Termostaatin vaihto
Termostaatin vaihto
Taas kerran käännyn viisaampien puoleen kyselemällä tyhmiä...
Autossa on joku termostaatti - ilmeisesti jossain jäähdytinnesteen kierrossa, niin miksi tuo olisi parempi vaihtaa toiseen (jossain luki 87 asteiseen tms.)?
Mitä tuo termari tekee
Autossa on joku termostaatti - ilmeisesti jossain jäähdytinnesteen kierrossa, niin miksi tuo olisi parempi vaihtaa toiseen (jossain luki 87 asteiseen tms.)?
Mitä tuo termari tekee
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Termostaatin tehtävä on pitää moottori tietyn lämpöisenä, esim. 87-asteisena. Hiukan ennen tuota lämpöä termostaatti alkaa aukeamaan ja päästää vettä jäähdyttimeen, täysin auki tuo termari on mallinsa mukaisesti 87 asteessa. Ennen vanhaan autoissa käytettiin kesä- ja talvitermostaattia, nykyään pitäisi pärjätä ihan samalla kesättalvet.
Termostaattikotelo (olikohan kolmella pultilla) vesipumpun vieressä, kotelosta lähtee paksu vesiletku jäädyttäjälle.
Kylmä kone kuluu nopeammin ja kuluttaa enemmän polttoainetta. Mersussa yleiset termarit on 87 ja 92 asteiset.
Termostaattikotelo (olikohan kolmella pultilla) vesipumpun vieressä, kotelosta lähtee paksu vesiletku jäädyttäjälle.
Kylmä kone kuluu nopeammin ja kuluttaa enemmän polttoainetta. Mersussa yleiset termarit on 87 ja 92 asteiset.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Tuo vaihto on helppo homma ja oiva tehdä nesteiden vaihdon yhteydessä. Jos itse vaihdat etkä ole ennen hommaa tehnyt, niin katso vanhaa pois ottaessasi, miten päin se siellä kotelossa on ja asennat uuden samalla tavalla. Tällä on suurestikin väliä veden kiertoa ajatellen
87 on riittävä talvikäyttöön ja kesäkäyttöä ajatellen siinä on vähän enemmän varaa jonottaessa lämpenemiseen kuin 'ysikakkosessa'. Tämä on niitä osia, joissa kannattaa satsata laadukkaaseen. Harmillista, jos se alkaa jumittamaan. Kylmällä koneella (termari jäänyt auki) voi ajaa, mutta ylikuumenevalla (termari jumittunut kiinni) koneella täytyy käydä varikolla jäähdyttelemässä
87 on riittävä talvikäyttöön ja kesäkäyttöä ajatellen siinä on vähän enemmän varaa jonottaessa lämpenemiseen kuin 'ysikakkosessa'. Tämä on niitä osia, joissa kannattaa satsata laadukkaaseen. Harmillista, jos se alkaa jumittamaan. Kylmällä koneella (termari jäänyt auki) voi ajaa, mutta ylikuumenevalla (termari jumittunut kiinni) koneella täytyy käydä varikolla jäähdyttelemässä
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
TÄNKS!
Tarkoitus olisi vaihtaa litkut ja moniurahihna samalla kun vaihdetaan tuo hihnankiristin - samaan syssyyn laittaisi uuden termostaatinkin. Kannattaako jotain muuta vaihtaa samalla kun keula puretaan kokonaan
Kuullostella jotain laakereita
Miun konehan 103.985...
Tarkoitus olisi vaihtaa litkut ja moniurahihna samalla kun vaihdetaan tuo hihnankiristin - samaan syssyyn laittaisi uuden termostaatinkin. Kannattaako jotain muuta vaihtaa samalla kun keula puretaan kokonaan
Kuullostella jotain laakereita
Miun konehan 103.985...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Mikäs hihnankiristimessä vikana,vai tarkoitatko sitä pelkkää rullaa?Itse hihnankiristinhän ei ole samanlainen automaattinen kuin dieseleissä,vaan siinä on kireyden säätö ihan ruuvilla.MUISTA löysätä lukituspultti ennenkuin kääntelet siitä kireyden säädöstä.Jos kiristin pitää ääntä niin sitten rullaa vaihtoon,toinen samantyylinen rulla muuten löytyy laturin puolelta konetta,kannattaa pyöritellä ja kuulostella onko ehjä.Rullat on yllättävän kalliita,ihan huvikseen ei varmaan kannata vaihdella.Itse tosin vaihdoin molemmat + hihnan samalla kuin vesipumpun,eipähän tartte heti olla purkamassa uudestaan.
Samalla kun käytin autoa Kahvimaalla sen toisen takalaakerin vaihdossa niin mainitsin tuosta hihnan vinkumisesta - kaveri purki nopeasti sen mitä pystyi ja kokeili saako kiristettyä (pojapanssari pois lukitusruuvi sitä kautta auki yläkautta kokeili kiristää), mutta ei kiristynyt... Ilmeisesti se rulla juurikin on menossa vaihtoonAMmattilainen kirjoitti:Mikäs hihnankiristimessä vikana,vai tarkoitatko sitä pelkkää rullaa? MUISTA löysätä lukituspultti ennenkuin kääntelet siitä kireyden säädöstä.Jos kiristin pitää ääntä niin sitten rullaa vaihtoon
OKHarvinaisenViisasMies kirjoitti:Termariksi sitten Wahler tai Beru, ei tarvitse vaihtaa heti uudelleen ja toimii kuten on suunniteltu.
Kyllä, termareissa on eroja.
Ilmeisesti KL tai veho on paikka josta kannattaa hankkia - eli siis KL
Hmm... Olisikohan helppo heittää samalla vaikka lohkolämmittimen vastus tuonne öljypohjaan
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Tuurilla ne seilaa mersutkin, sinulle on sattunut vahingossa toimiva pilipali-termari.Daimler kirjoitti:onon.Mulla on ollut dieselissä nyt 3 vuotta halvin ad-varaosamaailmasta ostettu termari...kyllä se kohta leikkaa kiinni..HVM kirjoitti:Termariksi sitten Wahler tai Beru, ei tarvitse vaihtaa heti uudelleen ja toimii kuten on suunniteltu.
Kyllä, termareissa on eroja.
dry: Berua tai Wahleria saa ihan jokaisesta hyvinvarustetusta tarvikeliikkeestä, vaikka ne alkuperäislaatua ovatkin.
Vinkuu ja kitisee eikä kiristynyt vaihdetaan hihna ja rulla ja kiristysmekanismi (ei ole tietoa koska hihna on vaihdettu)...AM kirjoitti:No se pelkkä kiristinrulla ei vaikuta siihen kiristyvyyteen,lähinnä menee vaihtoon vain jos ääntää.Itse kiritysmekanismi siis rikki/jumissa tai voisiko hihna vain olla niin venynyt ettei kiristysvara riitä...
Ei kannata arpoa ainakaan näin ennen talvea, pelataan varman päälle
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Muistaakseni OM601:een oli parin euron tarkkuudella sama hinta Veholla ja tarvikeliikkeissä.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
No niin, vaihdatettu on.
Tuossa Matikissa (M103.985) on kuin onkin automaattinen hihnankiristin - lienee samanlainen kuin tiisseleissä
Ja termostaatti ja moniurahihna meni samalla vaihtoon. Niin ja jäähdytinnesteet
Kyllä kelepas ajella moottoritienopeuksia kun kapiiniinkin riitti lämpöä
Tuossa Matikissa (M103.985) on kuin onkin automaattinen hihnankiristin - lienee samanlainen kuin tiisseleissä
Ja termostaatti ja moniurahihna meni samalla vaihtoon. Niin ja jäähdytinnesteet
Kyllä kelepas ajella moottoritienopeuksia kun kapiiniinkin riitti lämpöä
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Automaattinen kyllä, mutta erilainen kuin diisselissädry kirjoitti:Tuossa Matikissa (M103.985) on kuin onkin automaattinen hihnankiristin - lienee samanlainen kuin tiisseleissä
Ihmetyttää kyllä, miten se voi siten hajota ettei vara riitä.
Melko pitkälti on sitä säätövaraa siinä, vaan kai sekin mahdollista on.
Tuossahan on mekaaninen perus-säätö, ja sitten sellainen automaattihärveli mikä pitää kireällä
Vai onko maticissa erilainen kuin muissa M103:ssa
Kyllä siinä tosiaan jotain automaattia on, koska mulla on se surullisen kuuluisa pultti poikki sieltä alapäästä, ja hihnan vaihto onnistu kun pakottiJani kirjoitti:Automaattinen kyllä, mutta erilainen kuin diisselissädry kirjoitti:Tuossa Matikissa (M103.985) on kuin onkin automaattinen hihnankiristin - lienee samanlainen kuin tiisseleissä
Ihmetyttää kyllä, miten se voi siten hajota ettei vara riitä.
Melko pitkälti on sitä säätövaraa siinä, vaan kai sekin mahdollista on.
Tuossahan on mekaaninen perus-säätö, ja sitten sellainen automaattihärveli mikä pitää kireällä
Vai onko maticissa erilainen kuin muissa M103:ssa
käsin kiristimen jousta löysälle ja muljautti hihnan pois.
Onkohan miten isohomma vaihtaa uusi "kiristyspultti"? uusiahan saa kl:stä
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Ei kai se niin iso homma ole, voipi olla että kiristin piti irrottaa paikaltaan.ahonen v kirjoitti:Kyllä siinä tosiaan jotain automaattia on, koska mulla on se surullisen kuuluisa pultti poikki sieltä alapäästä, ja hihnan vaihto onnistu kun pakotti
käsin kiristimen jousta löysälle ja muljautti hihnan pois.
Onkohan miten isohomma vaihtaa uusi "kiristyspultti"? uusiahan saa kl:stä
Ei muista enää, kun on aikaa viime irrotuksesta
Kiristin on tuon näköinen
Ja pultti
Tuolla pultilla vissiinkin säädetään kiristimen jännitys.
Kai se sitten pettää tuo automaattikiristin, jossain vaiheessa.
Minä oon siinä uskosa että tuo pultti on vaan hihnan vaihtoa varten.
Eli sillä pakotetaan kiristimen jousi löysälle
No, tuo rinkula siellä on vielä jäljellä, mutta tuo kierretanko puuttuu
Eli sillä pakotetaan kiristimen jousi löysälle
No, tuo rinkula siellä on vielä jäljellä, mutta tuo kierretanko puuttuu
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Kyllä se tuolla kiristetään, ja juuressa oleva viisari näyttää kireyden.ahonen v kirjoitti:Minä oon siinä uskosa että tuo pultti on vaan hihnan vaihtoa varten.
Eli sillä pakotetaan kiristimen jousi löysälle
No, tuo rinkula siellä on vielä jäljellä, mutta tuo kierretanko puuttuu
Keskipultilla lukitaan keskiö oikeaan kireyyeen, automaatti pitää sitten löysät pois
Aika pahassa raossa sen tangon toinen pää on, ei saa pois irroittamatta koko systeemiä.
Jep, jep. Näinhän se. Omaankin (tosin M102) jouduin sen kiristyspulttihässäkän alapään silmukan vaihtamaan. M102:ssa on tuon kiristinmulikan sisällä kumijoustin. Kun kiristinpultille annetaan jenkaa, antaa kumijousi periksi ja sisäosa kääntyy enemmän kuin ulko-osa. Kiristimen viisari näyttää sitten tämän kiertymäeron ja samalla kireyden. Kun sisäosa on lukittu keskipultilla kiinni pitää kumiosa kireyden ja antaa tarvittaessa periksi hihnan vähähtelyjen mukaan. Joissakin malleissa oleva iskari vaimentaa vielä tätä värinää. Rikki tuo voi mennä siten, että kumiosa pääsee irti vulkanoinnistaan. Tällöin hihna ei kiristy vaikka asteikon mukaan se olisikin kireällä. Tieten voihan siitä laakerikin mennä mutta sitä ei tapahtune yhtä useasti kuin työkonemalleissa.Jani kirjoitti:Kyllä se tuolla kiristetään, ja juuressa oleva viisari näyttää kireyden.
Keskipultilla lukitaan keskiö oikeaan kireyyeen, automaatti pitää sitten löysät pois
Aika pahassa raossa sen tangon toinen pää on, ei saa pois irroittamatta koko systeemiä.
Päällisin puolin katsasteltuna olettaisin M103:n kiristimen toimivan pitkälti samalla tavalla.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)