dealer kirjoitti:Miksi murehdit asiaa - mainitsin jo että jätetään neuvot muille lukijoille, sellaisille joilla on oikeasti tarvetta niille.
En murehdi, annan hyviä neuvoja.
Olikos tuossa kiukaassa öljynsuodatin peltipatruuna, vai kotelon sisälle vaihdettava suodatin? Meinaan että jos tuo jälkimmäinen, niin kai avasit sen suodattimen ennen öljyjen imaisua....jää tarkassa mittauksessa liikaa muuttujia koneeseen, kun sieltä suodattimesta valahtaa jokunen desi takaisin öljypohjaan jos suodatin poistetaan vasta öljyn imemisen jälkeen
Kyllä poistin ennen imuja. Mutta kyllä joissakin peltipurkeissakin on takaiskuventtiili auttamassa alkukiertoa. SItäpaitsi tuossa on tosi pieni kotelo, ei sieltä paljon valahda, jos valahtaisikin, SIinä ei ollut takaiskuventtiiliä, eikä sieltä tullut irroittaessa juuri mitään, kun taas peltisistä tulee. Jos on takaisin vertauksen esto, niin se on lohkossa.
ps. Tuli mieleen kuvia katsellessa, että enemmän sinne pohjaan jää ööliä propun kautta laskettaessa. Näin imulla ei juuri mitään.
Hii-o-hoi, taas on mitattu öölejä. Eilen ajoin ölynvaihdon jälkeen 20 km testiajoa. Muistatte, että lukemat olivat
Salanäyttö: 6,2 litraa
Tikku: 121 mm
Ajossa ei kompuutteri herjannut mitään, mutta öljymäärän perusnäyttö kehotti vähentämään öljyä. Sitten pitää vähentää ja poistin pannusta tasan 1 desilitran. Siis tasan desilitran, ei enempää eikä vähempää. Tänään on vähän holohna, mittari näyttää 12 astetta pakkasta, mutta se ei haittaa, bensiinikäyttöinen mersu on lämmin auto. Ajoin kauppareissuja noin 10-15 km ja tein mittaukset tasan 5 minuutin päästä kotiin tulosta. Lämpöjä näytti ajon aikana vähän alle 80 astetta (75?), yli sen ei noussut, vaikka ajoin ilmastoinnin flekti pois päältä. Nyt perusnäyttö ilmoitti O.K., salanäyttö 6 litraa ja kaapeli työnnettynä Mersun öljyreikään 119-120mm.
Roisto kirjoitti:Paljonko sinne laitettiin litroina?
t.
Risto
5,5 litraa, mutta ilmeisesti johonkin koloon jäi tyhjennyksessä 1 desi, jonka määrän nyt tänään poistin. 5, 5 litraa on 4 litran kannu plus 1,5 litraa 1 litran mittakannu. Oon noudattanut tässä lähes tieteellistä tarkkuutta, niin tyhjennyksessä kuin täytössäkin. Koko prosessi lähti siitä, että salanäytön näyttäessä 5,5 litraa öljynpaineet katosi useamman kerran moottoriteiden mutkaliittymissä kiihdyttäessä. Se tapahtui useamman kerran, joten asialle piti tehdä jotakin. Tästä sitten on täällä kehittynyt jonkinlainen teorioiden äitipuoli, jonka mukaan WIS:n taulukko ei pidä paikkaansa, eikä kaikki mitä netissä kirjoitetaan pidä paikkaansa
sipi kirjoitti:
Koko prosessi lähti siitä, että salanäytön näyttäessä 5,5 litraa öljynpaineet katosi useamman kerran moottoriteiden mutkaliittymissä kiihdyttäessä. Se tapahtui useamman kerran, joten asialle piti tehdä jotakin.
sipi kirjoitti:
Koko prosessi lähti siitä, että salanäytön näyttäessä 5,5 litraa öljynpaineet katosi useamman kerran moottoriteiden mutkaliittymissä kiihdyttäessä. Se tapahtui useamman kerran, joten asialle piti tehdä jotakin.
Mistä tiesit että öljynpaineet katosi?
Siitä, että moottorivikavalo syttyi tuossa tilanteessa, ei koskaan muulloin. Ja öljymäärä oli siis WIS:n taulukon mukaan 1,5 litraa alle suosituksen, siis 4 litraa. Seuraava kysymys olisi miksi sitä oli niin vähän. Vastaus on en tiedä, koska en ole ennen tätä itse huoltanut tätä mersua. Olen ajanut sillä 40 tkm ongelmitta. Koko tuona aikana en ole ennen tätä kertaakaan seurannut öljyn määränäyttöä tai mitä öljyä on laitettu. Öljyt on vaihdettu 15000 km:n välein huollossa. Joten öljyjen suhteen on ennen tätä ollut n määrä tuntemattomia tekijöitä, joita en lähde arvaamaan.
piippu kirjoitti:Jännää.... Sammuiko valo itsestään ilman mitään temppuja ja oletko katsellut testerillä mitä sen mielestä koneessa meneillään?
Valo pitää poistaa testerillä, en viitsinut katsoa mitä testeri sanoo, kun syy on varsin selvä. Valon syttyminen ei tuo mitään muutosta koneen käyntiin tms. Se vain syttyi, jos oli syttyäkseen, jos kiihdytin reippaasti kierreliittymässä. Öljyn määrähän oli tuon WIS-taulukon mukaan ainakin litran vajaa. Nyt kun tiedän mitä pannussa on, niin seuraan kuluuko öljyä. Jos laskisi huollon laittaneen ohjeen mukaiset 5,5 litraa, niin kulutus olisi ollut jotain 1 desin luokkaa tuhannelle kilometrille, mutta ei tässä ziisustelut ja ziisustelijat auta Se nähdään seuraavien tuhansien aikana.
Hieman hämmentää omaa ajatusta, kun olen antanut itseni ymmärtää, että mersu lopetti moottoreissaan öljynpaineen seuraamisen missään muodossa jo 90-luvun lopussa. Mutta saattaa helposti omissa ajatuksissani olla virheitäkin
Ps. Voisiko tuossa koneessa juoruta öljynpaineen romahtamisesta/puutteesta pakonokan säätimeltä ilmestyvä vikakoodi....joka ilmeisen riippuvainen hyvästä öljynpaineesta ja jos paine alhainen, jää säätö "kesken" ja vika muistissa??? Tämäkin erittäin epävarma ja osittain hatusta vedetty johtopäätös ja joku asiasta oikeasti tietävä voisi ehkä korjata tämänkin olettaman
Seuranta-aineistoa. Lauantaina perusnäyttö pyysi vähentämään öljyä ja salanäyttö ilmoitti 6 litraa. Tänään perusnäyttö sanoi O.K. ja salanäyttö 6,3 litraa. Arvot molemmilla kerroilla minuutin sisällä. Että näin. Osaisiko tietävämmät selittää mistä on kysymys? Mittatikkua en nyt viitsinyt kaivaa. Öljynvaihdon jälkeen, ajettuna ja 5 minuuttia odotellen se oli 119-120 mm.
Raskaankaluston puolella noita öljynmääränantureita on hajonut paljonkin, eikä ne varmasti sen luotettavampia ole kevyessäkään kalustossa. Joten en ihan hirveästi luottaisi niihin ajotietokoneen OK ilmoituksiin ja mittaamiin litramääriin. Kaiken kaikkiaan aivan järjenvastainen systeemi tuo, että moottorissa ei ole öljytikkua enää ollenkaan vaan luotetaan johonkin sähköiseen anturiin.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Samaa mieltä... Puolitutulla on tollanen sportcoupe M271 koneella ja siinä herjaa koko ajan et ei oo öljyä koneessa, ku anturi rikki... Tikulla katteloo löytyykö sielt ööliä ku se anturiki tais olla arvokas... Seuraavassa öljyn vaihdossa sitten anturi uusiks...
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Eilen 75 km moottoritiellä ja 2minuuttia pysähdyksestä ilmoitti että vähennä öljyä, määränäyttö 6,1 litraa. Viisi minuuttia myöhemmin ilmoitti O.K. ja määräksi 6,3 litraa. Muistetaan, että kuukausi sitten otin imulla öljyt pohjaa myöten ja vaihdoin suodattimen. Tasan 5,5 litraa uutta öljyä pannuun. Epäloogisuudessaan tämä vaikuttaa oikukkaalta ominaisuudelta, ei vialta.
RoopeK kirjoitti:Samaa mieltä... Puolitutulla on tollanen sportcoupe M271 koneella ja siinä herjaa koko ajan et ei oo öljyä koneessa, ku anturi rikki... Tikulla katteloo löytyykö sielt ööliä ku se anturiki tais olla arvokas... Seuraavassa öljyn vaihdossa sitten anturi uusiks...
Jos tuo anturi on perinteisen potikkapohjainen, níin laittaa sinne piuhojen päähän sopivan vastuksen ja mittatikun reikään mekaanisen mittauslaitteen eli tikun. Mulla on kokemusta vastusvirityksistä Oli 25 vuotta sitten turbositikka, jossa kaikki anturit oli analoogisia. Koneen viritys onnistui lisäämällä vastuksia sopiviin paikkoihin. Alkuaan siinä oli 170 hv ja muutaman vastuksen lisäyksen jälkeen noin 220 hv, vääntöhuipun eli likistyksen pysyessä samana.
Viimeksi muokannut sipi, 04.2.2016 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt se on antanut useamman kerran O.K. ja 5,9 litraa, ikäänkuin 0,4 litraa olisi yhtäkkiä hävinnyt. Ei näy putkessa eikä asfaltilla. Olen ajanut kuukauden aikana vain 150 km.
sipi kirjoitti:Nyt se on antanut useamman kerran O.K. ja 5,9 litraa, ikäänkuin 0,4 litraa olisi yhtäkkiä hävinnyt. Ei näy putkessa eikä asfaltilla. Olen ajanut kuukauden aikana vain 150 km.
Nyt sitä on taas 6,3 litraa ja näyttää ok:ta. Toimiihan se, koska ei anna vikakoodia.
RoopeK kirjoitti:Samaa mieltä... Puolitutulla on tollanen sportcoupe M271 koneella ja siinä herjaa koko ajan et ei oo öljyä koneessa, ku anturi rikki... Tikulla katteloo löytyykö sielt ööliä ku se anturiki tais olla arvokas... Seuraavassa öljyn vaihdossa sitten anturi uusiks...
Jos tuo anturi on perinteisen potikkapohjainen, níin laittaa sinne piuhojen päähän sopivan vastuksen ja mittatikun reikään mekaanisen mittauslaitteen eli tikun.
Taitaapi olla kapasitiivinen tuo anturi. Mittaa samalla, kuinka likaista öljy on. Ei taida tulla analoogisignaalia tuolta vaan muistaakseni erinäköistä kanttiaaltoa.
RoopeK kirjoitti:Samaa mieltä... Puolitutulla on tollanen sportcoupe M271 koneella ja siinä herjaa koko ajan et ei oo öljyä koneessa, ku anturi rikki... Tikulla katteloo löytyykö sielt ööliä ku se anturiki tais olla arvokas... Seuraavassa öljyn vaihdossa sitten anturi uusiks...
Jos tuo anturi on perinteisen potikkapohjainen, níin laittaa sinne piuhojen päähän sopivan vastuksen ja mittatikun reikään mekaanisen mittauslaitteen eli tikun.
Taitaapi olla kapasitiivinen tuo anturi. Mittaa samalla, kuinka likaista öljy on. Ei taida tulla analoogisignaalia tuolta vaan muistaakseni erinäköistä kanttiaaltoa.
t.
Risto
Osaako se heittää näytölle herjaa myös öljyn likaisuudesta? Vaikuttaa eri anturitoiminnolta määrän mittauksen kanssa.
Minulla alkoi eilen oma M271 herjaamaan öljyn vähyyttä, lisäilin 1l öljyä moottoriin ja herja hävisi näytöltä. En saanut kuitenkaan eilen huoltovalikosta mitään lukuja öljyn määrästä. Olin kyllä koko ajan tietoinen, että huoltovalikko näyttää 4.8L.Tänään sain auton mittaamaan öljynmäärän ja se näyttää että 2.8L Kaivelin joskus Puolasta tilaamani öljytikun ja katoin sillä, niin se näytti melkein ylärajaa. Onko noissa ollut tuommoisia anturivikoja? Että näyttää väärin. Pystyiskö joku mittaamaan öljytikun pituuden, en jotenkin täysin luota tohon Puola öljytikkuun? Kiitoksia etukäteen. Kyseessä on C180 2003.