(EI ENÄÄ korkeet) tyhjäkäynnin kierrokset..

Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

(EI ENÄÄ korkeet) tyhjäkäynnin kierrokset..

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Eli talvi pakkasilla kävi kone lämmettyään noin 1000rpm paikkeilla (joka sekin liikaa),
mutta nyt lämpimillä kevät keleillä ja lämpimällä koneella alkaa olla jo 1500rpm tyhjäkäynti..!! :shock:
Mitäs sitten kesä helteillä.. varmaan 3000 paikeilla.. :shock: :roll:
Veto päällä paikallaan on kyllä sitten sielä 600 korvilla, jos
sillä nyt mitään merkitystä on tähän liittyen..

Eli... mitäs ohjeita tähän tilanteeseen nyt sitten olikaan ensihätään..? :?:
Viimeksi muokannut 500sel, 16.6.2007 18:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ja se koneen päällä huohottimien välissä oleva tyhjäkäyntipalikka (kukaan ei tiedä sille nimeä) on irroteltu ja siivottu huohotustöhnästä? :idea: Semmonen pötkylä, johon menee pari kumiletkua ja piuha.

-Lisäilmaluisti, tyhjäkäyntimoottori, tyhjäkäynnin vakain... :shock: valkkaa tuosta, miksi tahdot sitä kutsua.
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Nopee vastaus.. :) Täytyy yrittää tota palikkaa ettiä.. mitenköhän se irtoo ja onko vaaraa rikkoa jotain samalla..?? :?

HVM kirjoitti: -Lisäilmaluisti, tyhjäkäyntimoottori, tyhjäkäynnin vakain... :shock: valkkaa tuosta, miksi tahdot sitä kutsua.
Noitten elinpaikoista mulla ei sitten ookkaan minkäänlaista vainua.. :roll:
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Ai nyt vasta tajusin et tarkotit samaa asiaa...! :idea: :idea: :idea:
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

HVM kirjoitti:huohottimien välissä
Missäs on huohottimet.. :?: :oops:
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Nii totako tarkotatte.. ja mitenkäs se sit irtoo..?
:!: :?:
Kuva
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ei ei. Tuo on kylmäkäynnistyssuutin. Se etsittävä on se toinen.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kuva

Se etsitty palikka on tässä kuvassa keskimmäisenä ylävesiletkun takana. Pötkö, jota kiertää valkoinen tarra ja päässä on musta töpseli. Tulpanjohtonipun vieressä.
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Hyvä yvä yvä..

Eli tuo oli kyseessä:
Kuva


Ja sitten edelleen.. kuinka tuo irtoaa..?
Pultti auki..
Johdon liitin lähtee ilmeisesti vetämällä..
Entäpä kumi letkut..(mitä niissä muuten kulkee..?)
Huomaan ainakin erona että omasta puuttuu letkunkiristin (etsi eroja kuvista -leikki..) tuosta toisesta joka näyttäisi helpommin irroitettavalta.. putsarin kotelo tekee vaikeaksi tuohon takaletkuun käsiksi pääsemisen..
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ihan ensin kannattaa testata, että tuo toimii jotenkuten. Nykäise töpseli irti ja kone käyntiin. Tyhjäkäynnin pitäisi olla jotain 1500.

Irti tuo tosiaan lähtee kiskomalla töpseli irti ja irroittamalla panta. Letkuissa kietää kuiva ilma. Vähän likainen tuo sinun konehuone. Kannattaisi pestä, mukavampi rassata.

Se putsarin kotelo lähtee, kun irroitat ne ventiilikoppien päällä olevat m6-mutterit, yksi kpl kummassakin ja nostat pois. Takaisin laittaessa täytyy huolehtia, että vänkärin puolella oleva huohotinletku tulee takaisin kiinni koppaan.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Perttu oikokokoon, mutta näin minä tein:

-Palikka irti autosta.
-Venttiilipää löpöön, ei siis koko moottoria!
-Liottelua, paineilmaa, sormin liikuttelua.
-Lisää liottelua.
-Testiä ja herkistelyä virralla. Naps-naps...hurrrrrr....
-Liottelua, paineilmaa jne.
Kun liikkuu ja toimii hyvin, niin eikun takaisin paikoilleen.


Tuo oli siis lainaus HVM:n puhdistus ohjeista..
No..
Venttiilipää on ilmeisesti se mihin letku tulee.. no kuinka syvälle sen sitten saa upottaa..?
Sormin liikuttelua..! häh mikä osa siinä muka liikkuu..?

Ai että paineilmaa tonne sisään ihan surutta..no se ei sitte oo ilmeisesti kovin herkkä hajoomaan..?

Joo perttu, testasin toiminnan ja kyllähän ne kierrokset hyrähti heti tonne yli 1500 kun johto oli irti..

Vai että likanen.. :evil: Älä sä kuule käy mua neuvomaan..!!! :justiina: :quarrel:
öö.. tai siis itseasiassa sen vuoksihan tänne kyllä kirjottelen että neuvottais.. :D
:oops: :)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No tuossa palikassahan on selvä raja missä loppuu venttiili ja alkaa moottori. Venttiiliä myöten sinne löpöön, moottoria älä uita. Siellä venttiilipäässä on muovinen läppä joka liikkuu. Paineilmaa ei tarvitse tuupata reikään Atlas Copcon ruuvikompuralla, pikku puhaltelu riittää.

Pese tosiaan konehuone, niin ei hapetu ja likaannu nuo palikat tuohon kuntoon. :lol:
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

HVM kirjoitti:selvä raja
Ai on vai.. :shock: :roll:

Tuossa päivällä sitä jo irrottelin mutta en mitään liikkuvaa osaa havainnut, no en kyllä uskaltanu sinne sisään paljon sorkkiakkaan..
No huomena mulkoilen uuestaan sitä.. :)

Jaa että noihin napoihin voi syöttää virtaa suoraan 12v laturilla vai.. :?:
ja oliko +/- navoilla väliä..

Kylläpä nyt hävettää konehuone kun nuhteita tulee joka virkaveljeltä.. :oops: :oops:
No oottakaapa vaan kunhan pääsen sitä kiillotteleen.. :lava:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

500sel kirjoitti:
HVM kirjoitti:selvä raja
Ai on vai.. :shock: :roll:

Tuossa päivällä sitä jo irrottelin mutta en mitään liikkuvaa osaa havainnut, no en kyllä uskaltanu sinne sisään paljon sorkkiakkaan..
No huomena mulkoilen uuestaan sitä.. :)

Jaa että noihin napoihin voi syöttää virtaa suoraan 12v laturilla vai.. :?:
ja oliko +/- navoilla väliä..

Kylläpä nyt hävettää konehuone kun nuhteita tulee joka virkaveljeltä.. :oops: :oops:
No oottakaapa vaan kunhan pääsen sitä kiillotteleen.. :lava:
No pällistelehän sinne venttiilipään reikiin, kyllä siellä semmonen "lautanen" on. Lie niin musta ettei näy? :lol:

Plussalla ja miinuksella on väliä - töpseli kun ei mene kiinni palikan päähän kuin yksin päin, mutta ei kai tuo särkynekään jos sille virtaa "väärin päin" annat... :roll:

Ei täällä nuhteita jaella, pelkästään hienovaraisesti vihjaillaan... :happy:
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Vähän venyy tämäkin "projekti" mutta huomena koittaa suuri päivä jolloin otan murikan uudelleen tarkasteluun..

Tosin edelleen epävarmuutta seuraavista seikoista:
-Miten niin "selvä raja" missä loppuu venttiili ja alkaa moottori.. :roll:
-Ja oliko tietoa kumpi nasta oli + ja kumpi - (edestä katsottuna palikan ollessa kiinni autossa)

Tietysti jos tajuaisin moottorin toiminnan olisi helpompi ymmärtää noita ohjeta.. :(

Mutta minusta on kuitenkin järkevämpää kysellä tyhmiä kuin soveltaa neuvoja väärin..
Tuossa tuore surullinen esimerkki siitä..:

viewtopic.php?t=12508
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Palikassa on pokkaus sillä kohtaa missä se "selvä raja" on.

Nyt on kyllä sanottava, että tämän kummempia neuvoja en osaa enää etänä antaa. Kaikki tehtävä on tehty. Jos se napaisuus nyt askarruttaa, niin käytä moottorin omaa töpseliä testailuun. (Virrat päälle ja pötikkä kouraan) :idea:

Jos se pelaa niin se tärisee, jos ei niin se ei tärise. Lautasen liikkeitä voit tutkiä tiirailemalla sinne reikään josta irrottelit letkun.
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Loistavaa loistavaa.. Jo selkis, :idea: näillä ohjeilla pitäisi jo mun mummonki osata putsata tuo palikka.. :)
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

No niin tuossa sitä vähän koitin herätellä:
Kuva

Eli upotin tuon sinne bensaan siihen asti, että tuo sivulle tuleva "putki" upposi juuri pinnan alle, eli jonkun 4-5cm, menikö oikein?? :?

Ja tarkoititko sillä "lautasella tuota kuvassa keskellä näkyvää, ja oliko se tuossa se osa jota piti "liikutella sormin"..? :?: (ei mun sormet kyllä mahtunu sitäkään liikuttaan) :roll:

En järin suuria muutoksia havainnut..
Ensin kun laitoin palikkaan virtaa niin se sirisi vaimeasti, mutta minkään en nähnyt liikkuvan, toisella kertaa siitä ei kuulunut enää mitään.. :shock:
Mutta toimi edelleen samoin kuin ennen eli jos ottaa pois koneen käydessä niin kiekat hypähtää tuolta 1000:sta 1500:aan, mutta eivät vieläkään painu sinne 600:aan.. Ehkä liottelen lisää..
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuntuis että ko. luisti toimii jos kierrokset tippuu kun laittaa mötikän oikein paikoilleen.

Kierroksien jääminen koholle vaikuttais äkkiseltään että jossakin on imuilmavuoto.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Onkos akkulaturilla napsuttelu suoritettu? Irroitusöljy ja akkulaturilla napsuttelu ovat melkein välttämättömiä. Yleensä tuo palikka menee juuri silla tavalla paskaiseksi, ettei luisti mene täysin kiinni, vaan jää kantamaan. Sitten kiekat on juuri luokkaa tuhat, vaikka säätö yrittääkin sulkea luistia. Itsellä oli juuri sama ongelma aikanaan. Se napsuttelu ja samalla öljy suihkuttelu saa luistin liikkumaan koko matkaltaan eli kiinni asti.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Joo, aattelin kanssa samaa että jospa tuo toimii vähän niinku "puolitehoilla", pitäs nuohota lisää..

Laturilla en oo arvannu antaa virtaa ku en tiiä kumpi on +/-
Tosin epäilys on että liitimen piuhoista se piuha jossa on keltainen raita olisi miinus napa..( :?: )


Miten ihmeessä sillä laturilla sitten oikein "napsutellaan" :ei_tajuu:


Niin ja käykö crc 5-56 tai ruosteenirrotus öljy tohon hommaan..?
Viimeksi muokannut 500sel, 06.5.2007 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
K.puska
Viestit: 270
Liittynyt: 21.8.2006 15:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja K.puska »

laita johdot laturilta niihin liittimiin ,silleen se alkaa napsuttaan, eli laitat virran päälle ->lautanen "loikkaa toiseen ääripäähän, otat virran pois-> lautnen palaa lähtöpisteeseen" näin syntyy "napsutus".

kaikki liotus öljyt käy, itekkin napsuttelin tallissa tuota luistinta..
en saanut rikki vaikka kuinka yritin.
sitten tiedät että on puhdas kun napsuttelet laturilla sitä niin mokkura ei menaa pysyä pöydällä.. ;) eli liike energiaa on kun on tarpeeksi puhdasta.
sen oikeesti kuulee kun lautanen liikkuu (olettaen että osa on kädessä ja akkulaturilla antaa virtaa) naksutus on melkoinen.
omassa 500sec ei kierrokset laskeneet/venttiili oli puhdas.. ja silti kiertää 1200rpm. noh uusia osia on tulossa siitä myöhemmin. (myyjä oli ottanut alipaine säätimen letkun irti virran jakajalta-> kiekat 600rpm ja kun laittoi alipaine letkun takas virranjakajan motikkaan nousee kiekat.. tässä on ongelmaa mielestäni :roll: :roll: )
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

K.puska kirjoitti: kun laittoi alipaine letkun takas virranjakajan motikkaan nousee kiekat.. tässä on ongelmaa mielestäni :roll: :roll: )
No miks sitä letkuu ei sit voi pitåå irrallaan?
Avatar
jackhammer
Viestit: 188
Liittynyt: 29.6.2006 16:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jackhammer »

se ohjaa sytkän ennakkoa, elikkä jos se puuttuu sytkä saattaa jäädä kierroksilla jälkeen..
näin tässä mietin.. 8)
velipoika tuo k.puska, ja mie kirjoitin sen koneella :oops: :oops:
mut tuo sec:n käynti ongelma ei ole nyt ajankohtainen, vasta joskus syksyllä tulee projekteihin..
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jos alipainesäätö on irti, niin kulutus nousee uskomattomiin lukemiin :!:
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Vaihtamalla paranee, voiteluhuolto on suunnilleen sama kuin se että tuuppailee vaseliinia alapalloille, juu, on ne hiljaa vähänaikaa mutta kun ne on loppu niin ne on loppu ja silloin kannattaa vaihtaa toimiva osa tilalle.
Tietysti jos on tarkoitus pitää autoa itsellään vain kuukausi niin nämä on oikein päteviä korjauksia, kyllä se sen taas toimii.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Boss kirjoitti:Vaihtamalla paranee, voiteluhuolto on suunnilleen sama kuin se että tuuppailee vaseliinia alapalloille, juu, on ne hiljaa vähänaikaa mutta kun ne on loppu niin ne on loppu ja silloin kannattaa vaihtaa toimiva osa tilalle.
Tietysti jos on tarkoitus pitää autoa itsellään vain kuukausi niin nämä on oikein päteviä korjauksia, kyllä se sen taas toimii.
Ei pidä paikkaansa!! :protest: :shout:

Monen vempeleen saa uudenveroiseksi korjattua. Ja aina kannattaa ainakin yrittää korjata viallinen tai huonosti toimiva osa. Vaikkei saisikaan korjattua niin purkaessa oppii kenties jotain uutta. :pappa: :lol:

Tällähetkellä työnalla on tehostettu simpukka. Noita alapalloja en kyllä minäkään alkaisi korjaamaan, mutta voishan sellaisen halkaista ja katsoa mikä siellä on heikkoa :shock:
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Olli Lajunen kirjoitti: Monen vempeleen saa uudenveroiseksi korjattua. Ja aina kannattaa ainakin yrittää korjata viallinen tai huonosti toimiva osa. Vaikkei saisikaan korjattua niin purkaessa oppii kenties jotain uutta. :pappa: :lol:

Tällähetkellä työnalla on tehostettu simpukka. Noita alapalloja en kyllä minäkään alkaisi korjaamaan, mutta voishan sellaisen halkaista ja katsoa mikä siellä on heikkoa :shock:
Justiinsa tänään kävin apteekista ruiskun ja kinkkuneulan, ässän toinen alapallo kun tahtoo vähän naukua. 8) Ennenhän nämä alapallot korjattiin poraamalla niihin rasvanippa (jos ei ollut jo valmiiksi), sekä ruuttaamalla ne rasvaprässillä pakkelia täyteen. 8) Ja hyvä tuli! :ope:
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

No niin nyt on lioteltu ja napsuteltu.. :!:
Ja saattaapa olla että se on vaikuttanutki.. :D :!:
Nimittäin tänään ei kiekat noussu kertaakaan 1000 yläpuolelle kun seisotti, ei ees lämpimällä koneella.. :) Olivat siinä 800-900 rpm..
Joten kiitokset kaikille tähän mennessä kärsivällisesti neuvoneille.
K.puska kirjoitti: laitat virran päälle ->lautanen "loikkaa toiseen ääripäähän, otat virran pois-> lautnen palaa lähtöpisteeseen"
Nii mites nuo ääripäät sijaitsevat..? Nimittäin tuossa kuvassa jossa pidän motikkaa kädessä lautanen on tuossa "keskellä", sitten kun antaa virtaa nii se liikkuu tonne alas, mutta tosiaan tuota kuvassa olevaa keskikohtaa ylemmäksi ei mene..(vaikka näyttäisi että varaa olisi)
Pitäisikö sen mennä "ylös asti"...??? :?: :?:
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

500sel kirjoitti:Kuva
:roll:
Nii tieskö joku että pitäiskö tuon lautasen liikkua vielä "ylöspäin" tuosta kuvassa sijaitsevasta kohdasta..?? menee nimittäin vain alas/takasin keskelle..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”