Onko vaaraa synteettisistä
Onko vaaraa synteettisistä
Olen pari kuukautta tutkiskellut tätä Mese-foorumia, eli sen verran kun olen omistanut saksantuonnin MB 190E,aut., ja olen huomannut varoituksia siitä, että ei kannata laittaa synteettisiä oljyjä, koska saksassa käytetyt huonot oljyt (jotka jämähtäneet minne lie) liukenevat
ja tukkivat "paikat".
Miten nyt on. Olen laittanut synteettiset öljyt, joilla olen ajellut 4tkm ja öljyt on merkkiviivojen puolivälissä. Pitäisikö mennä jo vaihdattamaan uudet semisynteettiset öljyt vai uskaltaako ajaa ? Eilen säikäytti, kun öljynpaineen merkkivalo syttyi. Ajoin parisataa metriä ja pysäytin mutta
samassa merkkivalo sammui eli saatoin jatkaa matkaa.
Tässä nyt polttelee,että mitä tehdä. Uskaltaako ajaa?????
Toinenkin kysymys olisi.Tarkastin automaattivaihteiston oljyt. Käynnissä
ollessa (silloinko mitataan?) öljy oli mielestäni senttikaupalla alamerkki-
viivan alapuolelle (vähän tikun päässä) Moottori sammutettuna öljypinta ilmeisesti oli merkkiviivojen välissä. Apuo tarvittaisiin tähän tietämättömyyteen.
ja tukkivat "paikat".
Miten nyt on. Olen laittanut synteettiset öljyt, joilla olen ajellut 4tkm ja öljyt on merkkiviivojen puolivälissä. Pitäisikö mennä jo vaihdattamaan uudet semisynteettiset öljyt vai uskaltaako ajaa ? Eilen säikäytti, kun öljynpaineen merkkivalo syttyi. Ajoin parisataa metriä ja pysäytin mutta
samassa merkkivalo sammui eli saatoin jatkaa matkaa.
Tässä nyt polttelee,että mitä tehdä. Uskaltaako ajaa?????
Toinenkin kysymys olisi.Tarkastin automaattivaihteiston oljyt. Käynnissä
ollessa (silloinko mitataan?) öljy oli mielestäni senttikaupalla alamerkki-
viivan alapuolelle (vähän tikun päässä) Moottori sammutettuna öljypinta ilmeisesti oli merkkiviivojen välissä. Apuo tarvittaisiin tähän tietämättömyyteen.
Jaa-a, nuista öljyistä on teoria jos toinenkin olemassa... valitte niistä sitten.
Tiedossa on kyllä tapauksia, että piiitkään mineraaliöljyillä ajettu kone on kilautettu uusilla, voimakkaasti pesevillä synteettisillä.
Tosin lähinnä jenkkipeleissä, Pennzoili sisältää aikalailla parafiiniä.
Olisko joku Forte-käsittely kova sana, sais moskat pois mosasta?
Nuistahan täällä oli kai kokemuksia joillakin. Koitappa hakee "Forte".
Asia b) Automaatti: öljyt mitataan lämpimästä askista, kone käynnissä ja vaihde P-asennossa.
Eli sulla on liian vähän öljyä koneessa. Nyt liikettä!
EDIT: Tein sitte ite sen haun joutessani. Nyt vaikuttas siltä että alakas olla jo kiire sille moottorinsisäpesulle...
Tiedossa on kyllä tapauksia, että piiitkään mineraaliöljyillä ajettu kone on kilautettu uusilla, voimakkaasti pesevillä synteettisillä.
Tosin lähinnä jenkkipeleissä, Pennzoili sisältää aikalailla parafiiniä.
Olisko joku Forte-käsittely kova sana, sais moskat pois mosasta?
Nuistahan täällä oli kai kokemuksia joillakin. Koitappa hakee "Forte".
Asia b) Automaatti: öljyt mitataan lämpimästä askista, kone käynnissä ja vaihde P-asennossa.
Eli sulla on liian vähän öljyä koneessa. Nyt liikettä!
EDIT: Tein sitte ite sen haun joutessani. Nyt vaikuttas siltä että alakas olla jo kiire sille moottorinsisäpesulle...
Viimeksi muokannut Rässi66, 25.11.2006 12:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
No minä kun hommasin aikanaan tuon saksantuonti 250 dieselin niin vaihdoin öljyt,ajelin ehkä 3000km ja sitten vaihdoin uudestaan.Jonkun mielestä turhaa mutta johan tuolla on sen jälkeen ajettu 200.000km ja tuossa n.70.000km sitten vaihdoin öljymerkiksi castrolin mobilin sijaan että ois kait tuo jo mossahtanut jos se niitä öljyistä olisi ollut kiinni.Forte-käsittely ei liene aivan huuhaata ole..
Rässi66 kirjoitti:Tein sitte ite sen haun joutessani. Nyt vaikuttas siltä että alakas olla jo kiire sille moottorinsisäpesulle...
Mun lankulla on ajettu synteettisillä öljyillä jo kymmeniätuhansiakilometrejä saksan tuonnin jälkeen. Eikä mitään ongelmia ole ollu..
Eikä mitään fortea ole käytetty.
MB W639 3.0CDI
Jeep Grand Cherokee 4.7
Jeep Grand Cherokee 4.7
Re: Onko vaaraa synteettisistä
Se keltainen "öljy"valo on muuten öljymäärän valo. Ei paineen. Paineelle on ainoastaan se mittari.stave kirjoitti: Eilen säikäytti, kun öljynpaineen merkkivalo syttyi. Ajoin parisataa metriä ja pysäytin mutta
samassa merkkivalo sammui.
- ®ÐÐ
- Dr.Durex
- Viestit: 3460
- Liittynyt: 05.10.2005 9:20
- Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
- Viesti:
joskus on tullu polttoöljyllä huuhdeltua mottia, vanhat öljyt ulos ja suotimen koppaan polttoöljyä ja antaa lorista niin kauan kun ropusta tuntuu jotain tulevan. Epämääräsen näkösiä juttuja tulee muuten ropusta
synteettisillä öljyillä ajellaan
synteettisillä öljyillä ajellaan
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Juu omasta tenavasta huuhtelin koneen niin että laskin öljyt pois ja kaadoin 5litraa polttoöljyä koneeseen. Ja eikun tulille. Paineetkin oli yli kilon.
Pari minuuttia annoin käydä tyhjäkäyntiä ja sitten laskin pö:t pois. Olivatpa melkosen mustat.
Sen jlk on kyllä öljyt pysyneet yllättävän kirkkaina.
ps. Jos joku tätä kokeilee niin sitten täysin omalla vastuulla.
Pari minuuttia annoin käydä tyhjäkäyntiä ja sitten laskin pö:t pois. Olivatpa melkosen mustat.
Sen jlk on kyllä öljyt pysyneet yllättävän kirkkaina.
ps. Jos joku tätä kokeilee niin sitten täysin omalla vastuulla.
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Koneen huuhtelu Mobililla
Tulipa eilen tehtyä sellainen temppu, jota ei vielä ole 25-vuotiseen auton huoltokokemukseen sattunut.
Huuhtelin koneen Mobil 1:llä... Unohtui nääs roppu irti öljyn vaihdossa
No tietenkään minulla ei ollut ylimääräistä öljyä kotona, joten oli haettava lähihuoltsikalta mitä sattui löytymään. Nyt on koneessa TM:n testin kakkosta, eli 5W-40 ryssän timanttia.
Hyvin auto kulki töihin tuollakin tavaralla.
Huuhtelin koneen Mobil 1:llä... Unohtui nääs roppu irti öljyn vaihdossa
No tietenkään minulla ei ollut ylimääräistä öljyä kotona, joten oli haettava lähihuoltsikalta mitä sattui löytymään. Nyt on koneessa TM:n testin kakkosta, eli 5W-40 ryssän timanttia.
Hyvin auto kulki töihin tuollakin tavaralla.
Terveisin
Tero
Tero
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kävimpä Öljy-Hetkessä. Automaattiöljyssä oli vajausta. Lisäsivät öljyn veloituksetta (hienoa). Vaihteet pelaavat nyt ärhäkämmin, myös moottorijarrututus.
Katsoi myös moottoriöljyn tikusta. Öljyt kuulema niin puhtaat, ettei ole syytä vaihtaa. Ja taas ajellaan mieli helpottuneena. Tosin huomenna on
alapallon vaihto. Meni 1,5 viikkoa sen jälkeen, kun toinen oli vaihdettu.
Miten voi mennä niin samanaikaisesti ?????
Katsoi myös moottoriöljyn tikusta. Öljyt kuulema niin puhtaat, ettei ole syytä vaihtaa. Ja taas ajellaan mieli helpottuneena. Tosin huomenna on
alapallon vaihto. Meni 1,5 viikkoa sen jälkeen, kun toinen oli vaihdettu.
Miten voi mennä niin samanaikaisesti ?????
Laatuauto, tarkat toleranssit. Siispä niveletkin menevät yhtäaikaa
Ei ne lisäainekäsittelyt pakollisia ole. Jos on pitkään ajettu mineraaleilla, niin stten synteettisillä ensimmäinen vaihtoväli lyhempi. Silloinhan sieltä tulee se noki pois minkä synteettinen mahdollisesti irti pesee ja joka mahdollisesti aihauttaisi ongelmia. Eikä mineraaleista jää koneeseen nokea, jos vaihtoväli on riittävän lyhyt. Ei ollut muuten edes valmetin 40 vuotta ajetussa koneessa, jonka kunnostin. Ylipitkät vaihtovälit on asia erikseen, niillä menee kone tukkoon ennemmin tai myöhemmin oli öljy ihan mitä tahansa.
Toyota on muuten kulkenut jo lähes 500tkm Neste, Valmet, Valtra 10w-30 mineraaliöljyllä, mikä sen öljyn nimi milloinkin on ollut. Edelleen laskee öjlymäärä ylämerkistä alamerkkiin öljyvaihtovälillä, joka on muuten ollut koko ajan 5-7tkm, eikä mitään kulumisen merkkejä vielä ole havaittavissa. Tuntuu siis toisaalta aika turhalta ostaa ihemöljyjä, kun laatuluokitukset täyttävää öljyä saa huomattavasti halvemmalla.
Tosin mersussa on tällä hetkellä kaksi purkkia kalleinta mobilin dieselmoottoriöljyä mitä osaset-liikkeestä löytyy, mutta niinpä on koneessa uudet sisuskalutkin.
Ei ne lisäainekäsittelyt pakollisia ole. Jos on pitkään ajettu mineraaleilla, niin stten synteettisillä ensimmäinen vaihtoväli lyhempi. Silloinhan sieltä tulee se noki pois minkä synteettinen mahdollisesti irti pesee ja joka mahdollisesti aihauttaisi ongelmia. Eikä mineraaleista jää koneeseen nokea, jos vaihtoväli on riittävän lyhyt. Ei ollut muuten edes valmetin 40 vuotta ajetussa koneessa, jonka kunnostin. Ylipitkät vaihtovälit on asia erikseen, niillä menee kone tukkoon ennemmin tai myöhemmin oli öljy ihan mitä tahansa.
Toyota on muuten kulkenut jo lähes 500tkm Neste, Valmet, Valtra 10w-30 mineraaliöljyllä, mikä sen öljyn nimi milloinkin on ollut. Edelleen laskee öjlymäärä ylämerkistä alamerkkiin öljyvaihtovälillä, joka on muuten ollut koko ajan 5-7tkm, eikä mitään kulumisen merkkejä vielä ole havaittavissa. Tuntuu siis toisaalta aika turhalta ostaa ihemöljyjä, kun laatuluokitukset täyttävää öljyä saa huomattavasti halvemmalla.
Tosin mersussa on tällä hetkellä kaksi purkkia kalleinta mobilin dieselmoottoriöljyä mitä osaset-liikkeestä löytyy, mutta niinpä on koneessa uudet sisuskalutkin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Kiitti myös Pertulle vastauksesta. Sen verran olen tätä foorumia selaillut, että olen tullut vakuuttuneeksi sinun "tietämyksestäsi" (näin arvio kiivaasti eläkeikää lähestyvä peruskoulun opettaja).
Niin, saksantuontimersun öljyt on saksassa vaihdettu hultokirjan mukaan
10 000 km:n välein (mineraalit, saksalaiset säästäväisiä). Eräs huoltomies totesi, että ylipäätään saksantuontien moottorit ovat hyvin puhtaat, koska siellä ajetaan "kovaa ajoa" (tiedä sitten?).
Niin, saksantuontimersun öljyt on saksassa vaihdettu hultokirjan mukaan
10 000 km:n välein (mineraalit, saksalaiset säästäväisiä). Eräs huoltomies totesi, että ylipäätään saksantuontien moottorit ovat hyvin puhtaat, koska siellä ajetaan "kovaa ajoa" (tiedä sitten?).
[quote="Perttu K"]Laatuauto, tarkat toleranssit. Siispä niveletkin menevät yhtäaikaa
Ei ne lisäainekäsittelyt pakollisia ole. Jos on pitkään ajettu mineraaleilla, niin stten synteettisillä ensimmäinen vaihtoväli lyhempi. Silloinhan sieltä tulee se noki pois minkä synteettinen mahdollisesti irti pesee ja joka mahdollisesti aihauttaisi ongelmia. quote]
Mikähän olisi otollinen vaihtoväli ekoilla synteettisillä. Itsellä on nyt tuontiautolla ajettu rapiat 3000 synteettisillä (Ultron 5w-40). Pitäiskö jatkaa huhtelua vielä viiteentonniin ???
Ei ne lisäainekäsittelyt pakollisia ole. Jos on pitkään ajettu mineraaleilla, niin stten synteettisillä ensimmäinen vaihtoväli lyhempi. Silloinhan sieltä tulee se noki pois minkä synteettinen mahdollisesti irti pesee ja joka mahdollisesti aihauttaisi ongelmia. quote]
Mikähän olisi otollinen vaihtoväli ekoilla synteettisillä. Itsellä on nyt tuontiautolla ajettu rapiat 3000 synteettisillä (Ultron 5w-40). Pitäiskö jatkaa huhtelua vielä viiteentonniin ???