123 farmarit

Vastaa Viestiin
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

123 farmarit

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Näistä vanhoista farkuista ei taida olla pahemmin juttua täällä. Jos löytyy kokemuksia aiheesta, niin kerro muillekin.

Ensimmäinen kysymys liittyy tasonsäätöön ja sen poistoon. Jos taakse on vaihdettu tavalliset iskarit, niin tuleeko siitä mitään isompia ongelmia?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mulla on sedanissa ollut tasonsäätö takana. Eipä ole enää, vaan koko systeemi pumppuineen ja letkuineen yms himmeleineen on viskattu viutsin kettuun ja tavalliset iskarit laitettu taakse. Toimii kuin ei olisi koskaan tasonsäätöä ollutkaan. Onkohan jousetkin vaihdettu, en tiedä..
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Ei tule mitään ongelmia. Mutta olishan se kiva katsoa sellainen, missä tuo leuhka varuste on toiminnassa 8) Ketuttaa kun joku mennyt joskus poistamaan omasta autosta tasonsäätöiskarit. Ja tasonsäädön hydrauliputketkin menivät viisaasti poikki, kun tiputettiin takakelkka alas puslien ym. vaihtoa tehdessä :x
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

No hyvä. Homma ei sitten kaadu siihen :arrow: se kaatuu johonkin muuhun. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Omassa purkuun menneessä 123 300d automaatti farkussa oli toimiva tasonsäätö. Iskarit men heti kaupaksi kun purin ne irti :D
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

En kyllä ymmärrä miksi tuo tasonsäätö pitää mennä poistamaan noista laitteista. No onhan siihen toki vähän hintavat ne osat, mutta kunhan sen laittaa kuntoon niin ei perä roiku maassa vaikka on tavaraa ja porukkaa enemmänkin laitteen kyydissä. Suosittelen ehdottomasti tuon varusteen kunnostamista. Jousethan siinä on tosiaan löysemmät kuin ilman tasonsäätöä.

Onkohan siinä tasonsäädön säätöyksikössä millaiset tiivisteet tai onko vain tiivisteliimaa välissä? Siis se jossa on se säätövipu. Itsellä vähän tihkuttaa siitä ja jotain pitää kevään mittaan tehdä, kunhan ilmat lämpenee.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Omassa farkussa on yhä tallella kaikki vermeet, tasonsäädönpumppu on lyöty ohjaustehostimen hihnan pyöritettäväksi mutta muuten alkuperäinen.
Takapäästä on vain venttiiliosan kansi halki ja tasonsäätö ei siksi toimi, mutta osan saan tässä kevään aikana tuosta Mika.T:n farkun raadosta :D
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Näyttää nuo alkuperäiset yksilöt olevan todella alkuperäisiä. Tehtaalta lähdön jälkeen ei ole tehty muuta, kuin ajettu. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Nyt olis ehjällä tasonsäädöllä oleva -82 farkku purussa.. ;)
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Leka kirjoitti:Ei tule mitään ongelmia. Mutta olishan se kiva katsoa sellainen, missä tuo leuhka varuste on toiminnassa 8) Ketuttaa kun joku mennyt joskus poistamaan omasta autosta tasonsäätöiskarit. Ja tasonsäädön hydrauliputketkin menivät viisaasti poikki, kun tiputettiin takakelkka alas puslien ym. vaihtoa tehdessä :x
Sinulla ei taida mennä putket alkuperäisillä paikoilla, koska muistaakseni pystyy pudottamaan kaikki rojut sieltä alta pois ja tasonsäädön putket jää silti paikoilleen? Keväällä tuli kontattua paljon tuolla langin alla ja rapattua tasonsäätöä kuntoon ja tuollainen mielikuva jäi. Mutta siitä olen yhtämieltä, että tasonsäätö on hieno varuste, kun se toimii 8)
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Kyllä ne oli orkkis-putket. En muista muuta tarkkaan, mutta poikki siis ovat :?
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

On muuten varmana kettumainen operaatio vaihtaa venttiilistä keulaan ne putket. Melko ahdasta siellä perän tienoilla. Niinpä tein oman röntän kohdalla niin että vaihdoin paluuputkeen vain pätkän uutta putkea koska vuoti takajalkatilojen kohdalta. Nyt ei ole vuotanut ja tasonsäädön toimivuuskin on testattu 8)
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Jos kerran tasosäädösta täällä puhutaan, niin höpisen minäkin...

Oli S123 tasosäädöllä (tai siis on edelleen, puoliksi purettuna kunnostusta varten). 300 kg takaluukusta sisään ja kolmen metrin ajon jälkeen oli auto taas vaaterissa (no, itse asiassi pienessä etukenossa, kun etujouset olivat edellisen omistajan toimeesta madallettu mallia rälläkkää...). Veikea oli katsoa, kun kuormatun auton laittoi käyntiin ja se alkoi nostamaan peräpäätä ylöspäin...

Putkista. Kummatkin putket katkesi myös minun autossani vanhuutta. Paineputken vaihdoin 8 mm paineletkuun, johon paikallinen Hydroskand teki sopivat liittimet ja paluuputkeen virittelin letkuliitoksen polttoaineltkusta. Kesti sen 5000 km hyvin, minkä kerkisin ajaa ennen seisontaan joutumista... Tarkoitus olisi vaihtaa myös paluuletku kokonaan taipuisaksi. Myös nykyiseen sijaisautoon (S124) on tarkoitus vaihtaa kummatkin putket letkuihiin... Ainut ongelma letkujen kanssa on niiden isompi ulkomitta - evät mahdu alkuperäisiin kiinnikkeihiin. Mutta metallihan taipuu :twisted:

Jousistä erikseen. Minun harjoitteluautossani (ensimmäinen S123) oli takajouset poikki. Tyhjän auton kantoi tasosäätö hyvin, mutta 200 kg kuorma alkoi painamaan liikaa - ajon aikana perä laski ja öljyt kuumeni merkittävästi. Tilasin ruotsailiset jouset, joka oli tarkoitettu tasosäätön kanssa käytettäksi. Mutta jäi se systeemi korjaamatta, tuli ajettua sen 3000 km ilman sitä, normaaleilla iskareilla. Auto oli takakenossa tyhjänä ja kuormankantokyky oli huono - 100 kg vielä meni, mutta enemmän oli liikaa... Tokihan alkokorkeuden olisi voinut sovittaa jousenaluskumeilla, mutta kuitenkin oli kuormankantokyky huono... Eli jouset ovat laskettu toimimaan tasosäädön kanssa...

Saman olen huomannut S 124-ssä. Kaksi kertaa, kun tasosäätö on pettänyt, on perä heti laskenut kuorman verran. Eli jouset kantaa auton, paine kuorman...
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Tästä on varmaan puhuttu jossain joskus. Mutta, sanokaapas tasonsäätäjät miten putsataan tasonsäädön hutraulisysteemi ja vaihdetaan öljyt kokonaan? Vai jatkanko uneksimista? Tihkuu ilmeisesti moottoriöljyä sekaan pumpun stefasta koska hydrauliöljy on pikimustaa. Jos sen joskus korjais niin mielellään puhdistaisi systeemin. :roll:
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

A. Hara kirjoitti:Tästä on varmaan puhuttu jossain joskus. Mutta, sanokaapas tasonsäätäjät miten putsataan tasonsäädön hutraulisysteemi ja vaihdetaan öljyt kokonaan? Vai jatkanko uneksimista? Tihkuu ilmeisesti moottoriöljyä sekaan pumpun stefasta koska hydrauliöljy on pikimustaa. Jos sen joskus korjais niin mielellään puhdistaisi systeemin. :roll:
Tuossa langin tasonsäätötopicissa taitaa olla tästäkin juttua. Siellä venttiilissä on sellainen ilmausruuvi siitä saa laskettua hyvin öljyjä pois. Siihen nippaan sopii jarrunilmausletku. Sitten sieltä säiliöstä voi imaista loput öljyt jollakin. Suhteellisen tyhjäksi pitäisi tuolla lähteä. Se suodatin pitää myös säännöllisesti vaihtaa sinne säiliöön. Sellainen hyvin pieni panos on se. Jollakinhan sen voisi tosiaan ehkä huuhdella koko järjestelmän.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

A. Hara kirjoitti:Tästä on varmaan puhuttu jossain joskus. Mutta, sanokaapas tasonsäätäjät miten putsataan tasonsäädön hutraulisysteemi ja vaihdetaan öljyt kokonaan? Vai jatkanko uneksimista? Tihkuu ilmeisesti moottoriöljyä sekaan pumpun stefasta koska hydrauliöljy on pikimustaa.
Jos sen joskus korjais niin mielellään puhdistaisi systeemin. :roll:
Kaikkea öljyä on hankala saada pois – varsinkin iskareihin sitä pakostakin jää. Heavyn konsteilla saadaan kuitenkin suurin osa vanhoista liemistä vaihdettua. Kun säiliö on imetty tyhjäksi ja uudet öljyt kaadettu sisään, kannattaa paluuputkeen kytkeä letku ja laittaa toinen pää jäteöljyastiaan. Sitten kone tulille ja tarpeen mukaan lisätään uuttä öljyä säiliöön, ettei pumppu ime ilmaa. Kun paluuletkusta tulee kirkasta tavaraa, niin moottori seis ja putki paikoilleen. Tämä kannattanee tehdä ennen ilmauspropun avaamista – putket ovat sitten valmiiksi täynnä uutta öljyä, kun moottorin seuraavan kerran käynnistää ja iskareihin virtaa paineen palatessa uutta öljyä.

Tein kerran jutun mursufoorumille tuosta stefan vaihdosta. Oma on toki 124 mutta pumppu taitaa olla sama 123:ssakin. Mersun omat ohjeet löytyvät tästä ja tästä.

Hydrauliikkapumpun remppa

Kun venakoppa oli kuivumassa, päätin ottaa irti myös kannen päässä olevan tasonsäädön pumpun. Ensin kannattaa irrottaa pumpun letkut ja ripustaa ne syrjään. Pökäle on kannessa olevassa laipassa kiinni neljällä 5 mm:n kannalla olevalla kuusiokolopultilla (allaolevassa kuvassa sinisellä). Sitten vain kiskaisu, ja laitteen saa kantaa sisälle purettavaksi, jos hellasärö antaa myöten. :wink:

Kuva Kuva

Pumppu aukeaa, kun loput kaksi pulttia aukaisee (punaiset nuolet) ja kampeaa puoliskot erilleen. Pumpun puoliskot on tiivistetty o-renkaalla, joka ainakin mulla oli painunut aika läjään. Eikun vanha pois ja roskiin. Jotta akselin stefan saa vaihdettua, pitää akseli ottaa irti. Helppo homma mutta kannattaa pitää huolta, että se kiiltävä teräksen värinen rengas jää sinne pumppuun (pitää männät paikoillaan).

Kuva Kuva
Kuva Kuva

Stefa irti meisselillä ja uutta tilalle. Uusi stefa yritti kovasti mennä vinoittain paikoilleen ja kertaalleen se piti ottaa takaisin irti. Silmämääräisesti ei vaurioita kuitenkaan tullut. Akseli menee paikoilleen vähän pyörittämällä, minkä jälkeen uusi o-rengas uraansa ja luukku kiinni.

Kuva Kuva

Samalla tulin ostaneeksi o-renkaan myös pumpun laippaan. Ei ollut iso homma vaihtaa. Suurin työ oli raaputtaa vanhat silikonitiivistemassat pois. Pumppu tiivistetään laippaan paperitiivisteellä, joka myös vaihdettiin.

Kuva Kuva

Öljysäiliö oli täynnä sameaa ruskeaa öljyä, joten irrottelin senkin, kaadoin vanhat öljyt pois ja putsasin purkin. Imuletkukin oli varmasti alkuperäinen ja erittäin rispaantunut, joten sekin korvattiin.

Pumpun ilmaus onnistui kahteen pekkaan helposti varsinkin kun säiliö oli irti. Letku paluuputkeen ja toinen pää jäteöljyastiaan. Säiliö koholle ja moottori käyntiin. Kun paluuletkusta alkoi tulla kirkasta öljyä, moottori seis ja säiliö paikoilleen. Kerran oli mielessä, että olisin laskenut vanhat öljyt myös jousipalloista mutta on siellä nyt sen verran uutta öljyä, että eiköhän se vähän aikaa taas jaksa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Heh, itse asiassa mulla on printattuna ja mapitettuna tuo Roiston aikoinaan kirjoittama ohje. :D En vaan sitä heti muistanut. Juu, pumppu on sama.

No noinhan se huuhtelu tuoreella öljyllä tietysti menee... Mahtaako öljö kiertää koko ajan järjestelmän läpi niin että tuollakurin tulee kaikkialle tuores öljy. En tuota muuten niin miettisi mutta kun siellä on jossain sekoitussuhteessa moottoriöljyä niin tekis mieli saada se mahdollisimman hyvin pois sitten kun hommaan käy.
Tää on ihan kohta valmis.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

A. Hara kirjoitti:Mahtaako öljö kiertää koko ajan järjestelmän läpi niin että tuollakurin tulee kaikkialle tuores öljy. En tuota muuten niin miettisi mutta kun siellä on jossain sekoitussuhteessa moottoriöljyä niin tekis mieli saada se mahdollisimman hyvin pois sitten kun hommaan käy.
Öljynkiertoa tapahtuu oikeastaan vaan pumpun ja sen säätöventtiilin välillä. Pallukoissakin varmaan vähän vaihtuu, kun peräkonttiin lisää ja poistaa painoa tai renkkaa sitä säätöventtiilin vipua ylös-alas. Iskarin pohjalla todennäköisesti muhivat ne kaikkein vanhimmat liemet. :( Sen ilmauspropun avauksen voisi tieten tehdä pari kertaa – iskunvaimentimiin virtaisi vähän tuoreempaa ainetta. :? :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Roisto kirjoitti:Iskarin pohjalla todennäköisesti muhivat ne kaikkein vanhimmat liemet. :( Sen ilmauspropun avauksen voisi tieten tehdä pari kertaa – iskunvaimentimiin virtaisi vähän tuoreempaa ainetta. :? :nocando:

t.
Risto
Iskarit varmaan saisi parhaiten tyhjiksi ottamalla ne irti ja sitten pitämällä niitä ylösalaisin ja valuttamalla ne tyhjiksi. Tuossa on itsellä pari irrallista iskaria ja tuntuu, että aina vaan valuu öljyä sieltä sisältä, kun niitä kääntelee. En sitten tiedä onko se noin tarkkaa tuo homma. Sotkuista touhua vain tuo tasonsäädön kanssa värkkäys. Öljy tarttuu jokapaikkaan ja haisee. Mutta kyllä se toimiva järjestelmä sitten palkitseekin.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3404
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Mulla vuotaa tuolta perästä se tasonsäätöventtiili vai mikä-yksikkö se onkaan. Onko iso ja vaativa homma vaihtaa se, vai voiko esim halkaista sen ja vaihtaa tiivisteen tms.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Jawohl mein Herr 300D kirjoitti:Mulla vuotaa tuolta perästä se tasonsäätöventtiili vai mikä-yksikkö se onkaan. Onko iso ja vaativa homma vaihtaa se, vai voiko esim halkaista sen ja vaihtaa tiivisteen tms.
Siellä välissä ei ole tiivistettä vaan metallipinnat ovat suoraan vastakkain. Näin ainakin muistelen. Sen voi toki halkaista, mutta varo, että se kuula ja jousi ei lennähdä pois. Voithan kokeilla vain kiristellä aluksi niitä pultteja, jos vuodon saisi kuriin sillä. Oletko katsonut, että putket eivät vuoda? Jos tihkuttaa jostain liitoksesta.

Mutta lukaiseppa tämä läpi:

Tasonsäädön korjauksesta
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3404
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Kiitos, täytyy perehtyä tuohon paremmalla ajalla. Vai onko täällä pk-seudulla jotain oosaajaa, joka olisi noita remppoja tehny ennenkin. Niin ja täytyy ensin nyt tsekata ettei putki vuoda, mutta näytti tiputtavan siitä venttiilin saumasta...
Heinonen
Viestit: 1
Liittynyt: 04.5.2007 12:54
Paikkakunta: Kaijjaani

Tasonsäädön korvaus.

Viesti Kirjoittaja Heinonen »

Mulla tehty 300D Automatic farkkuun tasonsäädön poiston yhteydessä pienet apujouset taka-akselille, toimii ihan hyvin jopa vaununvedossa.
Mut kyllä ottaa kaaliin/palloon/kinthaaseen kun on ed. omistaja poistanut tuon mahtavan vempeleen käytöstä. Itellä ollut muutama farkku jossa toimiva tasonsäätö ja todella hyviä vetureita.

Yrmistellään lisää kunhan ite laitan kondikseen ton tasojutun, osia onneksi on.

Näin Kaijjaanissa tännään :twisted:
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Re: Tasonsäädön korvaus.

Viesti Kirjoittaja Teo »

Heinonen kirjoitti:Mulla tehty 300D Automatic farkkuun tasonsäädön poiston yhteydessä pienet apujouset taka-akselille, toimii ihan hyvin jopa vaununvedossa.
Mut kyllä ottaa kaaliin/palloon/kinthaaseen kun on ed. omistaja poistanut tuon mahtavan vempeleen käytöstä. Itellä ollut muutama farkku jossa toimiva tasonsäätö ja todella hyviä vetureita.

Yrmistellään lisää kunhan ite laitan kondikseen ton tasojutun, osia onneksi on.

Näin Kaijjaanissa tännään :twisted:
Apujouset :?: Mihin väliin ne on saatu mahtumaan? Mitäs katsuri on mieltä... Kaikenlaista viritystä sitä onkin liikkeellä! Tasonsäätö kuntoon vaan, on se vaan toimiessaan niin loistava keksintö.

Tervetuloa Meselle!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”