Uuden 300SE:n omistaja ihmettelee ASD:tä
Uuden 300SE:n omistaja ihmettelee ASD:tä
Elikkäs, tuli sitten kulkineeksi tuommoinen -88 300SE.
MB-club.ru:n sivuilta selvittelin vin-koodia ja se kertoi, että autossa on:
ASD perä, mutta EI tasonsäätöä. Ihmetyttää sitten, kumpi ompi väärässä; silmät vai toi neukkusivu...
Nimittäin auton alla on parit citikkamaiset vihreät kuulat. Taka-akselin liepeillä. No, hiekotus-sepeliä hakiessani perä laski kummallisen alas. Sitten huomasin, että autoa startatessa nopeusmittariin syttyy huutomerkki (vai oliko se kolmio), eikös se liity siihen ASD:hen? No anyway, se ei vilku, jos liukkaalla sudittelee, eikös sen pitäisi???
Tasonsäätöön en sitten ota kantaa, koska ei ole varmuutta.
Mutta oiskos ideoita, millä ton ASD:n saisi toimimaan?
-Janne
MB-club.ru:n sivuilta selvittelin vin-koodia ja se kertoi, että autossa on:
ASD perä, mutta EI tasonsäätöä. Ihmetyttää sitten, kumpi ompi väärässä; silmät vai toi neukkusivu...
Nimittäin auton alla on parit citikkamaiset vihreät kuulat. Taka-akselin liepeillä. No, hiekotus-sepeliä hakiessani perä laski kummallisen alas. Sitten huomasin, että autoa startatessa nopeusmittariin syttyy huutomerkki (vai oliko se kolmio), eikös se liity siihen ASD:hen? No anyway, se ei vilku, jos liukkaalla sudittelee, eikös sen pitäisi???
Tasonsäätöön en sitten ota kantaa, koska ei ole varmuutta.
Mutta oiskos ideoita, millä ton ASD:n saisi toimimaan?
-Janne
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
No ensinnäkin, tervetuloa foorumille Jannu78 ja toiseksi onnea "uuden" auton hankinnasta, varmasti hyvä valinta .
ASD-hommiin en ole kauheasti perehtynyt, mutta se valo siinä keskellä mittaristoa jossakin satasen/140 alapuolella todella kuvaa sitä ASD:n toimintaa. Valon palaessa ASD toimii. Liukkaalla suditettaessa ASD valo palaa. Jos on vielä tyttöjä kyydissä ja ASD-valo palaa, kuuluu takapenkiltä todennäköisesti myös kirkumista, joka kuitenkin lakkaa kun tytöt poistuvat kyydistä.
Enempää ei ole ASD-valon toimintaan tullut perehdyttyä, joten viisammat jatkakoot tästä.
Tuosta tasonsäätöhommasta en osaa sanoa mitään muuta kuin että käsittääkseni se on lähinnä noiden farmareiden murheita .
ASD-hommiin en ole kauheasti perehtynyt, mutta se valo siinä keskellä mittaristoa jossakin satasen/140 alapuolella todella kuvaa sitä ASD:n toimintaa. Valon palaessa ASD toimii. Liukkaalla suditettaessa ASD valo palaa. Jos on vielä tyttöjä kyydissä ja ASD-valo palaa, kuuluu takapenkiltä todennäköisesti myös kirkumista, joka kuitenkin lakkaa kun tytöt poistuvat kyydistä.
Enempää ei ole ASD-valon toimintaan tullut perehdyttyä, joten viisammat jatkakoot tästä.
Tuosta tasonsäätöhommasta en osaa sanoa mitään muuta kuin että käsittääkseni se on lähinnä noiden farmareiden murheita .
Kein siknatuur
Siis jopa palaa tasaisesti se huutomerkki kolmion sisällä, ei vilku.jarmo65 kirjoitti:Tasonsäätö toimii mersussa jos auto on käynnissä kun lastaat se korjaa automaattisesti korkeuden.ASD on luiston esto,pitäisi vilkkua kun antaa lapasta.
Jos ASD-tekstillä palaa valo, on systeemissä vikaa.
Tasonsäätö ja ASD käyttävät ainakin joissain malleissa samaa pumppua/säiliötä.
Pro HVM
Niinpä, tosin ASD:tä sanottiin luistonestoksi MB mainoksissa.Eipä taida ASD olla luistonesto vaan "automaattinen lukkoperä". ASR on luistonesto.
Kun laitat virran päälle, kolmiovalo syttyy.
Syttyykö valo jossa lukee "ASD" ?
Ellei, joku on todennäköisesti ottanut vikavalon polttimon pois kun ASD on lakannut toimimasta.
Yleisin ja helpoiten korjattava syy toimimattomuuteen on jarruvalokatkaisimen rikkinäisyys.
Kiitti vinkistä, tämähän täytyy kohta tarkistaa. Jotain tietoa jostain sainkin liittyen tuohon jarruvalokatkaisijaan.Kun laitat virran päälle, kolmiovalo syttyy.
Syttyykö valo jossa lukee "ASD" ?
Ellei, joku on todennäköisesti ottanut vikavalon polttimon pois kun ASD on lakannut toimimasta.
Yleisin ja helpoiten korjattava syy toimimattomuuteen on jarruvalokatkaisimen rikkinäisyys.
-Janne
Kiitosta! Öö, noh.. hankinnasta ja hankinnasta... Joulupukki toiSampo N. kirjoitti:No ensinnäkin, tervetuloa foorumille Jannu78 ja toiseksi onnea "uuden" auton hankinnasta, varmasti hyvä valinta .
Vaimo ei taitane tykätä, jos tuota kokeilen?Liukkaalla suditettaessa ASD valo palaa. Jos on vielä tyttöjä kyydissä ja ASD-valo palaa, kuuluu takapenkiltä todennäköisesti myös kirkumista, joka kuitenkin lakkaa kun tytöt poistuvat kyydistä.
Tervetuloa Meselle, Jannu ! Ja onnea autokaunottaren johdosta. Saatko Meselle kuvia niistä palloista, jotka ovat mielestäsi tasonsäädön "nestejousia" ? Palstan asiantuntijat tunnistavat kyllä osat. Itselläni on 420 SEL vm. -89, eikä siinäkään ole koodien mukaan tasonsäätöä. Alustassa ei kyllä näy niitä pallojakaan.
Noihin äskeisiin vielä sellainen lisäkysymys, että palaako ABS -valo ? Tarkista ensimmäisenä jarruvalojen toiminta, koska jarruvalokytkin vaikuttaa myös vakionopeudensäätimen toiimintaan
Noihin äskeisiin vielä sellainen lisäkysymys, että palaako ABS -valo ? Tarkista ensimmäisenä jarruvalojen toiminta, koska jarruvalokytkin vaikuttaa myös vakionopeudensäätimen toiimintaan
SELlisti
Terve myös täältä. Omassa tallissa jököttää tällainen odottamassa neroa, joka loihtii siihen kadonneen kipinän takaisin.Camargue kirjoitti:Tervetuloa Meselle, Jannu ! Ja onnea autokaunottaren johdosta. Saatko Meselle kuvia niistä palloista, jotka ovat mielestäsi tasonsäädön "nestejousia" ? Palstan asiantuntijat tunnistavat kyllä osat. Itselläni on 420 SEL vm. -89, eikä siinäkään ole koodien mukaan tasonsäätöä. Alustassa ei kyllä näy niitä pallojakaan.
Noihin äskeisiin vielä sellainen lisäkysymys, että palaako ABS -valo ? Tarkista ensimmäisenä jarruvalojen toiminta, koska jarruvalokytkin vaikuttaa myös vakionopeudensäätimen toiimintaan
Täh!HVM kirjoitti:
Terve myös täältä. Omassa tallissa jököttää tällainen odottamassa neroa, joka loihtii siihen kadonneen kipinän takaisin.
Eikö siihen muka löydy apua täältä?
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Juuh, kuvia räpsitään, kun keretään, ehkä jo lauantaina. Riippuu vähän kelistä, miten pääsee sieltä alta kuvaamaan. Olin vaan näkeväni siellä taka-akselin etupuolella semmoset vihreät kuulat (samanmoiset kuin omassa BX:ssä ja emännän xantiassa).Camargue kirjoitti:Tervetuloa Meselle, Jannu ! Ja onnea autokaunottaren johdosta. Saatko Meselle kuvia niistä palloista, jotka ovat mielestäsi tasonsäädön "nestejousia" ? Palstan asiantuntijat tunnistavat kyllä osat. Itselläni on 420 SEL vm. -89, eikä siinäkään ole koodien mukaan tasonsäätöä. Alustassa ei kyllä näy niitä pallojakaan.
Noihin äskeisiin vielä sellainen lisäkysymys, että palaako ABS -valo ? Tarkista ensimmäisenä jarruvalojen toiminta, koska jarruvalokytkin vaikuttaa myös vakionopeudensäätimen toiimintaan
ABS-valo palaa startatessa, mutta sammuu. Ja absit kyllä toimivat, rutisevat takaisin, jos on luikasta. Samoin jarruvalot toimivat. Mutta tuo on tämänpäivän selvittelyjen mukaan kaksipiirinen jarruvalokytkin, ts. kaksi eri kytkintä samassa paketissa. Ei ole tempomaticia, mutta vaikuttaisi tosiaan siihenkin, jos olisi.
Täytynee käydä huomenna hakemassa tosta motonetistä se ainut jarruvalokytkin ja aloittaa kokeilut siitä.
-Janne
Elikkäs, nyt on katsottu mittariston taakse ja todettu, että alfred nusewitch on vienyt ASD-merkkivalosta koko polttimon...
No, uusi tilalle ja kas, sehän kiiluu koko ajan. Jotain hämminkiä siellä jossain varmaan sitten on??? Tuli se jarruvalo katkaisijakin sitten vaihdettua, eipä ollut apuja. Oiskos kellään tietoa,pystyykös tuolta ASD-perältä lukemaan jotain vikakoodia jostain? Mitähän sitä seuraavaksi ihmettelisi?
-Janne
No, uusi tilalle ja kas, sehän kiiluu koko ajan. Jotain hämminkiä siellä jossain varmaan sitten on??? Tuli se jarruvalo katkaisijakin sitten vaihdettua, eipä ollut apuja. Oiskos kellään tietoa,pystyykös tuolta ASD-perältä lukemaan jotain vikakoodia jostain? Mitähän sitä seuraavaksi ihmettelisi?
-Janne
Minäkin haluan onnitella loistavan auton ostanutta kaveria. Itsekin samanmoista olen tässä pitkään etsiskellyt. Hirvittää vain että mitä sellainen mahtaa kuluttaa? Yleisesti ottaen hämmästyttää suuresti, että mistään ei tahdo löytää lukemia siitä mitä minkäkin mallin mersu milläkin moottorilla kuluttaa. Siinä olisi varmasti Mekkaankin sellaista tietoa mistä on puutetta.
Mm. www.autotalli.com löytyy valmistajan ilmoittamat kulutukset.Uranium kirjoitti:Yleisesti ottaen hämmästyttää suuresti, että mistään ei tahdo löytää lukemia siitä mitä minkäkin mallin mersu milläkin moottorilla kuluttaa.
Kiitosta!dealer kirjoitti:Klikkaappa tästä.
Koetetaanpas huomenna tuosta, ja helpoimmasta päästä ekana, eli nollauksesta
-Janne
Kiitoksia vain!Uranium kirjoitti:Minäkin haluan onnitella loistavan auton ostanutta kaveria. Itsekin samanmoista olen tässä pitkään etsiskellyt. Hirvittää vain että mitä sellainen mahtaa kuluttaa? Yleisesti ottaen hämmästyttää suuresti, että mistään ei tahdo löytää lukemia siitä mitä minkäkin mallin mersu milläkin moottorilla kuluttaa. Siinä olisi varmasti Mekkaankin sellaista tietoa mistä on puutetta.
Olen aiemmin omistanut mersuista 280SE:n (W126), 100D pakun ja 200D (W124), kaikista voin kokemuksella sanoa, että kaikki menee, mitä tankkiin laittaa
No tälle manuaali lupaa matkaan reilua ysiä sateselle ja kaupunkiin jotain 12 1/2... No nyt on rellestetty ja revitelty, puolella tankilla (45l) on tripissä noin 280km....
-Janne
No höh, eipä tuo resetointikaan auttanut...dealer kirjoitti:Klikkaappa tästä.
Eli, se jarruvalokytkin on jo vaihdettu.
Aamusella sitten kokeilin kyseisen linkin mukaan ja sehän välähti, yllätys, kahdeksan kertaa. Oiskos nyt kuitenkin niin, että kerta ABSit toimivat, niin toi magneettiventtiilikin olisi ehjä? Vai onko niille venttiilit erikseen? Vetokoukkua ei ole, joten tuskin jarruvaloissa(?) mitään häikkää on, kerta ne toimivatten muutenkin ok.
Tuon vian kun resetoi, niin se ASD valo välähti kerran merkiksi, että ei vikaa. Mutta syttyi jälleen noin kymmenen sekunnin päästä.
Ja taas tuli vikakoodiksi kasi.
Tuota nyt sitten kokeilin muutamia kertoja...
Missähän tuo ASD-magneettivena sijaitsee fyysisesti?
-Janne
Noniin, alkaahan se vika selviämään... Kai?
Elikkäs tänään oli aikaa raahata lossi kaverin talliin ja ruveta ihmettelemään tuota ASD:tä.
Vikaselvittely eteni suunnilleen näin:
Nykästiin pannuhuoneesta ASD-rele irti ja käytettiin virtoja päällä. Todettiin, ettei ASD-valo eikä huutomerkkikolmio syty mittaristoon, oikea rele siis.
Relettä ei voi avata. -> jatketaan auton takaa.
Bensapumpun ja suodattimen vierestä löytyi yksi citikankuula sekä jakotukki, jossa x-määrä paineputkia kiinni ja solenoidin näköinen härpätin, kun tuli parit sähköjohdotkin. No, sormet kiinni mokkulaan ja kaveri vääntelemään avaimesta, ei ainakaan naksu. Takakontin puolelta liitin irti ja taas vääntelemään avaimesta. Eipä enää edes vilahda kolmio nopeusmittarissa. Ok.
Annetaas tähän väliin yleismittaria, solenoidin vastus on "noin" 8 MOhmia
Ja auton edestä tuleviin piuhoihin tulee +12V, kun kääntää avaimen II-asentoon ja nollaa kun kääntää virrat pois. Epäiltäs tässä vaiheessa, että sähköpuoli toimii, mutta magneettiventiilli jumittaa.
No kas, sen solenoidinhan saa pois, kun avaa kaksi kuusiokolopulttia. Eikun vimmatusti teräsharjaa ja CRC:tä. Niks ja naks, toinen pultti aukeaa suosiolla, mutta toinen katkeaa. No, näemmä siihen jää puolentoista sentin tynkä, josta voi yrittää. Solenoidi lähtee irti ja on vähän sen näköinen, että joku olisi "retusoinut" sitä aiemminkin.. Murtunut kahdesta kohtaa ja täynnä semmosta kuparin hapetusjämää.. Se on p*skana siis!
Nyt lähtee hyvin lukkopihdeillä irti se katkennut pultin jämäkin.
Sitten eikun solenoidia metsästämään. Osanumero palikan päällä on 124 350 33 57. Ei oikein meinaa irrallisena löytyä, paitsi veholta uusi. Ja kertovatten samalla, että osanumerokin on vaihtunut, se löytyy nykyisin koodilla 124 350 37 57.
No mut anyway, jos jollain ois pk-seudulla jouten kakkosnelosen tahi ässän hilkettä, josta voisi solkun ostaa, niin oltaisiin varmaan kiinnostuneita.
-Janne
Vikaselvittely eteni suunnilleen näin:
Nykästiin pannuhuoneesta ASD-rele irti ja käytettiin virtoja päällä. Todettiin, ettei ASD-valo eikä huutomerkkikolmio syty mittaristoon, oikea rele siis.
Relettä ei voi avata. -> jatketaan auton takaa.
Bensapumpun ja suodattimen vierestä löytyi yksi citikankuula sekä jakotukki, jossa x-määrä paineputkia kiinni ja solenoidin näköinen härpätin, kun tuli parit sähköjohdotkin. No, sormet kiinni mokkulaan ja kaveri vääntelemään avaimesta, ei ainakaan naksu. Takakontin puolelta liitin irti ja taas vääntelemään avaimesta. Eipä enää edes vilahda kolmio nopeusmittarissa. Ok.
Annetaas tähän väliin yleismittaria, solenoidin vastus on "noin" 8 MOhmia
Ja auton edestä tuleviin piuhoihin tulee +12V, kun kääntää avaimen II-asentoon ja nollaa kun kääntää virrat pois. Epäiltäs tässä vaiheessa, että sähköpuoli toimii, mutta magneettiventiilli jumittaa.
No kas, sen solenoidinhan saa pois, kun avaa kaksi kuusiokolopulttia. Eikun vimmatusti teräsharjaa ja CRC:tä. Niks ja naks, toinen pultti aukeaa suosiolla, mutta toinen katkeaa. No, näemmä siihen jää puolentoista sentin tynkä, josta voi yrittää. Solenoidi lähtee irti ja on vähän sen näköinen, että joku olisi "retusoinut" sitä aiemminkin.. Murtunut kahdesta kohtaa ja täynnä semmosta kuparin hapetusjämää.. Se on p*skana siis!
Nyt lähtee hyvin lukkopihdeillä irti se katkennut pultin jämäkin.
Sitten eikun solenoidia metsästämään. Osanumero palikan päällä on 124 350 33 57. Ei oikein meinaa irrallisena löytyä, paitsi veholta uusi. Ja kertovatten samalla, että osanumerokin on vaihtunut, se löytyy nykyisin koodilla 124 350 37 57.
No mut anyway, jos jollain ois pk-seudulla jouten kakkosnelosen tahi ässän hilkettä, josta voisi solkun ostaa, niin oltaisiin varmaan kiinnostuneita.
-Janne
ASD korjattu. ILMAN varaosia :-)
Nonnih, nyt se ketaleen ASD toimii taas
Eipä tossa tattarisuolla ollut yhdessäkään purkamossa ASD:illista perää tahi bilikkaa ja vehoa ei vielä jaksannut sponssata, joten piti sitten kasata vanhoilla osilla
Eli tiedossa oleva faktahan oli se, että se käämi on jostain poikki, kerta vastus on 8:n Mega-ohmin luokkaa. Ja solenoidi on vähän sen näköinen, jotta purkaminen ei oikein onnistu. Paitsi tässä tapauksessa, kun sen tiedettiin olevan mäsä ennestään, niin mitään ei menetäkkään. Kunhan pidämme rungon ehjänä, niin saamme sillä "kiilattua" männän takaisin paikoilleen. Hetken tutkiskelun jälkeen päätin antaa dremeliä ja rautasahaa sähköjohdon muoviklunssille ja katsoa mitä alta löytyy. Hetken pähkäilyn ja muovin murtamisen jälkeen rupesi näkymään vastuslangan eli käämin päätä. Ja toisesta kohdasta löytyi toinen pää, jahka sen valuseoksen sisältä vähän kaivoi. Noh, annetaas yleismittarin ohmiosastoa tähän väliin, ja kas, 7 Ohmia. Eli käämi on kuin onkin ehjä. Jipii!! No eikun kolvaamaan piuhat kiinni ja peittämään railo epoksilla. Kärry tulille ja vikakoodia nollaamaan. Eihän tuo nyt uutta varmaan vastaa, mutta näyttää toimivan, joten se kelpaa meikeläiselle.
-Janne
Eipä tossa tattarisuolla ollut yhdessäkään purkamossa ASD:illista perää tahi bilikkaa ja vehoa ei vielä jaksannut sponssata, joten piti sitten kasata vanhoilla osilla
Eli tiedossa oleva faktahan oli se, että se käämi on jostain poikki, kerta vastus on 8:n Mega-ohmin luokkaa. Ja solenoidi on vähän sen näköinen, jotta purkaminen ei oikein onnistu. Paitsi tässä tapauksessa, kun sen tiedettiin olevan mäsä ennestään, niin mitään ei menetäkkään. Kunhan pidämme rungon ehjänä, niin saamme sillä "kiilattua" männän takaisin paikoilleen. Hetken tutkiskelun jälkeen päätin antaa dremeliä ja rautasahaa sähköjohdon muoviklunssille ja katsoa mitä alta löytyy. Hetken pähkäilyn ja muovin murtamisen jälkeen rupesi näkymään vastuslangan eli käämin päätä. Ja toisesta kohdasta löytyi toinen pää, jahka sen valuseoksen sisältä vähän kaivoi. Noh, annetaas yleismittarin ohmiosastoa tähän väliin, ja kas, 7 Ohmia. Eli käämi on kuin onkin ehjä. Jipii!! No eikun kolvaamaan piuhat kiinni ja peittämään railo epoksilla. Kärry tulille ja vikakoodia nollaamaan. Eihän tuo nyt uutta varmaan vastaa, mutta näyttää toimivan, joten se kelpaa meikeläiselle.
-Janne
Nyrkkisääntö on että normiajossa tavan bensamersut vievät 10-17l/100km. Enemmän saa menemään aivan takuuvarmasti, varsinkin V8:n saa halutessaan kartsalla pyöriessä juomaan vaikka 30l/100km. Tasaisessa matka-ajossa voi päästä hieman kymppiä vähemmällä. Ja toki joku 300SEL 6.3 vie >20l vaikka kuinka kikkailisi.Uranium kirjoitti:Minäkin haluan onnitella loistavan auton ostanutta kaveria. Itsekin samanmoista olen tässä pitkään etsiskellyt. Hirvittää vain että mitä sellainen mahtaa kuluttaa? Yleisesti ottaen hämmästyttää suuresti, että mistään ei tahdo löytää lukemia siitä mitä minkäkin mallin mersu milläkin moottorilla kuluttaa. Siinä olisi varmasti Mekkaankin sellaista tietoa mistä on puutetta.
Jos nyt et oikeasti aja paljon, niin tavallaan lohduttaa tieto että bensaan menevä raha tämmöisissä harrastevehkeissä on kokonaiskustannuksissa vain pieni prosentti. Se mikä ei lohduta on se että rahaa se sekin on
Kokonaiskuvan kannalta kuitenkin itse olen huomannut reilun kymmenen viime vuoden aikana että tuo ensinmainittu ajattelumalli on paljon hyödyllisempi. Kukapa sitä olueen meneviä rahojakaan oikeasti suree? Jos surettaa niin syytä lopettaa juominen. Harva lopettaa, siispä turha surra.
Itse olen sitä mieltä että jos vanhan (tai uuden) Mersun hankinnassa kulutus on #1 kriteeri rahanmenon takia, niin kannattaa jättää väliin. Muuten ei ole varaa tehdä korjauksia ja huoltoja kunnolla, jolloin alla on aina pikkuvikainen tai paukkulangalla korjailtu kärry ja vitutuskäyrä hipoo taivaita. Jos itsellä on lämmin talli, ja työkalut jotka pysyvät handussa niin ylläpidon työn voi toki maksaa omalla vapaa-ajallaan, mutta varaosat, renkaat ja tarvikkeet maksavat silti rahaa. Kannattaa siis ostaa ässämersu ennen kuin kotona pyörii vaimo ja lapset vapaa-aikaa ja budjettia rajoittamassa Ja aina niin että ostetaan niin hyväkuntoinen (=kallis) kuin suinkin on varaa, ja sen päälle varataan tonni minimikunnostukseen.
Minulta meni todella kauan että opin olemaan noteeraamatta bensan hintaa tai sen kulutusta. Sen seuraamisesta ei seuraa *mitään* hyvää, ainoastaan vatsahappojen nousua ruokatorveen. Bemussa oli hetkellisen kulutuksen mittari nopeusmittarin alla, ja alkoi pikkuhiljaa rassaamaan kun aina kaasupolkimeen koskettaessa se oli 20l/100km tai neula poistui koko hiivatin asteikolta.
terveisin,
--
harri
E500T4M -04
ps. 12.7l/100km keskikulutus