Onko ransiitti hyvä auto?
Onko ransiitti hyvä auto?
Tai siis, onko helppo ja halpa korjata? Tarkoitan semmosta 80-90-luvun transittia. Sellanen korotettu pitkä malli olis hyvän kokonen. Halpojaki näyttää olevan, kertooko se kaiken
Transiitista on kokemusta aikaisemmin ja tälläkin hetkellä, tuossa n: 5v sitten oli vuoden päivät tollanen 1989 transiitti, kone kestä kyllä mutta laturin hiilet piti kerran vaihtaa ja takavetoisuus asettaa rajoituksia talvikeleillä, yllättävän vähän siinä vikoja oli, autolla ajettiin kuitenkin ihan päivittäin.
Nykyinen transiitti on sen verran uusi ettei siitä osaa mitään sanoa vielä.
Nykyinen transiitti on sen verran uusi ettei siitä osaa mitään sanoa vielä.
Ihan toimivia pelejä ne ovat. Jos tarkoituksena on kuljettaa tavaraa paikasta A paikkaan B, Transit varmastikin hoitaa asian. Ja tuollainen iäkkäämpi vieläpä kokolailla edukkaasti.
Jos kuljetusreitti ei ole satoja kilometrejä eikä Transit ole bisneskriittinen linkki, voidaan sanoa että kokolailla luotettavakin se on. Kun ei ole ihmeellisyyksiä, jotka vikaantuisivat niin fataalisti, että auto jää tien päälle. Paitsi edellämainittu laturi.
Työn ilosta ei vanhemman Transitin ratin takana voida puhua. Ei varsinkaan lipoisalla kelillä. Mutta tavara liikkuu. Uusi Transit onkin ihan melkoisen kiva tavarankuljetin. Niinkuin useimmat uudet autot. Mutta se oli tässä rajattu tarkastelun ulkopuolelle.
Kasettisoittimeen vaan Vainio ja "...Tutun turbon vihellyksen kuulen..."
Jos kuljetusreitti ei ole satoja kilometrejä eikä Transit ole bisneskriittinen linkki, voidaan sanoa että kokolailla luotettavakin se on. Kun ei ole ihmeellisyyksiä, jotka vikaantuisivat niin fataalisti, että auto jää tien päälle. Paitsi edellämainittu laturi.
Työn ilosta ei vanhemman Transitin ratin takana voida puhua. Ei varsinkaan lipoisalla kelillä. Mutta tavara liikkuu. Uusi Transit onkin ihan melkoisen kiva tavarankuljetin. Niinkuin useimmat uudet autot. Mutta se oli tässä rajattu tarkastelun ulkopuolelle.
Kasettisoittimeen vaan Vainio ja "...Tutun turbon vihellyksen kuulen..."
-T
Vuoteen -85 saakka on se vanhempi nokallinen, -86 alkaen vinokeula. Noita vanhempia on ollut meikäläisellä useampiakin eikä mitään ongelmia niiden kanssa. Takalokasuojankaaret ja takakulmat (pohja) saattaa olla vähän pehmoisia. Vinokeulassa oli ongelmana 5-vaihteinen laatikko, joka ei kestänyt vedätystä = näitä löytyy hajonneena ja laakerivikaisena. Mallistossa tietenkin tavallinen 4-pykäläinenkin, siinä ei sellaista ongelmaa. Edelleen pehmoista takalokasuojissa ja etulokasuojissa. Kaverilla on tälläkin hetkellä 5-vaihteinen dieselpaku sekä dieselautomaatti matkailuauto. Ei ongelmia. Liikkeellepääsy talvella on ihan siitä kiinni, mihin on tottunut. Itse vähän kortin ajamisen jälkeen hankin ekan ransvaattorin ja sillä puskettiin talvella ylös kieroja ja lumisia mäkiä. Menee ihan hyvin kun siihen tottuu.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Täh? Tuliko niitä tehtaalta turbottominakin? Semmoisista olen kyllä kuullut, joista turbo on simahtanut, mutta että alunperinkin turboton!? Sen on jo pakko olla aika laiska. Vähän niinkuin Volkkarin Transportteri 1.6-litraisella dieselillä. Jos noita tosiaan on saanut ilman (persoonallisen Transit-äänimaiseman tuottavaa) turboa, voin taata että sellaisen ratin takana ei enää riittäisi että "työn ilosta" tingitään - siinä aletaan jo tinkiä huumoristakinHVM kirjoitti:Lisätään vielä, että ilman turboa älä edes harkitse...
-T
Mielestäni vinokeulainen (edeltävästä mallista puhumattakaan) on tavallisen uraherkkä erityisesti lyhyenä. Kuorma auttaa asiassa. Kevyt perä tuntuu Transitissa poikkeuksellisen kevyeltä. Ainoastaan Hiace voittaa vinokeulaisen Transitin. Ja hidas ohjaus tekee luistelevan perän hallinnasta mielenkiintoista tai rasittavaa - riippuen kuljettajan väsymyksen asteesta.raul kirjoitti:...Mut mitä vikaa ajettavuudessa...
-T
Uraherkkyys selittynee melko leveällä raidevälillä verrattuna lyhyen mallin pituuteen. Ransetti ei mahdu uriin, kuten ei myöskään W140.eerola kirjoitti:Mielestäni vinokeulainen (edeltävästä mallista puhumattakaan) on tavallisen uraherkkä erityisesti lyhyenä. Kuorma auttaa asiassa. Kevyt perä tuntuu Transitissa poikkeuksellisen kevyeltä. Ainoastaan Hiace voittaa vinokeulaisen Transitin. Ja hidas ohjaus tekee luistelevan perän hallinnasta mielenkiintoista tai rasittavaa - riippuen kuljettajan väsymyksen asteesta.raul kirjoitti:...Mut mitä vikaa ajettavuudessa...
No aattelin että lyhyestä virsi kaunis, turhaako sitä tinkaamaan . Jouduin Vankilassa työskennellessäni Lada 2105 lisäksi ajelemaan Transitilla . Sellanen eka viistokeula ja jos sitä vertasi vaikka "firman" Transporteriin niin ...HVM kirjoitti:Enpä käy jankkaamaan kun ei ole faktoja esittää.SamuliS kirjoitti:Ei
Harva, jos mikään laite on ollu yhtä kankea (poislukien muutama bussi), vaihteisto vaati todella riuskaa kättä, ohjaus oli, hmm tahmeakin kuulostaa liukkaalta, no ohjauksen saattoi jättää yhteen asentoon. Kiihtyvyyttä ei ollut, jonkinlainen illuusio tosin eteenpäin vievän voiman läsnäolosta. Jarruja ei liiemmin ollut, pysähtyvyys kilpaili kiihtyvyyden kanssa G voimista. Kaiken kaikkiaan huonoin kulkuneuvo millä muistan ajaneeni. Huoltokirja oli täysin leimattu, eli valtion pelinä transitia oli käytetty PT-Huollossa, joten siitäkään tuskin jäi killumaan..
Jassoo. Luulin, että vastasit tuohon eerolan turbo-kyssäriin. Meni postauksetkin sopivasti päällekkäin.SamuliS kirjoitti:No aattelin että lyhyestä virsi kaunis, turhaako sitä tinkaamaanHVM kirjoitti:Enpä käy jankkaamaan kun ei ole faktoja esittää.SamuliS kirjoitti:Ei
Vastasitkin siis kysymykseen "Onko ranstiiti hyvä auto?" Asia vilipitön.
70-luvun alkupään ransitista on parhaat kokemukset. Finnairin kenttäautona palvellut evp. ransitti oli kaverin isän parhaita ostoksia. Bensakone rikkinäisellä automaattilaatikolla sai nuoret miehet ekstaasiin. Parhaat muistot ovat Mannerheimintieltä neljän ruuhkassa, kun automaattilaatikosta katosi pykälät. Se oli tarkka peli sen suhteen, että laatikossa ei saanut olla öljyä millilitraakaan liikaa tai liian vähän. Muuten ei mennyt vaihteet päälle. Ja taisi siinä jotain sähköongelmaakin olla sadepäivinä, mutta se ei niin haitannut kun Kekkosen aikana paistoi aina aurinko
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
Isällä oli aikanaan 2.5 vapari, lyhyttä mallia. Kyllä se pakettiauton virkaa hoiti kummasti, eikä siinä muistaakseni mitään kovin fataalia vikaa ollut...
Webasto siinä oli aina paskana, kuten ne kaikissa tahtoo olla.
Rakettiautot on tosiaan sitten erikseen!
On muuten todella näppärä ja köykäinen vehje ruoskia menemään pikku luistoissa...NOT!
Se Transulle ominainen vihellys ei muuten kuulu Turbosta, vaan takavaimentajasta, josta perstuu sisusta irti ja alkaa vinkua...
Webasto siinä oli aina paskana, kuten ne kaikissa tahtoo olla.
Rakettiautot on tosiaan sitten erikseen!
On muuten todella näppärä ja köykäinen vehje ruoskia menemään pikku luistoissa...NOT!
Se Transulle ominainen vihellys ei muuten kuulu Turbosta, vaan takavaimentajasta, josta perstuu sisusta irti ja alkaa vinkua...
Eihän noita vanhoja riisseli ransuja saanut edes kesällä käyntiin ilman jippoja jos aurinko oli mennyt pilven taakse...
No olkoon että, kokemukset on 70 luvun vehkeestä.
Mutta tosiaankin siihen aikaan oli ratin vasemmalla puolella kojelaudassa sellanen käsipumppukahva jolla piti antaa koneelle töpsyt, muistaakseni eetteriä tai jotain vastaavaa tömäkkää tavaraa.
Ja koska ennen kaikki oli paremmin ja parempaa kuin nykyisin niin nämä uudemmathan on ihan hirveitä.
No olkoon että, kokemukset on 70 luvun vehkeestä.
Mutta tosiaankin siihen aikaan oli ratin vasemmalla puolella kojelaudassa sellanen käsipumppukahva jolla piti antaa koneelle töpsyt, muistaakseni eetteriä tai jotain vastaavaa tömäkkää tavaraa.
Ja koska ennen kaikki oli paremmin ja parempaa kuin nykyisin niin nämä uudemmathan on ihan hirveitä.
189 021 022 220 228 242 249 260 275 293 345 352 354 404 405 414 543 550 581 600 611 612 673 681 691 774 792 801 813 819 854 873 876 877 954 988 W10
Puhut nyt vissiinkin Perkinssin pilottipumpusta? Kaikkea se sairas ihmismieli keksiikin? Tähän kun yhdistetään vielä imusarjan liekkihehku niin kaunisääninen talviaamun hinausstartti onkin valmis.Ryöhkä kirjoitti:Eihän noita vanhoja riisseli ransuja saanut edes kesällä käyntiin ilman jippoja jos aurinko oli mennyt pilven taakse...
No olkoon että, kokemukset on 70 luvun vehkeestä.
Mutta tosiaankin siihen aikaan oli ratin vasemmalla puolella kojelaudassa sellanen käsipumppukahva jolla piti antaa koneelle töpsyt, muistaakseni eetteriä tai jotain vastaavaa tömäkkää tavaraa.
Ja koska ennen kaikki oli paremmin ja parempaa kuin nykyisin niin nämä uudemmathan on ihan hirveitä.
Joo, eihän ne lähteneet käynttin edes heinäseipään varjosta - millä näin huono käynnistyvyys edes saavutetaan? Laittamalla koneeseen jo tehtaalla säkillinen väljän Solifer Exportin puristusta?
ei tarvi ransu ees heinäseipään varjoa kesällä ettei lähe käyntiin
siihen riittää että levittää valkoisen lakanan maahan ransiitiin eteen! se luuloo että on talavi eikä lähe käyntiin
kaverin vanhaa ransua (vm-n80) tartattiin viime talavena 15 pakkasessa ilman roikkaa lähti se käyntiin lisävirralla ja kahella pöntöllä pilottia
siihen riittää että levittää valkoisen lakanan maahan ransiitiin eteen! se luuloo että on talavi eikä lähe käyntiin
kaverin vanhaa ransua (vm-n80) tartattiin viime talavena 15 pakkasessa ilman roikkaa lähti se käyntiin lisävirralla ja kahella pöntöllä pilottia
nyt ei ole kyllä aivan tuohon ikähaarukkaan vastata mutta mutta...
isällä on transiitti vuosimallia -99. 2.5td pitkä ja puolikorkea.
ajettu 180tkm, ollut securitaksen rahankuljetus autona, huoltokirja jonnekkin 150tkm tienoille ja meillä ollut siitä asti, nyt noin 185tkm jos oikein muistan.
varusteet on aika hyvät niinku tuollaaselta firman käytös olleelta autolta voi odottaa. ilmastointi, sähköpeilit, luistonesto,abs,lämmitettävä tuulilasi, yms
vanerointi on koko takatilas, ja irrotettava metallinen väliseinä samanlainen ovella varustettu kuin kabiinin ja tavaratilan välissä.
moottorissa on on aika hyvin vetoja ja jaksaa kuljettaa painavaakin lastia, jos pitää oikeasti jotain suurenpaa kuljettaa niin sprintterin ohella ainut varteen otettava vaihtoehto tilojensa puolesta. talvella luiston estosta ( joku lukkotyyppinen) on aika paljon apua, kuten myös liukkaalla abs:sista.
eipä mitään ihmeenpiä rikki oo menny, aika hyvin toiminu teknisesti.
mutta .... tuosta ei meinaa saada enää juuri mitään vaihdossa, parissa vuodessa on mennyt puolet hinnasta. ja toiset autoliikkeet eivät halua enää oikeen tuollaasta edes vaihdos.
ruoste syödä nakertaa jokapaikasta tasaaseen tahtiin
isällä on transiitti vuosimallia -99. 2.5td pitkä ja puolikorkea.
ajettu 180tkm, ollut securitaksen rahankuljetus autona, huoltokirja jonnekkin 150tkm tienoille ja meillä ollut siitä asti, nyt noin 185tkm jos oikein muistan.
varusteet on aika hyvät niinku tuollaaselta firman käytös olleelta autolta voi odottaa. ilmastointi, sähköpeilit, luistonesto,abs,lämmitettävä tuulilasi, yms
vanerointi on koko takatilas, ja irrotettava metallinen väliseinä samanlainen ovella varustettu kuin kabiinin ja tavaratilan välissä.
moottorissa on on aika hyvin vetoja ja jaksaa kuljettaa painavaakin lastia, jos pitää oikeasti jotain suurenpaa kuljettaa niin sprintterin ohella ainut varteen otettava vaihtoehto tilojensa puolesta. talvella luiston estosta ( joku lukkotyyppinen) on aika paljon apua, kuten myös liukkaalla abs:sista.
eipä mitään ihmeenpiä rikki oo menny, aika hyvin toiminu teknisesti.
mutta .... tuosta ei meinaa saada enää juuri mitään vaihdossa, parissa vuodessa on mennyt puolet hinnasta. ja toiset autoliikkeet eivät halua enää oikeen tuollaasta edes vaihdos.
ruoste syödä nakertaa jokapaikasta tasaaseen tahtiin