Termostaatin vaihto

Vastaa Viestiin
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja dry »

Taas kerran käännyn viisaampien puoleen kyselemällä tyhmiä... :oops:
Autossa on joku termostaatti - ilmeisesti jossain jäähdytinnesteen kierrossa, niin miksi tuo olisi parempi vaihtaa toiseen (jossain luki 87 asteiseen tms.)? :nocando:
Mitä tuo termari tekee :?: :?:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Termostaatin tehtävä on pitää moottori tietyn lämpöisenä, esim. 87-asteisena. Hiukan ennen tuota lämpöä termostaatti alkaa aukeamaan ja päästää vettä jäähdyttimeen, täysin auki tuo termari on mallinsa mukaisesti 87 asteessa. Ennen vanhaan autoissa käytettiin kesä- ja talvitermostaattia, nykyään pitäisi pärjätä ihan samalla kesättalvet.

Termostaattikotelo (olikohan kolmella pultilla) vesipumpun vieressä, kotelosta lähtee paksu vesiletku jäädyttäjälle.

Kylmä kone kuluu nopeammin ja kuluttaa enemmän polttoainetta. Mersussa yleiset termarit on 87 ja 92 asteiset.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

KIITOS :!:
Taitaa olla tuossa alkuperäinen termari - tiedä siitä mikä se on. Kannattaa ilmeisesti vaihtaa siihen uusi 87 termari samalla kun vaihtaa uudet litkut ennen talvea :D
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Tuo vaihto on helppo homma ja oiva tehdä nesteiden vaihdon yhteydessä. Jos itse vaihdat etkä ole ennen hommaa tehnyt, niin katso vanhaa pois ottaessasi, miten päin se siellä kotelossa on ja asennat uuden samalla tavalla. Tällä on suurestikin väliä veden kiertoa ajatellen :) :)

87 on riittävä talvikäyttöön ja kesäkäyttöä ajatellen siinä on vähän enemmän varaa jonottaessa lämpenemiseen kuin 'ysikakkosessa'. Tämä on niitä osia, joissa kannattaa satsata laadukkaaseen. Harmillista, jos se alkaa jumittamaan. Kylmällä koneella (termari jäänyt auki) voi ajaa, mutta ylikuumenevalla (termari jumittunut kiinni) koneella täytyy käydä varikolla jäähdyttelemässä :)
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No tuommoseen kutoseen termarin vaihto on tosi helppo homma,eikä nesteitäkään tarvitse vaihdella.Nesteitten vaihtokin olisi tosin välillä hyvä tehdä...

Kuva

Kuvassa termarin kansi on tuo alumötikkä(voi olla joissain muoviakin)öljytikusta alas oikealle.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

TÄNKS!
Tarkoitus olisi vaihtaa litkut ja moniurahihna samalla kun vaihdetaan tuo hihnankiristin - samaan syssyyn laittaisi uuden termostaatinkin. Kannattaako jotain muuta vaihtaa samalla kun keula puretaan kokonaan :?:
Kuullostella jotain laakereita :?:
Miun konehan 103.985...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mikäs hihnankiristimessä vikana,vai tarkoitatko sitä pelkkää rullaa?Itse hihnankiristinhän ei ole samanlainen automaattinen kuin dieseleissä,vaan siinä on kireyden säätö ihan ruuvilla.MUISTA löysätä lukituspultti ennenkuin kääntelet siitä kireyden säädöstä.Jos kiristin pitää ääntä niin sitten rullaa vaihtoon,toinen samantyylinen rulla muuten löytyy laturin puolelta konetta,kannattaa pyöritellä ja kuulostella onko ehjä.Rullat on yllättävän kalliita,ihan huvikseen ei varmaan kannata vaihdella.Itse tosin vaihdoin molemmat + hihnan samalla kuin vesipumpun,eipähän tartte heti olla purkamassa uudestaan.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Termariksi sitten Wahler tai Beru, ei tarvitse vaihtaa heti uudelleen ja toimii kuten on suunniteltu. :idea:

Kyllä, termareissa on eroja. :ei_tajuu:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

AMmattilainen kirjoitti:Mikäs hihnankiristimessä vikana,vai tarkoitatko sitä pelkkää rullaa? MUISTA löysätä lukituspultti ennenkuin kääntelet siitä kireyden säädöstä.Jos kiristin pitää ääntä niin sitten rullaa vaihtoon
Samalla kun käytin autoa Kahvimaalla sen toisen takalaakerin vaihdossa niin mainitsin tuosta hihnan vinkumisesta - kaveri purki nopeasti sen mitä pystyi ja kokeili saako kiristettyä (pojapanssari pois :arrow: lukitusruuvi sitä kautta auki :arrow: yläkautta kokeili kiristää), mutta ei kiristynyt... Ilmeisesti se rulla juurikin on menossa vaihtoon :nocando:
HarvinaisenViisasMies kirjoitti:Termariksi sitten Wahler tai Beru, ei tarvitse vaihtaa heti uudelleen ja toimii kuten on suunniteltu. :idea:

Kyllä, termareissa on eroja. :ei_tajuu:
OK :!:
Ilmeisesti KL tai veho on paikka josta kannattaa hankkia - eli siis KL :shock:

Hmm... Olisikohan helppo heittää samalla vaikka lohkolämmittimen vastus tuonne öljypohjaan :idea:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

HVM kirjoitti:Termariksi sitten Wahler tai Beru, ei tarvitse vaihtaa heti uudelleen ja toimii kuten on suunniteltu. :idea:

Kyllä, termareissa on eroja. :ei_tajuu:
onon.Mulla on ollut dieselissä nyt 3 vuotta halvin ad-varaosamaailmasta ostettu termari...kyllä se kohta leikkaa kiinni.. :D :shock:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Daimler kirjoitti:
HVM kirjoitti:Termariksi sitten Wahler tai Beru, ei tarvitse vaihtaa heti uudelleen ja toimii kuten on suunniteltu. :idea:

Kyllä, termareissa on eroja. :ei_tajuu:
onon.Mulla on ollut dieselissä nyt 3 vuotta halvin ad-varaosamaailmasta ostettu termari...kyllä se kohta leikkaa kiinni.. :D :shock:
Tuurilla ne seilaa mersutkin, sinulle on sattunut vahingossa toimiva pilipali-termari. :D

dry: Berua tai Wahleria saa ihan jokaisesta hyvinvarustetusta tarvikeliikkeestä, vaikka ne alkuperäislaatua ovatkin.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

HVM kirjoitti:dry: Berua tai Wahleria saa ihan jokaisesta hyvinvarustetusta tarvikeliikkeestä, vaikka ne alkuperäislaatua ovatkin.
Juuh, näytti Fiksuksessa olevan Wahlerin termareita (ja Berun tuluppia) 8) :arrow:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No se pelkkä kiristinrulla ei vaikuta siihen kiristyvyyteen,lähinnä menee vaihtoon vain jos ääntää.Itse kiritysmekanismi siis rikki/jumissa tai voisiko hihna vain olla niin venynyt ettei kiristysvara riitä... :nocando:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

AM kirjoitti:No se pelkkä kiristinrulla ei vaikuta siihen kiristyvyyteen,lähinnä menee vaihtoon vain jos ääntää.Itse kiritysmekanismi siis rikki/jumissa tai voisiko hihna vain olla niin venynyt ettei kiristysvara riitä... :nocando:
Vinkuu ja kitisee eikä kiristynyt :arrow: vaihdetaan hihna ja rulla ja kiristysmekanismi (ei ole tietoa koska hihna on vaihdettu)... :roll:
Ei kannata arpoa ainakaan näin ennen talvea, pelataan varman päälle :|
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Muistaakseni OM601:een oli parin euron tarkkuudella sama hinta Veholla ja tarvikeliikkeissä.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

No niin, vaihdatettu on.
Tuossa Matikissa (M103.985) on kuin onkin automaattinen hihnankiristin - lienee samanlainen kuin tiisseleissä :shock:
Ja termostaatti ja moniurahihna meni samalla vaihtoon. Niin ja jäähdytinnesteet :D

Kyllä kelepas ajella moottoritienopeuksia kun kapiiniinkin riitti lämpöä 8)
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

dry kirjoitti:Tuossa Matikissa (M103.985) on kuin onkin automaattinen hihnankiristin - lienee samanlainen kuin tiisseleissä :shock:
Automaattinen kyllä, mutta erilainen kuin diisselissä :roll:
Ihmetyttää kyllä, miten se voi siten hajota ettei vara riitä.
Melko pitkälti on sitä säätövaraa siinä, vaan kai sekin mahdollista on.
Tuossahan on mekaaninen perus-säätö, ja sitten sellainen automaattihärveli mikä pitää kireällä :roll:

Vai onko maticissa erilainen kuin muissa M103:ssa :?:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Jani kirjoitti:
dry kirjoitti:Tuossa Matikissa (M103.985) on kuin onkin automaattinen hihnankiristin - lienee samanlainen kuin tiisseleissä :shock:
Automaattinen kyllä, mutta erilainen kuin diisselissä :roll:
Ihmetyttää kyllä, miten se voi siten hajota ettei vara riitä.
Melko pitkälti on sitä säätövaraa siinä, vaan kai sekin mahdollista on.
Tuossahan on mekaaninen perus-säätö, ja sitten sellainen automaattihärveli mikä pitää kireällä :roll:

Vai onko maticissa erilainen kuin muissa M103:ssa :?:
Kyllä siinä tosiaan jotain automaattia on, koska mulla on se surullisen kuuluisa pultti poikki sieltä alapäästä, ja hihnan vaihto onnistu kun pakotti
käsin kiristimen jousta löysälle ja muljautti hihnan pois.
Onkohan miten isohomma vaihtaa uusi "kiristyspultti"? uusiahan saa kl:stä
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

ahonen v kirjoitti:Kyllä siinä tosiaan jotain automaattia on, koska mulla on se surullisen kuuluisa pultti poikki sieltä alapäästä, ja hihnan vaihto onnistu kun pakotti
käsin kiristimen jousta löysälle ja muljautti hihnan pois.
Onkohan miten isohomma vaihtaa uusi "kiristyspultti"? uusiahan saa kl:stä
Ei kai se niin iso homma ole, voipi olla että kiristin piti irrottaa paikaltaan.
Ei muista enää, kun on aikaa viime irrotuksesta :roll:
Kiristin on tuon näköinen
Kuva

Ja pultti
Kuva

Tuolla pultilla vissiinkin säädetään kiristimen jännitys.
Kai se sitten pettää tuo automaattikiristin, jossain vaiheessa.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Minä oon siinä uskosa että tuo pultti on vaan hihnan vaihtoa varten.
Eli sillä pakotetaan kiristimen jousi löysälle :roll:
No, tuo rinkula siellä on vielä jäljellä, mutta tuo kierretanko puuttuu
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jaa että on sittenkin automaattinen... :roll: Itsellä tippu vesipumppua vaihtaessa tuo viisari siitä kiristimestä 8) Siitä sitten summassa sopiva kireys mistä ei ollut hajuakaan...
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

ahonen v kirjoitti:Minä oon siinä uskosa että tuo pultti on vaan hihnan vaihtoa varten.
Eli sillä pakotetaan kiristimen jousi löysälle :roll:
No, tuo rinkula siellä on vielä jäljellä, mutta tuo kierretanko puuttuu
Kyllä se tuolla kiristetään, ja juuressa oleva viisari näyttää kireyden.
Keskipultilla lukitaan keskiö oikeaan kireyyeen, automaatti pitää sitten löysät pois :roll:
Aika pahassa raossa sen tangon toinen pää on, ei saa pois irroittamatta koko systeemiä.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jani kirjoitti:Kyllä se tuolla kiristetään, ja juuressa oleva viisari näyttää kireyden.
Keskipultilla lukitaan keskiö oikeaan kireyyeen, automaatti pitää sitten löysät pois :roll:
Aika pahassa raossa sen tangon toinen pää on, ei saa pois irroittamatta koko systeemiä.
Jep, jep. Näinhän se. Omaankin (tosin M102) jouduin sen kiristyspulttihässäkän alapään silmukan vaihtamaan. M102:ssa on tuon kiristinmulikan sisällä kumijoustin. Kun kiristinpultille annetaan jenkaa, antaa kumijousi periksi ja sisäosa kääntyy enemmän kuin ulko-osa. Kiristimen viisari näyttää sitten tämän kiertymäeron ja samalla kireyden. Kun sisäosa on lukittu keskipultilla kiinni pitää kumiosa kireyden ja antaa tarvittaessa periksi hihnan vähähtelyjen mukaan. Joissakin malleissa oleva iskari vaimentaa vielä tätä värinää. Rikki tuo voi mennä siten, että kumiosa pääsee irti vulkanoinnistaan. Tällöin hihna ei kiristy vaikka asteikon mukaan se olisikin kireällä. Tieten voihan siitä laakerikin mennä mutta sitä ei tapahtune yhtä useasti kuin työkonemalleissa. :wink:

Päällisin puolin katsasteltuna olettaisin M103:n kiristimen toimivan pitkälti samalla tavalla. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”