Miten korkeussäätöpumppu purkaantuu?
Miten korkeussäätöpumppu purkaantuu?
Nyt on 123 farmarissa uudet pallot ja jouset. Tuntuu kuin olisi uusi autokin, pelaa korkeussäädöt ja iskunvaimennukset hienosti. Paitsi että toinen pumppu vuotaa, tietysti.
Mulla olis nyt pöydällä kaksi ylimääräistä pumppua: Vuotamaton pumppu rikkinäisellä nivelellä ja toinen vuotava pumppu ehjällä nivelellä. Näistä sais yhden hyvän kun vain keksisin miten se nivel irroitetaan vai irtoaako mitenkään. Se nivelhän pyörii siinä ympäriinsä.
Tai miten pumpun saa auki sisuskalujen vaihtoa varten, oisko helpompi?
Saako näihin uusia sisuskaluja ja niveliä?
Mulla olis nyt pöydällä kaksi ylimääräistä pumppua: Vuotamaton pumppu rikkinäisellä nivelellä ja toinen vuotava pumppu ehjällä nivelellä. Näistä sais yhden hyvän kun vain keksisin miten se nivel irroitetaan vai irtoaako mitenkään. Se nivelhän pyörii siinä ympäriinsä.
Tai miten pumpun saa auki sisuskalujen vaihtoa varten, oisko helpompi?
Saako näihin uusia sisuskaluja ja niveliä?
Re: Miten korkeussäätöpumppu purkaantuu?
Siis mikä pumppu? Sekö joka on moottoritilassa? Ei kait siinä mitään niveliä pitäisi olla? Yhdenlaiset ohjeet pumpun purkuun on täällä.propje kirjoitti:Nyt on 123 farmarissa uudet pallot ja jouset. Tuntuu kuin olisi uusi autokin, pelaa korkeussäädöt ja iskunvaimennukset hienosti. Paitsi että toinen pumppu vuotaa, tietysti.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Miten korkeussäätöpumppu purkaantuu?
Tässä varmaan tarkoitettiin iskareita.Roisto kirjoitti:Siis mikä pumppu? Sekö joka on moottoritilassa? Ei kait siinä mitään niveliä pitäisi olla? Yhdenlaiset ohjeet pumpun purkuun on täällä.propje kirjoitti:Nyt on 123 farmarissa uudet pallot ja jouset. Tuntuu kuin olisi uusi autokin, pelaa korkeussäädöt ja iskunvaimennukset hienosti. Paitsi että toinen pumppu vuotaa, tietysti.
t.
Risto
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
123 iskarin pallonivel on poiskierrtävää mallia. Kiere on normaali (oliko se nyt vasenkätinen?)... Iskarin varressa on matala (n. 3mm korkuinen) lovi 19 mm kiintoavaimelle ja reijällinen levy iskarin varren ja nivelen välissä kiinnityy nivelen vastavaan loveen, joka on muistaakseeni 15 mm.
Olen kerran vaihtanut niveltä, mutta se on melko vaikeaa. Tilaa on vähän ja lovet matalat, tahtoo avain venyä ja lipsua pois... Oman autoni alla annoin paineen työntää iskarin varren kokonaan ulos ja naputtelin siitä reilällisestä levystä nivelen irti. Paineenalainen iskarin varsi pysyi melko hyvin paikoilaan. Myös takaisin laitoin samalla tekniikalla. En tiedä, miten pitkään olisi pysynyt, mutta 15 000 km oli ainakin tiukka.
Olen kerran vaihtanut niveltä, mutta se on melko vaikeaa. Tilaa on vähän ja lovet matalat, tahtoo avain venyä ja lipsua pois... Oman autoni alla annoin paineen työntää iskarin varren kokonaan ulos ja naputtelin siitä reilällisestä levystä nivelen irti. Paineenalainen iskarin varsi pysyi melko hyvin paikoilaan. Myös takaisin laitoin samalla tekniikalla. En tiedä, miten pitkään olisi pysynyt, mutta 15 000 km oli ainakin tiukka.
Tasoremppa jatkuu...
Keskustelen tässä nyt sitten itekseni ja jaan juurihankittua kokemusperäistä tietoa. Vuotavaan tasonsäätöiskariin sain vaihdettua kaksi o-rengasta, maksoivat yhteensä peräti 2e. Joten jos iskari vuotaa se on tosi halpa ja helppo korjata. En oo kyllä vielä sitä testannut,se nähdään sitten myöhemmin.
Mutta se väljä nivel on hankalampi. Kierre pallonivelessä oli 12x1,5 ja lähti kyllä hyvin irti. Ihme kierre, normaalinousu olisi kai 1,75.
KL tai Mersuliikkeet ei toimita niveltä vaikka irto-osa onkin. Pitäis ostaa koko iskari, s..t.na.
Onko kukaan yrittänyt etsiä korvaavaa palloniveltä jostain muusta vehkeestä vai onko tyydyttävä käytettyihin vai peräti jollain kepulikonstilla tiukata vanha? Sekin kyllä onnistuu mutta en mielellään tekisi laatuautoon vaarallisia virityksiä.
Minkälainen on alapää noissa tavallisissa iskareissa? Jos semmoisen alapään vaihtaisi tasoiskariin....
Mutta se väljä nivel on hankalampi. Kierre pallonivelessä oli 12x1,5 ja lähti kyllä hyvin irti. Ihme kierre, normaalinousu olisi kai 1,75.
KL tai Mersuliikkeet ei toimita niveltä vaikka irto-osa onkin. Pitäis ostaa koko iskari, s..t.na.
Onko kukaan yrittänyt etsiä korvaavaa palloniveltä jostain muusta vehkeestä vai onko tyydyttävä käytettyihin vai peräti jollain kepulikonstilla tiukata vanha? Sekin kyllä onnistuu mutta en mielellään tekisi laatuautoon vaarallisia virityksiä.
Minkälainen on alapää noissa tavallisissa iskareissa? Jos semmoisen alapään vaihtaisi tasoiskariin....
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
iskari
itsekkin tarvitsisi tuo iskari tiivistää. onko niistä löydetty mitään kuvia?
Iskarin purku
Ei löytyny kuvia niin purin sen sitte pöydällä tovin pyörittelyn jälkeen. Pallonivel vain irti karasta käyttäen litteää 19mm kiintoavainta ja reikälevystä iskari vaikka ruuvipenkkiin kiinni. Siinä on 12x1,5 oikeakätinen kierre.
Sylinteri aukeaa kun painaa varovasti lukkorenkaalla lukittua päätyä sisäänpäin sen verran, pari mm, että lukkorenkaan saa pois. Varovasti siksi, että päädyn sisäpuolella on toinen lukkorengas joka rajoittaa päädyn liikkeen sisäänpäin. Jos sitä työntää reippaasti niin pääty voi lipsahtaa sisemmänkin renkaan sisäpuolelle ja homma vähän mutkistuu ehkä. Ja sitten vain karasta vetämällä tulee koko hoito ulos ja öljyt tirskahtavat rinnuksille. Jee!
Sitten saadaankin vetämälläse päätysysteemi karasta irti ja siihen voidaan vaihtaa kaksi o-rengasta, pienempi on semmoisen muovisen tukirenkaan sisällä. o-renkaat löyty hydraulitarvikeliikkeesta hintan 1e/kpl, eli melko halpaa. En tiedä tarviiko tuohon muuta vaihtaa kun ei oo vielä iskaria alle laitettu mutta luulisi, että se mon nyt tiivis.
Sitä väljää niveltä kun ei mistään ole löytynyt niin korjasin sen itse mitä ei voi kehottaa ketään tekemään muuta kuin täysin omalla vastuulla. Älköön kukaan katsastusmies tätä ainakaan lukeko.
Eli porasin niveleen pienen reiän josta tuuppasin mustaa Wurthin tiivistemassaa nivelen sisään niin paljon, että sitä pursusi ulos toiselta puolelta. Sitten käänsin nivelen alkuperäiseen asentoon ja annoin kuivua. Nyt se on kuivunut muutaman päivän ja se tuntuu tosi tiukalta mutta liikkuu just sopivasti. Tuo massa kuivuu sopivan pehmeäksi. Sitten vaan samalla tiivistemassalla korjattu kumisuoja päälle ja nivel on kuin uusi. Tiedä sitten kauanko kestää mutta hyvältä ainakin vaikuttaa. Uskalsin tehdä tän korjauksen koska paikka ei ole turvallisuutta ajatellen kovinkaan vaarallinen. Jos tuo nivel pettää siinä kai ei muuta tapahdu kuin että taas kolisee ja tukivarsi pääseen rivakammin kolahtamaan ala-asentoonsa. Ja auto ei lennä pusikkoon kuten tapahtuu jos tälleen korjaa vaikka raidetangon nivelen. Kriittisiin paikkoihin ei kannata tämmöstä vilunkia tehdä.
Sylinteri aukeaa kun painaa varovasti lukkorenkaalla lukittua päätyä sisäänpäin sen verran, pari mm, että lukkorenkaan saa pois. Varovasti siksi, että päädyn sisäpuolella on toinen lukkorengas joka rajoittaa päädyn liikkeen sisäänpäin. Jos sitä työntää reippaasti niin pääty voi lipsahtaa sisemmänkin renkaan sisäpuolelle ja homma vähän mutkistuu ehkä. Ja sitten vain karasta vetämällä tulee koko hoito ulos ja öljyt tirskahtavat rinnuksille. Jee!
Sitten saadaankin vetämälläse päätysysteemi karasta irti ja siihen voidaan vaihtaa kaksi o-rengasta, pienempi on semmoisen muovisen tukirenkaan sisällä. o-renkaat löyty hydraulitarvikeliikkeesta hintan 1e/kpl, eli melko halpaa. En tiedä tarviiko tuohon muuta vaihtaa kun ei oo vielä iskaria alle laitettu mutta luulisi, että se mon nyt tiivis.
Sitä väljää niveltä kun ei mistään ole löytynyt niin korjasin sen itse mitä ei voi kehottaa ketään tekemään muuta kuin täysin omalla vastuulla. Älköön kukaan katsastusmies tätä ainakaan lukeko.
Eli porasin niveleen pienen reiän josta tuuppasin mustaa Wurthin tiivistemassaa nivelen sisään niin paljon, että sitä pursusi ulos toiselta puolelta. Sitten käänsin nivelen alkuperäiseen asentoon ja annoin kuivua. Nyt se on kuivunut muutaman päivän ja se tuntuu tosi tiukalta mutta liikkuu just sopivasti. Tuo massa kuivuu sopivan pehmeäksi. Sitten vaan samalla tiivistemassalla korjattu kumisuoja päälle ja nivel on kuin uusi. Tiedä sitten kauanko kestää mutta hyvältä ainakin vaikuttaa. Uskalsin tehdä tän korjauksen koska paikka ei ole turvallisuutta ajatellen kovinkaan vaarallinen. Jos tuo nivel pettää siinä kai ei muuta tapahdu kuin että taas kolisee ja tukivarsi pääseen rivakammin kolahtamaan ala-asentoonsa. Ja auto ei lennä pusikkoon kuten tapahtuu jos tälleen korjaa vaikka raidetangon nivelen. Kriittisiin paikkoihin ei kannata tämmöstä vilunkia tehdä.
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
Se päätylevy o-renkaan päältä piti irrottaa, sehän on silleen meistattu kolmesta pisteestä kiinni. Naputtelin varovasti meisselillä ne meistaukset pois ja sitten se pääty ja o-rengas ja sen muovinen tukirengas lähtee helposti irti. Kasatessa sitten vaan jollain meistillä tai vaikka pistepojalla uudet kiinnitykset. Se o-renkaan kokoa ei oo nyt tässä mutta etsin huomenna sen ostokuitin ja ilmoitan mitat sitten.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 04.12.2006 22:36
- Paikkakunta: Masku
Sama auto sama ongelma.
Ostin äskettäin kyseisen farkkuvasaran. Tietysti hanttarin puoleinen iskari kusee kuin niagaranputous. Sain sen onnistuneesti purettua, eikä tunnu turunseudun hydrauliikka putiikeista löytyvän sopivia osia. Ajattelin jos onnistuisi lähettää kyseisiä renkaita tänne päin vaikka postiennakolla? vaivan palkkaa päälle jos on tarvis.