Om 617 vanhemman mallin pumppu ja vetävien kierrosten nosto.
Om 617 vanhemman mallin pumppu ja vetävien kierrosten nosto.
Mitenkäs on vetävien kierrosten nostaminen tuossa venhemman mallisessa Om 617 pumpusta? Onkos samanlainen kuin uudemman mallin Om 615:ssa vai kykeneekö säätämään lainkaan? Ei tullu katottua, kun oli pumppu irti ja säädettiin ajoitus kohdilleen.
Mitkä ovat vanhemman Om 617:an tehtaan antamat maksimikierrokset?
Uudempi muistaakseni 5300rpm. Tuossa kun tulee huipputeho 400 rundia alempana (4000), ovatko huippurundit sitten karvan vajaat 5000?
Mitäs on ollut katastuksessa päästömittauksessa rundit siis?
Mitkä ovat vanhemman Om 617:an tehtaan antamat maksimikierrokset?
Uudempi muistaakseni 5300rpm. Tuossa kun tulee huipputeho 400 rundia alempana (4000), ovatko huippurundit sitten karvan vajaat 5000?
Mitäs on ollut katastuksessa päästömittauksessa rundit siis?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Meikällä oli katsastuksessa rundit piällä 5600. Ei kannata säätää sinne asti, hirveän kuulosta kuin vanhuksesta otetaan voimasavuja pihalle siellä konttorille.
Oma on tietääkseni täysin räpeltämätön.
-risto
Edittiä: niin mulla on siis uudemman mallinen kone
Oma on tietääkseni täysin räpeltämätön.
-risto
Edittiä: niin mulla on siis uudemman mallinen kone
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Jep. Siitä säädetään maks. kierrokset. Jos oikein muistan (luultavasti en ) niin muualta niitä kiekkoja ei edes voi tai ainakaan tarvitse säätää.jari_w123 kirjoitti:Eikös siinä vanhemmassa ole joku ruuvi pumpun ulkopuolella joka rajoittaa kaasuvivun liikettä?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Pitää siis tsiikata, ettei ole rundit tapissaan katastuksessa. Ei huvittaisi keräillä koneenkappaleita konttorilta, kun on juuri uuden motin saanut konehuoneeseen. Ulkoinen vetävien säätö kuulostaa melko mielenkiintoiselta, en vain ole siinä pumpussa sellaiseen viittaavaa nähnyt.
Kyllä mullakin Om615 kiersi kuormattunakin 5900 ykkösellä ja kakkosella.
Melko raaka ääni tosin. Konttorilla 5260 tuntui jo ihan kamalalta, ilman kuormaa.
Kyllä mullakin Om615 kiersi kuormattunakin 5900 ykkösellä ja kakkosella.
Melko raaka ääni tosin. Konttorilla 5260 tuntui jo ihan kamalalta, ilman kuormaa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Tarkistin kuvasta, ei siinä pitäs muuta rajoittimen säätöä olla kuin se ulkoinen, kaasuvivun liikettä rajoittava.
Niin, onhan se säädin sama kuin pystärissä, eli RW?
(lukee säätimen päällä, eli pumpun takaosassa muistaakseni yläpuolella tai ulkosyrjällä on lätkä: RW12345678, RVW12345678 tai RSF2345678)
(jos lätkässä lukee PES12345678, niin katsot pumpun lätkää, säädin on se taempi osa, mistä ei lähde suutinputkia )
Niin, onhan se säädin sama kuin pystärissä, eli RW?
(lukee säätimen päällä, eli pumpun takaosassa muistaakseni yläpuolella tai ulkosyrjällä on lätkä: RW12345678, RVW12345678 tai RSF2345678)
(jos lätkässä lukee PES12345678, niin katsot pumpun lätkää, säädin on se taempi osa, mistä ei lähde suutinputkia )
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Johan rupes kiertämään, tosin ei kaasuvivusto mene vieläkään ihan pohjaan, lähellä ollaan. 60-100 Km/h väli menee nelosella nyt n.12 sekkaa. Mittaus 65 mittarissa, kellokäyntiin samalla kaasu pohjaan, kello seis 105.
Tuosta ajasta saa varmaan pari sekkaa pois säätämällä.
Tuosta ajasta saa varmaan pari sekkaa pois säätämällä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Nyt menee jo samanverran nelosella kuin 200:nen kolmosella ja keulakin nyykähtää kivasti ylöspäin aina kun vaihtaa isommalle ja avaa kaasun.
Nelosella 200:nen hyytyi, tuo porskuttaa menemään. Kakkosella voi lähteä liikkeelle ja vaihtaa 50:ssä suoraan neloselle tolla 3.92 perällä.
Lisää syöttöjä kun jaksaisi vielä vääntää, niin ois hyvä. Tyhjäkäynti on nyt hieman turhan korkea, mutta joutui tekemään kompromissin kun ei tuota vivuston liikerataa saanut muuten tarpeeksi.
Nelosella 200:nen hyytyi, tuo porskuttaa menemään. Kakkosella voi lähteä liikkeelle ja vaihtaa 50:ssä suoraan neloselle tolla 3.92 perällä.
Lisää syöttöjä kun jaksaisi vielä vääntää, niin ois hyvä. Tyhjäkäynti on nyt hieman turhan korkea, mutta joutui tekemään kompromissin kun ei tuota vivuston liikerataa saanut muuten tarpeeksi.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
- DieselDogW126
- Viestit: 205
- Liittynyt: 08.7.2006 16:20
- Paikkakunta: Helsinki
Ei sillä eikä millään, mutta voisin vaikka vannoa (tai ainakin kuvitella) lukeneeni jostakin että OM617 pumpussa on 'mekaaninen rajoitin'. Siis...täh...se stop-ruuviko se nyt sitten on tämä 'mekaaninen rajotin'???
Konttorilla muuten stoppas kierrokset tasan 5000rpm...Eli ei vissiin kannata mun mennä sitä ihan ekaks vääntelemään
Konttorilla muuten stoppas kierrokset tasan 5000rpm...Eli ei vissiin kannata mun mennä sitä ihan ekaks vääntelemään
^Stop ruuvi on nimenomaan koneen suuntaisesti pumpun ja sylinterinkopan välissä. Maksimit on uudella koneella kuormittamattomana 5300 kierrosta, vanhemmasta koneesta en tiedä, mulla vanhempi. Vetää tuo nyt ylös, mutta vetäviä rupiaa rajoittamaan pirun aikaseen, kun ei niitä pumpun kyljestä säätämällä paljoa lisää saanut. Uudemmasta pumpusta saa paljon enempi, vetävät jatkuivat 200:sessakin kolmosella 98km/h-->120km/h. Toisaalta kolmisatasta ei tarvitse kierrättää kolmosella yli 80:nen, nelosella jaksaa jatkaa hyvin ja meno on jo perin reipasta pikkuperällä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
- DieselDogW126
- Viestit: 205
- Liittynyt: 08.7.2006 16:20
- Paikkakunta: Helsinki
Eli siis pelkkää stop-ruuvia kääntämälllä ei voi pumppua kierrättää yli jonkun tietyn kierroslukumäärän, vai? Onko johtopäätös se, että siellä on joku keskipakoisvoimalla (???) tai muulla zydeemillä toimiva rajoitin siellä pumpun sisällä?Maksimit on uudella koneella kuormittamattomana 5300 kierrosta, vanhemmasta koneesta en tiedä, mulla vanhempi. Vetää tuo nyt ylös, mutta vetäviä rupiaa rajoittamaan pirun aikaseen, kun ei niitä pumpun kyljestä säätämällä paljoa lisää saanut.
Ajossa vaihdatan yleensä korkeintaan 4500 kun ei siellä ylhäällä tunnut olevan enää muuta kuin ääntä...
Jepu, keskipakosäädinpä hyvinkin.
Stopruuvia säätämällä, itsellä säädetty nyt äärilaitaan, saa hieman vetoja ylös, mutta kannattaa myös tarkistaa että kaasu painuu pohjaan asti, muutoinhan kaasuvivusto rajoittaa jo itsessään rundeja...
Itsellä vaihtokohdat osuvat 4000 pintaan, jolloin seuraavalla vaihteella ollaan 2400kierroksella, eli parhaimman väännön kohdalla.
Stopruuvia säätämällä, itsellä säädetty nyt äärilaitaan, saa hieman vetoja ylös, mutta kannattaa myös tarkistaa että kaasu painuu pohjaan asti, muutoinhan kaasuvivusto rajoittaa jo itsessään rundeja...
Itsellä vaihtokohdat osuvat 4000 pintaan, jolloin seuraavalla vaihteella ollaan 2400kierroksella, eli parhaimman väännön kohdalla.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
- DieselDogW126
- Viestit: 205
- Liittynyt: 08.7.2006 16:20
- Paikkakunta: Helsinki
Totta turiset noista kaasuvivuista...Oli naama muutaman päivän virneessä yhdenkin kerran kun sain vipuset kohalleen. Seuraavaks täytyis pikkasen nytkäyttää pumppua kun pikkasen savuttaa ja tuntuu että on henki vähän muutenkin pelistä poissa. Ei vaan oo saanu aikaseks, kun edellisestä rupes säätelyn jälkeen se moottorin ja pumpun välinen tiiviste vuotamaan (eikä kyseessä ollut mikään tihkuminen). Ei auttanu silloin kun ottaa pumppu irti moottorista ja laittaa uus tiiviste väliin. Ei muuten ollu mielestäni niitä mukavimpia hommia sen neljännen ruuvin kanssa pelailu....
W168, W202 ja W126
Tulevana vkloppuna olisi tarkoitus viimein irrottaa suodatinjalka ja ruuvata pumpusta lissää soppaa koneelle.
Tänään aamulla sateen liukastamalla asvaltilla tuli lähdettuä kuin 200:sella ikään, kierroksia vanhasta muistista ja kytkin ylös. Tuppas sitten siinä perä pyrkimään sivulle ja vetävät pyörät pyörivät tyhjää, vaihto kakkoselle, pito katosi taas hetkeksi, kunnes taas löytyi. Hankalaa lähettää pikkuperällä.
No, kaippa tuo 3:46 perä toimisi paremmin? Vai pitäisikö peräti olla turbon 3:07 perä. Joku tais sanoa että 3:07 toimii vapari 300D:n kanssa.
Tänään aamulla sateen liukastamalla asvaltilla tuli lähdettuä kuin 200:sella ikään, kierroksia vanhasta muistista ja kytkin ylös. Tuppas sitten siinä perä pyrkimään sivulle ja vetävät pyörät pyörivät tyhjää, vaihto kakkoselle, pito katosi taas hetkeksi, kunnes taas löytyi. Hankalaa lähettää pikkuperällä.
No, kaippa tuo 3:46 perä toimisi paremmin? Vai pitäisikö peräti olla turbon 3:07 perä. Joku tais sanoa että 3:07 toimii vapari 300D:n kanssa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Täälläki päi tullu joskus kokkeiltua! Om615 veti märällä kiekat tappiin vaikka suoraa lähti! 3.92 perällä. (kytkimellä autettuna ja yhellä rattaalla, tietenki)Sami R kirjoitti: Tänään aamulla sateen liukastamalla asvaltilla tuli lähdettuä kuin 200:sella ikään, kierroksia vanhasta muistista ja kytkin ylös. Tuppas sitten siinä perä pyrkimään sivulle ja vetävät pyörät pyörivät tyhjää, vaihto kakkoselle, pito katosi taas hetkeksi, kunnes taas löytyi.
Mutta eikös om617 syöttöpumpussa oo sitä vetävien kierrosten ruuvia siellä kannen alla? (kuusiokolo)
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
Maksimirundeja (se isoin ruuvi, lukiteruuvilla siinä keskellä) pienentämällä, 200 rundia tippuu kiekat kun avaat kierrosruuvia yhden kiekan. Paljos sulla nyt kiertää? Ja miksi pitäs saada rundit noin alas? Itellä kierti Om615: 5260 kierrosta tyhjänä. Katsastuksen jälkeen hiukan enempi.
Neljä-viis täyttä kierrosta auki, jos vaan kierrettä riittää.
Neljä-viis täyttä kierrosta auki, jos vaan kierrettä riittää.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
Mitä harvempi, sitä parempi, ainakin jos 4 vaihteinen... En tiä mikä perä 280SE:ssä on mutta se sopi kivasto om617:n jatkoksi 4v-laatikon kanssa, ei huutanut satasen vauhdissa moottori vielä lainkaan ja huippuja kelasi mittarin mukaan 220 km/h... Ittellä oli omassa 300D:ssä vakioperä ja piti satasen jälkeen jo aika meteliä ja huiput jäi mittarin mukaan 170 km/h...Sami R kirjoitti:Tulevana vkloppuna olisi tarkoitus viimein irrottaa suodatinjalka ja ruuvata pumpusta lissää soppaa koneelle.
Tänään aamulla sateen liukastamalla asvaltilla tuli lähdettuä kuin 200:sella ikään, kierroksia vanhasta muistista ja kytkin ylös. Tuppas sitten siinä perä pyrkimään sivulle ja vetävät pyörät pyörivät tyhjää, vaihto kakkoselle, pito katosi taas hetkeksi, kunnes taas löytyi. Hankalaa lähettää pikkuperällä.
No, kaippa tuo 3:46 perä toimisi paremmin? Vai pitäisikö peräti olla turbon 3:07 perä. Joku tais sanoa että 3:07 toimii vapari 300D:n kanssa.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33