Onko vaaraa synteettisistä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
stave
Viestit: 24
Liittynyt: 08.11.2006 18:41
Paikkakunta: Kotka

Onko vaaraa synteettisistä

Viesti Kirjoittaja stave »

Olen pari kuukautta tutkiskellut tätä Mese-foorumia, eli sen verran kun olen omistanut saksantuonnin MB 190E,aut., ja olen huomannut varoituksia siitä, että ei kannata laittaa synteettisiä oljyjä, koska saksassa käytetyt huonot oljyt (jotka jämähtäneet minne lie) liukenevat
ja tukkivat "paikat".
Miten nyt on. Olen laittanut synteettiset öljyt, joilla olen ajellut 4tkm ja öljyt on merkkiviivojen puolivälissä. Pitäisikö mennä jo vaihdattamaan uudet semisynteettiset öljyt vai uskaltaako ajaa ? Eilen säikäytti, kun öljynpaineen merkkivalo syttyi. Ajoin parisataa metriä ja pysäytin mutta
samassa merkkivalo sammui eli saatoin jatkaa matkaa.

Tässä nyt polttelee,että mitä tehdä. Uskaltaako ajaa?????

Toinenkin kysymys olisi.Tarkastin automaattivaihteiston oljyt. Käynnissä
ollessa (silloinko mitataan?) öljy oli mielestäni senttikaupalla alamerkki-
viivan alapuolelle (vähän tikun päässä) Moottori sammutettuna öljypinta ilmeisesti oli merkkiviivojen välissä. Apuo tarvittaisiin tähän tietämättömyyteen.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jaa-a, nuista öljyistä on teoria jos toinenkin olemassa... valitte niistä sitten.
Tiedossa on kyllä tapauksia, että piiitkään mineraaliöljyillä ajettu kone on kilautettu uusilla, voimakkaasti pesevillä synteettisillä.
Tosin lähinnä jenkkipeleissä, Pennzoili sisältää aikalailla parafiiniä.
Olisko joku Forte-käsittely kova sana, sais moskat pois mosasta?
Nuistahan täällä oli kai kokemuksia joillakin. Koitappa hakee "Forte".

Asia b) Automaatti: öljyt mitataan lämpimästä askista, kone käynnissä ja vaihde P-asennossa.
Eli sulla on liian vähän öljyä koneessa. Nyt liikettä!

EDIT: Tein sitte ite sen haun joutessani. Nyt vaikuttas siltä että alakas olla jo kiire sille moottorinsisäpesulle...
Viimeksi muokannut Rässi66, 25.11.2006 12:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

No minä kun hommasin aikanaan tuon saksantuonti 250 dieselin niin vaihdoin öljyt,ajelin ehkä 3000km ja sitten vaihdoin uudestaan.Jonkun mielestä turhaa mutta johan tuolla on sen jälkeen ajettu 200.000km ja tuossa n.70.000km sitten vaihdoin öljymerkiksi castrolin mobilin sijaan että ois kait tuo jo mossahtanut jos se niitä öljyistä olisi ollut kiinni.Forte-käsittely ei liene aivan huuhaata ole.. :roll:
Avatar
Tabuli
Viestit: 605
Liittynyt: 19.2.2006 21:05
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

Rässi66 kirjoitti:Tein sitte ite sen haun joutessani. Nyt vaikuttas siltä että alakas olla jo kiire sille moottorinsisäpesulle...

Mun lankulla on ajettu synteettisillä öljyillä jo kymmeniätuhansiakilometrejä saksan tuonnin jälkeen. Eikä mitään ongelmia ole ollu..
Eikä mitään fortea ole käytetty.
MB W639 3.0CDI
Jeep Grand Cherokee 4.7
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Onko vaaraa synteettisistä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

stave kirjoitti: Eilen säikäytti, kun öljynpaineen merkkivalo syttyi. Ajoin parisataa metriä ja pysäytin mutta
samassa merkkivalo sammui.
Se keltainen "öljy"valo on muuten öljymäärän valo. Ei paineen. :D Paineelle on ainoastaan se mittari.
stave
Viestit: 24
Liittynyt: 08.11.2006 18:41
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja stave »

Kiitos Miika tarkennuksesta (hölmö mikä hölmö) !
stave
Viestit: 24
Liittynyt: 08.11.2006 18:41
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja stave »

Siis Mika (lukihäiriökin vielä)
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

joskus on tullu polttoöljyllä huuhdeltua mottia, vanhat öljyt ulos ja suotimen koppaan polttoöljyä ja antaa lorista niin kauan kun ropusta tuntuu jotain tulevan. Epämääräsen näkösiä juttuja tulee muuten ropusta :shock:
synteettisillä öljyillä ajellaan 8)
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu omasta tenavasta huuhtelin koneen niin että laskin öljyt pois ja kaadoin 5litraa polttoöljyä koneeseen. :shock: Ja eikun tulille. Paineetkin oli yli kilon. :shock:

Pari minuuttia annoin käydä tyhjäkäyntiä ja sitten laskin pö:t pois. Olivatpa melkosen mustat. :shock:

Sen jlk on kyllä öljyt pysyneet yllättävän kirkkaina. :D

ps. Jos joku tätä kokeilee niin sitten täysin omalla vastuulla. :D
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Mä käytän Fortea aina ennen öljynvaihtoa eli 10 000 km välein, saa olla kipot ja pöntöt paikoillaan sen verran äkäisesti tulee vanhat kurat ulos.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Koneen huuhtelu Mobililla

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tulipa eilen tehtyä sellainen temppu, jota ei vielä ole 25-vuotiseen auton huoltokokemukseen sattunut.

Huuhtelin koneen Mobil 1:llä... Unohtui nääs roppu irti öljyn vaihdossa :lol:

No tietenkään minulla ei ollut ylimääräistä öljyä kotona, joten oli haettava lähihuoltsikalta mitä sattui löytymään. Nyt on koneessa TM:n testin kakkosta, eli 5W-40 ryssän timanttia.

Hyvin auto kulki töihin tuollakin tavaralla.
Terveisin
Tero
stave
Viestit: 24
Liittynyt: 08.11.2006 18:41
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja stave »

Mihin se öljy meni? Pitikö saastunut maa vaihtaa ?? (anteeksi)
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

stave kirjoitti:Mihin se öljy meni? Pitikö saastunut maa vaihtaa ?? (anteeksi)
Sinne se lorahti jäteöljyastiaan... Ja ihan pikkuisen rasvamontun pohjalle :roll:
Terveisin
Tero
stave
Viestit: 24
Liittynyt: 08.11.2006 18:41
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja stave »

Kävimpä Öljy-Hetkessä. Automaattiöljyssä oli vajausta. Lisäsivät öljyn veloituksetta (hienoa). Vaihteet pelaavat nyt ärhäkämmin, myös moottorijarrututus.

Katsoi myös moottoriöljyn tikusta. Öljyt kuulema niin puhtaat, ettei ole syytä vaihtaa. Ja taas ajellaan mieli helpottuneena. Tosin huomenna on
alapallon vaihto. Meni 1,5 viikkoa sen jälkeen, kun toinen oli vaihdettu.
Miten voi mennä niin samanaikaisesti ?????
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Laatuauto, tarkat toleranssit. Siispä niveletkin menevät yhtäaikaa :D

Ei ne lisäainekäsittelyt pakollisia ole. Jos on pitkään ajettu mineraaleilla, niin stten synteettisillä ensimmäinen vaihtoväli lyhempi. Silloinhan sieltä tulee se noki pois minkä synteettinen mahdollisesti irti pesee ja joka mahdollisesti aihauttaisi ongelmia. Eikä mineraaleista jää koneeseen nokea, jos vaihtoväli on riittävän lyhyt. Ei ollut muuten edes valmetin 40 vuotta ajetussa koneessa, jonka kunnostin. Ylipitkät vaihtovälit on asia erikseen, niillä menee kone tukkoon ennemmin tai myöhemmin oli öljy ihan mitä tahansa.

Toyota on muuten kulkenut jo lähes 500tkm Neste, Valmet, Valtra 10w-30 mineraaliöljyllä, mikä sen öljyn nimi milloinkin on ollut. Edelleen laskee öjlymäärä ylämerkistä alamerkkiin öljyvaihtovälillä, joka on muuten ollut koko ajan 5-7tkm, eikä mitään kulumisen merkkejä vielä ole havaittavissa. Tuntuu siis toisaalta aika turhalta ostaa ihemöljyjä, kun laatuluokitukset täyttävää öljyä saa huomattavasti halvemmalla.

Tosin mersussa on tällä hetkellä kaksi purkkia kalleinta mobilin dieselmoottoriöljyä mitä osaset-liikkeestä löytyy, mutta niinpä on koneessa uudet sisuskalutkin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
stave
Viestit: 24
Liittynyt: 08.11.2006 18:41
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja stave »

Kiitti myös Pertulle vastauksesta. Sen verran olen tätä foorumia selaillut, että olen tullut vakuuttuneeksi sinun "tietämyksestäsi" (näin arvio kiivaasti eläkeikää lähestyvä peruskoulun opettaja).

Niin, saksantuontimersun öljyt on saksassa vaihdettu hultokirjan mukaan
10 000 km:n välein (mineraalit, saksalaiset säästäväisiä). Eräs huoltomies totesi, että ylipäätään saksantuontien moottorit ovat hyvin puhtaat, koska siellä ajetaan "kovaa ajoa" (tiedä sitten?).
Avatar
juhmat
Viestit: 205
Liittynyt: 09.11.2006 10:21
Paikkakunta: KOTKA

Viesti Kirjoittaja juhmat »

[quote="Perttu K"]Laatuauto, tarkat toleranssit. Siispä niveletkin menevät yhtäaikaa :D

Ei ne lisäainekäsittelyt pakollisia ole. Jos on pitkään ajettu mineraaleilla, niin stten synteettisillä ensimmäinen vaihtoväli lyhempi. Silloinhan sieltä tulee se noki pois minkä synteettinen mahdollisesti irti pesee ja joka mahdollisesti aihauttaisi ongelmia. quote]

Mikähän olisi otollinen vaihtoväli ekoilla synteettisillä. Itsellä on nyt tuontiautolla ajettu rapiat 3000 synteettisillä (Ultron 5w-40). Pitäiskö jatkaa huhtelua vielä viiteentonniin ???
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”