Puskurien maalaus
Puskurien maalaus
Mikä olisi paras maali puskurien maalaamiseen alkaa olla aika haalistuneet
Alle muovipohjamaali, sitten väri ja tarvittaessa lakka. Joustoaine tulee joko maalin sekaan tai lakan sekaan jos on kyse metallihohtomaalista. Jos puskureita ei ole ennen maalattu saattaa tulla ongelmia puhtaaksi saamisen kanssa. Esim. silikoni on lähes mahdoton saada puskurista ilman uunittamista pois.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Nyt ei tule omassa puskurisavotassa käytetty puhdistusaine millään mieleen, mutta maalikaupasta moista tarkoitukseen kysymällä sai. Sen verran tymäkkää aine oli, että hanskat ja hengityssuoja olivat pakolliset puskureita putsatessa - ehkä siksi mitään ei mieleen muistukaan
Puhtaaseen pintaan muovin tartuntapohjamaali alle, värikoodin mukaan sekoitettu mömmö spraypulloon ja puolikiiltävä lakka joustoaineineen päälle. Nätti tuli ja on kestänyt moitteetta pian kaksi vuotta.
Puhtaaseen pintaan muovin tartuntapohjamaali alle, värikoodin mukaan sekoitettu mömmö spraypulloon ja puolikiiltävä lakka joustoaineineen päälle. Nätti tuli ja on kestänyt moitteetta pian kaksi vuotta.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Joustoainetta ei tarvitse eikä se hyödytä mitään vaikka laittaisikin, jos puskuri ei ole pehmeää joustavaa muovia, koska se on tarkoitettu vain pehmeille joustaville muoveille. Muovin pohjamaali (pinkki) on välttämätön, ensin pinta pestään liuottimella pariin kertaan, ja sen jälkeen karhennetaan "karhunkämmenellä", tai noin 320:ppisellä hiomapaperilla, (tehdään "kynnet", näin varmistetaan maalin kiinni pysyminen) jonka jälkeen vielä pyyhintä pintajännityksen/sähköisyyden poistavalla aineella, tämä ei ole "pakollinen", jos ei halua investoida, mutta suosittelen, vaihtoehtona voi tässä kohtaa olla sama liuotin, jolla pyyhittiin rasva jo ekoilla kerroilla, sitten liimarätillä nöyhtät pois, ja muovinpohja pintaan.
Esim, Corapesu (Cora väriltä PPG) on mainio rasvanpoistoaine muoville, tinneriä ei kannata käyttää, tai muovi sulaa Rasvaa voi myös poistaa "hankalista" paikoista kuumentamalla muovia vaikka puhaltimella, kunhan ei kuumenna liikaa.
Paljain käsin ja ilman hengityssuojaa saa paremman työmotivaation, niin mää teen, kun teen
Ja jos se mahdollinen silikoni alkaa vielä kaikesta huolimatta maalausvaiheessa työntymään pintaan, peli ei välttämättä ole menetetty, koska pinnan saa yleensä kestämään erinäisillä kikkailuilla, ja siististi umpeen, jos sitä rasvaa alkaa sieltä vallan tuuppaamaan, ja maali kuplimaan, jos jota kuta kiinnostaa, niin voin ketoakin miten, sen verran on tullut noita aikoinaan tehtyä.
Esim, Corapesu (Cora väriltä PPG) on mainio rasvanpoistoaine muoville, tinneriä ei kannata käyttää, tai muovi sulaa Rasvaa voi myös poistaa "hankalista" paikoista kuumentamalla muovia vaikka puhaltimella, kunhan ei kuumenna liikaa.
Paljain käsin ja ilman hengityssuojaa saa paremman työmotivaation, niin mää teen, kun teen
Ja jos se mahdollinen silikoni alkaa vielä kaikesta huolimatta maalausvaiheessa työntymään pintaan, peli ei välttämättä ole menetetty, koska pinnan saa yleensä kestämään erinäisillä kikkailuilla, ja siististi umpeen, jos sitä rasvaa alkaa sieltä vallan tuuppaamaan, ja maali kuplimaan, jos jota kuta kiinnostaa, niin voin ketoakin miten, sen verran on tullut noita aikoinaan tehtyä.
Jos on joustoaine seassa, niin kestää kiveniskuja paaljon paremmin.BENZO kirjoitti:Joustoainetta ei tarvitse eikä se hyödytä mitään vaikka laittaisikin, jos puskuri ei ole pehmeää joustavaa muovia, koska se on tarkoitettu vain pehmeille joustaville muoveille.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
No totta mooses kiinnostaa. Pistähän ohjeita näkyviin.BENZO kirjoitti:Ja jos se mahdollinen silikoni alkaa vielä kaikesta huolimatta maalausvaiheessa työntymään pintaan, peli ei välttämättä ole menetetty, koska pinnan saa yleensä kestämään erinäisillä kikkailuilla, ja siististi umpeen, jos sitä rasvaa alkaa sieltä vallan tuuppaamaan, ja maali kuplimaan, jos jota kuta kiinnostaa, niin voin ketoakin miten, sen verran on tullut noita aikoinaan tehtyä.
PK:n pyynnöstä ohjeita kaiken varalle
Kaapo puhuu asiaa, viimeisimmäksi korjasin muovikitillä oman sataysikymppisen takapuskurin 50 cm mittaisen ison halkeaman ennen maalausta, joka ulottui alhaalta ylös saakka, jokaisen osan läpi, ja hyvä tuli, veistelin vain halkeaman molemmat reunat jyrkemmiksi mattopuukolla, niin, että halkeaman keskelle jäi kraateri, hiomalla "kynnet" ja kittiä päälle, hitsaus ei tullut mieleen, koska edellämainittu konstikin tuo hyvän lopputuloksen, jos kitti on oikeaa puskurikittiä, (esim, maalikaupasta ostettua), eikä mitään mitä vain muovikittiä, ovat kaksi eri asiaa.
Älkää nyt edelliset kommentoijat loukkaantuko mutta sanoisin että,
saahan sitä joustinainetta toki laittaa, mutta, mainittavaa hyötyä siitä ei todellisuudessa ole Mersun puskureissa, jos viet Mersun puskurit ammattimaalaamoon maalattaviksi, niin laittavat vain tartunta-aineen, itse jätin pois, koska olen keskustellut näistä asioista niin paljon ammattilaisten kanssa. Nyrkkisääntönä on että jos muovi joustaa peukalolla painettaessa kuopalle, niin silloin joustinaine, muutoin riittää pelkkä muovinpohja, eli tartunta. Tartunta-aine estää myös sen maalin halkeamisilmiön, jos joku sattuu osumaan.
Myös omat muovihelmat alkoivat maalatessa kuplia läpi silikonia, vaikka kuinka oli pesty ja putsattu, tämän tilanteen voi korjata kahdella tavalla, sama koskee luonnolliseti myös akryylivärejä (yksikerros)
Tapa 1: Jos olet täysin varma, ettei osaa ole koskaan ennen maalattu, ja näin ollen jo käytetty tämä optio, ja nyt maalatessasi pinta kiehuu, syystä että pohjasta työntyy rasvaa, (silikonia) mutta tämän voi tehdä vain kerran ko tuotteelle maalatessa, lisätään muutama tippa silikonia maaliin, näin vanhassa pinnassa oleva silikoni hyväksyy päälleen uuden pinnan, jossa on myös silikonia molemmat ovat "plussia" , mutta tätä ei voi suositella jos haluat joskus myöhemmin maalata ko tuotteen uudelleen, silloin tulee ongelmia, (tämä keino ei ole kovin suositeltava, mutta toimii, aikoinaan jotkut ammattilaisetkin tekivät näin, mutta ikävä juttu seuraavalle, joka haluaa maalata ko tuotteen
Tapa 2: niin kuin minullekin kävi omia muovihelmoja maalatessa, metallimassan ruiskutusvaiheessa pintaan alkoi ilmestyä kraatereita, rasva rinkulat hylkivät maalia, ei auta muu kuin antaa kuivaa pinnan kunnolla, useamman tunnin, ja välihiontapaperilla hioa pinta kevyesti tasaiseksi, ja lisätä kohtiin erittäin ohuelti tässä tapauksessa muovikittiä sealeriksi, tarkoituksena saada kerrosten väli "tukittua", jonka jälkeen alkaa ohuelti harsottamalla sumuttaa maalia kiehuviin kohtiin tupsauttelemalla noin 30 cm etäisyydeltä, niin että muutaman tupsautuksen jälkeen pitää kuivumistauon noin 5 min, että aine kuivuu kerroksittain pikku hiljaa, eikä pääse korkkaamaan enää sieltä pohjalta, ja näin toistaen niin kauan kuin pinta menee siltä kohti umpeen, ja taas jos korkkaa, niin antaa kuivua kunnolla, hioo kevyesti välihiontapaperilla yrittäen "tukkia kerroksia" ja aloittaa uudelleen pikku hiljaa kärsivällisesti, ohuilla harso kerroksilla
ja viimein kun pinta pitää ettei enää korkkaa, niin kappale hiotaan läpeensä, ja sumutetaan kauttaaltaan valmis pinta, jonka jälkeen annetaan metallimassan kuivua noin tunti, ja ruiskutetaan pälle tarvittava määrä lakkaa, mutta ei liikaa kerralla, ja annetaan kerrosten väleillä vetäytyä, ettei tavaraa tule liikaa päälle, koska lakassa oleva tinneri voi täten imeytyä taas sinne pohjille saakka josta ne ongelmat alkoivat hylkimisen muodosssa ja taas alkaisi kaikki alusta, mutta yleensä, jos maalin kanssa saat pinnan kestämään, niin on aika epätodennäköistä että enää lakkaus vaiheessa ongelma uusisi, joten siinä vaiheessa voi kyllä jo hengähtää tällä konstilla itse tein muovihelmat, aikaa ja hermot niissä meni tuon rasva ongelman takia, mutta lopputulos oli 10 Aivan samanlainen keittämis ongelma minulla oli aikoinaan, kun maalasin edesmenneen Mersunikin, mutta siinä ongelma oli paljon laajempi, ja jouduin käyttämään autoon vedetyn metallimassan hiontavärinä, koska pinta korkkasi vasta sitten, kun koko auto oli vedetty, ja hetken näytti hyvälle, kunnes
Vaikea selittää tuota asiaa tarkemmin, mutta eiköhän siitä se olennainen käy ilmi, ai niin, ja nuo konstit ovat sitten ammattilaisten käyttämiä, jos joku epäilee että oiskohan jutussa perää, kärsivällisyyttä se vaatii, ja aikaa,
Kaapo puhuu asiaa, viimeisimmäksi korjasin muovikitillä oman sataysikymppisen takapuskurin 50 cm mittaisen ison halkeaman ennen maalausta, joka ulottui alhaalta ylös saakka, jokaisen osan läpi, ja hyvä tuli, veistelin vain halkeaman molemmat reunat jyrkemmiksi mattopuukolla, niin, että halkeaman keskelle jäi kraateri, hiomalla "kynnet" ja kittiä päälle, hitsaus ei tullut mieleen, koska edellämainittu konstikin tuo hyvän lopputuloksen, jos kitti on oikeaa puskurikittiä, (esim, maalikaupasta ostettua), eikä mitään mitä vain muovikittiä, ovat kaksi eri asiaa.
Älkää nyt edelliset kommentoijat loukkaantuko mutta sanoisin että,
saahan sitä joustinainetta toki laittaa, mutta, mainittavaa hyötyä siitä ei todellisuudessa ole Mersun puskureissa, jos viet Mersun puskurit ammattimaalaamoon maalattaviksi, niin laittavat vain tartunta-aineen, itse jätin pois, koska olen keskustellut näistä asioista niin paljon ammattilaisten kanssa. Nyrkkisääntönä on että jos muovi joustaa peukalolla painettaessa kuopalle, niin silloin joustinaine, muutoin riittää pelkkä muovinpohja, eli tartunta. Tartunta-aine estää myös sen maalin halkeamisilmiön, jos joku sattuu osumaan.
Myös omat muovihelmat alkoivat maalatessa kuplia läpi silikonia, vaikka kuinka oli pesty ja putsattu, tämän tilanteen voi korjata kahdella tavalla, sama koskee luonnolliseti myös akryylivärejä (yksikerros)
Tapa 1: Jos olet täysin varma, ettei osaa ole koskaan ennen maalattu, ja näin ollen jo käytetty tämä optio, ja nyt maalatessasi pinta kiehuu, syystä että pohjasta työntyy rasvaa, (silikonia) mutta tämän voi tehdä vain kerran ko tuotteelle maalatessa, lisätään muutama tippa silikonia maaliin, näin vanhassa pinnassa oleva silikoni hyväksyy päälleen uuden pinnan, jossa on myös silikonia molemmat ovat "plussia" , mutta tätä ei voi suositella jos haluat joskus myöhemmin maalata ko tuotteen uudelleen, silloin tulee ongelmia, (tämä keino ei ole kovin suositeltava, mutta toimii, aikoinaan jotkut ammattilaisetkin tekivät näin, mutta ikävä juttu seuraavalle, joka haluaa maalata ko tuotteen
Tapa 2: niin kuin minullekin kävi omia muovihelmoja maalatessa, metallimassan ruiskutusvaiheessa pintaan alkoi ilmestyä kraatereita, rasva rinkulat hylkivät maalia, ei auta muu kuin antaa kuivaa pinnan kunnolla, useamman tunnin, ja välihiontapaperilla hioa pinta kevyesti tasaiseksi, ja lisätä kohtiin erittäin ohuelti tässä tapauksessa muovikittiä sealeriksi, tarkoituksena saada kerrosten väli "tukittua", jonka jälkeen alkaa ohuelti harsottamalla sumuttaa maalia kiehuviin kohtiin tupsauttelemalla noin 30 cm etäisyydeltä, niin että muutaman tupsautuksen jälkeen pitää kuivumistauon noin 5 min, että aine kuivuu kerroksittain pikku hiljaa, eikä pääse korkkaamaan enää sieltä pohjalta, ja näin toistaen niin kauan kuin pinta menee siltä kohti umpeen, ja taas jos korkkaa, niin antaa kuivua kunnolla, hioo kevyesti välihiontapaperilla yrittäen "tukkia kerroksia" ja aloittaa uudelleen pikku hiljaa kärsivällisesti, ohuilla harso kerroksilla
ja viimein kun pinta pitää ettei enää korkkaa, niin kappale hiotaan läpeensä, ja sumutetaan kauttaaltaan valmis pinta, jonka jälkeen annetaan metallimassan kuivua noin tunti, ja ruiskutetaan pälle tarvittava määrä lakkaa, mutta ei liikaa kerralla, ja annetaan kerrosten väleillä vetäytyä, ettei tavaraa tule liikaa päälle, koska lakassa oleva tinneri voi täten imeytyä taas sinne pohjille saakka josta ne ongelmat alkoivat hylkimisen muodosssa ja taas alkaisi kaikki alusta, mutta yleensä, jos maalin kanssa saat pinnan kestämään, niin on aika epätodennäköistä että enää lakkaus vaiheessa ongelma uusisi, joten siinä vaiheessa voi kyllä jo hengähtää tällä konstilla itse tein muovihelmat, aikaa ja hermot niissä meni tuon rasva ongelman takia, mutta lopputulos oli 10 Aivan samanlainen keittämis ongelma minulla oli aikoinaan, kun maalasin edesmenneen Mersunikin, mutta siinä ongelma oli paljon laajempi, ja jouduin käyttämään autoon vedetyn metallimassan hiontavärinä, koska pinta korkkasi vasta sitten, kun koko auto oli vedetty, ja hetken näytti hyvälle, kunnes
Vaikea selittää tuota asiaa tarkemmin, mutta eiköhän siitä se olennainen käy ilmi, ai niin, ja nuo konstit ovat sitten ammattilaisten käyttämiä, jos joku epäilee että oiskohan jutussa perää, kärsivällisyyttä se vaatii, ja aikaa,
Benzolle tukea joustoaine hommassa...ei siitä joustoaineesta ole kovinkaan paljon hyötyä...töissä maalattiin muoviosia jotka testattiin kääntämällä osaa kierteelle...Laitettiin joustoainetta maalinsekaan maalattiin ja kokeiltiin => maalinpalaset lenteli ympäriinsä. Heivattiin joustoaine ja alettiin hiomaan osia (tehtiin "kynnet") ja maalattiin ihan normaalisti ja kokeiltiin => maalille ei käynyt mitään! Elikkäs kunnon karhennus pinnalle on ratkaisevaa!!
Osia on muuten 28000kpl. ja vieläkin hioskellaan...ei auta, ei auta, pakko hioo...muuten ei kestä maali.
Osia on muuten 28000kpl. ja vieläkin hioskellaan...ei auta, ei auta, pakko hioo...muuten ei kestä maali.
Jotku maalarit meinaa, että kovempi muovi kuten mb puskurissakin ei tarvi edes pohjustus ainetta. Monet hionta pohjavärit omaa aika hyvät tartunta ominaisuudet. Tiedä sitten Itse olen kokeillut pohjustusaineilla+ joustoaineilla , pelkän pohjustusaineen kanssa ja pelkällä hiomavärillä. Koskaan ei ole maalit varissu
Jos puskureita ei ole ennen maalattu, niin hintaa nostaa se, että niitä pitää käyttää uunissa useamman kerran jotta saadaan rasva muovista pois.
puskurit uuniin -> rasvat pinnasta pois -> puskurit uuniin jne.
puskurit uuniin -> rasvat pinnasta pois -> puskurit uuniin jne.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Kyllä on kallista. Liian kallista, että lähtisin moiseen. Kyllä ne sellaisella värivahalla tai mitä nyt onkaan pysyvät aina jonkin aikaa kunnossa. Saa monta vuotta käyttää moista ainetta, että tulisi yhtä paljon maksamaan kuin puskurien maalauttaminen ja jälki on aina hyvää.
Onko kenelläkään kokemusta siitä kuinka kauan maalatut puskurit pysyvät hyvässä hapessa?
Onko kenelläkään kokemusta siitä kuinka kauan maalatut puskurit pysyvät hyvässä hapessa?
Tärkeintä on....
Tärkeintä on tartunta ja siihen vaikuttaa AINA karhennus eli pinnan mattaaminen hiomapaperilla ta turkilla jotkut sanovat sitä harhunkieleksi ....
Olen ollut automaalarina n.5-vuotta Lahden Autokori eli linjautotehtaalla
ja siellä testattiin muoviosien pohjien kestävyyttä suurin tekijä tosiaan oli pinnan mattaaminen ei ollut merkitystä oliko standoksin keinohartsi pojamaali vai sitten Sikkens merkkinen oikein "merkki" pohjamaali...
On kansankeskuudessa harhakäsitys että, pitää vetää muovipoja jousto
aine...se on vaan pelkkää rahvaan tietämättömän rahastusta eli kuten luin
tätä juttua on tosiaan silloin käytettävä joustoainetta kun maalattava
pinta joustaa sormissa ne voivat olla esim. takaspoileri joka on joustavaa
uretaani ainesta...muovi ja lasikuitu ei tarvii mitään kuin jonkun pohjamaalin ja sitten acrylmaalin niskaan...HUOM.HYVÄN KARHENNUKSEN.
Acrylmaali on jo itsessään joustavaa se on joustavaa kuin kumi/muovi,
satun vaan tietämään näistä asioista sillä saavutin työnvaativuusryhmän
TVR:n eli korkeimman vaativuusryhmän maalarina siinä arvoilla : 9 :n.
Nämä asiat kun hallitsee on kiva harrastella mitä vaan siihen 3-vuoden Autonasentajan tutkinto ja 20-vuotta käytännön kokemusta ja autonrakentelua.....voi sanoa että, osaa laittaa oman autonsa miten huvittaa vaan tehdä.. tosin siinä on tullut vähän suuruuden hulluja piirteitä.
Nykyään yrittäjänä ei tarvii tehdä töitä....niin se vaan menee...
325E
Olen ollut automaalarina n.5-vuotta Lahden Autokori eli linjautotehtaalla
ja siellä testattiin muoviosien pohjien kestävyyttä suurin tekijä tosiaan oli pinnan mattaaminen ei ollut merkitystä oliko standoksin keinohartsi pojamaali vai sitten Sikkens merkkinen oikein "merkki" pohjamaali...
On kansankeskuudessa harhakäsitys että, pitää vetää muovipoja jousto
aine...se on vaan pelkkää rahvaan tietämättömän rahastusta eli kuten luin
tätä juttua on tosiaan silloin käytettävä joustoainetta kun maalattava
pinta joustaa sormissa ne voivat olla esim. takaspoileri joka on joustavaa
uretaani ainesta...muovi ja lasikuitu ei tarvii mitään kuin jonkun pohjamaalin ja sitten acrylmaalin niskaan...HUOM.HYVÄN KARHENNUKSEN.
Acrylmaali on jo itsessään joustavaa se on joustavaa kuin kumi/muovi,
satun vaan tietämään näistä asioista sillä saavutin työnvaativuusryhmän
TVR:n eli korkeimman vaativuusryhmän maalarina siinä arvoilla : 9 :n.
Nämä asiat kun hallitsee on kiva harrastella mitä vaan siihen 3-vuoden Autonasentajan tutkinto ja 20-vuotta käytännön kokemusta ja autonrakentelua.....voi sanoa että, osaa laittaa oman autonsa miten huvittaa vaan tehdä.. tosin siinä on tullut vähän suuruuden hulluja piirteitä.
Nykyään yrittäjänä ei tarvii tehdä töitä....niin se vaan menee...
325E
EX Lintta, MB W124 200D, 4-lov.man Vm-1987 ajettu: 220th