takakelkan etummaisten puslien vaihto?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W124.
Vastaa Viestiin
technics
Viestit: 61
Liittynyt: 12.3.2006 7:58
Paikkakunta: sonkajärvi

takakelkan etummaisten puslien vaihto?

Viesti Kirjoittaja technics »

elikkäpäs.. onko kellään kokemusta/tietoo joutuuko purkamaan koko kelkan/perän irti että nuo saa vaihdettua.. vai onnistuuko perinteisellä rautakanki/sorkkarauta virityksellä.. kun ylhäältäpäin ne sinne painellaan.. ku on kieltämättä omassa kulkupelissä (190 2.0d) väljyyttä siellä.. hyvä että enää omalla kaistalla pysyy :D
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

No ainakin BMW merkkisestä kulkineesta ne vaihdettiin ihan vaan läpi pullauttamalla, ja lähti lämmittämällä, oiskohan samankaltainen homma, uskoisin ainakin, jollei vastalauseita tule muita :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Mahtaa olla 201n puslat samalla lailla ku 124?
Jos näin on, niin sitten:
Pakari taitaa olla tiellä, kannattaa irrottaa.
Löysää toisen puolen puslat kerrallaan niin mahtuu vaihtaan.
Hallitunkki perämurikan alle ja varovasti alemma.
Vetopulttiviritys on hyvä irrotuksessa ja takasin laitossa.
On yllättävän lujassa sitten ja kannattaa vähän sipasta vassua uuteen et menee paikoilleen.
Tehas käskee ajaan jengat kierretapilla puhtaaksi,
vaihtaan uuet pultit ja laittaan 70Nm momentilla kiinni.
Pro HVM
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Jos ei painu kunnolla tyyny paikoille niin lämmittää kuumailampuhaltimella ja auttaa tunkilla....muttei kannata kumia polttaa.. :o .
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
ArPi
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 1079
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja ArPi »

Pitäskö minun tulla kans tuon oman Mersun kanssa vaihtelemaan puslia samalla. :D
En koskaan ota kuin yhden oluen. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput...

Kaasu passatti...
ex.W202 180
ex.S204 200cdi
ex.S202 180
ex.S202 250tdt Uncle-Benz
ex.W123 250 urpodee
[miitit]0111111111111011111[/miitit]
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

petska kirjoitti:Jos ei painu kunnolla tyyny paikoille niin lämmittää kuumailampuhaltimella ja auttaa tunkilla....muttei kannata kumia polttaa.. :o .
Ja jossain on varoiteltu, ettei sitä vaseliinia saisi käyttää noiden kumipuslien asennuksessa. Jotain saippuapohjaista suosittelevat. En sitten tiedä onko perää. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

^WIS käski laittaan Naphtalen C -lubricanttia (tai sinnepäin) eli vassua.
Pro HVM
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Roisto kirjoitti:
petska kirjoitti:Jos ei painu kunnolla tyyny paikoille niin lämmittää kuumailampuhaltimella ja auttaa tunkilla....muttei kannata kumia polttaa.. :o .
Ja jossain on varoiteltu, ettei sitä vaseliinia saisi käyttää noiden kumipuslien asennuksessa. Jotain saippuapohjaista suosittelevat. En sitten tiedä onko perää. :nocando:

t.
Risto
Ihan raakaa fairya vaan, tulloo hyvä.

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Roisto kirjoitti:
petska kirjoitti:Jos ei painu kunnolla tyyny paikoille niin lämmittää kuumailampuhaltimella ja auttaa tunkilla....muttei kannata kumia polttaa.. :o .
Ja jossain on varoiteltu, ettei sitä vaseliinia saisi käyttää noiden kumipuslien asennuksessa. Jotain saippuapohjaista suosittelevat. En sitten tiedä onko perää. :nocando:

t.
Risto
On. Rengas rasvaa tai nestemäntysuopa.+vetopultti ja auttava varasto kirosanoja. :shock:

ed: fairy varmaan paremmin saanteilla.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Pusla tunniksi pakastimeen, pesä kuumaksi :arrow: paikalleen "plumps" :?:

Toimii ainakin laakeriasennuksissa paremmin kuin hyvin. :idea:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Rässi66 kirjoitti:^WIS käski laittaan Naphtalen C -lubricanttia (tai sinnepäin) eli vassua.
No siinä tapauksessa... Ilmeisesti noiden puslien kumi on semmoista, että se kestää öölipohjaiset lubrikantit.

EDIT: Piti tarkistaa. :D Suositellaan Naphtolen H -liukkaria (mitä se sitten lieneekään :nocando:).

EDIT2: Etualatukivarren puslien vaihto-oppaassa lukee:
"Gummilager ... mit Gleitfüssigkeit z. B. Naphtolen; Schmierseife schmieren. Kein Öl oder Fett verwenden." Eli voitele puslat liukastusaineella esim. Naphtolilla :nocando: taikka saippualla. Älä käytä öljyä taikka rasvaa.

Ilmeisesti ainakaan tuo naftoli ei ole öölipohjaista.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No nytkö emmä tiiä mitä tuo napahtaleeni on niin laitammako mäntysuovalla?
Vaiko Tummeli? Helosan? :twisted: Selvä.
Pro HVM
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kardaanin alta kiertävä rauta irti toisesta päästään (24mm mutteri)
Puslien ruuvit irti (19mm)
Paineilmataltalla puslat pois koloistaan
Rautakangella vääntäen kelkkaa alemmas ja puslat kokonaan pois
Uudet puslat rasvataan "kumirasvalla", samoin niiden paikat
Kangella vääntäen tilaa, puslat kolojensa kohdalle
Tunkilla alta tukivarren nurkasta nosto, paikalleen menee
Ruuvi kiinni

Hups, aikaa meni puolisen tuntia ja puslat ovat perillä eivätkä puolitiessä
technics
Viestit: 61
Liittynyt: 12.3.2006 7:58
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja technics »

no nyt on tullu tieto/taitoo :D pittää hommata sitä kumirasvaa jos ei saa paljaalla vedellä.. tule arpi ihmeessä meidän tallille lauantaina.. :D masa tulee kans oman autosa kanssa sinne virtalukkoo vaihtamaan.. pittää ilmotella mihinkä nuista ohjeista tuli päädyttyä.. :D kiitän paljon..
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Usko tiileriä.. :wink: Menee hermot muilla konsteilla. :!:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

romu kirjoitti:Usko tiileriä.. :wink: Menee hermot muilla konsteilla. :!:
Näin on näppylät. Se on Pro. Ja jos toimis muutkin, niin aikaa menee enemmän.
Pro HVM
Avatar
NFS
Bensa-superturbottaja
Viestit: 220
Liittynyt: 06.5.2006 21:41
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja NFS »

Teeppä vielä semmoinen temppu, että nakkaat ne puslat edellisenä päivänä pakastimeen, menee muuten uskomattoman hyvin paikalleen, minä käytin liukkariksi Fairya
Avatar
K-lax
Viestit: 236
Liittynyt: 13.1.2007 12:09
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja K-lax »

K-L varaosistako ko. puslia kannattaa hommailla?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sieltä niitä saa. :roll:
wiimax.fi
TiHu
Viestit: 42
Liittynyt: 18.11.2007 19:49
Paikkakunta: Lieksa

apua

Viesti Kirjoittaja TiHu »

[quote="dealer"]Kardaanin alta kiertävä rauta irti toisesta päästään (24mm mutteri)moro foorumin väelle. Eli kertokaas tarkemmin mikä se on tuo rauta ku kahtelin auton alla niin en tajunnu kyllä. eli 190 2.0D oisin muuten vaihtanu tämän puslan. ja mitenkäs paljon se tulee sit alaspäin??
Avatar
TeroK
maalaaspöllö
Viestit: 1495
Liittynyt: 04.10.2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Siinä perän etupuolella auton pohjassa on semmonen kaari kiinni. Menee kardaanin alta. Ilmeisesti sen tarkoitus on pitää kardaani ilmassa jos se sattuu irrota perästä :nocando:

Edit: ja tulee alaspäin sen verran että puslat mahtuu ottamaan irti :lol:
Uskotko jo vai valehtelenko lisää?
TiHu
Viestit: 42
Liittynyt: 18.11.2007 19:49
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja TiHu »

just.. no pittää kokeilla kunhan sopivaa tallipaikkaa jostai löytyy. aika vempula ajettaja on kyllä ainakin liukkaalla mut sulalla tiellä vielä suht suoraan menee. mutta kiitoksia.
mortti
Viestit: 1
Liittynyt: 19.1.2007 16:11
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja mortti »

Nyt on pusla melkein paikallaan ja Uponorin liukasteella. Tais jäädä 3 mm ylös. Puristin sitä tosissaan paikoilleen lämmityksen jälkeen. Tunkkikonstikaan ei tarpeeksi auttanut, laiton 67 mm halkaisijan hylsyn ulkokehän tueksi, mutta ei auttanut.
Vieläköhän pitää kokeilla tunkata kun on pusla rungossa kiinni nyt. Ei taida puolitekosena pelittää?
Oisko kellää vinkkiä miten saan puslan perille asti?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Nyt en tarkalleen tuosta kohasta tiiä, mutta paineilmataltalla ja tylpällä kärjellä olen puslia ammuskellut niin sisään kuin uloskin. Varovasti, on aika raju peli.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tahtoopi olla että puolitiehen jäävä pusla pysyykin siinä. :(
Joskus on jouduttu repimään irti ja vaihtamaan uuteen.
Kunnollisella liukasteella se menee kerralla perille kun nostaa apurunkoa tunkilla, ei tarvita lämmitystä, hakkaamista tms.
En tiedä olisiko niistä apua.

Voit kokeilla laittaa puslan yläreunan ja korin väliin rengasraudan tms. ja painaa sitten tunkilla, saattaa mennä laita kerrallaan perille.

Mortille tervetuloa foorumille !
Diosol
Viestit: 138
Liittynyt: 27.1.2008 3:23
Paikkakunta: Tampere-Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja Diosol »

itse irrotin koko takakelkan kun vaihdoin kaikki neljä puslaa. Oli kyllä fiksu veto silloin rasvata palikat. Sitte omapatentti ulosvetäjästä, kahdesta isosta hylsystä ja pulttipyssystä, niinku plussapisteitä satelis ku ruuvas kiinni, plop plop 8)
Avatar
maxpower07
Viestit: 158
Liittynyt: 27.1.2008 11:33
Paikkakunta: alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower07 »

kumpi noista on se takatukivarren etummainen kumityyny, kun kl-varaosissa näkyy olevan kaks samannäköstä takakelkan kumityynyä, joko toi 19e tyyny tai 58e hydraulinen sarja.. eiks noi molemmat ole ns. hydraulisia tyynyjä?
on meinaan kallis pultti ja prikka sit jos on molemmissa sama tyyny...

tarttis varmaan tehdä jotain kun kolahtaa kans aikalailla kaasua pumppaamalla ajossa ja eteen-taakse suuntaavaihtaessa..
W639 130cdi
Avatar
Smuge
Viestit: 125
Liittynyt: 14.1.2007 14:41
Paikkakunta: Kotka Kustoms

Viesti Kirjoittaja Smuge »

Nyt suoritin itsekkin noiden takakelkan kaikkien 4 kumien vaihdon seuraavasti:

Tilasin motonetista Kumisarjat kelkkaan eteen ja taaksen. (sis pultit!) Yht. n. 100e

Auto kaksipilari nosturilla ilmaan. Takarenkaat irti.

"Apupoika" perän alle tippumista estämään. (pitkä tunkki)

Irroitin molemmilta puolilta pitkittäin tangon pultin edestä. (19mm)

Neljä pulttia irti (19mm) ja heiluttelin ISOLLA meisselillä kelkkan irti korista.

Laskin sen iskunvaimentimien varaan roikkumaan. jouset pyöri aika vapaasti että tarkista kun kasaat...

Paineilma taltalla kumien yläreunaan ja takoi siitä seinämää lyttyyn.

Isoa meisseliä kelkan ja puslan väliin ja vähän kerrallaan vääntäen sain kaikki erittäin helposti irti.

Voitelin uudet puslat wurthin keltaisella laakerirasvalla.

Asensin pitkän pultin ja vanhasta puslasta aluslevyt ja puslat upposivat kaikki hieman yli puolivälin... Enempää en saanu vaikka kuinka yritin pyssyllä ampua..

Asensin kelkan kiinni koriin ja sain uudet pultit ja aluslevyt kiinni ja kiristin pultit aika tiukkaan...

Kaupunkikierros mukulakivillä sai ainakin takimmaiset puslat uppoamaan kokonaan paikoilleen täytyy vaa kiristää pultit paikoilleen.

Eiköhän ne etummaiset myös löydä aikanaan paikkansa :roll:

Onko kellään tiedossa noiden puslien pulttien kiristys momenttia? :?:

Toivottavasti tästä on jotakin iloa tuleville yrittäjille :D Oikeasti aika simppeli homma!
Mada mada dane

W201 -85 2.0i
W124 TE Brabus 3.6 4matic
+puolen tusinaa muita projekteja
peja
Viestit: 97
Liittynyt: 11.4.2011 20:25

Viesti Kirjoittaja peja »

Selvisikin joo.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 alusta”