Longlife-öljynvaihtovälit, turvallista vai ei ?
Longlife-öljynvaihtovälit, turvallista vai ei ?
Nykyään autonvalmistajat kilpailevat kenen tuotteita tarvitsee käyttää vähiten huollossa - onhan mukavaa ostaa ja omistaa auto jota ei tarvitse ensimmäisen 100000 kilometrin matkalla käyttää öljynvaihdossa kuin kerran-pari.
Vaan mikä on totuus ? Kannattaako noudattaa piiiiitkiä öljynvaihtovälejä ?
Itse otan aiheeseen kantaa parilla valokuvalla, kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Tästä. Ja tästä.
Vaan mikä on totuus ? Kannattaako noudattaa piiiiitkiä öljynvaihtovälejä ?
Itse otan aiheeseen kantaa parilla valokuvalla, kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Tästä. Ja tästä.
enstä katoin että cdi väyk...
mutta siellähän oli kestovaseliini voitelu yläpäässä
ei en usko yli 15tkm öljynvaihto väleihin olokoot vaikka minkälaiset allways öljyt omiin vekottimiin olen vaihtanut ölijyt 10tkm välein
tänään viimeks mersuun mielessä oli 10-30 öljyt 5tkm välein mutta pajalla ei ollut kuin synteettisiä öljyjä nyt on koneessa 5-40 valvolinet ja uusi KNECHT merkkinen suodatin koko homma hintaan 60€ siis vaihdettuna kömminkö tuohon hintaan pohjolan tallissa räntäsateessa auton alle lotraamaan jäteöljyjen kans EN vanhat öljyt lahjoitin pajalle en halunnut niitä kotiin
korjaamo aikoina yks hiace kuski halus aina vanhat öljyt mukaan koska se oli kuulemma hyvää lisäys öljyä riitti kuulemma just yhden vaihto välin
Kyllä se longlife vaihtovälit onnistuu hyvin sillä ensimmäisellä omistajalla joka ajelee takuukilometrit pois. Yli 150000 ajetuissa ei ennää ole oikeen järkeä, koska joissakin merkeissä kone rupeaa syömään vaihtovälin loppupuolella sitä kallista öljyä niin paljon että kustannus on suunnillen sama kuin 15000 vaihtoväleillä ja kone kuvien mukaisessa kunnossa. Miten lienee sitten sen öljyjen kuntoa tarkkailevan anturin toiminta joissakin merkeissä, en oikein jaksa uskoa semmoiseen pitemmän päälle ettei vaihdeta ennenkuin valo syttyy.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Mulla oli työsuhde Golfissa eka öljynvaihto 35 000 km:n kohdalla. Kysyin auton luovutushetkellä etteikö tarvitse vaihtaa ensimmäisen 1000 kilometrin jälkeen kuten nuorempana tein koneramonttien jälkeen...
Myyjä nauroi ja vastasi vain että huoltoilmaisin ilmoittaa öljynvaihdon ajankohdan. Onneksi ei ollut oma auto, turha stressata. Golfiin piti lisätä öljyä aina 10 000 välein ainakin ensimmäiset 100 000 mitä minä sillä ajoin...
Myyjä nauroi ja vastasi vain että huoltoilmaisin ilmoittaa öljynvaihdon ajankohdan. Onneksi ei ollut oma auto, turha stressata. Golfiin piti lisätä öljyä aina 10 000 välein ainakin ensimmäiset 100 000 mitä minä sillä ajoin...
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Yhtäkkiä sanosin notta ei oo ollunna Longlaiffit sisällä vaan normi ölpät.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Mutta kun ei olekkaan vaihdettu . Kaikki palamisjätteet ja kulumis pas**t on siellä koneessä edelleen. Sitten vielä joku patu köröttelee sitä 30tkm kolme vuotta, no ajon vähyys hapattaa kyllä korin ennen konetta.audimies kirjoitti:Se on normaalia ,että 30tkm aikana ne öljyt on jo vaihdettu?
Ainakin V.A.G tuotteet kuluttaa sen .
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Re: Longlife-öljynvaihtovälit, turvallista vai ei ?
Ihan mielenkiintoista mutta kyllä nyt juttusi kaipaisi varmennuksen että onko käytetty "long life"-öljyjä ja jos on niin mitä.dealer kirjoitti:Nykyään autonvalmistajat kilpailevat kenen tuotteita tarvitsee käyttää vähiten huollossa - onhan mukavaa ostaa ja omistaa auto jota ei tarvitse ensimmäisen 100000 kilometrin matkalla käyttää öljynvaihdossa kuin kerran-pari.
Vaan mikä on totuus ? Kannattaako noudattaa piiiiitkiä öljynvaihtovälejä ?
Itse otan aiheeseen kantaa parilla valokuvalla, kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Tästä. Ja tästä.
Itse olen tuommoista töhnää löytänyt omasta moottoristani -90-luvun alkupuolella kun persaukisena ei ollut varaa kunnon öljyihin ja sitten oli mineraaliöljyt palaneet sentin tuhkakerrokseksi venttiilikoneistoon ja nokka-akseli leikkasi kiinni pakkasaamuna (-30 ja jotakin).
Noiden sähläysten jälkeen olen käyttiksissäni käyttänyt Mobilin synteettisiä 10 tkm:n vaihtovälein eikä ole ollut moottoreissa mekaanisia ongelmia mutta nyt olen taas huolestunut kun pitäisi luottaa noihin 200CDI:lle ilmoitettuihin pitkiin huoltoväleihin.
Sama, koneet ei ole ainakaan Mobilin öljyillä levinneet, ihan sama onko cdi tai esikammio kun on annettuja välejä noudatettu. Common railit on jauhaneet ajotietokoneen mukaan huoltoihin asti, nous problemos.
Edit:Millä oljyillä ajettu, onko tullut jälkituontina maahan?
Edit:Millä oljyillä ajettu, onko tullut jälkituontina maahan?
Viimeksi muokannut Mariini, 18.11.2006 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei mitään tietoa.Ihan mielenkiintoista mutta kyllä nyt juttusi kaipaisi varmennuksen että onko käytetty "long life"-öljyjä ja jos on niin mitä.
Pitää katsoa huoltokirjasta tulevalla viikolla jos muistaa.
Ei ole vedet ja öljyt sekaisin. Eikä öljynpaineita.Ei pari propagandakuvaa vakuuta, vedet ja öljyt sekaisin? Vaihtoväli pysyy 23 000 km:ssä
Öljyillä saa itsekukin minun puolestani ajaa vaikka 50000 kilometriä jos tuntuu siltä että kannattaa.
Minä en kampanjoi minkään puolesta tai vastaan tässä topikissa.
Onhan noita nähty kun on tikulla pitänyt kaapia paskaa lohkosta kun on joku ajellut hieman pikillä öljyn vaihto väleillä ja se paskahan on mitä synteettisestä oljystä lähtee palanutta muovia
Ei muuta kun öljyn vaihtoja vaan pidentää...menee ainakin imusiivilät tukkoon niin kuin on muutamista mennyt.....kun ei ole paskoja tyhjennetty koneesta....
Ei muuta kun öljyn vaihtoja vaan pidentää...menee ainakin imusiivilät tukkoon niin kuin on muutamista mennyt.....kun ei ole paskoja tyhjennetty koneesta....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Tuolla ylhäällä kuvissa näkyvällä laitteella on varmaan rikottu jokin huolto-väli ennätys.
En tiedä onko nuo mersun assyst huoltovälit pitkiä, itse olen päässyt reilun 20:ntä tuhatta aina yhdellä huollolla/öljyn vaihdolla. Mutta kai ne on tehty kestämään tuollaisia vaihtovälejä. Varsinkin jos laitteella ajetaan noin 50-60:ntä tuhatta vuoteen, samat öljyt eivät ajallisesti viivy kovin kauaa koneessa.
En tiedä onko nuo mersun assyst huoltovälit pitkiä, itse olen päässyt reilun 20:ntä tuhatta aina yhdellä huollolla/öljyn vaihdolla. Mutta kai ne on tehty kestämään tuollaisia vaihtovälejä. Varsinkin jos laitteella ajetaan noin 50-60:ntä tuhatta vuoteen, samat öljyt eivät ajallisesti viivy kovin kauaa koneessa.
BMW 318d -09
Miltähän se koneen alakerta näyttääkään?
Tämä vaan vahvistaa sitä vankkumatonta teoriaa, että noiden ultrahyperlonglifehuolto-ohjelmien ykkösmissiona on varmistaa se, että näitä nykyautoja ei enää reilun kymmenen vuoden päästä uusien vielä ihmeellisempien autojen myyntiä hidastamassa teillämme liiku.
Eli säästä sinäkin muutaman öljynvaihdon hinta vuodessa. Seuraava omistaja maksaa säästösi isojen korkojen kera.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
No jokatapauksessa ainakin puolet sähköhiluista kettuilee jo ihan kympillä tuolloin joten eipä se haittaa vaikka mottikin leikkaa kiinni. Eipähän tarvi kirota joka viikko CAN-väylien ja OBD-juttujen kanssa, puhumattakaan abs esp älybokseista, moottorinohjausbokseista ja laatikonohjausbokseista.JuMu S kirjoitti:Tämä vaan vahvistaa sitä vankkumatonta teoriaa, että noiden ultrahyperlonglifehuolto-ohjelmien ykkösmissiona on varmistaa se, että näitä nykyautoja ei enää reilun kymmenen vuoden päästä uusien vielä ihmeellisempien autojen myyntiä hidastamassa teillämme liiku.
I drive an Opel. What's your excuse?
Mielenkiintoista olisi tietää, onko pitkillä öljynvaihto väleillä ja ekan viestin kuvilla jotain tekemistä keskenään?
Jos taas ajatellaan öljynvaihtoja pelkkien ajokilometrien valossa, niin nykyiset longlife vaihtovälit on aivan liian usein ajatellen nykyöljyjen ominaisuuksien säilymistä. Jo joskus muinoin muistaakseni Express-busseissa testattiin synteettisiä öljyjä, eikä niissä 50 tkm:n ajon jälkeen ollut minkäänlaista vaihtotarvetta. Eli aivan turhaa touhua vaihdella öljyjä useammin kuin tarvis, öljy loppuu maailmasta ja hukutaan jäteöljyyn.
Siihen taas en ota kantaa, miten autoja käytetään, ajetaan liian lyhyttä matkaa tai viallisilla termostaateilla, jotta kone käy kylmänä. Tai autoa altistetaan suurille lömpötilaeroille (Suomessa onnistuu suht helposti) Silloin saattaa löytyäkin "mielenkiintoisia" löydöksiä koneen sisältä. Mutta eikös loglife-järjestelmä tavallaan huolehdi tästäkin? Jos kilometrejä tulee vähänlaisesti, niin kerran vuodessa järjestelmä ohjaa huoltoon kumminkin.
Jos taas ajatellaan öljynvaihtoja pelkkien ajokilometrien valossa, niin nykyiset longlife vaihtovälit on aivan liian usein ajatellen nykyöljyjen ominaisuuksien säilymistä. Jo joskus muinoin muistaakseni Express-busseissa testattiin synteettisiä öljyjä, eikä niissä 50 tkm:n ajon jälkeen ollut minkäänlaista vaihtotarvetta. Eli aivan turhaa touhua vaihdella öljyjä useammin kuin tarvis, öljy loppuu maailmasta ja hukutaan jäteöljyyn.
Siihen taas en ota kantaa, miten autoja käytetään, ajetaan liian lyhyttä matkaa tai viallisilla termostaateilla, jotta kone käy kylmänä. Tai autoa altistetaan suurille lömpötilaeroille (Suomessa onnistuu suht helposti) Silloin saattaa löytyäkin "mielenkiintoisia" löydöksiä koneen sisältä. Mutta eikös loglife-järjestelmä tavallaan huolehdi tästäkin? Jos kilometrejä tulee vähänlaisesti, niin kerran vuodessa järjestelmä ohjaa huoltoon kumminkin.
...puhumattakaan siitä kun, vuonna 2016 naapurin Ilpon uunituore passatti on saanut tietokoneviruksen venäjän tullista autonavibraattorin kartat on ehtaa pjornoa ja ajotietokone haukkuu kuskia minkä kerkee...Melitos kirjoitti:No jokatapauksessa ainakin puolet sähköhiluista kettuilee jo ihan kympillä tuolloin joten eipä se haittaa vaikka mottikin leikkaa kiinni. Eipähän tarvi kirota joka viikko CAN-väylien ja OBD-juttujen kanssa, puhumattakaan abs esp älybokseista, moottorinohjausbokseista ja laatikonohjausbokseista.JuMu S kirjoitti:Tämä vaan vahvistaa sitä vankkumatonta teoriaa, että noiden ultrahyperlonglifehuolto-ohjelmien ykkösmissiona on varmistaa se, että näitä nykyautoja ei enää reilun kymmenen vuoden päästä uusien vielä ihmeellisempien autojen myyntiä hidastamassa teillämme liiku.
EX member of SETÄMERSU Club
S204 220CDI "Beatrix"
exä:S202 250TDT "villekallefaarao"
exä W124 230E "nelli"
S204 220CDI "Beatrix"
exä:S202 250TDT "villekallefaarao"
exä W124 230E "nelli"
No jokainen tekee omalle autolleen niinkuin tykkää, sehän on selvä. Mutta se laadukaskin moottoriöljy on kuitenkin muiden kulujen rinnalla aika pieni meno, noin niinkuin rahallisesti. Siitä syystä en jaksa ymmärtää, mitä jotkut sen vaihdon laiminlyömisellä jotain luulevat säästävänsä. Ja olikohan se tutkimus julkaistu siinä Autolehti-nimisessä julkaisussa joskus 1998 tai niihin aikoihin? Pikavuorobusseillahan on tuo ajo juuri optimaalisinta mahdollista moottoriöljyn kestoa ajatellen. Moottori käy suurimman osan ajasta melko pienellä kuormituksella, kiihdytyksiä ja jarrutuksia on verrattain vähän, eikä kone pääse niiden muutaman vuorokauteen osuvan seisontatunnin aikana kovin kylmäksi jäähtymäänkään. Ja se öljynvaihtoväli raskaan kaluston puolella on jo vuosia ollut hiukan pidempi kuin täällä pikkuautojen maailmassa.pekkavee kirjoitti:Mielenkiintoista olisi tietää, onko pitkillä öljynvaihto väleillä ja ekan viestin kuvilla jotain tekemistä keskenään?
Jos taas ajatellaan öljynvaihtoja pelkkien ajokilometrien valossa, niin nykyiset longlife vaihtovälit on aivan liian usein ajatellen nykyöljyjen ominaisuuksien säilymistä. Jo joskus muinoin muistaakseni Express-busseissa testattiin synteettisiä öljyjä, eikä niissä 50 tkm:n ajon jälkeen ollut minkäänlaista vaihtotarvetta. Eli aivan turhaa touhua vaihdella öljyjä useammin kuin tarvis, öljy loppuu maailmasta ja hukutaan jäteöljyyn.
Siihen taas en ota kantaa, miten autoja käytetään, ajetaan liian lyhyttä matkaa tai viallisilla termostaateilla, jotta kone käy kylmänä. Tai autoa altistetaan suurille lömpötilaeroille (Suomessa onnistuu suht helposti) Silloin saattaa löytyäkin "mielenkiintoisia" löydöksiä koneen sisältä. Mutta eikös loglife-järjestelmä tavallaan huolehdi tästäkin? Jos kilometrejä tulee vähänlaisesti, niin kerran vuodessa järjestelmä ohjaa huoltoon kumminkin.
Ja se öljy ei maailmasta lopu sillä vaikka kaikki Suomen Meseläiset ajelisivat kokonaan ilman öljypohjia jotain tuoreöljyvoitelusysteemiä käyttäen.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Eikös volski kehottanut jossain vaiheessa omistajia luopumaan longlife-ohjelmasta? Näin olen ainakin parilta uudehkolla Golffilla ajelevalta kaveriltani kuullut. Olen ajellut C:llä ensimmäistä kertaa eläessäni 15tkm öljynvaihtovälejä, kympin jälkee alkaa viiltää sieluun ja sykyilyttää, ei ole minun hommaani ei. Meni varmaan kymmenen vuotta, että uskalsin ruveta ajamaan samoilla rasvoilla 10tkm - ennen kun ei ajettu kuin se 5.
Ei tule sellaista päivää, että ajaisin samoilla öljyillä 30tkm, ei kestä mielenterveys.
Ei tule sellaista päivää, että ajaisin samoilla öljyillä 30tkm, ei kestä mielenterveys.