EPC E290 TD + outo sammutusjuttu

Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

EPC E290 TD + outo sammutusjuttu

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Lueskelin juuri pitkän tarinan EPC:stä. Itsellä tuli pari päivää sitten '98 E290TD:ssä tämä EPC (Engine Electronics) -herja. Kone kyllä käy ja vetää, mutta alle n. 2300 rpm vetää tosi nihkeästi. Sitten kun saa kierroksia, kulkee jo paljon paremmin.

Samalla ilmeni toinen ongelma, sammutettaessa virta-avaimesta kone alkaa ensin ottaa kierroksia lisää ja sammuu vasta sitten, sammutukseen kuluu ehkä 2-3 sekuntia.

Liekkö näillä yhteistä?

Muita havintoja on imusarjan tiivisteistä valuva musta öljy. Jonkin kerran ovat tehot olleet kateissa ilman tätä EPC-herjaa, mutta löytyneet koneen uudelleen käynnistyksen jälkeen. Samoin tyhjäkäynti on ollut välillä heijaavaa.

Lisäksi Battery Charge -tekstikin on välillä vilahdellut ja lataus käytnnistynyt viiveellä, vaikka vaihdoin akunkin.

Olisikos raadilla vinkkejä?
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

viewtopic.php?t=23883&highlight=

Tuuppa tuonne niin laitetaan auto piuhan jatkoksi. :wink: :idea:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

No jopas, en ollut tästä miitistä tietoinen lainkaan. Tuonne pitää tulla ilman muuta - eli mukana ollaan!
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

No nyt tuosta toisesta keskustelusta viisastuneena päätin vaihtaa naftasuodatttimen, edellinen kun taisi olla jo yli 100 000 km ajettu. Kun sain auton lopulta ilman pärskimisen jälkeen käyntiin, tuli tämä EPC ja hidas sammutus vielä kerran. Sitten uuden käynnistyksen jälkeen EPC hävisi ja sammutus palautui normaaliksi, silti tehot olivat vielä kateissa ja kierrokset eivät nousseet kuin reiluun 3000. Vielä yksi sammutus ja sitten otti kierroksia ja kiihtyi ja kulki jo normaalisti ja sammui normaalisti eikä EPC-herjaa enää tullut.

Katsotaan jos huominenkin sujuu moitteetta, niin silloin voinee jo päätellä tukkoisen naftasuotimnen olleen syyllinen. Voisiko auto jotenkin tutkia sitä, että naftan tulo ei ole normaalia ja pumppu joutuu liian koville polttoaineen alipaineen kanssa tai jotain ja heittää EPC:n päälle?
Riesa
Viestit: 51
Liittynyt: 20.10.2010 10:31

Viesti Kirjoittaja Riesa »

Terve! Mulla tekee 290tdt ihan samaa välillä. Eli sammuu tolleen et nostaa kierrokset sen jälkeen kun kääntää avaimesta virran pois. Oon huomannu et tekee sen herkemmin kuumalla moottorilla. Talvella ei tee ku pari kertaa ja kesällä sit vähän useammin yleensä sen jälkeen kun on ajettu pidempi matka...

Välillä siis ajetaan vikatila päällä, mut seuraavalla käynnistyksellä se onkin hävinnyt.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Riesa kirjoitti:Terve! Mulla tekee 290tdt ihan samaa välillä...
Välillä siis ajetaan vikatila päällä, mut seuraavalla käynnistyksellä se onkin hävinnyt.
Milloin olet vaihtanut tuon suodattimen? Jos siitä on aikaa, vaihda ihmeessä, maksoi Motonetissa 6,50 e, joten aika halpa remontti ainakin tähän hätään. Kun en jaksanut lirutella uutta suodatinta täyteen, niin ilmailu vaatikin sitten jo pidempää starttailua :D
Riesa
Viestit: 51
Liittynyt: 20.10.2010 10:31

Viesti Kirjoittaja Riesa »

Ei oo tietoa milloin on suodatin vaihdettu :oops: Täytyy kokeilla jos se vaikka auttais. Pitää raportoida tänne jos tekee vielä vaihdon jälkeenkin samaa...
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vika on pysynyt poissa ja ropausmiitin koodien lukukin antoi puhtaat paperit, eli mitään koodeja ei tullut enää nollausten jälkeen.

Nyt siis vaikuttaa, että tuo vanha polttoainesuodatin oli yllättävän paha vastus pumpulle ja herjan myötä koko koneelle, kun tuntui useampikin kohta vikatilan myötä sekoavan. Pitääpä vaihtaa hieman noperammin seuraava :?
Riesa
Viestit: 51
Liittynyt: 20.10.2010 10:31

Viesti Kirjoittaja Riesa »

Vaihdoin suodattimen viikonloppuna ja täytin uuden suodattimen Liqui Moly Diesel Purge:lla. Nähtäväksi jää miten käy, poistuuko vika...
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Uusimmat käänteet,

Tehoja häviää aina silloin tällöin edelleen. Tänään ajoin 600 km ja tehot kateissa varmaan yli puolet matkasta. 2 kertaa tuli tuo viiveellinen sammutuskin. Muutaman kerran tuli jopa tuo EPC-herja takaisin, mutta häipyi sitten.

Taitaa olla seuraavaksi tuon ilmamassa-anturin metsästystä ohjelmassa. Onko hyviä vinekkejä, mistä kannattaisi kysellä. Motonetissä oli moneen malliin, muttei 290:een. Olisikohan näitä romiksilla...?
Riesa
Viestit: 51
Liittynyt: 20.10.2010 10:31

Viesti Kirjoittaja Riesa »

Ei ollu sammutushommaan polttoainesuodattimen vaihdolla vaikutusta mullakaan.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Joe Cool kirjoitti:Uusimmat käänteet,

Tehoja häviää aina silloin tällöin edelleen. Tänään ajoin 600 km ja tehot kateissa varmaan yli puolet matkasta. 2 kertaa tuli tuo viiveellinen sammutuskin. Muutaman kerran tuli jopa tuo EPC-herja takaisin, mutta häipyi sitten.

Taitaa olla seuraavaksi tuon ilmamassa-anturin metsästystä ohjelmassa. Onko hyviä vinekkejä, mistä kannattaisi kysellä. Motonetissä oli moneen malliin, muttei 290:een. Olisikohan näitä romiksilla...?
Multa saat hintaan 125€ uuden
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Joe Cool kirjoitti:Uusimmat käänteet,

Tehoja häviää aina silloin tällöin edelleen. Tänään ajoin 600 km ja tehot kateissa varmaan yli puolet matkasta. 2 kertaa tuli tuo viiveellinen sammutuskin. Muutaman kerran tuli jopa tuo EPC-herja takaisin, mutta häipyi sitten.

Taitaa olla seuraavaksi tuon ilmamassa-anturin metsästystä ohjelmassa. Onko hyviä vinekkejä, mistä kannattaisi kysellä. Motonetissä oli moneen malliin, muttei 290:een. Olisikohan näitä romiksilla...?
http://eshop.original-teile.de/index.php?cl=start

Tuonne alkuperäisestä numero ja painat go nappulasta niin näät mitä ne maksaa muualla kun suomessa.

Romiksen unohtaisin, ilmamassamittari kun tuppaa käytetyissä olemaan aika arpomista.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Juu, kyllä se romis on viimeinen mahdollisuus :D En ole noita ehtinyt etsimään muualta, kuin Motonetista, jossa noita ei ollut 290:een. Lisäksi kysyin eräässtä länsirannikon mersuosakaupasta, jonka nimeä en viitsi mainita - ystävällinen kaveri pläräsi luetteloa ja pamautti hinnaksi 495 eur :twisted: No en pannut tilaukseen, rajansa ystävällisellä palvelullakin :P

Jos hotarilta löytyy, niin haen pois, YV:tä laitettu 8)
Riesa
Viestit: 51
Liittynyt: 20.10.2010 10:31

Viesti Kirjoittaja Riesa »

Mulla muuten herjaa tota EPC-electronics juttua joka kerta kun tulee toi viiveellinen sammutus. Eli menee vikatilaan.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Riesa kirjoitti:Mulla muuten herjaa tota EPC-electronics juttua joka kerta kun tulee toi viiveellinen sammutus. Eli menee vikatilaan.
Sama muuten täällä. Nyt pitää ruveta tosissaan etsimään sitä tarvikemittaria, kun tuolla hotarin alihankkijalla ei sitä sittenkään ollut kotona.
Riesa
Viestit: 51
Liittynyt: 20.10.2010 10:31

Viesti Kirjoittaja Riesa »

KooÄllässä ilmamäärämittari 403€ Ei kyl huvittais vaihtaa sitä ellei ole pakko.

Miten rikkinäinen ilmamäärämittari aiheuttais ton em. sammutusjutun? Pitäishän olla muitakin oireita...
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Mulla 250DT:ssä oli joskus 1,5 vuotta sitten ihan samanlainen viiveellinen sammutus + EDC-herja. Oli muistaakseni ainostaan muutaman tunnin ajan, eikä ole sen jälkeen toistunut. Ja tuossahan ei ole ilmamassamittaria ollenkaan.
S204, AZT250
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Riesa kirjoitti:KooÄllässä ilmamäärämittari 403€ Ei kyl huvittais vaihtaa sitä ellei ole pakko.

Miten rikkinäinen ilmamäärämittari aiheuttais ton em. sammutusjutun? Pitäishän olla muitakin oireita...
Nyt tämä keskustelu hajoaa kahteen ketjuun. Jatkoin tuolla Moottori-osiossa. Löytyi linkki (Espanjaan) josta tilasin hetki sitten mittarin Boschin numerolla, maksoi 84,95. Siis se pelkkä purkeen ruuvattava mittarielementti, ei sitä koko putkihässäkkää, joka (ehkä) kuuluu tuohon 400-500 e:n pakettiin. On siinä "viemäriputken" pätkällä hintaa :D
Riesa
Viestit: 51
Liittynyt: 20.10.2010 10:31

Viesti Kirjoittaja Riesa »

Jnz kirjoitti:Mulla 250DT:ssä oli joskus 1,5 vuotta sitten ihan samanlainen viiveellinen sammutus + EDC-herja. Oli muistaakseni ainostaan muutaman tunnin ajan, eikä ole sen jälkeen toistunut. Ja tuossahan ei ole ilmamassamittaria ollenkaan.
Minkälainen sammutin näissä on ja mistä sen löytää? Itse alkaisin etsimään vikaa sieltä. Onko siellä joku solenoidi joka jumittaa välillä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29223
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä vikakoodeja näissä autoissa on ollut ?
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

dealer kirjoitti:Mitä vikakoodeja näissä autoissa on ollut ?
Joe Cool:in autossa tuli suoraan ilmamassamittari, kun *rilla kun katsottiin. :idea:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Riesa
Viestit: 51
Liittynyt: 20.10.2010 10:31

Viesti Kirjoittaja Riesa »

Mun autosta ei ole luettu vikoja. Eli saattaa tuo ilmamassamittari aiheuttaa tuollaista vikaa, tai sitten JoeCoolin autossa ilmamassamittarin lisäksi tää sammutusvika.

Toivottavasti uusi ilmamassamittari korjaa JoeCoolin auton, ni silloin taidan tilata itsekkin tuon.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29223
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joe Cool:in autossa tuli suoraan ilmamassamittari, kun *rilla kun katsottiin.
Ja nimenomaan tuli, eikä oli ?
Mun autosta ei ole luettu vikoja.
Summassa ei kannata vaihtaa mitään.
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Riesa kirjoitti:
Jnz kirjoitti:Mulla 250DT:ssä oli joskus 1,5 vuotta sitten ihan samanlainen viiveellinen sammutus + EDC-herja. Oli muistaakseni ainostaan muutaman tunnin ajan, eikä ole sen jälkeen toistunut. Ja tuossahan ei ole ilmamassamittaria ollenkaan.
Minkälainen sammutin näissä on ja mistä sen löytää? Itse alkaisin etsimään vikaa sieltä. Onko siellä joku solenoidi joka jumittaa välillä?
Pumpun kyljessä on sammutussolenoidi, mutta se on ulkoisesti ihan erilainen kuin sun autossa (mulla rivipumppu, sulla jakajapumppu). Tiedä sitten millanen se ite solenoidi on kuoren sisällä.
S204, AZT250
Riesa
Viestit: 51
Liittynyt: 20.10.2010 10:31

Viesti Kirjoittaja Riesa »

Tässä on vielä semmonen juttu että kun käännän avaimen sammutusasentoon ja moottori nostaa kierrokset, jos ehdin kääntämään avaimen takaisin käyntiasentoon niin auto ei mene vikatilaan vaan jatkaa tyhjäkäynnillä. Tällöin sammutan auton sitten vaihdetta vasten. Seuraava käynnistys ja sammutus sujuukin yleensä ihan normaalisti.

Eikö tää puoltais tota sammutussolenoidivikaa?
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Riesa kirjoitti:Tässä on vielä semmonen juttu että kun käännän avaimen sammutusasentoon ja moottori nostaa kierrokset, jos ehdin kääntämään avaimen takaisin käyntiasentoon niin auto ei mene vikatilaan vaan jatkaa tyhjäkäynnillä. Tällöin sammutan auton sitten vaihdetta vasten. Seuraava käynnistys ja sammutus sujuukin yleensä ihan normaalisti.
Tuota avaimen kääntämistä pitääkin kokeilla sitä uutta ilmamittaria odotelessa. Paitsi että automaattia eri voi sammuttaa noin :P
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

eli oiskos tää nyt samaa kuin 124 ssa tapahtui, kun sammuttimen (alipaine) letkut oli väärinpäin virtalukolla... sammutus ikäänkuin viivästyi

kierrosten nousu lienee seurausta siitä, että lataus loppuu kun avaimesta kääntää = kone pyörii hetken iloisesti vailla laturin vastustamista... paljoks ne kierrokset muuten nousee ?

jos siellä alipainetoiminen sammutin on, kannattaa se tsekata, onks alipainelinjat ollu irti / auki just ennen vian tuloa ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

pekkovee kirjoitti: onks alipainelinjat ollu irti / auki just ennen vian tuloa ?
Minulla eivät ole olleet. Viime heinäkuussa pumppu oli irti ja remontissa. Tehon häviäminen satunnaisesti alkoi syyskuussa ja nyt keväällä vasta tämä EPC, joka siis tulee aina silloin, kun sammutus on viiveellinen.

Pelkkä tehon häviäminen ei aiheuta EPC:tä.

Polttoainesuodattimen vaihto poisti EPC-herjan muutamaksi viikoksi. Viimeksi herja tuli päälle kun ajoin Helsingistä Heinolaan moottoritietä n. 130 km/h mittarin mukaan ja pysäytin Teboilille. Nyt se on ollut pysyvää laatua ja samalla tehot ovat kateissa, eli kone kiertää vain 3000-3200 nurkille ja vääntökään ei ole normaali, nähtävästi ahtopainekaan ei siis nouse.

Tarkoitus on nyt vaihtaa tuo ilmamittari, mutta kun olivat ryssineet sen toimituksen ja toimittivat väärän mittarin, joten uutta odotellessa tilanne jatkuu.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

sorapihadiagnostiikka ei pidä omituisena epc herjaa, jos kone pyrkii käymään vielä kun avain käännetty nollaan... samoin ei kuulosta oudolta jos tehot tämän jälkeen hukassa, lienee "vikatila / hätäkäyttö"

sorapihasofta ihmettelee polttoainesuodattimen vaikutusta asiaan, ja softan käyttäjä etsiskelee kuumeisesti kylmää juotavaa asian ratkaisuksi...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”