 119-120mm.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Paljonko sinne laitettiin litroina?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Roisto kirjoitti:Paljonko sinne laitettiin litroina?

t.
Risto
5,5 litraa, mutta ilmeisesti johonkin koloon jäi tyhjennyksessä 1 desi, jonka määrän nyt tänään poistin. 5, 5 litraa on 4 litran kannu plus 1,5 litraa 1 litran mittakannu. Oon noudattanut tässä lähes tieteellistä tarkkuutta, niin tyhjennyksessä kuin täytössäkin. Koko prosessi lähti siitä, että salanäytön näyttäessä 5,5 litraa öljynpaineet katosi useamman kerran moottoriteiden mutkaliittymissä kiihdyttäessä. Se tapahtui useamman kerran, joten asialle piti tehdä jotakin. Tästä sitten on täällä kehittynyt jonkinlainen teorioiden äitipuoli, jonka mukaan WIS:n taulukko ei pidä paikkaansa, eikä kaikki mitä netissä kirjoitetaan pidä paikkaansa :?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

sipi kirjoitti: Koko prosessi lähti siitä, että salanäytön näyttäessä 5,5 litraa öljynpaineet katosi useamman kerran moottoriteiden mutkaliittymissä kiihdyttäessä. Se tapahtui useamman kerran, joten asialle piti tehdä jotakin.
Mistä tiesit että öljynpaineet katosi?
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

tähtikuljettaja kirjoitti:
sipi kirjoitti: Koko prosessi lähti siitä, että salanäytön näyttäessä 5,5 litraa öljynpaineet katosi useamman kerran moottoriteiden mutkaliittymissä kiihdyttäessä. Se tapahtui useamman kerran, joten asialle piti tehdä jotakin.
Mistä tiesit että öljynpaineet katosi?
Siitä, että moottorivikavalo syttyi tuossa tilanteessa, ei koskaan muulloin. Ja öljymäärä oli siis WIS:n taulukon mukaan 1,5 litraa alle suosituksen, siis 4 litraa. Seuraava kysymys olisi miksi sitä oli niin vähän. Vastaus on en tiedä, koska en ole ennen tätä itse huoltanut tätä mersua. Olen ajanut sillä 40 tkm ongelmitta. Koko tuona aikana en ole ennen tätä kertaakaan seurannut öljyn määränäyttöä tai mitä öljyä on laitettu. Öljyt on vaihdettu 15000 km:n välein huollossa. Joten öljyjen suhteen on ennen tätä ollut n määrä tuntemattomia tekijöitä, joita en lähde arvaamaan.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Jännää.... Sammuiko valo itsestään ilman mitään temppuja ja oletko katsellut testerillä mitä sen mielestä koneessa meneillään?
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

piippu kirjoitti:Jännää.... Sammuiko valo itsestään ilman mitään temppuja ja oletko katsellut testerillä mitä sen mielestä koneessa meneillään?
Valo pitää poistaa testerillä, en viitsinut katsoa mitä testeri sanoo, kun syy on varsin selvä. Valon syttyminen ei tuo mitään muutosta koneen käyntiin tms. Se vain syttyi, jos oli syttyäkseen, jos kiihdytin reippaasti kierreliittymässä. Öljyn määrähän oli tuon WIS-taulukon mukaan ainakin litran vajaa. Nyt kun tiedän mitä pannussa on, niin seuraan kuluuko öljyä. Jos laskisi huollon laittaneen ohjeen mukaiset 5,5 litraa, niin kulutus olisi ollut jotain 1 desin luokkaa tuhannelle kilometrille, mutta ei tässä ziisustelut ja ziisustelijat auta :D Se nähdään seuraavien tuhansien aikana.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Ok.

Hieman hämmentää omaa ajatusta, kun olen antanut itseni ymmärtää, että mersu lopetti moottoreissaan öljynpaineen seuraamisen missään muodossa jo 90-luvun lopussa. Mutta saattaa helposti omissa ajatuksissani olla virheitäkin :D



Ps. Voisiko tuossa koneessa juoruta öljynpaineen romahtamisesta/puutteesta pakonokan säätimeltä ilmestyvä vikakoodi....joka ilmeisen riippuvainen hyvästä öljynpaineesta ja jos paine alhainen, jää säätö "kesken" ja vika muistissa??? Tämäkin erittäin epävarma ja osittain hatusta vedetty johtopäätös ja joku asiasta oikeasti tietävä voisi ehkä korjata tämänkin olettaman :idea: :oops:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

M271:ssäkin seurataan öljyn määrää, lämpötilaa ja laatua :roll:
wiimax.fi
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

dealer kirjoitti:M271:ssäkin seurataan öljyn määrää, lämpötilaa ja laatua :roll:
Nimenomaan, mutta paineen seuranta puuttuu? :roll:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, paineanturia ei ole eikä painetta seurata.
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Seuranta-aineistoa. Lauantaina perusnäyttö pyysi vähentämään öljyä ja salanäyttö ilmoitti 6 litraa. Tänään perusnäyttö sanoi O.K. ja salanäyttö 6,3 litraa. Arvot molemmilla kerroilla minuutin sisällä. Että näin. Osaisiko tietävämmät selittää mistä on kysymys? Mittatikkua en nyt viitsinyt kaivaa. Öljynvaihdon jälkeen, ajettuna ja 5 minuuttia odotellen se oli 119-120 mm.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

dealer kirjoitti:Ei ole mersuissa peltipönttöä ollutkaan monessa mallissa, kuka muuten tietää missä olisi ollut ?
M102 tais olla ja varmaan sitten pitemmätkin :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

XUX63 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Ei ole mersuissa peltipönttöä ollutkaan monessa mallissa, kuka muuten tietää missä olisi ollut ?
M102 tais olla ja varmaan sitten pitemmätkin :roll:
Joo, 124:n aikaisessa M102:ssa sekä M103:ssa. M104:ssä oli taitaa alusta asti paffinen sisäpatruuna.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Raskaankaluston puolella noita öljynmääränantureita on hajonut paljonkin, eikä ne varmasti sen luotettavampia ole kevyessäkään kalustossa. Joten en ihan hirveästi luottaisi niihin ajotietokoneen OK ilmoituksiin ja mittaamiin litramääriin. Kaiken kaikkiaan aivan järjenvastainen systeemi tuo, että moottorissa ei ole öljytikkua enää ollenkaan vaan luotetaan johonkin sähköiseen anturiin.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Samaa mieltä... Puolitutulla on tollanen sportcoupe M271 koneella ja siinä herjaa koko ajan et ei oo öljyä koneessa, ku anturi rikki... Tikulla katteloo löytyykö sielt ööliä ku se anturiki tais olla arvokas... :roll: Seuraavassa öljyn vaihdossa sitten anturi uusiks... :lol:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer kirjoitti:M271:ssäkin seurataan öljyn määrää, lämpötilaa ja laatua :roll:
On muuten kahdenlaista anturia, eri palikka niissä joissa on öljytikku.
En ole perehtynyt eroihin toiminnassa. Anturivika ei ole yleinen.
wiimax.fi
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Eilen 75 km moottoritiellä ja 2minuuttia pysähdyksestä ilmoitti että vähennä öljyä, määränäyttö 6,1 litraa. Viisi minuuttia myöhemmin ilmoitti O.K. ja määräksi 6,3 litraa. Muistetaan, että kuukausi sitten otin imulla öljyt pohjaa myöten ja vaihdoin suodattimen. Tasan 5,5 litraa uutta öljyä pannuun. Epäloogisuudessaan tämä vaikuttaa oikukkaalta ominaisuudelta, ei vialta.
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

RoopeK kirjoitti:Samaa mieltä... Puolitutulla on tollanen sportcoupe M271 koneella ja siinä herjaa koko ajan et ei oo öljyä koneessa, ku anturi rikki... Tikulla katteloo löytyykö sielt ööliä ku se anturiki tais olla arvokas... :roll: Seuraavassa öljyn vaihdossa sitten anturi uusiks... :lol:
Jos tuo anturi on perinteisen potikkapohjainen, níin laittaa sinne piuhojen päähän sopivan vastuksen ja mittatikun reikään mekaanisen mittauslaitteen eli tikun. Mulla on kokemusta vastusvirityksistä :D Oli 25 vuotta sitten turbositikka, jossa kaikki anturit oli analoogisia. Koneen viritys onnistui lisäämällä vastuksia sopiviin paikkoihin. Alkuaan siinä oli 170 hv ja muutaman vastuksen lisäyksen jälkeen noin 220 hv, vääntöhuipun eli likistyksen pysyessä samana. :D
Viimeksi muokannut sipi, 04.2.2016 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Nyt se on antanut useamman kerran O.K. ja 5,9 litraa, ikäänkuin 0,4 litraa olisi yhtäkkiä hävinnyt. Ei näy putkessa eikä asfaltilla. Olen ajanut kuukauden aikana vain 150 km.
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

sipi kirjoitti:Nyt se on antanut useamman kerran O.K. ja 5,9 litraa, ikäänkuin 0,4 litraa olisi yhtäkkiä hävinnyt. Ei näy putkessa eikä asfaltilla. Olen ajanut kuukauden aikana vain 150 km.
Nyt sitä on taas 6,3 litraa ja näyttää ok:ta. Toimiihan se, koska ei anna vikakoodia.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

sipi kirjoitti:
RoopeK kirjoitti:Samaa mieltä... Puolitutulla on tollanen sportcoupe M271 koneella ja siinä herjaa koko ajan et ei oo öljyä koneessa, ku anturi rikki... Tikulla katteloo löytyykö sielt ööliä ku se anturiki tais olla arvokas... :roll: Seuraavassa öljyn vaihdossa sitten anturi uusiks... :lol:
Jos tuo anturi on perinteisen potikkapohjainen, níin laittaa sinne piuhojen päähän sopivan vastuksen ja mittatikun reikään mekaanisen mittauslaitteen eli tikun.
Taitaapi olla kapasitiivinen tuo anturi. Mittaa samalla, kuinka likaista öljy on. Ei taida tulla analoogisignaalia tuolta vaan muistaakseni erinäköistä kanttiaaltoa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Roisto kirjoitti:
sipi kirjoitti:
RoopeK kirjoitti:Samaa mieltä... Puolitutulla on tollanen sportcoupe M271 koneella ja siinä herjaa koko ajan et ei oo öljyä koneessa, ku anturi rikki... Tikulla katteloo löytyykö sielt ööliä ku se anturiki tais olla arvokas... :roll: Seuraavassa öljyn vaihdossa sitten anturi uusiks... :lol:
Jos tuo anturi on perinteisen potikkapohjainen, níin laittaa sinne piuhojen päähän sopivan vastuksen ja mittatikun reikään mekaanisen mittauslaitteen eli tikun.
Taitaapi olla kapasitiivinen tuo anturi. Mittaa samalla, kuinka likaista öljy on. Ei taida tulla analoogisignaalia tuolta vaan muistaakseni erinäköistä kanttiaaltoa.

t.
Risto
Osaako se heittää näytölle herjaa myös öljyn likaisuudesta? Vaikuttaa eri anturitoiminnolta määrän mittauksen kanssa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

sipi kirjoitti:Osaako se heittää näytölle herjaa myös öljyn likaisuudesta? Vaikuttaa eri anturitoiminnolta määrän mittauksen kanssa.
Ei se suoraan herjaa heitä. Justeeraa vaan huoltoväliä. Mullekin on lupaillut joskus pidempää väliä, kuin mitä oma kirjanpito sanoisi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Roisto kirjoitti:
sipi kirjoitti:Osaako se heittää näytölle herjaa myös öljyn likaisuudesta? Vaikuttaa eri anturitoiminnolta määrän mittauksen kanssa.
Ei se suoraan herjaa heitä. Justeeraa vaan huoltoväliä. Mullekin on lupaillut joskus pidempää väliä, kuin mitä oma kirjanpito sanoisi.

t.
Risto
En ole kirjanpitoa pitänyt, mutta minulla näyttäisi huoltoväli olevan kiinteä 15000 km. Voi olla etten huomaa pienempiä säätöjä.
Ollikkantti
Viestit: 24
Liittynyt: 25.12.2016 9:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ollikkantti »

Minulla alkoi eilen oma M271 herjaamaan öljyn vähyyttä, lisäilin 1l öljyä moottoriin ja herja hävisi näytöltä. En saanut kuitenkaan eilen huoltovalikosta mitään lukuja öljyn määrästä. Olin kyllä koko ajan tietoinen, että huoltovalikko näyttää 4.8L.Tänään sain auton mittaamaan öljynmäärän ja se näyttää että 2.8L :roll: Kaivelin joskus Puolasta tilaamani öljytikun ja katoin sillä, niin se näytti melkein ylärajaa. Onko noissa ollut tuommoisia anturivikoja? Että näyttää väärin. Pystyiskö joku mittaamaan öljytikun pituuden, en jotenkin täysin luota tohon Puola öljytikkuun? Kiitoksia etukäteen. Kyseessä on C180 2003.
Ollikkantti
Viestit: 24
Liittynyt: 25.12.2016 9:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ollikkantti »

Työnsin johdon pätkä mittatikun reikään ja mittasin rullamitalla 126mm kastu johdonpätkä.Taitaa mulla olla anturissa jotain vikaa.
Ollikkantti
Viestit: 24
Liittynyt: 25.12.2016 9:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ollikkantti »

Tämäkin vika korjaantui itsestään ja koneessa onkin yhtäkkiä oikea määrä öljyä. Perinteinen öljytikku se luotettavin :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”