ruutia pikkurahalla sprinter 2,9td kulut 1,20 €
ruutia pikkurahalla sprinter 2,9td kulut 1,20 €
Tuli vähän perehdyttyä tuohon sprintterin -99 2,9 td pumpun ohjaukseen.
tuohon pumpulta tulevien kaapeleiden (2 ja 3 numeroltaan) väliin kun laittaa säätövastuksen esim 1000-0 ohmia, niin johan tapahtuu kun siitä ruuvailee. Pumpun liitin on siinä pussissa akun vieressä. toiseen liitinpariin tulee mustat numeroidut johtimet. Noista 2 ja 3-johtojen välistä järjestelmä mittaa määränsäätimen asentoa ja tätä kun vastuksella poikkeuttaa niin ruiskutusmäärän saa vaikka tappiin. Kytkin ei autossa kuitenkaan kestä kohtuuttomia alkaa luistaa jo kolmosella noin 1600 r/min jälkeen. Eli mitä pienemmäksi vastuksen säätää, sitä suuremmin pumppu annostelee. Ja hukkaportin säätöä kun vähän kiristää niin ahdot nousee tonne 1,3 bar:n tietämille ei savutakaan enää ja kyllä kardaani on kovilla.
tuohon pumpulta tulevien kaapeleiden (2 ja 3 numeroltaan) väliin kun laittaa säätövastuksen esim 1000-0 ohmia, niin johan tapahtuu kun siitä ruuvailee. Pumpun liitin on siinä pussissa akun vieressä. toiseen liitinpariin tulee mustat numeroidut johtimet. Noista 2 ja 3-johtojen välistä järjestelmä mittaa määränsäätimen asentoa ja tätä kun vastuksella poikkeuttaa niin ruiskutusmäärän saa vaikka tappiin. Kytkin ei autossa kuitenkaan kestä kohtuuttomia alkaa luistaa jo kolmosella noin 1600 r/min jälkeen. Eli mitä pienemmäksi vastuksen säätää, sitä suuremmin pumppu annostelee. Ja hukkaportin säätöä kun vähän kiristää niin ahdot nousee tonne 1,3 bar:n tietämille ei savutakaan enää ja kyllä kardaani on kovilla.
Niin ja sen vastuksen on hyvä olla pois pelistä käynnistyksen yhteydessä koska järjestelmä tutkii itsensä kun virta kytketään. Sitten kun kone käy on sallitut poikkeamat niin suuret ettei edc-valo helpolla syty. Jos kuitenkin syttyy niin sen saa pois kun irrottaa miinus-kaapelin ja odottaa hetken. kun auton seuraavaksi käynnistää valo vilahtaa ja jää palamaan, kun kaasua polkaisee reippaasti niin valo sammuu, eli vika kuittaantuu.
Onkos tämä nyt vastaavanlainen viritelmä toiminnaltaan kuin Volvoihin väkerretty evry?
Volvolandiasta lainattua...
"VAG-mottien ahtojen huijaus
Eli tässä ohjeet:
Ahtopaineanturissa on kolme johtoa. Kytke keltaharmaan ja keltamusta väliin potikka 10 kohm samallalailla kuin everyssä. Lähde tiputtamaan vastusta, kunnes pääset haluttuun maksimiahtoon. Vikakoodit ei syty ellet vedä hirveän lähelle 0:aa tuota potikkaa. Itsellä antoi 4000 ohm:issa 3-vaihteella 1.4 ja 5-vaihteella 1.5 bar. 2000 ohmilla 3-vaihteella 1.5 bar. Muista lisätä syöttöä evry-modilla
sitten EVRY-modi joka tulee nastojen 2 ja 3 väliin... liitin löytyy ??
Evry ilman diodeja:
----------------vastus-------------
Evry diodien kanssa:
/--->|---\
-----vastus---- ----------------------
\---|<---/
|< = diodi
>| = diodi toiseen suuntaa
vastus=potikka
vastus tulee olla diodien kanssa 0-50 ohmia. Mulla näyttäisi sytyttävän startatessa vikavalon, jos laittaa alle 36 ohmin säädön. Tuolla 36 ohmilla ei tule tarpeeksi mustaa, eli tuohon pitäisi tehdä jokin ajastus vielä. Eli valmista ratkaisua ei ole tuohon.
"
Itse en tästä tiedä sitten yhtään mitään... Kuullut olen isojen poikien puhuvan...
Aihetta käsittelevä topicci
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=978.0
Voi vaatia kirjautumisen, ehkä...
Volvolandiasta lainattua...
"VAG-mottien ahtojen huijaus
Eli tässä ohjeet:
Ahtopaineanturissa on kolme johtoa. Kytke keltaharmaan ja keltamusta väliin potikka 10 kohm samallalailla kuin everyssä. Lähde tiputtamaan vastusta, kunnes pääset haluttuun maksimiahtoon. Vikakoodit ei syty ellet vedä hirveän lähelle 0:aa tuota potikkaa. Itsellä antoi 4000 ohm:issa 3-vaihteella 1.4 ja 5-vaihteella 1.5 bar. 2000 ohmilla 3-vaihteella 1.5 bar. Muista lisätä syöttöä evry-modilla
sitten EVRY-modi joka tulee nastojen 2 ja 3 väliin... liitin löytyy ??
Evry ilman diodeja:
----------------vastus-------------
Evry diodien kanssa:
/--->|---\
-----vastus---- ----------------------
\---|<---/
|< = diodi
>| = diodi toiseen suuntaa
vastus=potikka
vastus tulee olla diodien kanssa 0-50 ohmia. Mulla näyttäisi sytyttävän startatessa vikavalon, jos laittaa alle 36 ohmin säädön. Tuolla 36 ohmilla ei tule tarpeeksi mustaa, eli tuohon pitäisi tehdä jokin ajastus vielä. Eli valmista ratkaisua ei ole tuohon.
"
Itse en tästä tiedä sitten yhtään mitään... Kuullut olen isojen poikien puhuvan...

Aihetta käsittelevä topicci
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=978.0
Voi vaatia kirjautumisen, ehkä...
En kyllä minäkään noista raapusteluista oikein paljoa ymmärtänyt...
Omaan Passattiin (AFN) kun laittoi 500ohmin vastusksen pumpun piuhojen 2 ja 3 väliin, kulku ei takapuolituntumalla paljoa parantunut mutta kellolla mitaten esim 80-120kmh parani n 1,5sek!! Moottorinhäiriövalo vilkkuen on mennyt se auto siitä asti. Polttimo joutaisi pois.
Evry-modauksellahan huijataan ecua luulemaan polttoaineen lämpötila todellista huomattasti korkeammaksi jolloin sen tiheys on pienempi ja siten pumppu antaa enemmän syöttöjä, luulen mä?
Korjatkaa jos olen väärässä.
Omaan Passattiin (AFN) kun laittoi 500ohmin vastusksen pumpun piuhojen 2 ja 3 väliin, kulku ei takapuolituntumalla paljoa parantunut mutta kellolla mitaten esim 80-120kmh parani n 1,5sek!! Moottorinhäiriövalo vilkkuen on mennyt se auto siitä asti. Polttimo joutaisi pois.
Evry-modauksellahan huijataan ecua luulemaan polttoaineen lämpötila todellista huomattasti korkeammaksi jolloin sen tiheys on pienempi ja siten pumppu antaa enemmän syöttöjä, luulen mä?

Jossain wikipedian tyylisessä opuksessa oli pitkä, selkokielinen selitys tuosta virityksestä, mutta en löydä sitä nyt millään... Jiitekin uskoisin olevan hajulla hommasta.
EDIT: Löyty
http://www.autowiki.fi/index.php/EVRY-mod
"Pumppusuutin-koneissa (TDI_PD) EVRY vaikuttaa polttonesteen lämpötila-anturiin, jonka lämpö huijataan n. 125 asteen tienoille, jolloin taas saadaan lisää ainetta.
EVRY kytketään yleensä vipu/keinukytkimen kautta, jolloin se ei aiheuta vikakoodeja käynnistyksen yhteydessä. "

EDIT: Löyty
http://www.autowiki.fi/index.php/EVRY-mod
"Pumppusuutin-koneissa (TDI_PD) EVRY vaikuttaa polttonesteen lämpötila-anturiin, jonka lämpö huijataan n. 125 asteen tienoille, jolloin taas saadaan lisää ainetta.
EVRY kytketään yleensä vipu/keinukytkimen kautta, jolloin se ei aiheuta vikakoodeja käynnistyksen yhteydessä. "

Kyllä se kannatta toteuttaa niin, että systeemi kytkeytyy/kytketään päälle vasta kun moottori käy niin ei tule tuota vikavaloa. Tuo muutos kylmällä ilmalla aiheutuu siitä, että p-aineen lämpötila-anturi muuttaa kylmällä syöttöä muutaman prosentin. Jos vastus on minimin rajoilla niin kylmällä säätö menee vähän yli ja aiheuttaa nykimistä ym. oireita.
Ja onhan tämä jo yli kymmenen vuotta vanha juttu ja toimii kaikissa saman tyyppisissä järjestelmissä.
Ja onhan tämä jo yli kymmenen vuotta vanha juttu ja toimii kaikissa saman tyyppisissä järjestelmissä.
TDS bemareihinkin on noita vastuksia kolvailleet.
Ja vaihtaneet kansia.
Ollaan varovaisia varsinki tuommosten isojen tavara-autojen kans. Siinä kun 3tonnia romua kyydissä ja toiset 3t kärryssä pusketaan vastatuuleen ylämäkeen kohti Lappia vastukset tapissa niin saattaa pako- ja muutkin lämmöt nousta melko mukavasti.
Eli järkeä kannattaa käyttää varsinkin kuorman kanssa hiillostettaessa.
Ja vaihtaneet kansia.
Ollaan varovaisia varsinki tuommosten isojen tavara-autojen kans. Siinä kun 3tonnia romua kyydissä ja toiset 3t kärryssä pusketaan vastatuuleen ylämäkeen kohti Lappia vastukset tapissa niin saattaa pako- ja muutkin lämmöt nousta melko mukavasti.

Eli järkeä kannattaa käyttää varsinkin kuorman kanssa hiillostettaessa.
I drive an Opel. What's your excuse?
dealer kirjoitti:Esim. 300 DT:stä joutuu ruuvaamaan pumppua, noissa uudemmissa sama homma onnistuu evryllä huomattavasti helpommalla.
Mitenkäs 300Turpotiisseli sähköohjatulla pumpuilla?
Onko muuta keinua ku uus ohjelma?
S212 350 CDI
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
312d Sprinter
Moro mulla on tollainen -99 Sprinter ja ensi viikolla olisi tarkoitus laittaa vastus väliin ja nostaa ahtoja 1-1.4 bar.
Onko kokemuksia ja minkälaisia?
Kestääkö paikat taikka osaako joku viisaampi laskea/ sanoa paljonko on muutoksen jälkeen teho/vääntö lukemat?
Onko kokemuksia ja minkälaisia?
Kestääkö paikat taikka osaako joku viisaampi laskea/ sanoa paljonko on muutoksen jälkeen teho/vääntö lukemat?
Vielä on toiminut. n.15tkm on kiusattu. Muurlasta turkuun kun pitää yli 140 mittarissa niin alkaa perä jyrisemään. Taitaa lämmetä öljyt. Ahdot on maks 1,2 ja enempi on turhaa kun ei riitä kakku noilla vakio vermeillä. Mustaa saa putkesta vain jos säätää täydet syötöt ja lähtee vedättämään vähän yli tonnista. Savu häviää kuitenkin heti kun ahdot nousee lähelle kiloa. Keston kannalta on parempi kun seurailee lämpömittaria. Veden lämmöt alkaa nousta pitkissä nousuissa. Ja ihan varmaa on että käyttöikä ei ainakaan kasva, vaikka kilsoja tuleekin nopeammin.
Matalilla kierroksilla 1500-2200 tulee ihme tärinä jos ruokkii enemmän. Aluksi epäilin kytkimen pitoa, mutta taitaakin tuplalimpun massat resonoida keskenään, mikä sitten sotkee esim ruiskutuksen "ennakon" säädön.
Matalilla kierroksilla 1500-2200 tulee ihme tärinä jos ruokkii enemmän. Aluksi epäilin kytkimen pitoa, mutta taitaakin tuplalimpun massat resonoida keskenään, mikä sitten sotkee esim ruiskutuksen "ennakon" säädön.
Joo ei parane kesto, ainakaan vedenlämpömittaria seuraamalla. Reagoi nimittäin aika hitaasti verrattuna vaikka pakokaasunlämpömittariin. 1500 kierroksessa jyristävä kaksoismassavauhtipyörä ei lupaa pitkää ikää patentille. Tuo itse sähköviritys vaikuttaa toimivalta, mutta kannattais vaihtaa turbo isompaan ennen kuin alkaa tuleen kallista romua.peekoo kirjoitti:Keston kannalta on parempi kun seurailee lämpömittaria. Veden lämmöt alkaa nousta pitkissä nousuissa. Ja ihan varmaa on että käyttöikä ei ainakaan kasva, vaikka kilsoja tuleekin nopeammin.
Datsuni on mun ratsuni.
Äkkiä ne vastukset pois sieltä cdi koneesta.. Ne ei toimi ollenkaan sillätavalla niinkuin noissa em. Tuonikäinen cdi ei edes mittaa polttoaineen lämpötilaa mistään ja siihenhän se huijaus perustuu noissa vanhemmissa. Multa saat 60e cdille tehdyn huijauspoksin jos haluat välttämättä huijailla sitä. Mutta siinä on vaara että polttoainelinja ottaa itseensä.
Ehdottomasti ohjelma näihin uuempiin!
Ehdottomasti ohjelma näihin uuempiin!

Tähdellisen parantola
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4311
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Ei toimi evry systeemit(ja pieni väärä kytkentä/vastus niin on asiaa ECU kauppaan...no ne on onneksi halpoja...)HarriU kirjoitti:Auofak kiitos tiedosta!
Työkaveri vaan kehu et on tehnyt ja kuulemma toiminutkin viel..
Tuota tuota pystyykö tuota muuten piristämään kun ohjelmalla? manuaalisesti ahtoja nostamalla? Taitaa pelkkä ohjelma olla ainoa oikea vaihtoehto?
CDI koneissa ja tosiaan ainoa oikea konsti on
Ohjelma
Jos välttämättä haluaa itseän kiusata niin railipainen anturin johtoon
Vastus viritys(mutta sitten ei kannata hetken päästä ihmetellä miksi autossa on kaiken laista ihme vaivaa...) ne viri boxsit on juuri sen anturin signalin hujaus boxseja (vaikka olisi sisäälä mitä piirejä...)
Jos haluaa sitä paineta nostella niin sekin on parempi tehdä ohjelmasta
(voi nostaa vaan sieltä missä sille on käyttöä)
Jotain lisä boxseja jos laitelee niin koneele parempi ennemin semoinen joka jatkaa suutimien aukiola(kunhan ei jatka liikaa)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 09.10.2021 22:44
Re: ruutia pikkurahalla sprinter 2,9td kulut 1,20 €
Onkos kukaan asennellu om611 evryä kun en oikeen sitä liitintä löydä mihin se pitäs laitta
Re: ruutia pikkurahalla sprinter 2,9td kulut 1,20 €
Tuossa edellisessä viestissä taitaa olla tietoa asiasta:
Itse en asiasta tiedä enempää, mutta eikös muutamalla kympillä saa niitä huijausbokseja ?Ei toimi evry systeemit(ja pieni väärä kytkentä/vastus niin on asiaa ECU kauppaan...no ne on onneksi halpoja...) CDI koneissa
wiimax.fi
Re: ruutia pikkurahalla sprinter 2,9td kulut 1,20 €
Evry viritelmät ei toimi cdi;ssä.Aapolaurell kirjoitti: ↑09.10.2021 22:47 Onkos kukaan asennellu om611 evryä kun en oikeen sitä liitintä löydä mihin se pitäs laitta
Älkää sekottako tätä vanhempien syöttöpumpullisten evry sätöstystä cdi myllyihin...