Onko ransiitti hyvä auto?
Jouduin itsekin yhden kesän 94-mallin transitilla ajelemaan. Muutaman päivänä viikossa ajelin n. 150km keikan transitilla. Ihan hyvä se oli ajaa, hyvä käynnistymään ja pieni kulutus. Siinä sen vehkeen hyvät puolet.
Uskomattoman voimaton peli se oli. Ilman ahdinta se ei yksinkertaisesti kulje. MIttarin mukaan huippunopeus oli 115km/h, siinä ottaa kone rajoittimeen. Se ei juuri lohduta, että mittarivirhe on lähe 10km. Sillä saattoi siis melko huolettomasti ajaa kaasupohjassa koko ajan ilman sakkojen pelkoa.
Voimattomuuden lisäksi moottorissa oli uskomattomia ominaisuuksia. Niin kovaa ääntä ei käsittääkseni lähde mistään muusta autosta. Ainakaan en ole joutunut missään muussa autosssa käyttämään kuulosuojaimia, mutta transitissa ne olivat tarpeen maantieajossa. Tiedän näyttäneeni naurettavalle, mutta muuten korvat soivat muuten koko yön.
Melun lisäksi moottori osasi vielä yhden tempun, jonka jokainen transit taitaa. Tyhjäkäynnillä auto alkaa pieksää vaihdekepillä kuljettajaa. Tuli ensimmäisissä liikennevaloissa suorastaan yllätyksenä, kun tuntui että joku tökkii jalkaan tyhjässä autossa. Katsoin tarkemmin ja sehän oli vaihdekeppi, joka teki 10cm edestakaista liikettä moottorin tahtiin. Tämä ominaisuus ei ole vika, vaan näin se moottori niissä käy.
Uskomattoman voimaton peli se oli. Ilman ahdinta se ei yksinkertaisesti kulje. MIttarin mukaan huippunopeus oli 115km/h, siinä ottaa kone rajoittimeen. Se ei juuri lohduta, että mittarivirhe on lähe 10km. Sillä saattoi siis melko huolettomasti ajaa kaasupohjassa koko ajan ilman sakkojen pelkoa.
Voimattomuuden lisäksi moottorissa oli uskomattomia ominaisuuksia. Niin kovaa ääntä ei käsittääkseni lähde mistään muusta autosta. Ainakaan en ole joutunut missään muussa autosssa käyttämään kuulosuojaimia, mutta transitissa ne olivat tarpeen maantieajossa. Tiedän näyttäneeni naurettavalle, mutta muuten korvat soivat muuten koko yön.
Melun lisäksi moottori osasi vielä yhden tempun, jonka jokainen transit taitaa. Tyhjäkäynnillä auto alkaa pieksää vaihdekepillä kuljettajaa. Tuli ensimmäisissä liikennevaloissa suorastaan yllätyksenä, kun tuntui että joku tökkii jalkaan tyhjässä autossa. Katsoin tarkemmin ja sehän oli vaihdekeppi, joka teki 10cm edestakaista liikettä moottorin tahtiin. Tämä ominaisuus ei ole vika, vaan näin se moottori niissä käy.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Jaa, kummasti erilaisia kokemuksia käynnistymisestä. Mullakin oli yks vm-80 peltikeula, 2.4 York-koneella. Pahin oli -30 astetta, ei lohkista. Muutaman kerran hehkutus ja koneen pyöräytys ja lähtihän se käyntiin. Tosin siitä ei ollut mitään hyötyä kun öljyt ei kiertäneet koneessa Viimeisiin vanhakoppaisiin tuli jo sama 2,5 Di joka löytyy vinokeulaisestakin. Sellainenkin mulla oli eikä siinä edes hehku toiminut. Oli pakkanen mikä tahansa, niin avaimesta kääntö ja auto oli samantien käynnissä. Pisti ihmettelemään, että mihin dieselissä tarvitaan hehkutusta???? Tosin ei se pitänytkään toimia kuin jossain -15 jälkeen, mut ei meikäläisen autossa toiminut kovemmillakaan pakkasilla.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Kokemusta kahdesta pitkästä ja yhdestä pätkästä vinokeula ransusta 1987 -1990.
Kaikissa oli 2,5 vapari ja ilmawebasto. Aina lähtivät hyvin käyntiin. Kulutus n.10litraa/100km.
Apulaitteet piti uusia pari kertaa, mut kone kesti aukasematta ainaki neljä mittarin kierrosta eli yli 400tkm.
Kaikista piti ruuvata syöttöjä, et sai kulkeen.
Ohjauksessa on helposti klappia.
Kaikissa oli 2,5 vapari ja ilmawebasto. Aina lähtivät hyvin käyntiin. Kulutus n.10litraa/100km.
Apulaitteet piti uusia pari kertaa, mut kone kesti aukasematta ainaki neljä mittarin kierrosta eli yli 400tkm.
Kaikista piti ruuvata syöttöjä, et sai kulkeen.
Ohjauksessa on helposti klappia.
Re: Onko ransiitti hyvä auto?
Entisellä naapurilla oli beigenrusehtava transit ja kaveri"harrasti" autoaan aika tavalla,jopa talvipakkasilla.Mainio "harraste"-auto siis..BENTS kirjoitti:Tai siis, onko helppo ja halpa korjata? Tarkoitan semmosta 80-90-luvun transittia. Sellanen korotettu pitkä malli olis hyvän kokonen. Halpojaki näyttää olevan, kertooko se kaiken
No, Fordihan se on.
Mutta kaverin isäukko lunasti aikanaan taivaspaikkansa ajamalla tuollaisella pitkällä Transulla aikanaan vuosikaudet koulu- ja invataksia. Ei äijä ainakaan meidän kloppien kuullen autostaan pahaa sanaa sanonut. Chevystä, Ducatosta ja Volkkarista sanomista sitten olikin. Taitaa ajella noiden harharetkien jälkeen taas Transulla.
Koeajolla kertoo se ohjauksen klappi autosta jotakin. Viitosvaihteellakin kannattaa ajella eri nopeuksilla. En muista onko kyseessä sama laatikko kuin Dohc-Sierrassa, eli MT75. Hyvä ja kestävä laatikko oikein käytettynä, mutta "mahdoton" kotikonsteilla korjata. Ruosteet taitavat noissa kyllä näkyä päällekin päin, eli ei niiden takia kannata auton alle mennä möyrimään.
Se 2,5 kone on suoraruiskutusmoottori, mikä selittää sementtimyllymäistä käyntiääntä jonkin verran. Turbona huomattavasti käyttöystävällisempi kone, ja tiettävästi omaa jonniin verran virityspotentiaaliakin...
Mutta kaverin isäukko lunasti aikanaan taivaspaikkansa ajamalla tuollaisella pitkällä Transulla aikanaan vuosikaudet koulu- ja invataksia. Ei äijä ainakaan meidän kloppien kuullen autostaan pahaa sanaa sanonut. Chevystä, Ducatosta ja Volkkarista sanomista sitten olikin. Taitaa ajella noiden harharetkien jälkeen taas Transulla.
Koeajolla kertoo se ohjauksen klappi autosta jotakin. Viitosvaihteellakin kannattaa ajella eri nopeuksilla. En muista onko kyseessä sama laatikko kuin Dohc-Sierrassa, eli MT75. Hyvä ja kestävä laatikko oikein käytettynä, mutta "mahdoton" kotikonsteilla korjata. Ruosteet taitavat noissa kyllä näkyä päällekin päin, eli ei niiden takia kannata auton alle mennä möyrimään.
Se 2,5 kone on suoraruiskutusmoottori, mikä selittää sementtimyllymäistä käyntiääntä jonkin verran. Turbona huomattavasti käyttöystävällisempi kone, ja tiettävästi omaa jonniin verran virityspotentiaaliakin...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- dieselpower
- Viestit: 59
- Liittynyt: 28.3.2006 16:24
- Paikkakunta: Kivialho city
Joo omaan transsun vm1996 EI SAA AMPUA!! vuoden aikana olen joutunut korjaamaan, lämppärin vastuksen. eli eipä ole pahemmin huonoa mainittavaa. tai onhan siihen laitettu kaikki lasit ja ovet uusiks, kiitos nuorison kekseliäisyyden. ite oon ajanut n60tkm vuodessa ja kone on turboton (tosin muuten laitettuna), kulkee aivan riittävästi n150km/h jaksaa mennä mäet ja mutkat kuorman kanssa. mittarissa rupee lukemat olemaan 300tkm ja pitäs ensimmäinen kytkin remppa tehä.... vaihteistona on tuo mt75 peränä H eli täyskevennetyt vetoakselit 5 pultilla, ei se iso peränen jossa on pyörät 6lla pultilla, JA lootaan EI todellakaan kannata laittaa muita öljyjä kuin foortin omia lisäaineistettuja, muuten pääsee tekemään lootaremppaa...
tämä yksilö on todellinen seka sikiö, runkonumeron mukaan valmistettu saksassa ,mutta 6ovista valmistetaan briteissä, josta "jäänteenä" mm konepellin aukasu oikealta puolelta, kuskin penkinlämmitys oikeassa reunassa kojelautaa.....
tämä yksilö on todellinen seka sikiö, runkonumeron mukaan valmistettu saksassa ,mutta 6ovista valmistetaan briteissä, josta "jäänteenä" mm konepellin aukasu oikealta puolelta, kuskin penkinlämmitys oikeassa reunassa kojelautaa.....
Tosta kylmäkäynnistyksestä muistankin armeijasta 90- luvulla, kun oltiin talvella kapiaisille virkistysajossa kahdella uudenkarhealla transitilla. Mun autossa ei ollu käynnistyksen kanssa ongelmia koska ajelin p*llurallia kaupungilla ja käväsin vaan kotona. Taistelupari heitti kapiaiset kaupungille, meni suoraan komppaniaan ja jätti auton ulos. En muista että olis ollu mitenkään hirveä pakkanen, mutta trasiitti ei lähtenny käyntiin kun kapiukkoja ois pitänny lähtä hakemaan. Onneksi osa porukasta oli siirtynny omineneen jatkoille että kaikki halukkaat mahtu mun kyytiin.
Siihen aikaan ei ollu kännyköitä, niin kyllä sitä vähän ihmeteltiin kun toista kaveria ei kuulu.
Ei siitä autosta muuta muista, kun että oli hyvä vetää uudella lumella pitkiä sivuluisuja.
Eikhää tää "transiittikuume" ala olee ohi.
Siihen aikaan ei ollu kännyköitä, niin kyllä sitä vähän ihmeteltiin kun toista kaveria ei kuulu.
Ei siitä autosta muuta muista, kun että oli hyvä vetää uudella lumella pitkiä sivuluisuja.
Eikhää tää "transiittikuume" ala olee ohi.
2 vuotta hieroin heinäveen ja pieksämäen väliä lyhyellä vinonokka ransulla. Opiskelijan elämä meinasi mennä hänekseen kun...
* Autoa ei saanut käyntiin pikku pakkasella, saati kovalla. Ei lämmitysmahdollisuutta.
* Perän ristikon välys söi laakerin perästä, joten kamalan kallis remontti. Tapahtui muuten pelkosenniemellä ja auto piti toimittaa sodankylään korjattavaksi
* Loppuvaiheessa kone alkoi osoittamaan hajoamisen merkkejä? Vaihtoon.
Seuraavalla viikolla autoon oli murtauduttu ja hinaus-silmukkaan oli ilmestynyt paksu vaijeri.
Muistan elävästi kun lähdimme kemijärveltä kohti pelkosenniemeä. Perässä oli kärrymme, jonka kuormana oli tasalaitaan asti koivuhalkoja. Liikkeelle päästiin, mutta kakkoselta kun vaihdoin kolmoselle, veto loppui tyystin... Turboton oli laiska.
Onneksi pääsin eroon. Jossain on vielä tallessa rahoituksen laskut, voi niitä korkoja Auton omistin vuosina 1993 - 1995.
Transu pääsi sitten aikanaan koneviestin käytettyjen pakettiautojen testiin, jossa konevaurio tuli julki... Vissiin oli yksi sylinteri saanut damagea?
Niin tuo liekkihehku, sen sai toimimaan aina kun laittoi pienen hyppyjohdon sille tarkoitettuun paikkaan. Tästä oli maininta oikein ohjekirjassakin... Muuten en koskaan nähnyt hehkun merkkivalon edes vilkahtavan. Transu oli vuosimallia 1987.
* Autoa ei saanut käyntiin pikku pakkasella, saati kovalla. Ei lämmitysmahdollisuutta.
* Perän ristikon välys söi laakerin perästä, joten kamalan kallis remontti. Tapahtui muuten pelkosenniemellä ja auto piti toimittaa sodankylään korjattavaksi
* Loppuvaiheessa kone alkoi osoittamaan hajoamisen merkkejä? Vaihtoon.
Seuraavalla viikolla autoon oli murtauduttu ja hinaus-silmukkaan oli ilmestynyt paksu vaijeri.
Muistan elävästi kun lähdimme kemijärveltä kohti pelkosenniemeä. Perässä oli kärrymme, jonka kuormana oli tasalaitaan asti koivuhalkoja. Liikkeelle päästiin, mutta kakkoselta kun vaihdoin kolmoselle, veto loppui tyystin... Turboton oli laiska.
Onneksi pääsin eroon. Jossain on vielä tallessa rahoituksen laskut, voi niitä korkoja Auton omistin vuosina 1993 - 1995.
Transu pääsi sitten aikanaan koneviestin käytettyjen pakettiautojen testiin, jossa konevaurio tuli julki... Vissiin oli yksi sylinteri saanut damagea?
Niin tuo liekkihehku, sen sai toimimaan aina kun laittoi pienen hyppyjohdon sille tarkoitettuun paikkaan. Tästä oli maininta oikein ohjekirjassakin... Muuten en koskaan nähnyt hehkun merkkivalon edes vilkahtavan. Transu oli vuosimallia 1987.
Muistaakseni omassa ransussa oli ensin Fujitsu tenin mankka. Sitten vaihdoin sen Panasonicin kasettikieputtimeen. Omalla perverssillä tavalla auto oli hieno, mutta en oikein lämmöllä muistele talviajo ominaisuuksia.
Joo, Laa puhelin oli tottakait, muistaakseni Mocoma 45. Katolla oli parin metrin piiska, joka väänsi katon lommolle Sitten vaihdoin sellaisen 45 senttisen piiskan, jonka päässä oli lähetystä ilmaiseva valo
Oi niitä aikoja... Ihan tulee tippa silmään... Taispa joillakin käydä transitin paksissa flaksikin... Se kun oli verhoiltu vanerilla ja vihreällä kokolattiamatolla, unohtamatta alumiini listoitusta...
Joo, Laa puhelin oli tottakait, muistaakseni Mocoma 45. Katolla oli parin metrin piiska, joka väänsi katon lommolle Sitten vaihdoin sellaisen 45 senttisen piiskan, jonka päässä oli lähetystä ilmaiseva valo
Oi niitä aikoja... Ihan tulee tippa silmään... Taispa joillakin käydä transitin paksissa flaksikin... Se kun oli verhoiltu vanerilla ja vihreällä kokolattiamatolla, unohtamatta alumiini listoitusta...
Minä oon nuorempana yrittäny tehä töitä yhren talven semmosella viistonokkatranssulla, riippuu tuo hauskuus vähän miten asioihin suhtautuu...kyllä se joskus synnytti jopa hysteeristä naurua oikkuineen Transsu kannattaa muuten aina hankalaan paikkaan jätettäessä peruuttaa jos meinaa sen sammuttaa ja mielellään mäen päälleJ.T.S kirjoitti:EI NII.Boss kirjoitti:EI OLE.
(Paitsi talvella se on pirun hauska.. )
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Aikanaan kun käytiin Kurun metsäoppilaitoksella tuli nämä transitit tutuksi. Niitä oli siellä rivissä melko liuta koulun pihalla, kaikki tarkoitettu tietenkin maastokohteilla käymistä varten.
Meillä sitten koulussa oli sellainen systeemi, että vain harvoilla ja valituilla oli ajoluvat niihin transiitteihin, se oli kuitenkin melko vastuullista hommaa se transun polkeminen.
Yleensä meillä oli samat transiitit käytössä, joten niiden ominaisuudet oppi tuntemaan, mikä lähti kuin mummo suosta ja mikä kuin hävittäjä kiitoradalta. Tästä seurasikin aina koululle saapuessamme kilpajuoksu talleille varaamaan sitä parasta transiittia .
Kerran muista kun oltiin kolmella transvestilla liikkeellä ja yhdestä tyhjeni kumi. Ajokelvottoman auton vararengasteline oli niin ruosteessa, ettei se auennut ilman työkaluja. Seuraavan auton vararengas oli väärällä pulttijaolla. Kolmannessa oli myös mukavat ruostevauriot, joten siitäkään ei saatu vararengasta irti Tuskinpa olisi ollut ilmaakaan yhdessäkään renkaassa .
Meillä sitten koulussa oli sellainen systeemi, että vain harvoilla ja valituilla oli ajoluvat niihin transiitteihin, se oli kuitenkin melko vastuullista hommaa se transun polkeminen.
Yleensä meillä oli samat transiitit käytössä, joten niiden ominaisuudet oppi tuntemaan, mikä lähti kuin mummo suosta ja mikä kuin hävittäjä kiitoradalta. Tästä seurasikin aina koululle saapuessamme kilpajuoksu talleille varaamaan sitä parasta transiittia .
Kerran muista kun oltiin kolmella transvestilla liikkeellä ja yhdestä tyhjeni kumi. Ajokelvottoman auton vararengasteline oli niin ruosteessa, ettei se auennut ilman työkaluja. Seuraavan auton vararengas oli väärällä pulttijaolla. Kolmannessa oli myös mukavat ruostevauriot, joten siitäkään ei saatu vararengasta irti Tuskinpa olisi ollut ilmaakaan yhdessäkään renkaassa .
Kein siknatuur
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 18.12.2006 23:10
Meillä 3 transua (-88 lyhyt ja matala -89 pitkä ja puolikorkea x 2kpl) joka päivä ajossa ja suosittelen jos halpaa etenemislaitetta tarvitsee. Suurempia vikoja ei meillä ole ainankaan ollut, eli tänä vuonna vaihdettu tohon lyhkäseen raidetangonpää ja startti ja toiseen pitkään raidetangonpää. Kulutuslukemat mitä olemme autoille mitanneet ovat noin 7,2-7,8l / 100km tästä maantieajoa noin 80%. No myönnän, että meteli on kyllä näissä laitteissa aika kova jo tossa satasen vauhdissa, mutta hurjemmissakin laitteissa olen istunut. Vauhdista taas en oikein osaa sanoa. Totuus on se, että eihän tällä helposti mistään ohi pääse jos perästä lähtee yrittämään, mutta eihän tällästä niin ajetakkaan eli jos kiire on, niin kun auton saat vauhtiin niin sitten kans annat mennä etkä hölläile. Muuten kannattaa tyytyä vaan siihen tasaiseen etenemiseen johon nämä enemmän soveltuvatkin. Nopeudesta vielä, että ainankin jokainen näistä meidän laitteista saavuttaa kyllä 140km/h mittarinopeuden. Meillä valintaperusteina oli kun nyt puhutaan näinkin vanhoista vehkeistä lähinnä se, että osat halpoja ja niitä löytyy+autot halpoja verrattuna muutamaan saman ikäiseen japanilaiseen, lisäksi nämä nyt tuntuvat jotenkin turvallisimmilta, kun edessä on muutakin kuin parin millin pelti toisin kuin esim. volkkarin lt tai hiace, mazda yms. Talviajosta vielä sen verran, että jos takavetoisella ylipäätään osaa ajaa niin kyllä näillä pärjää. Itse pidän liukkaalla kelillä jopa mukavampana kuin tuota meidän etuvetoista 110d vitoa joka on puskemassa joka mutkassa ja sitäkun ei vielä sit saa mitenkään oiottua kun käsijarrukin on se mallia mersu ja onhan siinä myös kovempi kulutus, mutta tosin noin 40hv enemmän. Mutta ikäluokasta 1986-1993 mielestäni transit on hyvä ja halpa valinta.
No ainakin halpa, mutta talvella onneton. TUttavani juuri vaihtoi transusta volkkariin, koska tranella ei päässyt pihalta liikkelle edes alamäkeen, jos lunta oli yli kengänkorkeus. Todella huono etenijä, jos paksi on tyhjä. Hyvät renkaat ja jotain painolastia konttiin ovat ihan minimivaatimus.tomppa/bwt kirjoitti:Talviajosta vielä sen verran, että jos takavetoisella ylipäätään osaa ajaa niin kyllä näillä pärjää. Itse pidän liukkaalla kelillä jopa mukavampana kuin tuota meidän etuvetoista 110d vitoa joka on puskemassa joka mutkassa ja sitäkun ei vielä sit saa mitenkään oiottua kun käsijarrukin on se mallia mersu ja onhan siinä myös kovempi kulutus, mutta tosin noin 40hv enemmän. Mutta ikäluokasta 1986-1993 mielestäni transit on hyvä ja halpa valinta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 18.12.2006 23:10
Joskus todella panee miettimään, että millaiset ihmiset näitä autoja ajelee Voin sanoa, että väliteli puoliperänvetäjä esim. scania on todella onneton liikkumaan edes liikennevaloista jos alla lunta tai jäätä puhumattakaan, että olisi noin 10cm lunta, mutta kyllä niilläkin töitä tehdään ja pärjätään. Eli mielipiteeni on, että jos ei transulla pärjää äsken mainituissa olosuhteissa, niin kannattaisi olla talvi ihan kotosalla