MB E240 '99 Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä

Vastaa Viestiin
Hinteristi
Viestit: 2
Liittynyt: 18.7.2011 23:10
Paikkakunta: Turku

MB E240 '99 Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Hinteristi »

Eli ongelma on seuraavanlainen: lämmöt nousee noin 95 asteeseen kun auto vähän aikaa käy tyhjäkäynnillä. Sama homma kun ajaa moottoritiellä niin lämmöt tuntuu olevan liian korkealla ~85-90 astetta koko ajan.

Eli onko siinä termostaatti rikki vai mikä mahtaa olla?
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

jos siellä on 87 asteessa aukeava termostaatti, niin lämmöt kuuluukin olla nuo mainitsemasi asteet. jos siellä taasen on vakio, mikä muistaakseni näissä on 82, niin varmaankin se sitten jumittelee. uusi maksaa parikymppiä, kannattaa vaihtaa jos epäilee sen olevan rikki :roll:
Hinteristi
Viestit: 2
Liittynyt: 18.7.2011 23:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Hinteristi »

Kiitos vastauksesta. Vielä tyhmä kysymys:

Missä se termostaatti siellä on ja onko se vaikea vaihtaa?
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

varmaksi en osaa sanoa, koska tässä lienee v-moottori joista en tiedä juuri hölkäsen pöläystä :lol: mutta termostaattikoteloon tulee normaalisti ylävesiletku syylärin yläkulmasta ja pieni letku menee sitten jäähdytysnesteen paisuntasäiliölle. joissain malleissa termostaatti sijaitsee alavesiletkun yhteydessä, eli syylärin alakulmasta kun letkua seurailet niin pitäisi löytyä. parilla kolmella pultilla se yleensä on kiinni, ja kun ne aukaiset ja letkut siitä irroitat niin kansi lähtee pois nostamalla. uuden termostaatin mukana tulee myös uusi tiivisterengas siihen kotelon kanteen. uutta asentaessa katso on siinä nuolia ym merkkejä, jos on niin samoin päin se uusi kuin vanhakin siellä on, ja tottakai myös oikeinpäin se sinne. :roll:
Avatar
JeremyH
Viestit: 90
Liittynyt: 20.10.2010 23:44
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

M112 (E240, E280, E320 V6) koneessa se on ylävesiletkussa.
Koneen päältä se muovinen suoja pois. (lähtee nostamalla, se on kolmella klipsillä kulmistaan kiinni, eli yhdessä kulmassa ei ole klipsiä)
Siinä koneen päädyssä möllöttää termostaatti. (muovisuojassa olevan tähden alla)

Ensin lasket jäähdytysnesteet pihalle (ongelmajäte talteen) ettei moniurahihnalle pääse jäähdytys nestettä. (jos hihna saa glykolia, niin sen jälkeen se luistaa, todennäköisesti)

Termostaatti on parilla uros torxilla kiinni.
Kuva

Termostaatti myydään aina kuorineen. Joitakin tarvike malleja saa irrallisina, mutta ne ei toimi.
Kiristys momentti termostaatin pulteille on 14Nm

Uudet jäähdytys nesteet sisään, kone käyntiin ja tarkkailemaan ettei vuoda mistään. (mitään erillistä ilmausta ei ole)
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

En tiedä (vielä) onko tässä M112 moottorissa sama homma kuin M111 moottorissa, mutta tuossa mun edellisessä autossa se termari tuntu kyllä jumittuvan auki asentoon. Vaihdoin sen siihen kolmesti ja joka kerta se oli juuttunut auki asentoon. Omassa nykyisessä E240:ssä nuo lämmöt on näillä helteillä pyörinyt myös tuola 90 asteen tienoilla kaupunkiajossa.

Toki, kuten Roobert tuossa totesi, termari on sen verran halpa osa ja helppo vaihtaa, että mikäli epäilee niin ei kannata säästää väärässä paikassa.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 lämmitys, ilmastointi”