jep, katsotaan tarkkaan takasailiö,
tuossa muuten kun googletin abs jarruista niin pitääkö siis abs jarruilla
varustetun auton olla käynissä kun ilmataan?
pitääkö paikkansa? kun esim. mersun korjaus kirja ei tuollaista kertonut.
oli vain ilmaus ohjeet. mutta ei siinä ollu puhetta että auton pitäis olla virrat päällä/ käynnissä.
täytynee kysyä ensin etten vaan aiheuta tyhmyyksissäni vaurioo lisää...
sitä kun ei toivota.
ilmaus/abs
Heitetään ihan hypoteettinen pohdinta tässä vaiheessa:
Eikös se ole niin, että tuolla ABS -yksiköllä on periaatteessa (tietty nuo ESP sun muut asiat erikseen) kaksi toimintaa:
Noh, yksi mahdollinen vikatila voi olla että autosta katoaa sähköt kokonaan (akku paukahtaa oikkariin, tai rotta jyrsii kaapeleita poikki (toki täytyy muistaa force maejure)). Tällöinkin auto tulee voida pysäyttää.
Eli näitä oletuksia mukaellen vastaan että autossa ei tarvitse olla virtaa jarrujen ilmaamisen aikana...
Mutta vastatkoon asiasta paremmin tietävät.
Nimim. Merse pukilla ja kaksi litraa 5.1:stä vierellä
(Oliskohan pitänyt jättää se vaaleansininen nappi ottamatta... )
Eikös se ole niin, että tuolla ABS -yksiköllä on periaatteessa (tietty nuo ESP sun muut asiat erikseen) kaksi toimintaa:
- Jarrupaineen pito:
Kun pyörät alkavat lukkiutua, yksikkö sulkee paineyhteyden pääsylinteriltä ao. pyörälle ettei jarrupainetta tule lisää. - Jarrupaineen vähennys:
pitovaiheessa suljetun piirin painetta lasketaan (ilmeisesti ohjaamalla nestettä johonkin säilöön), jolloin ko. pyörän jarru vapautuu, ja pyörä alkaa taas pyörimään.
Noh, yksi mahdollinen vikatila voi olla että autosta katoaa sähköt kokonaan (akku paukahtaa oikkariin, tai rotta jyrsii kaapeleita poikki (toki täytyy muistaa force maejure)). Tällöinkin auto tulee voida pysäyttää.
Eli näitä oletuksia mukaellen vastaan että autossa ei tarvitse olla virtaa jarrujen ilmaamisen aikana...
Mutta vastatkoon asiasta paremmin tietävät.
Nimim. Merse pukilla ja kaksi litraa 5.1:stä vierellä
(Oliskohan pitänyt jättää se vaaleansininen nappi ottamatta... )
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Eikös uudemmissa W201:ssä ABS lähde toimintaan, kun vauhtia on 3km/h tjsp?
Jostain mielestäni olen lueskellut, että startatessa ABS-järjestelmä tekee itsetestin ja varsinainen järjestelmä kytkeytyy päälle, kun auto lähtee liikkeelle.
Omassa 91-mallissa olen huomannut, että esim. persaus edellä kun lähtee valuttamaan alamäkeen jarrua "laahaten" niin jarrupolkimessa tuntuu pieni keventyminen heti, kun vauhti hiukankin kiihtyy.
Edit: Summa summarum: Ilmaukseen ei pitäisi siis olla ABS-jarrullisessa kiesissä merkitystä sillä, onko pirssi käynnissä vai ei.
Jostain mielestäni olen lueskellut, että startatessa ABS-järjestelmä tekee itsetestin ja varsinainen järjestelmä kytkeytyy päälle, kun auto lähtee liikkeelle.
Omassa 91-mallissa olen huomannut, että esim. persaus edellä kun lähtee valuttamaan alamäkeen jarrua "laahaten" niin jarrupolkimessa tuntuu pieni keventyminen heti, kun vauhti hiukankin kiihtyy.
Edit: Summa summarum: Ilmaukseen ei pitäisi siis olla ABS-jarrullisessa kiesissä merkitystä sillä, onko pirssi käynnissä vai ei.