CDI murheita...

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Musman70 kirjoitti:Kaikki yllämainittu on siis kunnossa.....no,paljastetaan:

-Joku oli ajatellut hiukan virittää mahtimoottori CDItä, ja asentanut sellaisen ihmeitä tekevän (+30hp ja kauheesti säästöä kulutuksessa) tunerboxin,ja jemmanut sen hyvin piiloon.
Millanen boksi se oli? Oliko se pelkkä commonrail-paineita nostava boksi eli piuhat meni siihen CR-putken jakopäänpuoleiseen anturiin?
Minkämerkkinen?
Musman70
Viestit: 17
Liittynyt: 05.6.2006 13:41

Viesti Kirjoittaja Musman70 »

Jep...juuri sellainen,merkkiä ei löytynyt,ainoastaan tarra ""PP3-MB".
Koetin itsekin moista internjetistä etsiä,vaan en löytänyt googlettamalla ainakaan..
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Juu, niillä ei oo mitään muuta vaikutusta kuin suhteetonta savunmuodostusta saatuun lisätehoon nähden ja pitkässä juoksussa saa mersuunsa sitten bonuksena uuden moottorin. (Joutuu kylläkin itse sen maksamaan)
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Musman70 kirjoitti: Taas kerran....halpaa oikotietä onneen ei ole, eli jos lastutellaan,niin lastutellaan kunnolla,eli esim. Karalalle mars,mars.
Tämänkin on todettu toimivan hyvin :arrow:http://digituning.com/fi/
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Amazon123GT
Viestit: 23
Liittynyt: 25.4.2006 14:28

Ilmamassa mittari?

Viesti Kirjoittaja Amazon123GT »

Hep.

Mitäs kaikkea tuo ilmamassamittari oikesti säätelee? Onko sillä vaikutusta muuhun kuin EGR:n toimintaan?

Käyntihäiriö tai oikeastaan kierrosten pumppaaminen omapäisesti on taas alkanut vaivaamaan. Eli kun aamulla ajelee töihin niin kierrokset humppaa edestakaisin tuossa 1700-1900 välillä kun tasakaasulla ajelee (automaatti). Yleensä kun käyttää tyhjäkäyntiä hiukan pitempään niin tuo noin 200rpm:n pomppiminen ilmaantuu ja imusarjan läpät näyttäisi hyppivän tuon kierrosten ailahtehtelun tahtiin noin 2 sekunnin välein.

Ilmamassa mittarilla (autolla on ajeltu nyt 186tkm). Moottori -02 220 CDI Testeri ei vian puolesta näyttäisi mitään indikoivan... Muutamaan kertaan on nyt muisti luettu vian pysyessä entisellään.

Onko muita hyviä ehdotuksia kuin tuon ilmamassamittarin vaihtaminen kokeeksi.

Ai niin. Polttoaineen kulutus ON normaalia korkeampi ja reagointi kaasuun jotenkin tukkoista ja nuhaista...

Kiitokset hyvistä ideoista...
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Sen mitä tähän asti oon saanu selville niin näyttäisi että sen ilmamassamittari päätyö on valvoa takaisinkierrätyksen toimintaa.
Noi loput oireet viittaa vahvasti alkavaan läppävikaan.
Jos haluat kerralla päästä eroon monista murheista niin käy virittämässä auto Karalalla tai Karalan ohjelmia käyttävässä puljussa. Se poistaa EGR:n toiminnasta. Sen jälkeen putsaa imusarja ja poista läpät. Sitten ei muutakuin kovaa ajoa. Sellasena sen olisi pitänyt lähteä jo tehtaan liukuhihnalta.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ilmamassamittari vahtii ja säätelee egr,n toimintaa.
Tehon aaltoilu on yksi merkki siitä, että se olisi rikki.
Jos jollain olisi mahdollisuus ja kiinnostusta, niin niitä ilmamassamittarin arvoja voisi ajaessa seuratakkin, heitteleekö ne, tai kehittyykö se arvo jotenkin omituisesti moottoriin menevän ilman suhteessa.

Voi se häiriö olla siinä egr- venttilissäkin.

Imusarjan läpätkään ei anna vikakoodia.
Aiheuttavat samanlaista aaltoilua.
Olikohan se alipainerasia nimeltään he laatikko, joka niitä vipuja siellä imusarjan alla liikuttelee.

Pakoputken sisällä jotain irti, joka tukkii välillä sen.

Ahtimen siivet, alipainekello, kaikki pienet, "merkityksettömät" letkut.
Letkujen riikkoontumista ei välttämättä huomaa, ennenkuin niitä kunnolla vääntelee.

Ahtopainemittari olisi hyvä olla, vaikka väliaikaisesti, sekin kertoo jotain.
.
Amazon123GT
Viestit: 23
Liittynyt: 25.4.2006 14:28

kiitokset !

Viesti Kirjoittaja Amazon123GT »

Kiitokset vinkeistä !

Taidanpa kokeilla vaihtaa sen ilmamassamittarin toisesta samanikäisestä 200CDIstä, josko se pelkästään vaikuttaisi.

Sitten tuolla saattaisi olla jemmassa yksi 200CDI moottori, josta voisi lainata koko EGR venttiilisysteemin tuohon imusarjan eteen jos ilmamassamittarilla ei tokene. Olisihan siellä tietysti se alipainekikkula joka noita läppiäkin ohjaa, mutta läppien toiminta on mielestäni ollut aikaisemmin niinpäin että kun kierrokset lähtee tippumaan niin sitten se alipainekikkula käyttää imusarjan läppiä eri asennossa ja "kaasuuttaa" läpillä kierrokset takaisin ylös, joten se mielestäni korjaa pieleen menevää tilannetta niillä sen sijaan että ne läpät aiheuttaisivat ongelman...

No koitan mahdollisuuksen mukaan viikonloppuna vaihdella noita em. juttuja ja katotaan ja pallaillaan millä se alkaa tokenemaan.

Tuikku, olisin kiinnostunut kyllä niistä ajonaikaisista mittailuistakin ja erityisesti ISO kiitos CDI moottorin viritysjutuista! on ilta jos toinenkin luettu niitä "raamattuja" ja voisihan tuon omankin käyttää karalalla, mutta ensin pitää saada se pelaamaan muuten OK, ettei taas tule paha mieli...
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

tuikku kirjoitti:.
Jos jollain olisi mahdollisuus ja kiinnostusta, niin niitä ilmamassamittarin arvoja voisi ajaessa seuratakkin, heitteleekö ne, tai kehittyykö se arvo jotenkin omituisesti moottoriin menevän ilman suhteessa..
En oo huomannu mitään mystistä tuossa ilmamassamittarissa (vielä). Ajon aikana kun EGR:rrä ei toimi niin ilmamäärälukema on ihan suoraan verrannollinen tehon määrään.
Jos taas EGR:rrä on toiminnassa niin takaisinkierrätyksen lähtiessä päälle ilmamäärä putoaa lähes puoleen (koska se korvautuu pakokaasuilla) normaalista määrästä. Tasan tarkkaan se määrä mikä ohittaa ilmamassamittarin on sen mittausnäyttämä.
Ainakin kolmenlaista eri vikakoodia olen saanut itse aiheutettua pelkästään ilmamassamittarille eli sen toiminta ei ole vain on/off-tyylistä.
Minusta sinne on ohjelmoitu tietty prosentuaalinen ilmamäärän pudotus joka täytyy tulla kun EGR:rrä lähtee päälle. Jos sellaista ei tule niin iskee vikatila. Tällä nykyisellä relehässäkällä jossa mekaanisella vaihtokytkimellä syötetään ECU:lle väärää tietoa on takana jo useita tuhansia kilometrejä ja systeemi toimii mutta se alipainekytkin on vielä vaiheessa.
Että varsin simppelillä jutulla voi huijata "älykästä" ECU:a. Vinkuintialaiset vois alkaa valmistaa "takaisinkierrätyksen poistosarjoja" ja myydä niitä Piilteemassa vaikka 19,95€.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Juu
Sitä juuri yritin sanoakkin, jos ilmamassamittarin arvo kehittyy koko ajan luontevasti sen ilmamäärän/tehon mukaan, niin silloinhan se on kunnossa.
Sitä maksimin arvoa en enää muista.
Olisi ihan hyvä, jos sen saisi kiihdytyksessä käyräksi näytölle.
Merkkikorjaamolla pitäisi kyllä olla riittävästi ammattitatoa löytämään tuo vaiva, tosin se kokeileminen on varmaan helpoin tapa.

Yleensä taitaisi olla niin, että jos mitään herjaa ei näytölle ilmaannu, niin vaiva olisi ihan "vanhan ajan" mekaaninen vika.

Volkkarin vehkeistä olen pystynyt näillä omilla vehkeilläni sitä kierrätystä seuraamaan.
Niissä se näkyy prosentteina.
Muistaakseni näytti siltä, että.
Jos alimmillaan on 7%, jolloin poikkeama pyynnistä on ~45% luokkaa, niin ei vielä vikakoodia tule.
Aika suuri se säätövara on. Varmaan se riippuu kyllä siitäkin, mihinkä luokitukseen se on tarkoitettu.

Carsofti on ollut ihan paketissa toistaiseksi, olen vähän pessimisti sen suhteen.
Tosin hommasin kyllä sarjaportillisen läppärin ihan sitä varten, mutta kiinnostus on nollassa.

Tuo sinun kierrätyksen sähköinen huijaus on ihan mielenkiintoinen juttu.
Sähköautojen kanssa pitää vaan oppia pelaamaan.
Sähkön huijaaminen taitaa olla itseasiassa helpompaa, kunhan vaan itse systeemin toimintaperiaatteen ensin ymmärtää.
.
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Ei Carsoft paras zydeemi ole, vain halvin.
Ne ammattitason vermeet tuntuu köyhästä aika tyyriiltä. Toisaalta jollain on pakko nähdä mitä bittitasolla tapahtuu muuten tuntuisi samalta kuin jos yrittäisi perehtyä tietotekniikkaan keskusyksiköllä, näppiksellä ja hiirellä -ja ilman näyttöä. Ei siitä mitään oppisi.
En tiedä mitä CS:ssä näyttää niissä uudemmissa eli 203, 211-malleissa ei ole tullut testattua, vielä. Luulisin että pystyy lukemaan samat tiedot kuin vanhemmistakin.
Se on CS:n puute, että ahtopaine ei näy livedatassa, täytyy laittaa mekaaninen mittari, mutta vastaavasti coolerin jälkeinen lämpötila näkyy joka on suuri plussa.
Amazon123GT
Viestit: 23
Liittynyt: 25.4.2006 14:28

Laatikkoko?

Viesti Kirjoittaja Amazon123GT »

No niin kelit kylmenee ja ongelma aukenee.

Tuo kirrosten humppailu johtuukin 5v sähkölaatikosta ?!?

Eli laatikko alkaa vaihtamaan 60km/h vauhdissa kylmänä 4 vaihteelta 5 vaihteelle ja toteaa 1s myöhemmin että eikun pitääkin käyttää 4 vaihdettaja taas 1 s myöhemmin että voisi ajella sitten viitosella. Siis kierrokset lähtee tippumaan 1800 rmpstä alaspäin kun 5 menee melkein päälle ja hyppää sitten takaisin kun laatikko toteaa että käytetänkin sittenkin 4 vaihdetta....

Jos tipronikilla rajoittaa vaihteet D sijasta 4 niin mittään ongelmaa ei ole. Samoin kun laatikko lämpenee niin ongelma on poissa. Mutta siis kylmänä pikkukierroksilla pikku kuormalla peli hylkää 5 vaihteen samantien.

Mersun öljyt vaihdettiin kesällä samoin suodatin ja tiiviste jne.... Määrät pitäisi olla mersun tikulla mottorin käydessä OK.

Hyviä ehdotuksia onko tässä kyse laatikon ongelmasta vaiko jostain muusta joka nyt sitten oireilee tämän vaihtorumpan muodossa?
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Olisko ihan voimanpuutetta..........
Ensiapulastuja saa ihan puukeskukseltakin. :lol:


Se laatikon "käyttöohjelma" haistelee sitä omasta mielestään parasta vaihtokohtaa kahden anturin perusteella.
Kaasupolkimen asennon ja auton toteutuneen nopeustiedon perusteella.
Siis ei välttämättä itse laatikossa ole mitään vikaa.

Sitä en valitettavasti tiedä, missä kaasupolkimen asentoanturi, tai nopeusmittarin anturi sijaitsevat, kun ei (vielä) niihin ole tarvinnut kajota.
Mutta kunhan tämä auton särkeminen edistyy vielä, niin ehken nuokin tulevat tutuiksi, toivotaan niin.
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkoko?

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Amazon123GT kirjoitti:No niin kelit kylmenee ja ongelma aukenee.

Tuo kirrosten humppailu johtuukin 5v sähkölaatikosta ?!?

Eli laatikko alkaa vaihtamaan 60km/h vauhdissa kylmänä 4 vaihteelta 5 vaihteelle ja toteaa 1s myöhemmin että eikun pitääkin käyttää 4 vaihdettaja taas 1 s myöhemmin että voisi ajella sitten viitosella. Siis kierrokset lähtee tippumaan 1800 rmpstä alaspäin kun 5 menee melkein päälle ja hyppää sitten takaisin kun laatikko toteaa että käytetänkin sittenkin 4 vaihdetta....
Mulla 200CDI -02 vaihtaa vitosen noin 70km/h kohdalla, kylmänä ja lämpimänä. Koskaan ei alle 65km/h mene vitonen päälle. Saattaa olla että liikutaan toleranssien sisällä mutta sellaista edestakaista vaihteiden vaihtelua ei saisi syntyä. Jos omistat CS:n niin voitais vertailla siellä olevia livedata arvoja vaihteiston paineista löytyykö poikkeamia.
Sinänsähän tuo sähkölaatikko ei mekaanisesti hirveästi poikkea vanhasta alipainesäätöisestä lootasta. Sähkösäätö vain otettiin käyttöön kun se alipainesäätö tarvitsi niin usein stemmausta (minkä tietenkin asiakkaat jättivät tekemättä = MERSU) jotta vaihtotapahtuma olisi ollut pehmeä.
Jos siellä sähkösäädössä on riittävän suuri virhepoikkeama niin sieltä pitäisi löytyä siitä vikakoodi. Samalla kannattaisi nollata kaikki minkä se on oppinut ja katsoa mitä se vaikuttaa.
kossuppi
Viestit: 114
Liittynyt: 15.11.2006 0:39
Paikkakunta: kalaj lkso

Viesti Kirjoittaja kossuppi »

Juu oli pakko sit reggautua kun alkoi kiinnostaa nuo cdi jutut... Oma on c mallin 99 200 ja itellä ei tuosta cdi tekniikasta kanssa kovinsuurta hajua ole. Siksi kysellään välillä varmaan tyhmiäkin.
Mulla ainakin yksi suutin on kostea, mahtanut sieltä tulla sellanen epämääränen äänikin jossainvälissä, pitäs saada jotenkin se kuntoon .
Tuon egr n tukin ihan ruuvilla letkuun, ja mitään eroa en ole huomannut - mahtaako tarkoittaa ettei sit ole pelannutkaan . Imusarja varmaan on tukkonen, ainakin kun kattoin sinne egr kohdilta se iso putki irrotettuna.
Pitäs varmaan putsata... ja ne läppähommat on vähän kanssa kysymysmerkki .
Mutta ihmetystä aiheuttaa sellanen kun kaasuttaa pellin alta, niin turbon putket pullistuu kovasti, ja pihisee vähän kans jostain , ja se kumma läppä siinä egr n lähellä - mikävirka sillä on, sehän tukkii vaan sitä imusarjaa ?
Kumminkin jos rauhallisesti kaasua vääntää niin se ei mee kiinni, mutta kerralla kaasuttaessa vetää heti imusarjan tukkoon ?
Onko se siis tavallista että ne coolerin putket pullistuu noin ?

Mulla kans oli tuollanen viriviri boksi kun auton ostin, mutta huomasin aikaäkkiä ettei sillä oikein tee mitään, se kaasutteli ittekseen kun ajoi taasasesti vaikka satasta, itte kiihdytteli ja löysäili. Otin pois. Pakko silti myöntää että kun kovemmin kiihytteli kun oli paikallaan, niin kyllä se lisää tehoja toi, ja savua kans jonkinverran , ois saanut olla muuten mutta ärsyttävää sellanen kiihdyttely. Manuaalissa tuntui ainakin selvästi se , ei kauaa viittinyt sitä. Jotain säätöjä kans siinä näyttäsi olevan, mutta en koitanut sitten niitä alkaa ruuvailla.
Pitäs jonnekkin pajalle varmaan koittaa työntää tuota ainakin suutin prikan takia, sais noi muovit päälle takas joskus kun aikakauan jo olleet poissa koneenpäältä ..
Tiistaina kävin Vehossa koritutkimuksissa, sitäkin sit ootellaan kuin käy.
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Kossupille tervetuloa! 8)

Tuosta EGR:n eliminoinnista CDI-konehissa oli juttua täällä jossain toisaalla, että kuulema saattaa nakella vikavaloa?

Olisko se imutorven läppä kanssa liitoksissa tuohon EGR:ään? Ainakin tuossa perinteisen mallin moottorissa se läppä kuristaa imuilmaa, että saahaan sitä pakokaasua paremmin imettyä mukaan...
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
kossuppi
Viestit: 114
Liittynyt: 15.11.2006 0:39
Paikkakunta: kalaj lkso

Viesti Kirjoittaja kossuppi »

Kiitos ja kumarrus 8)
Jep, kun ajattelee niin tuo tuntuisi järkevältä selitykseltä sille läpälle. Samaan ohkaseen alipaine, tai paineputkeen se on kutketty t-haaralla, jotenkin ne on yhteyksissä toisiinsa kai toiminnallisestikkin.
Ei ole vielä ainakaan vilkutellut vikavaloa,muutama sata km ajettu noiin . Olen sitä vähän odotellutkin milloin se alkaa vilautella ..

Ja ostin sitten prikat ja ruuvit suutinremppaan, ainakin ois ne jos jollain pajalla oisi kalvain millä saa puhtaaksi suutinreiän- ite ei kaiten kannata alkaa mullikoimaan.
Siitä se lähtee remppaputki käyntiin, toivottavasti ei jää päälle .



Edit , Eipä suutin suostunut pajallakaan irtoomaan , hyvin on kiinni . Tosin ei vuodakkaan nyt enää - olkoon sitten paikallaan toistaseksi. Eli tosiaan kannattaa irrottaa heti jos jotain niissä huomaa.
Tuo egr juttu , mulla on pelannut ihan ok , vaikka tukossa vaan se letku siitä t haarasta ennen venttiiliä. Pukkasin laakerikuulan sinne kumiputkeen , niin ei eden näy päällepäin . Vikavaloa tms ei oo poltellut :shock: hyvä niin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”