Välykset ahdetussa moottorissa

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti L.
Viestit: 75
Liittynyt: 09.4.2006 10:25
Paikkakunta: Joensuu

Välykset ahdetussa moottorissa

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Millaisia välyksiä käytetään ahdetussa verrattuna vapaasti hengittävään? Tämä tietysti riippuu paljon minkälaiset männät on, riippuen männän lämpölaajenemisesta. Jos tiedätte esim mersun alkuperäisen vaparin ja turbon välyseroja, niin kertokaa ja kommentoikaa.

Itsellä olisi kyseessä remmiahdetusta 280 kuutoskoneesta, jossa käytettäisiin alkuperäisiä mäntiä. Ahtopaineita ei tulisi kuin 0,5 bar luokkaan, eli ei paljoa. Välykset vaparissa on uutena 0,025-0,035 ja kulua saisi 0,08 asti. Kovin väljäksi ei varmaan kannata konetta tehdä, kun remmi toimii matka-ajossa alipainealueella.
w111 220 Seb Coupe
w115 280E
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Eikös ne ammattitaitoisella moottorikoneistamolla osaa tehdä oikeat välykset kun toimittaa lohkon mukana männän ja kertoo käyttötarkoituksen.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Antti L.
Viestit: 75
Liittynyt: 09.4.2006 10:25
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

No tuossa perjantaina vein lohkon ja männät koneistamolle, mutta siellä oli silloin niin kiirre ettei keritty katsomaan tilannetta sen tarkemmin. Asiaa vielä hankaloittaa kun mulla on näköjään yksi mäntä eri toleranssiluokassa kuin muut. Eli se yksi mäntä on 0,01-0,03mm pienempi kuin muut, siis ainakin paperilla.

Asia jäi siihen, että tehdään mäntien mukaan sylinterit. Kaikille yritettäisiin saada sama välys, mutta paljonko välystä tulee riippuu myös miten kuluneet pytyt on. Niissä ei ollut kuin tosi pieni pykälä yläpäässä, eli ei pitäisi olla vielä kulunut loppuun. Mutta alkuviikosta kun ne kerkiävät mitata osat, niin päästään asiassa eteenpäin.

Btw. on muuten ensimmäinen oma moottoriremppa, niin joutuu kaiken opettelemaan..
w111 220 Seb Coupe
w115 280E
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Pensa vai dieseli :?:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Antti L:llä on siis M110 2,8-litrainen twin cam pensakuutonen. Tuttu esim w123 280E ja w126 280SE:stä.
I drive an Opel. What's your excuse?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”