Alkup. pohjaanlyöntikumien vaihtaminen johonkin järkevämpään
Alkup. pohjaanlyöntikumien vaihtaminen johonkin järkevämpään
Yksi 123 idioottimaisimmista koteloista on pohjaanlyöntikumin kotelo. Kaikki asiaan perehtyneet varmaan tietävät sen typerän peltirasian joka suorastaan kerää paskaa sisälle.
Meikäläisellä on jossain vaiheessa edessä sen kotelon uusiminen kun nykyiset alkaa olla aika gonahtaneita. Tuli tuossa mieleen että olisiko mahdollista tehdä jotenkin järkevämmällä tavalla tuo vai joutuuko kiltisti hitsaamaan uuden kotelon tuohon entisen tilalle?
Mieleen juolahti pari ratkaisumallia (joista kumpaakaan ei valitettavasti pysty toteuttamaan):
1. Jossain Bemarissa olen nähnyt jousen sisäpuolella olevan p.l.kumin.
2. MB 124:ssä p.l.kumi on jotenkin iskarin yhteydessä jos oikein muistan
Noh, noita kikkoja ei pysty käyttämään koska 123:ssa iskari on jousen sisällä . Kun rempan aika tuohon kohteeseen tulee niin mielelläni heittäisin mäkeen nuo roskien kerääjät, hitsaisin umpeen koko alueen ja asentaisin noi kumit jotenkin järkevämmin (ilman mitään kotelokikkailuja).
Onko joku täällä keksinyt jonkun muun (toteutettavissa olevan) järkevämmän tavan toteuttaa p.l.kumi W123:ssa?
Meikäläisellä on jossain vaiheessa edessä sen kotelon uusiminen kun nykyiset alkaa olla aika gonahtaneita. Tuli tuossa mieleen että olisiko mahdollista tehdä jotenkin järkevämmällä tavalla tuo vai joutuuko kiltisti hitsaamaan uuden kotelon tuohon entisen tilalle?
Mieleen juolahti pari ratkaisumallia (joista kumpaakaan ei valitettavasti pysty toteuttamaan):
1. Jossain Bemarissa olen nähnyt jousen sisäpuolella olevan p.l.kumin.
2. MB 124:ssä p.l.kumi on jotenkin iskarin yhteydessä jos oikein muistan
Noh, noita kikkoja ei pysty käyttämään koska 123:ssa iskari on jousen sisällä . Kun rempan aika tuohon kohteeseen tulee niin mielelläni heittäisin mäkeen nuo roskien kerääjät, hitsaisin umpeen koko alueen ja asentaisin noi kumit jotenkin järkevämmin (ilman mitään kotelokikkailuja).
Onko joku täällä keksinyt jonkun muun (toteutettavissa olevan) järkevämmän tavan toteuttaa p.l.kumi W123:ssa?
Tjaa, sinne siis todellakin mahtuu jotain jousen ja iskarin väliin.(???). Myyväänkö noita erikseen vai tuleeko 124-iskarien mukana? Jos tuohon ratkaisuun päätyy niin se ei liene sekään helppo, ehkä iskarien vaihdon yhteydessä (tms.) voisi olla järkevä toteuttaa mutta ei muuten kun joutuu varmaan purkamaan takakeltan alas...jari_w123 kirjoitti:Nimimerkillä Jarski kirjoitteleva kaveri oli laittanut iskarien varteen w124 korin pohjaanlyöntikumit.Mulla ei oo omassa autossa niitä kumeja ollenkaan enkä kyllä ole kaivannutkaan.
Eikö sulle ole sitte katsuri ole valittanut noiden puutteesta? Mullakin puuttu toinen monta vuotta mutta siitä ei huomautettu koskaan. Muutama kk.sitten ruuvasin uuden siihen mistä puuttui ja totesin samalla että ne kotelot ei oo enään pitkäikäiset.
Ehkä Jarski kirjoittaa kohta tänne oman vastineensa (hope so!).
Kurkkaappa tänne: ruostekorjausvinkkiKipsu kirjoitti:Ehkä Jarski kirjoittaa kohta tänne oman vastineensa (hope so!).
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Ei niitä kyllä kannata kokonaan poistaakaan, ne on hyvä olla iskarien suojana. Omassa ne on taidettu hitsailla jo kertaalleen, mutta sillähän siitä pääsee (taas vuosiksi) eroon, laittaa vain paksummasta materiaalista.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Ihan toimiva konsti on tosiaan ottaa vanhoista w124:n takaiskareista pohjaanlyöntikumit 123:een. Katsastuksessa mainitsin, että tässä mallissa on nykyään pohjaanlyöntikumit iskarin yläpäässä, katsastussetä sanoi että käy niinkin hyvin.
124:n iskareiden mukana tulevat tuollaiset aina uudet, eli jostain korjaamon takapihalta voisi löytää vanhat 124:n iskarit mistä ottaa nuo. Ovat siellä suojuksen alla piilossa nuo pohjaanlyöntikumit. 123:een noita asennettaessa täytyy vaan ottaa iskari irti.
124:n iskareiden mukana tulevat tuollaiset aina uudet, eli jostain korjaamon takapihalta voisi löytää vanhat 124:n iskarit mistä ottaa nuo. Ovat siellä suojuksen alla piilossa nuo pohjaanlyöntikumit. 123:een noita asennettaessa täytyy vaan ottaa iskari irti.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
OK, asennetaanko noi sitte iskarin ympärille jotenkin? Jääkö siihe paljoa väliä (iskarin ja jousen väliin)? Meikäläisellä kun on noi säädettävät ilmaiskarit niin siellä ei ole paljoa tilaa laitella mitään ylimääräistä (en ole tosin kokeillut).jarski kirjoitti:124:n iskareiden mukana tulevat tuollaiset aina uudet, eli jostain korjaamon takapihalta voisi löytää vanhat 124:n iskarit mistä ottaa nuo. Ovat siellä suojuksen alla piilossa nuo pohjaanlyöntikumit. 123:een noita asennettaessa täytyy vaan ottaa iskari irti.
Mikä siinä KYB-iskarin kanssa aiheutti em. virhetilanteen? Hajoaako alakohdan kiinnitys jos p.l.kumi joutuu ikäänkuin käyttöön (ajetaan kuoppaan)?
En tiedä miten on W124:n kumien laita, mutta esim. japanilaisissa se pohjaanlyöntikumi on iskunvaimentajan männän varren ympärillä oleva "kumiholkki"...
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Joo, paha paikka korjata, itse hitsailin kuskinpuolen kuntoon, kumi on nyt tosin vain toisella puolella, jos ees on pysynyt paikoillaan (lähtee ilmeisen helposti irti). Saisikohan tonne taakse vahvistettuja iskareita suoraan, joissa pohjaanlyöntikumi jo valmiina.. Tsemiä vaan jos hitsaamaan joutuu, melko hankalassa paikassa takasauma.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Joo, ne asennetaam iskarin männänvarren ympärille, ei iskarin rungon.Kipsu kirjoitti: OK, asennetaanko noi sitte iskarin ympärille jotenkin? Jääkö siihe paljoa väliä (iskarin ja jousen väliin)? Meikäläisellä kun on noi säädettävät ilmaiskarit niin siellä ei ole paljoa tilaa laitella mitään ylimääräistä (en ole tosin kokeillut).
Mikä siinä KYB-iskarin kanssa aiheutti em. virhetilanteen? Hajoaako alakohdan kiinnitys jos p.l.kumi joutuu ikäänkuin käyttöön (ajetaan kuoppaan)?
Ja alakohdan kiinnitys hajoaa KYB-iskareista monttuun ajettaessa vakkei sinne ole pohjaanlyöntikumejakaan laitettu
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...