Eli ongelma on seuraavanlainen: lämmöt nousee noin 95 asteeseen kun auto vähän aikaa käy tyhjäkäynnillä. Sama homma kun ajaa moottoritiellä niin lämmöt tuntuu olevan liian korkealla ~85-90 astetta koko ajan.
Eli onko siinä termostaatti rikki vai mikä mahtaa olla?
MB E240 '99 Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 18.7.2011 23:10
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 18.7.2011 23:10
- Paikkakunta: Turku
varmaksi en osaa sanoa, koska tässä lienee v-moottori joista en tiedä juuri hölkäsen pöläystä
mutta termostaattikoteloon tulee normaalisti ylävesiletku syylärin yläkulmasta ja pieni letku menee sitten jäähdytysnesteen paisuntasäiliölle. joissain malleissa termostaatti sijaitsee alavesiletkun yhteydessä, eli syylärin alakulmasta kun letkua seurailet niin pitäisi löytyä. parilla kolmella pultilla se yleensä on kiinni, ja kun ne aukaiset ja letkut siitä irroitat niin kansi lähtee pois nostamalla. uuden termostaatin mukana tulee myös uusi tiivisterengas siihen kotelon kanteen. uutta asentaessa katso on siinä nuolia ym merkkejä, jos on niin samoin päin se uusi kuin vanhakin siellä on, ja tottakai myös oikeinpäin se sinne. 


M112 (E240, E280, E320 V6) koneessa se on ylävesiletkussa.
Koneen päältä se muovinen suoja pois. (lähtee nostamalla, se on kolmella klipsillä kulmistaan kiinni, eli yhdessä kulmassa ei ole klipsiä)
Siinä koneen päädyssä möllöttää termostaatti. (muovisuojassa olevan tähden alla)
Ensin lasket jäähdytysnesteet pihalle (ongelmajäte talteen) ettei moniurahihnalle pääse jäähdytys nestettä. (jos hihna saa glykolia, niin sen jälkeen se luistaa, todennäköisesti)
Termostaatti on parilla uros torxilla kiinni.

Termostaatti myydään aina kuorineen. Joitakin tarvike malleja saa irrallisina, mutta ne ei toimi.
Kiristys momentti termostaatin pulteille on 14Nm
Uudet jäähdytys nesteet sisään, kone käyntiin ja tarkkailemaan ettei vuoda mistään. (mitään erillistä ilmausta ei ole)
Koneen päältä se muovinen suoja pois. (lähtee nostamalla, se on kolmella klipsillä kulmistaan kiinni, eli yhdessä kulmassa ei ole klipsiä)
Siinä koneen päädyssä möllöttää termostaatti. (muovisuojassa olevan tähden alla)
Ensin lasket jäähdytysnesteet pihalle (ongelmajäte talteen) ettei moniurahihnalle pääse jäähdytys nestettä. (jos hihna saa glykolia, niin sen jälkeen se luistaa, todennäköisesti)
Termostaatti on parilla uros torxilla kiinni.

Termostaatti myydään aina kuorineen. Joitakin tarvike malleja saa irrallisina, mutta ne ei toimi.
Kiristys momentti termostaatin pulteille on 14Nm
Uudet jäähdytys nesteet sisään, kone käyntiin ja tarkkailemaan ettei vuoda mistään. (mitään erillistä ilmausta ei ole)
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1360
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
En tiedä (vielä) onko tässä M112 moottorissa sama homma kuin M111 moottorissa, mutta tuossa mun edellisessä autossa se termari tuntu kyllä jumittuvan auki asentoon. Vaihdoin sen siihen kolmesti ja joka kerta se oli juuttunut auki asentoon. Omassa nykyisessä E240:ssä nuo lämmöt on näillä helteillä pyörinyt myös tuola 90 asteen tienoilla kaupunkiajossa.
Toki, kuten Roobert tuossa totesi, termari on sen verran halpa osa ja helppo vaihtaa, että mikäli epäilee niin ei kannata säästää väärässä paikassa.
Toki, kuten Roobert tuossa totesi, termari on sen verran halpa osa ja helppo vaihtaa, että mikäli epäilee niin ei kannata säästää väärässä paikassa.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078