Paavon 606 DT pudottaa kierrokset portaittain...

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Paavon 606 DT pudottaa kierrokset portaittain...

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Heh

Tää lienee nyt sitä Paavon kanssa arkista elämää:

nyt kun se toimii muuten hyvin, hoksasin jotta jos vapaalla nostaa kierrokset esim 2000 rpm ään, ja päästää kaasun, putoaa kierrokset "vaiheittain", ikäänkuin 1800 - 1600 -1400 -1200 jne ja tyhjäkäynnille, samoin jos kääntää kaasuanturilta ihan vähän kerrallaan, alkaa pieni rökellys 1000 rpm tuntumassa...

kokeiltu toisella kaasuanturilla, ilmam.mittari uusi, putsarit uudet, ei herjoja kojelaudassa...

ideoita ???

eli ihan kuin pumppu antais putoaville kierroksille soppaa vaiheittain... kuulostaa warppurilta :oops:
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
JK
Viestit: 4
Liittynyt: 26.8.2011 0:49

Viesti Kirjoittaja JK »

Hei!
Selvisikö vika mikä aiheuttaa rökellyksen 1000 rpm paikkeilla?
Täällä sama vika -97 300tdt autossa. Huomasin eilen illalla tuon vian.
En ole tutkinut autoa vielä.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Ei oo selvinny, eikä muuttunu mihkään suuntaan...

Uudempana huomiona, reippaasta ajosta kun tulee kotio, tökkää kepin parkille, niin ei vielä mitään, mutta kun sammuttaa valot, niin käynti onnahtelee, eli ihan kuin laturin kuorma / jännite tekis jotain matosia...

Onks näissä niitä ylijänniterelejuttuja, jotka kiusas 124 sia ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7157
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mullakin ex S300td teki tuollaista samaa röpöttelyä (aivan kuin olisi pätkinyt) kun hiljaa nosti kierroksia tyhjäkäynniltä sinne 1500 paikkeille.
Samoin kun moottorin kuorma muuttui tyhjäkäynnillä niin se heitteli kierroksia erikoisesti.

En tiä mikä sitä vaivasi. Soppaakin se söi ihan vitusti.
10-15l/100km ajosta riippuen.

Kai ne on vaan loppuun kuluneen sähköpumpun säätimen häröjä.
Elementtien säätötanko voi takerrella niin silloinhan se muuttaa käyntikierroksia vähän töksähdellen.
JK
Viestit: 4
Liittynyt: 26.8.2011 0:49

Viesti Kirjoittaja JK »

Tänään kokeilin kylmänä eikä rökellystä 1000 rpm kohdalla.
Moottorin lämpö n.80 astetta jopas alkoi 1000 rpm rökellys. Valoilla en huomannut mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin.
Pitää kokeilla huomenna valojen vaikutusta tyhjäkäyntiin kun tulen töistä.
Moottori silloin kuumempi.
p3rtsi
Viestit: 1
Liittynyt: 22.3.2012 13:36
Paikkakunta: Siikajoki

Viesti Kirjoittaja p3rtsi »

Terve joko tähän ongelmaan on saatu ratkaisu. Itse olen pähkäilly tän kans vaikka kuinka kauan enkä enään keksi missä vika voisi olla.
Paluu letkut vaihettu, p-suodatin vaihettu. Alipainejutut (ne mustat purkit molemmilla puolilla konetta) surisee sammutuksen jälkeen, liekkö normaalia.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

oireet muuten pieneni, muttei poistuneet kokonaan, kun tulppasin EGR letkun

käy muutenkin paljon siistimmin, eikä kulutus ainakaan noussut
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
kuusikulma
Viestit: 5
Liittynyt: 23.7.2012 8:24

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Moro!
Ittellä on -97 300TD väykky ja samanlainen juttu kierrosten kanssa.
Eli kun pudottaa kaasun pois niin kierrokset laskevat asteittain tyhjäkäynnille. Samoin n.1000 kierroksen kohdalla tyhjäkäynnillä kone "röpöttää" eli ikäänkuin ilmoja olis tms.
Kone kun on kuuma jättää tyhjäkäynnillä ikäänkuin lyöntejä välistä. Kone välillä siis yskäisee.

Epäilyni on paineventtiilit. Kun saan hommattua avaimen millä saan paineventtiilit auki ja kiinni kokeilen tuon paineventtiilien vaihdon ja ollaan taas viisaampia.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Juu, vois olla - eip oo menoa haitannu

Mulla ollu nyt 32 tkm ja ei oo isommin muuttunu suuntaan eikä toiseen, ite epäilen liittyvän jotenkin EGR ään
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
ikilika
Viestit: 147
Liittynyt: 20.10.2007 12:26
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Se on ominaisuus, ei vika. Ittellä samanlainen, aina ollu. Egr:n tulppauksella ei vaikutusta.
-98 300diesel turbo
kuusikulma
Viestit: 5
Liittynyt: 23.7.2012 8:24

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Paineventtiilien vaihto auttoi tuohon kierroksien portaittain putoamiseen, mutta EI koneen rykimiseen ja pätkimiseen.
Pintakaasulla kulkee auto herkemmin paineventtiilien vaihdon jälkeen.

Uutta huomiota tuli muutenkin vikaan. Yleensä aina pääsen ajamaan lohkolämmittimen perästä, mutta nyt oli poikkeus.
Muutaman päivän reilussa pakkasessa seissyn auton kun laitoin kylmänä käyntiin tuli uutta huomiota koneen käyttäytymisestä. Kone käynnistyy hyvin, pyöriikin nätisti hetken kunnes jälkihehkun jälkeen alkaa hirmuinen rytkytys. Auto savuttaa, pyörii huonosti ja kierrokset ei oikeastaan muuta käyttäytymistä. Autolla kun lähtee ajamaan käynti tasaantuu.

Mihinkäs tällainen viittaisi? Hehkut vaihdettu noin vuosi sitten.
ikilika
Viestit: 147
Liittynyt: 20.10.2007 12:26
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Paineventtiilit, mitä ne on? Tarkotakko niitä alipainepurkkeja egr:n ja ahtimen "kyljessä"?
-98 300diesel turbo
kuusikulma
Viestit: 5
Liittynyt: 23.7.2012 8:24

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Ei vaan dieselpumpun päällä on 6kpl paineventtiilejä. Jokaisen putkilähdön juuressa.
ikilika
Viestit: 147
Liittynyt: 20.10.2007 12:26
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Jaa niin ne, aivan :D
-98 300diesel turbo
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

kuusikulma kirjoitti:Kone käynnistyy hyvin, pyöriikin nätisti hetken kunnes jälkihehkun jälkeen alkaa hirmuinen rytkytys. Auto savuttaa, pyörii huonosti ja kierrokset ei oikeastaan muuta käyttäytymistä. Autolla kun lähtee ajamaan käynti tasaantuu.

Mihinkäs tällainen viittaisi? Hehkut vaihdettu noin vuosi sitten.

... aiempi, 606 vapari 124 ssa teki samaa, ja vikaa haettiin pitkään - lopulta ajoituksen (pumpun) säätö auttoi, muistaakseni aikasemmalle...

täs sähköpumpus vaan en tiedä, kuinka sen sitten toteuttais ? onks paljon ajettu, ketjun ikä / venymä ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”