Kompressorin asennusta Kleemanilla / uusin MB Enthusiast !
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kompressorin asennusta Kleemanilla / uusin MB Enthusiast !
Yritykseni on viime keväästä asti edustanut Kleemannia Suomessa.
Pari viikko sitten tuli kutsu Kööpenhaminaan koulutukseen.
Aluksi tarvitaan luonnollisesti auto....hmm...mielummin V8....vaikka tämmönen, W230 500 SL, mittarissa reilu 15 000 mailia....kotipaikka Essex ( Lontoon liepeillä).
Ensimmäiseksi täytyy moottorista poistaa "imusarja"
Ja jotainhan sinne täytyy laittaa tilalle eli Eaton tyyppinen vesijäähdytetty kompressori.
Näyttäisi istuvan paikoilleen mukavasti...
Ja ettei menisi ihan työnteoksi pitää syödäkkin välillä, maan tapaan leipää ja sen seittemää sorttia lisuketta.
Sen verta olivat vieraskoreita, että nyt oli poikkeukselisesti myös tarjolla lämmintä ruokaa.
Vasemmalla reunassanäkyy "vanha konkari" Kenneth joka asensi autoon pakosarjat ja pakoputken alkupäät, eli ensimmäiset kati poistettiin.
Keskellä varsinainen työparini reilu parikymppinen Danny, joka nuoresta iästään on varsinainen konkari näissä hommissa ja työ sujui rutiinilla.
Lisäksi hän oli todella hyvä opettamaan / selittämään...hmm...pomottamaan...
Vissiin tulin sanoneeksi jotain kun sitä tuossa niin naurattaa...
Pöydällä on Kompressori esivalmistelussa.
Tässä on menossa kopressorin ja coolerin täyttä nesteellä.
Danny on sen näköinen, että "Nyt laitetaan vähä virtaa päälle"...saadaan kiertovesipumpulla hiukan autettua nesteen menoa...
Nyt on kaikki tarvittavat "vermeet" kiinni....hiukan mittareita.....Star Diagnosia kiinni ja testailemaan.
Auton sisustan väri oli ..hmm..varsin korjaamoystävällinen.
Ensimmäisenä ajoime dynamometrissä testin mittasimme tehot ja väännön....ihan mukavat tulokset ..tehoa 475 hv ja vääntöä reilu 650 Nm.
Lopuksi kävime vielä moottoritiell ajamassa pari testi lenkkiä varmistuakseme kaiken toimivuudesta. Pari pientä säätöä ja homma oli valmis.
Lyhykäisyydessään autoon asennettiin kompressori + tarvittavat lisukkeet:
- muutoksia polttoainepuolelle
- ECU:n päivitys
- pakosarjat / pakoputken alkupää
- cooleri kompressorille
- em. liittyen kiertovesipumppu yms. pikkusälää.
Homma on ohi ja nyt voi jo hiukan "nojailla". Oikella oleva Kenneth varmisti vielä erikseen kysymällä...."Enhän vain hymyillyt kuvassa?"
Auto lähti tänään Englantia kohden ja asiakas oli ilmeisen tyytyväinen tapahtuneeseen muutokseen.
Perkule.....laitoinkohan mä sen kopuran hihnapyörän kunnolla kiinni..
Pari viikko sitten tuli kutsu Kööpenhaminaan koulutukseen.
Aluksi tarvitaan luonnollisesti auto....hmm...mielummin V8....vaikka tämmönen, W230 500 SL, mittarissa reilu 15 000 mailia....kotipaikka Essex ( Lontoon liepeillä).
Ensimmäiseksi täytyy moottorista poistaa "imusarja"
Ja jotainhan sinne täytyy laittaa tilalle eli Eaton tyyppinen vesijäähdytetty kompressori.
Näyttäisi istuvan paikoilleen mukavasti...
Ja ettei menisi ihan työnteoksi pitää syödäkkin välillä, maan tapaan leipää ja sen seittemää sorttia lisuketta.
Sen verta olivat vieraskoreita, että nyt oli poikkeukselisesti myös tarjolla lämmintä ruokaa.
Vasemmalla reunassanäkyy "vanha konkari" Kenneth joka asensi autoon pakosarjat ja pakoputken alkupäät, eli ensimmäiset kati poistettiin.
Keskellä varsinainen työparini reilu parikymppinen Danny, joka nuoresta iästään on varsinainen konkari näissä hommissa ja työ sujui rutiinilla.
Lisäksi hän oli todella hyvä opettamaan / selittämään...hmm...pomottamaan...
Vissiin tulin sanoneeksi jotain kun sitä tuossa niin naurattaa...
Pöydällä on Kompressori esivalmistelussa.
Tässä on menossa kopressorin ja coolerin täyttä nesteellä.
Danny on sen näköinen, että "Nyt laitetaan vähä virtaa päälle"...saadaan kiertovesipumpulla hiukan autettua nesteen menoa...
Nyt on kaikki tarvittavat "vermeet" kiinni....hiukan mittareita.....Star Diagnosia kiinni ja testailemaan.
Auton sisustan väri oli ..hmm..varsin korjaamoystävällinen.
Ensimmäisenä ajoime dynamometrissä testin mittasimme tehot ja väännön....ihan mukavat tulokset ..tehoa 475 hv ja vääntöä reilu 650 Nm.
Lopuksi kävime vielä moottoritiell ajamassa pari testi lenkkiä varmistuakseme kaiken toimivuudesta. Pari pientä säätöä ja homma oli valmis.
Lyhykäisyydessään autoon asennettiin kompressori + tarvittavat lisukkeet:
- muutoksia polttoainepuolelle
- ECU:n päivitys
- pakosarjat / pakoputken alkupää
- cooleri kompressorille
- em. liittyen kiertovesipumppu yms. pikkusälää.
Homma on ohi ja nyt voi jo hiukan "nojailla". Oikella oleva Kenneth varmisti vielä erikseen kysymällä...."Enhän vain hymyillyt kuvassa?"
Auto lähti tänään Englantia kohden ja asiakas oli ilmeisen tyytyväinen tapahtuneeseen muutokseen.
Perkule.....laitoinkohan mä sen kopuran hihnapyörän kunnolla kiinni..
Viimeksi muokannut Lucky-Dog, 06.9.2007 11:16. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Re: Kompressorin asennusta Kleemanilla
Meneekö ne noistakin tukkoon??Lucky-Dog kirjoitti:Ensimmäiseksi täytyy moottorista poistaa "imusarja"
Pistä eegeeär jumiin.
Viimeksi muokannut isk, 16.1.2007 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Ex: S202, S203, W169, W164
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Eipä hätää Tanskassa on autoveroprosentti kaikenkaikkiaan 180 %:tia....hiukan hymyilytti esim. ECU päivitykseen tullut Porsche Cayanne...keltaset kilvet, takapenkit olivat poissa ja kaksipaikkainen.Daimler kirjoitti:Muistit kait kertoa suomalaisesta korinvaihdosta?
Ilman em. muutoksia hinta olisi tuplat
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kompressorin sisällä menee neljä rivoitettua "pötköä" joiden läpi vesi kiertää. Esim. kuvassa 6 näkyy kompuran etupäässä kun putki muuttu 4:stä yhdeksi.Heikki H. kirjoitti:Minkälaanen se jäährytys systeemi on jolla kuuleroidaan se ahto ilima? Komiaan pakettiin Kleimannin poijjat on saanu kuarrutettua hilut, kun moottorin ulkonäkö ei ton enempää muutu. Saako noihin vaihdettua tuota komressoria ruodsalais malliseen tulparuuviin?
Ja tuohon jälkimmäiseen, että se on tuplaruuvi ....jaa..empäs ookkaan tuosta mallista varma...on se tupla.
Viimeksi muokannut Lucky-Dog, 16.1.2007 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
No arvaappa.......Rässi66 kirjoitti:Maltoikko olla sanomatta että Suamessa tommoset tehot otetaan OM603sesta?Kompressoori-Dogi kirjoitti:tehoa 475 hv ja vääntöä reilu 650 Nm
...en malttanu... .....tosin tuo SL:n omistaja olsi saattanut oudoksua ehdotustani toimenpiteen turhuudesta ja suosituksestani ostaa riisseli satakaksnelkku
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Työt aloitettiin tiistai aamulla ja grande finale koitti perjantaina.
Tuolla on joskus menty "isoa kovaa" 338 km / h, 55 AMG väykky.
Tällä 500:lla ML:llä tuli ajetu testilenkkiä....noin 500 hp.....
...kuten tuossa oikealla olevalla 500:lla SL:llä.....
....hmm....melenkiintoisia testattavia kumpainenkin
Sitten meinasi tulla...lusikallinen......Claus, toinen omistajista, antoi kyytiä piristetyllä W211 AMG 55 kompressorilla, tehoja noin 630 hp, hiukan tiuhempi perä yms.
......vai olisiko tämä kuitenkin se turvallisin vaihtoehto...
Tuolla on joskus menty "isoa kovaa" 338 km / h, 55 AMG väykky.
Tällä 500:lla ML:llä tuli ajetu testilenkkiä....noin 500 hp.....
...kuten tuossa oikealla olevalla 500:lla SL:llä.....
....hmm....melenkiintoisia testattavia kumpainenkin
Sitten meinasi tulla...lusikallinen......Claus, toinen omistajista, antoi kyytiä piristetyllä W211 AMG 55 kompressorilla, tehoja noin 630 hp, hiukan tiuhempi perä yms.
......vai olisiko tämä kuitenkin se turvallisin vaihtoehto...
Viimeksi muokannut Lucky-Dog, 16.1.2007 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Tuossa näkyy hiukan paremmin...
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
No enhän mä sitten ihan "amatööri" oleRässi66 kirjoitti:Kyllä, joo. Tuossa lounaspöytäkuvan jälkeen seuraavassa näkyy voimanottoakseli möykyn oikeassa reunassa alhaalla.Bousta kirjoitti:Eikös tuo kompura ole niinkuin "remmiahdin"?
Samaa kuvaa katselin ja mietin tota juttua. Ei vaan oo näitten ranskisten kanssa noita remmejä nähny niin paljon jos yhtään
Mitäs muuten mahtaa kustantaa tollanen imusarja/remmi? varmasti aika paljon
Vois melekeen sanoa, et jos pitää kysyä, niin ei oo varaa...Bousta kirjoitti:Mitäs muuten mahtaa kustantaa tollanen imusarja/remmi? varmasti aika paljon
Kattelin niitte nettikauppaa: viissatasen pakosarjat = kolme tonnia,
200/230 kompuroihin kaksi hihnapyörää+uusi remmi = pari tonnia.
[Köyhä kateellisena]Melko arvokasta. Kleemann on. [/Köyhä kateellisena]
Viimeksi muokannut Rässi66, 17.1.2007 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Rässi66 kirjoitti: 200/230 kompuroihin kaksi hihnapyörää+uusi remmi = pari tonnia.
Lucky-Dog kirjoitti:
Varastossa on mm:
009 111 02 30----C, E, CLK 200 /230, G1------780 €
009 111 11 04----SLK 200 / 230 ,G2-----------780 €
009 271 01 80----M271-C180 (K-Box)-------- 1050 €
009 271 01 71----M271 SLK 200--------------1640 €
009 271 02 00----M271 C/CLK 200------------1640 €
009 271 02 01----M271 E200-----------------1640 €
Se on hiukan suhteellista mihin vertaa, jos laskee esim. sijoitettu rahamäärä / saadut hevosvoimat...melko edullistakin. Sen minkä toi Kompurasatsi töineen maksaa, niin sillä rahalla ei esim. Brabuksen kohdalla kannata pahemmin jarru painella. Vai mitähän maksais ku 500 ;sta SL:stä otetan pata pöydälle:Rässi66 kirjoitti: Melko arvokasta. Kleemann on.
- porataan 6.3:ksi
- männät
- alakerran veivit
- kansihomma yms.
Mikä hintaero on esim. normi SL:llä ja AMG:n versiolla.
Kuinka moni superiturbomies on laittanut tunnollisesti kaikki kulut ylös ja laskee sille työllekkin jotain, jos itse on tehnyt.
Ajakaa MB Herlevin pihaan, antakaa vapaat kädet ja ilmoittakaa loppusumma......elämä on
Noita em. juttuja kun hiukan pyörittelee, niin ei se nyt niin hirveen kallista ole kuitenkaan. Jos tehoja haluaa lisää aina se jotain maksaa. Niitä joita em. juttuja tekee ei ihan joka oksalla ole. Miksiköhän ei ole ?
Noo ostappa esim. uusi V6 SLK, uusi V8 ässä, uusi W211 55 AMG kompura......ja sitten alat niihin kehittämään puhtaalta pöydältä lisää tehoja.
Paljonkos meni jo rahaa pelkkiin autoihin....
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Kopressoori-Dogi kirjoottaa taas asiaa.
Eihän toi suhteessa esmes kohdeauton hintaan oo ees kallista.
Se vaan pers'aukiselle tuntu kovalta joku 3000e pakosarjoista, ku letukkaan saa 1/10 osalla.
No tietenkin valmistusmäärät on hieman eri kokoa, ja onhan nuo sentää oikee rosteria.
Noi mun hinnat nostin sieltä heidän nettikaupasta, näköjään viralliselta dealerilta edullisemmin.
Eihän toi suhteessa esmes kohdeauton hintaan oo ees kallista.
Se vaan pers'aukiselle tuntu kovalta joku 3000e pakosarjoista, ku letukkaan saa 1/10 osalla.
No tietenkin valmistusmäärät on hieman eri kokoa, ja onhan nuo sentää oikee rosteria.
Noi mun hinnat nostin sieltä heidän nettikaupasta, näköjään viralliselta dealerilta edullisemmin.
Pro HVM
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
......noo, yritän pitää "omiensa" puolta....Rässi66 kirjoitti: Noi mun hinnat nostin sieltä heidän nettikaupasta, näköjään viralliselta dealerilta edullisemmin.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Laadukas keikka ja raportti. Kyllä tuollaiset "koulutuspäivät" kelpaisivat itsellekin, meidän alalla ne tahtovat olla niitä iänikuisia kylpylä- tai laivaseminaareja, hohhoijakkaa...
Olisihan sitä kiva koppuloida omaakin lossia, joka on parhaillaan hovijonglöörin hoteissa. Nyt vaan pitää jännittää, notta paljonko kulkuhalut nousevat öljyn ja eritoten ilmansuodattimen vaihdolla
Olisihan sitä kiva koppuloida omaakin lossia, joka on parhaillaan hovijonglöörin hoteissa. Nyt vaan pitää jännittää, notta paljonko kulkuhalut nousevat öljyn ja eritoten ilmansuodattimen vaihdolla
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
No jos ei noilla tehot nouse, niin suosittelen näitä:Kaapo kirjoitti: Olisihan sitä kiva koppuloida omaakin lossia, joka on parhaillaan hovijonglöörin hoteissa. Nyt vaan pitää jännittää, notta paljonko kulkuhalut nousevat öljyn ja eritoten ilmansuodattimen vaihdolla
-Karvanopat +10 hv
-Wunderbaum +15 hv
-Krominen pakoputken pää +25 hv
-Neonvalosarjahässäkkä auton alle +35 hv
Kaiken kruunaa tietysti "SEL 600" merkki takakonttiin, joka nostaa tehoja noin 200 hv:lla. Suosittelen kuitenkin vakavasti, että alkaisit miettimään koneen vahvistusta jos nuo kaikki aiot lyödä kiinni
Kein siknatuur
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
420:stä en ole varma (ainakaan ei ole enää taulukoissa), mutta 430:seen homma onnistuu.ssdesign kirjoitti:Oliskos tuommosta kompurasarjaa saatavana E420 Paavoon?
http://www.kleemann.dk/site/Main/perfor ... kompressor
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi