EPC E290 TD + outo sammutusjuttu
EPC E290 TD + outo sammutusjuttu
Lueskelin juuri pitkän tarinan EPC:stä. Itsellä tuli pari päivää sitten '98 E290TD:ssä tämä EPC (Engine Electronics) -herja. Kone kyllä käy ja vetää, mutta alle n. 2300 rpm vetää tosi nihkeästi. Sitten kun saa kierroksia, kulkee jo paljon paremmin.
Samalla ilmeni toinen ongelma, sammutettaessa virta-avaimesta kone alkaa ensin ottaa kierroksia lisää ja sammuu vasta sitten, sammutukseen kuluu ehkä 2-3 sekuntia.
Liekkö näillä yhteistä?
Muita havintoja on imusarjan tiivisteistä valuva musta öljy. Jonkin kerran ovat tehot olleet kateissa ilman tätä EPC-herjaa, mutta löytyneet koneen uudelleen käynnistyksen jälkeen. Samoin tyhjäkäynti on ollut välillä heijaavaa.
Lisäksi Battery Charge -tekstikin on välillä vilahdellut ja lataus käytnnistynyt viiveellä, vaikka vaihdoin akunkin.
Olisikos raadilla vinkkejä?
Samalla ilmeni toinen ongelma, sammutettaessa virta-avaimesta kone alkaa ensin ottaa kierroksia lisää ja sammuu vasta sitten, sammutukseen kuluu ehkä 2-3 sekuntia.
Liekkö näillä yhteistä?
Muita havintoja on imusarjan tiivisteistä valuva musta öljy. Jonkin kerran ovat tehot olleet kateissa ilman tätä EPC-herjaa, mutta löytyneet koneen uudelleen käynnistyksen jälkeen. Samoin tyhjäkäynti on ollut välillä heijaavaa.
Lisäksi Battery Charge -tekstikin on välillä vilahdellut ja lataus käytnnistynyt viiveellä, vaikka vaihdoin akunkin.
Olisikos raadilla vinkkejä?
No nyt tuosta toisesta keskustelusta viisastuneena päätin vaihtaa naftasuodatttimen, edellinen kun taisi olla jo yli 100 000 km ajettu. Kun sain auton lopulta ilman pärskimisen jälkeen käyntiin, tuli tämä EPC ja hidas sammutus vielä kerran. Sitten uuden käynnistyksen jälkeen EPC hävisi ja sammutus palautui normaaliksi, silti tehot olivat vielä kateissa ja kierrokset eivät nousseet kuin reiluun 3000. Vielä yksi sammutus ja sitten otti kierroksia ja kiihtyi ja kulki jo normaalisti ja sammui normaalisti eikä EPC-herjaa enää tullut.
Katsotaan jos huominenkin sujuu moitteetta, niin silloin voinee jo päätellä tukkoisen naftasuotimnen olleen syyllinen. Voisiko auto jotenkin tutkia sitä, että naftan tulo ei ole normaalia ja pumppu joutuu liian koville polttoaineen alipaineen kanssa tai jotain ja heittää EPC:n päälle?
Katsotaan jos huominenkin sujuu moitteetta, niin silloin voinee jo päätellä tukkoisen naftasuotimnen olleen syyllinen. Voisiko auto jotenkin tutkia sitä, että naftan tulo ei ole normaalia ja pumppu joutuu liian koville polttoaineen alipaineen kanssa tai jotain ja heittää EPC:n päälle?
Terve! Mulla tekee 290tdt ihan samaa välillä. Eli sammuu tolleen et nostaa kierrokset sen jälkeen kun kääntää avaimesta virran pois. Oon huomannu et tekee sen herkemmin kuumalla moottorilla. Talvella ei tee ku pari kertaa ja kesällä sit vähän useammin yleensä sen jälkeen kun on ajettu pidempi matka...
Välillä siis ajetaan vikatila päällä, mut seuraavalla käynnistyksellä se onkin hävinnyt.
Välillä siis ajetaan vikatila päällä, mut seuraavalla käynnistyksellä se onkin hävinnyt.
Milloin olet vaihtanut tuon suodattimen? Jos siitä on aikaa, vaihda ihmeessä, maksoi Motonetissa 6,50 e, joten aika halpa remontti ainakin tähän hätään. Kun en jaksanut lirutella uutta suodatinta täyteen, niin ilmailu vaatikin sitten jo pidempää starttailuaRiesa kirjoitti:Terve! Mulla tekee 290tdt ihan samaa välillä...
Välillä siis ajetaan vikatila päällä, mut seuraavalla käynnistyksellä se onkin hävinnyt.
Vika on pysynyt poissa ja ropausmiitin koodien lukukin antoi puhtaat paperit, eli mitään koodeja ei tullut enää nollausten jälkeen.
Nyt siis vaikuttaa, että tuo vanha polttoainesuodatin oli yllättävän paha vastus pumpulle ja herjan myötä koko koneelle, kun tuntui useampikin kohta vikatilan myötä sekoavan. Pitääpä vaihtaa hieman noperammin seuraava
Nyt siis vaikuttaa, että tuo vanha polttoainesuodatin oli yllättävän paha vastus pumpulle ja herjan myötä koko koneelle, kun tuntui useampikin kohta vikatilan myötä sekoavan. Pitääpä vaihtaa hieman noperammin seuraava
Uusimmat käänteet,
Tehoja häviää aina silloin tällöin edelleen. Tänään ajoin 600 km ja tehot kateissa varmaan yli puolet matkasta. 2 kertaa tuli tuo viiveellinen sammutuskin. Muutaman kerran tuli jopa tuo EPC-herja takaisin, mutta häipyi sitten.
Taitaa olla seuraavaksi tuon ilmamassa-anturin metsästystä ohjelmassa. Onko hyviä vinekkejä, mistä kannattaisi kysellä. Motonetissä oli moneen malliin, muttei 290:een. Olisikohan näitä romiksilla...?
Tehoja häviää aina silloin tällöin edelleen. Tänään ajoin 600 km ja tehot kateissa varmaan yli puolet matkasta. 2 kertaa tuli tuo viiveellinen sammutuskin. Muutaman kerran tuli jopa tuo EPC-herja takaisin, mutta häipyi sitten.
Taitaa olla seuraavaksi tuon ilmamassa-anturin metsästystä ohjelmassa. Onko hyviä vinekkejä, mistä kannattaisi kysellä. Motonetissä oli moneen malliin, muttei 290:een. Olisikohan näitä romiksilla...?
Multa saat hintaan 125€ uudenJoe Cool kirjoitti:Uusimmat käänteet,
Tehoja häviää aina silloin tällöin edelleen. Tänään ajoin 600 km ja tehot kateissa varmaan yli puolet matkasta. 2 kertaa tuli tuo viiveellinen sammutuskin. Muutaman kerran tuli jopa tuo EPC-herja takaisin, mutta häipyi sitten.
Taitaa olla seuraavaksi tuon ilmamassa-anturin metsästystä ohjelmassa. Onko hyviä vinekkejä, mistä kannattaisi kysellä. Motonetissä oli moneen malliin, muttei 290:een. Olisikohan näitä romiksilla...?
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
http://eshop.original-teile.de/index.php?cl=startJoe Cool kirjoitti:Uusimmat käänteet,
Tehoja häviää aina silloin tällöin edelleen. Tänään ajoin 600 km ja tehot kateissa varmaan yli puolet matkasta. 2 kertaa tuli tuo viiveellinen sammutuskin. Muutaman kerran tuli jopa tuo EPC-herja takaisin, mutta häipyi sitten.
Taitaa olla seuraavaksi tuon ilmamassa-anturin metsästystä ohjelmassa. Onko hyviä vinekkejä, mistä kannattaisi kysellä. Motonetissä oli moneen malliin, muttei 290:een. Olisikohan näitä romiksilla...?
Tuonne alkuperäisestä numero ja painat go nappulasta niin näät mitä ne maksaa muualla kun suomessa.
Romiksen unohtaisin, ilmamassamittari kun tuppaa käytetyissä olemaan aika arpomista.
Juu, kyllä se romis on viimeinen mahdollisuus En ole noita ehtinyt etsimään muualta, kuin Motonetista, jossa noita ei ollut 290:een. Lisäksi kysyin eräässtä länsirannikon mersuosakaupasta, jonka nimeä en viitsi mainita - ystävällinen kaveri pläräsi luetteloa ja pamautti hinnaksi 495 eur No en pannut tilaukseen, rajansa ystävällisellä palvelullakin
Jos hotarilta löytyy, niin haen pois, YV:tä laitettu
Jos hotarilta löytyy, niin haen pois, YV:tä laitettu
Nyt tämä keskustelu hajoaa kahteen ketjuun. Jatkoin tuolla Moottori-osiossa. Löytyi linkki (Espanjaan) josta tilasin hetki sitten mittarin Boschin numerolla, maksoi 84,95. Siis se pelkkä purkeen ruuvattava mittarielementti, ei sitä koko putkihässäkkää, joka (ehkä) kuuluu tuohon 400-500 e:n pakettiin. On siinä "viemäriputken" pätkällä hintaaRiesa kirjoitti:KooÄllässä ilmamäärämittari 403€ Ei kyl huvittais vaihtaa sitä ellei ole pakko.
Miten rikkinäinen ilmamäärämittari aiheuttais ton em. sammutusjutun? Pitäishän olla muitakin oireita...
Minkälainen sammutin näissä on ja mistä sen löytää? Itse alkaisin etsimään vikaa sieltä. Onko siellä joku solenoidi joka jumittaa välillä?Jnz kirjoitti:Mulla 250DT:ssä oli joskus 1,5 vuotta sitten ihan samanlainen viiveellinen sammutus + EDC-herja. Oli muistaakseni ainostaan muutaman tunnin ajan, eikä ole sen jälkeen toistunut. Ja tuossahan ei ole ilmamassamittaria ollenkaan.
Joe Cool:in autossa tuli suoraan ilmamassamittari, kun *rilla kun katsottiin.dealer kirjoitti:Mitä vikakoodeja näissä autoissa on ollut ?
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Pumpun kyljessä on sammutussolenoidi, mutta se on ulkoisesti ihan erilainen kuin sun autossa (mulla rivipumppu, sulla jakajapumppu). Tiedä sitten millanen se ite solenoidi on kuoren sisällä.Riesa kirjoitti:Minkälainen sammutin näissä on ja mistä sen löytää? Itse alkaisin etsimään vikaa sieltä. Onko siellä joku solenoidi joka jumittaa välillä?Jnz kirjoitti:Mulla 250DT:ssä oli joskus 1,5 vuotta sitten ihan samanlainen viiveellinen sammutus + EDC-herja. Oli muistaakseni ainostaan muutaman tunnin ajan, eikä ole sen jälkeen toistunut. Ja tuossahan ei ole ilmamassamittaria ollenkaan.
S204, AZT250
Tässä on vielä semmonen juttu että kun käännän avaimen sammutusasentoon ja moottori nostaa kierrokset, jos ehdin kääntämään avaimen takaisin käyntiasentoon niin auto ei mene vikatilaan vaan jatkaa tyhjäkäynnillä. Tällöin sammutan auton sitten vaihdetta vasten. Seuraava käynnistys ja sammutus sujuukin yleensä ihan normaalisti.
Eikö tää puoltais tota sammutussolenoidivikaa?
Eikö tää puoltais tota sammutussolenoidivikaa?
Tuota avaimen kääntämistä pitääkin kokeilla sitä uutta ilmamittaria odotelessa. Paitsi että automaattia eri voi sammuttaa noinRiesa kirjoitti:Tässä on vielä semmonen juttu että kun käännän avaimen sammutusasentoon ja moottori nostaa kierrokset, jos ehdin kääntämään avaimen takaisin käyntiasentoon niin auto ei mene vikatilaan vaan jatkaa tyhjäkäynnillä. Tällöin sammutan auton sitten vaihdetta vasten. Seuraava käynnistys ja sammutus sujuukin yleensä ihan normaalisti.
eli oiskos tää nyt samaa kuin 124 ssa tapahtui, kun sammuttimen (alipaine) letkut oli väärinpäin virtalukolla... sammutus ikäänkuin viivästyi
kierrosten nousu lienee seurausta siitä, että lataus loppuu kun avaimesta kääntää = kone pyörii hetken iloisesti vailla laturin vastustamista... paljoks ne kierrokset muuten nousee ?
jos siellä alipainetoiminen sammutin on, kannattaa se tsekata, onks alipainelinjat ollu irti / auki just ennen vian tuloa ?
kierrosten nousu lienee seurausta siitä, että lataus loppuu kun avaimesta kääntää = kone pyörii hetken iloisesti vailla laturin vastustamista... paljoks ne kierrokset muuten nousee ?
jos siellä alipainetoiminen sammutin on, kannattaa se tsekata, onks alipainelinjat ollu irti / auki just ennen vian tuloa ?
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Minulla eivät ole olleet. Viime heinäkuussa pumppu oli irti ja remontissa. Tehon häviäminen satunnaisesti alkoi syyskuussa ja nyt keväällä vasta tämä EPC, joka siis tulee aina silloin, kun sammutus on viiveellinen.pekkovee kirjoitti: onks alipainelinjat ollu irti / auki just ennen vian tuloa ?
Pelkkä tehon häviäminen ei aiheuta EPC:tä.
Polttoainesuodattimen vaihto poisti EPC-herjan muutamaksi viikoksi. Viimeksi herja tuli päälle kun ajoin Helsingistä Heinolaan moottoritietä n. 130 km/h mittarin mukaan ja pysäytin Teboilille. Nyt se on ollut pysyvää laatua ja samalla tehot ovat kateissa, eli kone kiertää vain 3000-3200 nurkille ja vääntökään ei ole normaali, nähtävästi ahtopainekaan ei siis nouse.
Tarkoitus on nyt vaihtaa tuo ilmamittari, mutta kun olivat ryssineet sen toimituksen ja toimittivat väärän mittarin, joten uutta odotellessa tilanne jatkuu.
sorapihadiagnostiikka ei pidä omituisena epc herjaa, jos kone pyrkii käymään vielä kun avain käännetty nollaan... samoin ei kuulosta oudolta jos tehot tämän jälkeen hukassa, lienee "vikatila / hätäkäyttö"
sorapihasofta ihmettelee polttoainesuodattimen vaikutusta asiaan, ja softan käyttäjä etsiskelee kuumeisesti kylmää juotavaa asian ratkaisuksi...
sorapihasofta ihmettelee polttoainesuodattimen vaikutusta asiaan, ja softan käyttäjä etsiskelee kuumeisesti kylmää juotavaa asian ratkaisuksi...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17