W203 - Etujousituksen korkeuden hienosäätäminen

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

W203 - Etujousituksen korkeuden hienosäätäminen

Viesti Kirjoittaja eerola »

Olipa kerran Mercedes-Benzissä sekä edessä että takana jousien päissä kumirinkulat, joita vaihtelemalla pystyi jousituksen korkeutta hienosäätämään reilun sentin verran. Sitten Mercedes-Benz keksi, että Ford Vedettessähän oli eri hienot jousitusviritykset ja eteen ilmeistyivät MacPhersonit. Kuva

Esipuheen jälkeen kysymykseen: En ole löytänyt näistä uudemmista Mersuista systeemiä, jolla etujousituksen korkeutta saisi hienosäädetyksi. Onko minulta jäänyt jokin asia havaitsematta, vai onko totta, että coiloverit ovat ainoa ratkaisu jos haluaa optimoida keulan korkeutta?
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tässä siis kuva tuosta "ylistämästäni" Vedette-virityksestä: Click.
-T

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Lisää jenkaa iskariin? :kuningasajatus:
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Wie bitte? Das ist ein Mercedes. Nicht ein Zitronen.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Ai niin, tähdentäisin siis että tämä viesti on osastolla "W203 / R170 alusta". Ei "W220 ilmatyynyaluksen osat" :lol:
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Eikä taitaisi katsastuskonttorin setä ihan kauheasti arvostaa, jos 2000-lukuisen auton jousia alkaisi bläkkändekkeröidä. Lisäksi, tuntuisi hölmöltä asentaa ensin H&R:n kokolailla hyvät jouset ja Bilsteinin iskarit - ja sitten alkaa tärvellä niitä rälläkällä.
-T

Kuva
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ei kai tuollaisia mitenkään säädellä...Tosin noihinhan saakin sitten jo korkeussäädettäviä alustoja joita onkin sitten helppo ruuvailla suuntaan ja toiseen.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

AM kirjoitti:Ei kai tuollaisia mitenkään säädellä...Tosin noihinhan saakin sitten jo korkeussäädettäviä alustoja joita onkin sitten helppo ruuvailla suuntaan ja toiseen.
Eli coiloverit ovat ainoa mahdollisuus, jos haluaa optimoida 203-korin autossa keulan korkeutta...

No voi, harmi. Ne kumit vanhemmissa malleissa olivat niin erinomainen systeemi. Meinasin että olisin nostanut perää kumien avulla hitusen verran ja samalla laskenut keulaa muutaman millin. Mutta jos asia kerran on näin, niin: Istukoon auto niinkuin bellinghamilainen suunnittelija on hyväksi nähnyt.
-T

Kuva
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Perään muuten voi vaihtaa jousenaluskumeja.
BMW 318d -09
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mitään ehdotonta totuutta en asiaan sanonut,mutta enpä ole ainakaan ikinä nähnyt vakio pherssoneita joiden korkeutta saisi säädettyä.Kolffiin tosin sai hommattua erilaiset yläpään laakerihässäkät joilla korkeutta sai hieman säädettyä...ei vaan taida mersuun sellaisia löytyä.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

J.T.S kirjoitti:Perään muuten voi vaihtaa jousenaluskumeja.
Juu niin voi. Mutta se ei auta keulan korkeuteen. Ja jos kerran keulaa ei saa justeeratuksi, niin en taida jaksaa alkaa peukaloida perääkään :D
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

AM kirjoitti:Mitään ehdotonta totuutta en asiaan sanonut,mutta enpä ole ainakaan ikinä nähnyt vakio pherssoneita joiden korkeutta saisi säädettyä.Kolffiin tosin sai hommattua erilaiset yläpään laakerihässäkät joilla korkeutta sai hieman säädettyä...ei vaan taida mersuun sellaisia löytyä.
Joo, tätä vähän pelkäsinkin. Ei siellä mitään säädettävää palaa ollut kun viimeksi pakettia irroittelin. Toiveajattelupohjalta vain kyselin, josko minulta vaikka olisi jotain jäänyt huomaamatta.
-T

Kuva
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

No juuri asiaan törmänneenä voin kertoa, että W211 mallisessa voipi etupään iskareita hienosäätää. Eli tapahtuu alempaa jousilautasta säätämällä. Alkuperäisissä iskareissa ei ollut korkeussäätöä, mutta tarvikkeena ostetuisssa saschilaisissa semmoiset oli.

Eli alempaa jousilautasta voidaan säätää oiskohan puolen sentin välein, näinollen siis myös auton keula laskee. Säätövaraa on ulkomuistista tempastuna noin 5 senttiä.

muttaettä tämähän ei eerolaa auta ollenkaan :roll:
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Pyrstötähti kirjoitti:...Alkuperäisissä iskareissa ei ollut korkeussäätöä, mutta tarvikkeena ostetuisssa saschilaisissa semmoiset oli.

Eli alempaa jousilautasta voidaan säätää oiskohan puolen sentin välein...
Ai harmi. Bilsteinin Sprinteissä ei tuollaista tainnut olla. :nocando:
-T

Kuva
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Monessa yhteydessä ollut juttua ettei 203 etujousia voi pätkästä. Voihan tuota hiukan "hienosäätää" tässäkin mallissa, tosin jotkut madallusjouset jäykkenee jos niistä ottaa pois. W203 etujousesta voi ottaa tasan 9 cm pituutta pois, tällöin jousen pää sopii edelleen oikealle kohdalle ylälautasen uraan kun jousen laittaa ylösalaisin. Ylösalaisin laitto ei vaikuta huonontavasti mihinkään.
Mersuja
_keitto_
Viestit: 53
Liittynyt: 13.4.2012 23:36

Viesti Kirjoittaja _keitto_ »

Itelläkin w203 220cdi avantgarde, näyttäis olevan vakio avantgarde alusta ja ongelma on se että perä on lintassa ja keula korkeella. Ajattelin laittaa takajousien päälle nelosen kumit jotka jäi edellisestä w202 mersusta. Käyvät ilmeisesti? Onko tosi että etujousista voi huoletta ottaa se 9 senttiä pois jos tuo pelkkä perän korotus ei riitä? Kuinka paljon tuo 9 senttiä pudottaa keulaa? ja silloin ilmeisesti vaatii jouen kääntämisen ylösalaisin?
_keitto_
Viestit: 53
Liittynyt: 13.4.2012 23:36

Viesti Kirjoittaja _keitto_ »

jahas, vähän se nousi pelkkien kumien vaiholla, mutta ei tarpeeksi. Taidanpa testata tuota etujousien 9cm lyhennystä ja kääntöä ni sitte näkeepi minkälainen on vaikutus.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 alusta”