Ja minahän en nastojen ropinoita kuivalla asfaltilla kuuntele.Pikku Myy kirjoitti:Ja minähän en kitkakummeilla luistele
Nastat vaiko kitkat?
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Miksi jotkut ostaa kitkarenkaita kun oikeita talvirenkaitakin on myynnissä. Nuo välikelin renkaat voi olla ok jossain ainasuolattavalla tieosuudella mutta kyllä itse ainakin luotan nastarenkaisiin. Muutaman kerran kun hirveä väistänyt ja porojen takia satoja jarrutuksia tehnyt niin olen oppinut että parempi käyttää kaikki pito mitä vaan renkaisiin on saatavana.
Ja ei rapise nastat, pieni vihellys kuuluu jollain nopeudella mutta jos rapina kuuluu sisälle niin autossa on suunnitteluvirhe ja se ei sovellu Suomen talveen.
Ja ei rapise nastat, pieni vihellys kuuluu jollain nopeudella mutta jos rapina kuuluu sisälle niin autossa on suunnitteluvirhe ja se ei sovellu Suomen talveen.
Uudet nastarenkaat (UG500) tuli hommattua. Pitoa on tautisesti, mutta hirvittää vähän, montako nastaa on keväällä jäljellä takana... Ehkä seuraavat on kitkat, niin voi huolettomammin ajella, kun ei nastojen irtoamista tarvitse pelätä.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
No joo,jokapäivä ajan itäsuomessa,ja voin sanoa,että tämänviikkoinen keli jos sattui helsinkiin,niin ruumiita tuli,ja paljon .Ari66 kirjoitti:Hö..
Laittakaa nyt parastanne.
Itse olen kitkolla ajellut niin itäisessä Suomessa, hyyyyvin paljon varsinkin läntisessä Suomessa, etelässäkin, mutta paljon myös keskisessä Suomessakin, kuten myös pohjoisessa.
Mukaan lukien Pohjois-Norja, Pohjois-Ruotsi sekä etelämpänä vieraalla maalla Viipurin ja Pietarin seutu.
Öpaut 2 milj. km näissä mainituissa olosuhteissa. Kesällä ja talvella, molemmissa keleissä.
En provosoi, mutta ihan vilpittömästi haluaisin tietää, missä näistä olosuhteista olisin saanut lisäarvoa nastoista ?
60-100cm.lunta ,tuulensuunnasta riippuen,ei olis hesalainen kitkarengashenkilö pärjännyt,ei.
Viikottain tulee hypättyä Viipurissa,sinne ei tulisi mieleen lähteä 2wd autolla ilman nastoja .
Nyt on joku hulluus iskenyt,nelivetoautoissa kitkat alla .
Semmoista eläkeläisten ennakoivaa ajeluahan se on,esim.hakkapeliitta neloset nastoilla alle,ja talvi muuttuu kesäksi
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Noihin kilometreihin sopinee liukastakin keliä.En provosoi, mutta ihan vilpittömästi haluaisin tietää, missä näistä olosuhteista olisin saanut lisäarvoa nastoista ?
Silloin nastarenkaat olisivat paremmat.
Hyvä että kysyt suoraan, sinulla kun on puheittesi mukaan kokemusta ainoastaan kitkarenkaista - ethän voikaan tietää mistä olet jäänyt paitsi.
Kitkat on kelvolliset talvirenkaat, nastarenkaat hakkaavat ne mennen tullen pidollaan liukkaalla alustalla.
On noita kokeiltu laidasta laitaan, pääsääntöisesti aina nastarengas on parempi Suomen talveen.
Ajonvakautusjärjestelmällä varustetussa autossa kitkarenkaiden huonoa pitoa liukkaalla ei huomaa helposti, sen tajuaa vasta sitten kun kytkee ajonvakautuksen pois päältä.
Nastarengas antaa mahdollisuuden selvitä tosi huonostakin kelistä, pitoa olosuhteisiin joissa kitkakerroin on pienimmillään.
Kitkarenkaita en enää käytä, aikoinaan ei minulla muita ollutkaan, mutta liukkailla ja jäisillä sivuteillä sekä siellä varsinkin ylä-ja alamäissä, ovat nastat turvallisemmat, koska tulee ajeltua sivuteitäkin jonkin verran talven aikana, on risteysalueet, ja on rospuuttoa ym
Henkilöauton paino ei riitä pitämään autoa ääriolosuhteissa tiellä liukkaalla kelillä kitkarenkailla, kitka murtuu äärettömän herkästi, ja silloin auttavat vain nastat, (takoitin ääriölosuhteissa), mutta jos tykkää kitkoista niin mikä ettei, ja jännitystähän tieliikenteessä pitää aina olla
Ps. Itse ajelen talvellakin "kesärenkailla", ja pito on "suhteellisen hyvä", mutta vain ja ainoastaan siitä syystä että yksittäisen auton kokonaispainon on oltava vähintäänkin tuo 18 tonnia, 32 tonnia antaa jo aika optimaalista pitoa, mutta mitä enemmän akseleita, sitä parempi on pito, jotkin mäet ovat kyllä ongelmallisia, ja liika vauhti rikkoo kitkan kyllä mistä vain mutta kevyemmät autot ovat vastaavanlaisilla renkailla vielä enemmän vaikeuksissa.
Henkilöauton paino ei riitä pitämään autoa ääriolosuhteissa tiellä liukkaalla kelillä kitkarenkailla, kitka murtuu äärettömän herkästi, ja silloin auttavat vain nastat, (takoitin ääriölosuhteissa), mutta jos tykkää kitkoista niin mikä ettei, ja jännitystähän tieliikenteessä pitää aina olla
Ps. Itse ajelen talvellakin "kesärenkailla", ja pito on "suhteellisen hyvä", mutta vain ja ainoastaan siitä syystä että yksittäisen auton kokonaispainon on oltava vähintäänkin tuo 18 tonnia, 32 tonnia antaa jo aika optimaalista pitoa, mutta mitä enemmän akseleita, sitä parempi on pito, jotkin mäet ovat kyllä ongelmallisia, ja liika vauhti rikkoo kitkan kyllä mistä vain mutta kevyemmät autot ovat vastaavanlaisilla renkailla vielä enemmän vaikeuksissa.
Viimeksi muokannut mcee, 04.11.2006 9:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
- Petri Rintala
- Viestit: 214
- Liittynyt: 21.5.2006 12:14
- Paikkakunta: Rauma
Ja edelleen tiedoksi tietämättömille että luonnollisesti uudet nastarenkaat pitää paremmin kuin käytetyt.. En ymmärrä pointtiasi,se ei auta mitään jos kitkat ovat paremmat vain jollakin kelillä. Renkailla pitää pärjätä läpi talven. Kitkamiehet,lukekaa rengasvertailuja. Kitkat ei voita nastoja missään turvalliseen ajoon liittyvässä ominaisuudessa. Piste.300 D farkku kirjoitti:Tiedoksi tietämättömille ja kitkoilla ajamattomille, kitkarengas on parhaimmillaan lumella ja pitää siinä paremmin, kuin huono nastarengas.
124.023
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
Ei varmaan voitakkaan, mutta nastojan en mersuni alle laita. Piste.Hemingway kirjoitti:Ja edelleen tiedoksi tietämättömille että luonnollisesti uudet nastarenkaat pitää paremmin kuin käytetyt.. En ymmärrä pointtiasi,se ei auta mitään jos kitkat ovat paremmat vain jollakin kelillä. Renkailla pitää pärjätä läpi talven. Kitkamiehet,lukekaa rengasvertailuja. Kitkat ei voita nastoja missään turvalliseen ajoon liittyvässä ominaisuudessa. Piste.300 D farkku kirjoitti:Tiedoksi tietämättömille ja kitkoilla ajamattomille, kitkarengas on parhaimmillaan lumella ja pitää siinä paremmin, kuin huono nastarengas.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm
50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm
50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
TM:n talvirengasvertailussa parhaat kitkat (Continental & Nokia) taisivat saada huonommat pisteet kuin huonoimmat nastarenkaat. En nyt millään löytänyt kyseistä lehteä, mutta jos jollakulla se sattuu olemaan tallella, niin mielenkiinnosta voisi lukemat heittää pöytään.Hemingway kirjoitti:Renkailla pitää pärjätä läpi talven. Kitkamiehet,lukekaa rengasvertailuja. Kitkat ei voita nastoja missään turvalliseen ajoon liittyvässä ominaisuudessa. Piste.
Itsekin olen kitkarenkaissa ihastunut ennenkaikkea hiljaisuuteen. Pitikin viime syksynä ostaa jo uudet Continentalit, mutta silloisessa rahatilanteessa päädyin lähes uudenveroisiin käytettyihin Hakkapeliitta kakkosiin. Ne uudet kitkat ehkäpä olisivat hakanneet jopa nuo käytetyt HKPL kakkoset
Joka tapauksessa, jos haluaa vain ja ainoastaan hyvää pitoa, pitää ostaa hyvät nastarenkaat ja uusia ne joka syksy.. Tähän rahamiehet pystyy ja minun kaltaisilleni köyhille jää sitten rahamiehiltä niitä hyväkuntoisia käytettyjä
nastoja on tullu aina käytettyä ja varmasti tullaan käyttämäänkin. toisaalta jos asusin ympäri vuodet pk-seudulla loskahelvetissä niin ehkäpä siirtysin kitkoihin. kitkoilla on paska luistella e4:sta 120km/h Sais vaan nastojen metelin pois niin olis priima
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Olen antanut itselleni vakuuttaa, että juuri etelän vaihtelevilla keleillä nasta on yliveto. Täällä kun on suolapas.., märkää jäätä, lunta, suolasta jäätynyttä teräsjäätä..., jopa saman ajorupeaman aikana.BLIZ kirjoitti:toisaalta jos asusin ympäri vuodet pk-seudulla loskahelvetissä niin ehkäpä siirtysin kitkoihin.
Terveisin
Tero
Tero
Näin sanoivat rengasammattilaiset jokin aikaa sitten radiossa. Etelän jäisille teille nastat, pohjoisen lumisille teille kitkat, kyllä.dieselflosse kirjoitti:Olen antanut itselleni vakuuttaa, että juuri etelän vaihtelevilla keleillä nasta on yliveto. Täällä kun on suolapas.., märkää jäätä, lunta, suolasta jäätynyttä teräsjäätä..., jopa saman ajorupeaman aikana.BLIZ kirjoitti:toisaalta jos asusin ympäri vuodet pk-seudulla loskahelvetissä niin ehkäpä siirtysin kitkoihin.
Jkvi:n linkki oli hyvä. Josko hiljalleen kitkamiehet oikeasti ymmärtäisivät, ettei hiljaisuus voita turvallisuutta.
Tämähän on ollut kaikkien luettavissa ennen tuollaista artikkeliakin kaikissa alan lehdissä, jotka suorittavat rengasvertailuja.
Sehän on ihan selvää, että jos uusissa nastoissa on kitkarenkaan kumiseos+nastat, että ne pitää paremmin.
Tämähän on ollut kaikkien luettavissa ennen tuollaista artikkeliakin kaikissa alan lehdissä, jotka suorittavat rengasvertailuja.
Sehän on ihan selvää, että jos uusissa nastoissa on kitkarenkaan kumiseos+nastat, että ne pitää paremmin.
124.023
Kitkoilla on nyt neljä talvea ajeltu. Ei ole ollut pito-ongelmia takavetoisella. Ekana talvena ekoilla renkailla olin etuvetoisella pariin otteeseen kiinni omaa tyhmyyttäni.
Seuraavaksi ajattelin kokeilla nastoja, että olisi vähän jotain kokemuksia niistäkin.
Aikanaan innostuin noista kitkagummeista juurikin hiljaisuuden takia. Noi ajokäytös- ja pito-ominaisuudethan on sitten kaikki niitä tottumiskysymyksiä, mutta turhaan meteliin ei vaan jaksa tottua, ei millään.
Seuraavaksi ajattelin kokeilla nastoja, että olisi vähän jotain kokemuksia niistäkin.
Aikanaan innostuin noista kitkagummeista juurikin hiljaisuuden takia. Noi ajokäytös- ja pito-ominaisuudethan on sitten kaikki niitä tottumiskysymyksiä, mutta turhaan meteliin ei vaan jaksa tottua, ei millään.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
veppe kirjoitti:Joka tapauksessa, jos haluaa vain ja ainoastaan hyvää pitoa, pitää ostaa hyvät nastarenkaat ja uusia ne joka syksy.. Tähän mersumiehet pystyy ja minun kaltaisilleni toyotakuskeille jää sitten mersumiehiltä niitä hyväkuntoisia käytettyjä
No niin, nyt päästiin asiaan. Eka ST-talvi meni Michelinin Ivaloilla ja renkaat oli yllättävänkin hyvät talven jäljiltä - tosin nastoja oli pehmeästä kumiseoksesta johtuen häipynyt luvattoman paljon. Pito oli mieletön - tuohan on melkein kitkarengas mutta nastoin varustettu.
Viime talveksi sitten X-Ice Northit, joissa on kitkalamellit muissa kuin nastojen kohdilla. Eka talven jälkeen vain pari nastaa hävinnyt vaikka ovatkin kääntyneet aikalailla. Pintaa sopivasti vähemmän kuin eturenkaissa. Ajattelin jokatapauksessa kokeilla meneekö noilla vielä toinenkin talvi
Hiljaisuus on tietenkin tärkein pointti joilla kitkoja voi perustella mutta kun sillä ei taas tuossa meikäläisen lavetissa oo höykäsen pölähtävän merkitystä
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Urbaanit cityihmiset vs. landepaukut
Hassua kuinka imago ja käsitykset heittävät volttia asiantuntijaraadin tutkimuksien kanssa.
Perinteisesti kitkarenkaita on pidetty nykyaikaisen tiedostavan urbaanin cityihmisen valintana ja nastakiekkoja vastaavasti landepaukkujen kotkotuksina.
Tarvelähtöinen todellisuus on kuitenkin toisinpäin. Me cityssä vierailevat landepaukut niitä trendikkäimpiä olemmekin
Perinteisesti kitkarenkaita on pidetty nykyaikaisen tiedostavan urbaanin cityihmisen valintana ja nastakiekkoja vastaavasti landepaukkujen kotkotuksina.
Tarvelähtöinen todellisuus on kuitenkin toisinpäin. Me cityssä vierailevat landepaukut niitä trendikkäimpiä olemmekin
Terveisin
Tero
Tero
Mullapa onkin näiden kahden välimuoto, kuut jearin nastarenkaat joissa noin 3 mm pintaa, kaikki nastat poikki lukuunottamatta kolmee piikkiä jotka törröttävat samalla lailla kuin irtoava hammas300 D farkku kirjoitti:Ja minahän en nastojen ropinoita kuivalla asfaltilla kuuntele.Pikku Myy kirjoitti:Ja minähän en kitkakummeilla luistele
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Turhaan murehdit lavetin äänekkyyttä. Kyllä se sinun kuutosen murina on niin mehevää, että ei siinä tule kyydissä ollessa mielenkään haluta hiljaisuutta...XUX63 kirjoitti:Hiljaisuus on tietenkin tärkein pointti joilla kitkoja voi perustella mutta kun sillä ei taas tuossa meikäläisen lavetissa oo höykäsen pölähtävän merkitystä
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
Kitkoista ei suurempaa kokemusta ole paitsi takavuosilta Audi 100sen alla pinnatut kitkat ja kyllä niilläkin talvi ajettiin,eihän se ole kuin asenteesta kiinni onhan tuota joskus talvi ajettu vanhoilla nastakumeilla joista keväällä nypittiin nastat pois ja kun syksyllä ei odotettua ylimääräistä rahaa ollutkaan niin jatkettiin talvi samoilla renkailla Mihinkään ei talven aikana törmätty Viime talveksi ostin uudet kumit ja nastoihin taas päädyttiin ehkä osin vanhasta tottumuksesta ei kitkat olleet vakavasti edes vaihtoehto Ehkä sitten seuraavaksi voisi kitkoja koittaa.