Paavon 606 DT pudottaa kierrokset portaittain...
Paavon 606 DT pudottaa kierrokset portaittain...
Heh
Tää lienee nyt sitä Paavon kanssa arkista elämää:
nyt kun se toimii muuten hyvin, hoksasin jotta jos vapaalla nostaa kierrokset esim 2000 rpm ään, ja päästää kaasun, putoaa kierrokset "vaiheittain", ikäänkuin 1800 - 1600 -1400 -1200 jne ja tyhjäkäynnille, samoin jos kääntää kaasuanturilta ihan vähän kerrallaan, alkaa pieni rökellys 1000 rpm tuntumassa...
kokeiltu toisella kaasuanturilla, ilmam.mittari uusi, putsarit uudet, ei herjoja kojelaudassa...
ideoita ???
eli ihan kuin pumppu antais putoaville kierroksille soppaa vaiheittain... kuulostaa warppurilta
Tää lienee nyt sitä Paavon kanssa arkista elämää:
nyt kun se toimii muuten hyvin, hoksasin jotta jos vapaalla nostaa kierrokset esim 2000 rpm ään, ja päästää kaasun, putoaa kierrokset "vaiheittain", ikäänkuin 1800 - 1600 -1400 -1200 jne ja tyhjäkäynnille, samoin jos kääntää kaasuanturilta ihan vähän kerrallaan, alkaa pieni rökellys 1000 rpm tuntumassa...
kokeiltu toisella kaasuanturilla, ilmam.mittari uusi, putsarit uudet, ei herjoja kojelaudassa...
ideoita ???
eli ihan kuin pumppu antais putoaville kierroksille soppaa vaiheittain... kuulostaa warppurilta
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Ei oo selvinny, eikä muuttunu mihkään suuntaan...
Uudempana huomiona, reippaasta ajosta kun tulee kotio, tökkää kepin parkille, niin ei vielä mitään, mutta kun sammuttaa valot, niin käynti onnahtelee, eli ihan kuin laturin kuorma / jännite tekis jotain matosia...
Onks näissä niitä ylijänniterelejuttuja, jotka kiusas 124 sia ?
Uudempana huomiona, reippaasta ajosta kun tulee kotio, tökkää kepin parkille, niin ei vielä mitään, mutta kun sammuttaa valot, niin käynti onnahtelee, eli ihan kuin laturin kuorma / jännite tekis jotain matosia...
Onks näissä niitä ylijänniterelejuttuja, jotka kiusas 124 sia ?
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Mullakin ex S300td teki tuollaista samaa röpöttelyä (aivan kuin olisi pätkinyt) kun hiljaa nosti kierroksia tyhjäkäynniltä sinne 1500 paikkeille.
Samoin kun moottorin kuorma muuttui tyhjäkäynnillä niin se heitteli kierroksia erikoisesti.
En tiä mikä sitä vaivasi. Soppaakin se söi ihan vitusti.
10-15l/100km ajosta riippuen.
Kai ne on vaan loppuun kuluneen sähköpumpun säätimen häröjä.
Elementtien säätötanko voi takerrella niin silloinhan se muuttaa käyntikierroksia vähän töksähdellen.
Samoin kun moottorin kuorma muuttui tyhjäkäynnillä niin se heitteli kierroksia erikoisesti.
En tiä mikä sitä vaivasi. Soppaakin se söi ihan vitusti.
10-15l/100km ajosta riippuen.
Kai ne on vaan loppuun kuluneen sähköpumpun säätimen häröjä.
Elementtien säätötanko voi takerrella niin silloinhan se muuttaa käyntikierroksia vähän töksähdellen.
oireet muuten pieneni, muttei poistuneet kokonaan, kun tulppasin EGR letkun
käy muutenkin paljon siistimmin, eikä kulutus ainakaan noussut
käy muutenkin paljon siistimmin, eikä kulutus ainakaan noussut
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 23.7.2012 8:24
Moro!
Ittellä on -97 300TD väykky ja samanlainen juttu kierrosten kanssa.
Eli kun pudottaa kaasun pois niin kierrokset laskevat asteittain tyhjäkäynnille. Samoin n.1000 kierroksen kohdalla tyhjäkäynnillä kone "röpöttää" eli ikäänkuin ilmoja olis tms.
Kone kun on kuuma jättää tyhjäkäynnillä ikäänkuin lyöntejä välistä. Kone välillä siis yskäisee.
Epäilyni on paineventtiilit. Kun saan hommattua avaimen millä saan paineventtiilit auki ja kiinni kokeilen tuon paineventtiilien vaihdon ja ollaan taas viisaampia.
Ittellä on -97 300TD väykky ja samanlainen juttu kierrosten kanssa.
Eli kun pudottaa kaasun pois niin kierrokset laskevat asteittain tyhjäkäynnille. Samoin n.1000 kierroksen kohdalla tyhjäkäynnillä kone "röpöttää" eli ikäänkuin ilmoja olis tms.
Kone kun on kuuma jättää tyhjäkäynnillä ikäänkuin lyöntejä välistä. Kone välillä siis yskäisee.
Epäilyni on paineventtiilit. Kun saan hommattua avaimen millä saan paineventtiilit auki ja kiinni kokeilen tuon paineventtiilien vaihdon ja ollaan taas viisaampia.
Juu, vois olla - eip oo menoa haitannu
Mulla ollu nyt 32 tkm ja ei oo isommin muuttunu suuntaan eikä toiseen, ite epäilen liittyvän jotenkin EGR ään
Mulla ollu nyt 32 tkm ja ei oo isommin muuttunu suuntaan eikä toiseen, ite epäilen liittyvän jotenkin EGR ään
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 23.7.2012 8:24
Paineventtiilien vaihto auttoi tuohon kierroksien portaittain putoamiseen, mutta EI koneen rykimiseen ja pätkimiseen.
Pintakaasulla kulkee auto herkemmin paineventtiilien vaihdon jälkeen.
Uutta huomiota tuli muutenkin vikaan. Yleensä aina pääsen ajamaan lohkolämmittimen perästä, mutta nyt oli poikkeus.
Muutaman päivän reilussa pakkasessa seissyn auton kun laitoin kylmänä käyntiin tuli uutta huomiota koneen käyttäytymisestä. Kone käynnistyy hyvin, pyöriikin nätisti hetken kunnes jälkihehkun jälkeen alkaa hirmuinen rytkytys. Auto savuttaa, pyörii huonosti ja kierrokset ei oikeastaan muuta käyttäytymistä. Autolla kun lähtee ajamaan käynti tasaantuu.
Mihinkäs tällainen viittaisi? Hehkut vaihdettu noin vuosi sitten.
Pintakaasulla kulkee auto herkemmin paineventtiilien vaihdon jälkeen.
Uutta huomiota tuli muutenkin vikaan. Yleensä aina pääsen ajamaan lohkolämmittimen perästä, mutta nyt oli poikkeus.
Muutaman päivän reilussa pakkasessa seissyn auton kun laitoin kylmänä käyntiin tuli uutta huomiota koneen käyttäytymisestä. Kone käynnistyy hyvin, pyöriikin nätisti hetken kunnes jälkihehkun jälkeen alkaa hirmuinen rytkytys. Auto savuttaa, pyörii huonosti ja kierrokset ei oikeastaan muuta käyttäytymistä. Autolla kun lähtee ajamaan käynti tasaantuu.
Mihinkäs tällainen viittaisi? Hehkut vaihdettu noin vuosi sitten.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 23.7.2012 8:24
kuusikulma kirjoitti:Kone käynnistyy hyvin, pyöriikin nätisti hetken kunnes jälkihehkun jälkeen alkaa hirmuinen rytkytys. Auto savuttaa, pyörii huonosti ja kierrokset ei oikeastaan muuta käyttäytymistä. Autolla kun lähtee ajamaan käynti tasaantuu.
Mihinkäs tällainen viittaisi? Hehkut vaihdettu noin vuosi sitten.
... aiempi, 606 vapari 124 ssa teki samaa, ja vikaa haettiin pitkään - lopulta ajoituksen (pumpun) säätö auttoi, muistaakseni aikasemmalle...
täs sähköpumpus vaan en tiedä, kuinka sen sitten toteuttais ? onks paljon ajettu, ketjun ikä / venymä ?
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17