4matic jakolodju jatkoa

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
BJV-8
Viestit: 35
Liittynyt: 12.9.2006 20:30
Paikkakunta: Asikkala

4matic jakolodju jatkoa

Viesti Kirjoittaja BJV-8 »

Niin et onkos kukaan tehnynnä remonttia tuollaseen :shock: ja mistäs siihen saapi noin niinku suht edullisia korjaus osia/tiivisteitä :? vai joutuuko kääntyy valtuutetun merssi liikkeen puoleen :cry:
Viimeksi muokannut BJV-8, 24.1.2007 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Nelikolla" varmasti kotiin vaikka baarista
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

No konehuolto Jarkko Siekkinen tottakai :)
http://konehuolto.vze.com/

Kirjoittelee täälläkin nimimerkillä Jarkko S

Kannattaa myös kysellä jos on paikallista laatikkohuoltoa, eihän se niin hirveän harvinainen operaatio ole mutta tarvii kuulemma jonkun erikoistyökalun.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
BJV-8
Viestit: 35
Liittynyt: 12.9.2006 20:30
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja BJV-8 »

just
eiku loota on kaverilla ja tehdään siihen normaali huolto, mutta just jakolodjun osista olis noin niikun kyse kun siinä oli jotakin vikaa koska jortaani oli irroitettu mitä todennäköisemmin täyttynyt liialla hytikka öljyllä :?:
"Nelikolla" varmasti kotiin vaikka baarista
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mjaa,

Eli oli jotain vikaa ja rupesitte tutkimaan niin huomasitte että etukartaani on irrotettu ?

No mutta, tuossa ois kiva kuva:
http://www2.lut.fi/~holtta/mb/4matic/4-matic3.jpg

Siellä nuo keltaiset alueet jotka ovat "kolben" ovat niitä sylinterejä joihin hydrauliikka paineet tungetaan, niiden ja laatikon kuorten välistä sitä sitten vuotaa sinne sisälle.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
BJV-8
Viestit: 35
Liittynyt: 12.9.2006 20:30
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja BJV-8 »

No näin voi melkein sanoa.
Tai siis hankin tekniikan vaihtoon tuollasen oiloni nelikon tuolta tree kroonorista ja siitä oli jortaani irrotettu :wink:

Mutta olipa mahottoman komee kuva :shock: iso kiitos siitä
"Nelikolla" varmasti kotiin vaikka baarista
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

BJV-8 kirjoitti: Mutta olipa mahottoman komee kuva :shock: iso kiitos siitä
Mikäpäs siinä, täällähän sitä ollaan viisautta ja tyhmyyttä jakamassa sekä vastaanottamassa. Tuon kuvalinkin oli käyttäjä MiQu lähettänyt tuolla toisella voorumilla ja kun linkistä pyyhkii sen kuvan nimen poissa, siihen 4matic/ kansioon asti niin löytyy monta muutakin kivaa kuvaa :wink:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
BJV-8
Viestit: 35
Liittynyt: 12.9.2006 20:30
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja BJV-8 »

Malm kirjoitti:
BJV-8 kirjoitti: Mutta olipa mahottoman komee kuva :shock: iso kiitos siitä
Mikäpäs siinä, täällähän sitä ollaan viisautta ja tyhmyyttä jakamassa sekä vastaanottamassa. Tuon kuvalinkin oli käyttäjä MiQu lähettänyt tuolla toisella voorumilla ja kun linkistä pyyhkii sen kuvan nimen poissa, siihen 4matic/ kansioon asti niin löytyy monta muutakin kivaa kuvaa :wink:

-Risto
Se hyvä puoli tuossa on, että se ei siitä vähene vaikka kuinka jakaa :wink:
"Nelikolla" varmasti kotiin vaikka baarista
BJV-8
Viestit: 35
Liittynyt: 12.9.2006 20:30
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja BJV-8 »

Kun kerta kyselyiässä ollaan 8)
Niin soittelin tänään eri liikkeisiin, mutta mistään ei löytynyt tietoa bensa ja diesel 4maticin laatikoiden eroista, lähinnä välityksistä :shock:
Tuot noin automaatin ja jakolodjun lähinnä :lol:
"Nelikolla" varmasti kotiin vaikka baarista
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Välityssuhteet menevät automaattivaihteisessa 4maticissa näin:
Malli__ --Tyyppi --Perä
300_DT_ --124.333 --2,65
300_TDT --124.393 --2,65
260_E__ --124.226 --3,29
300_E__ --124.230 --3.07
300_TE_ --124.290 --3,29

Automaattilaatikko on sama
-dieseleissä keskenään
-300:ssä (bensa) keskenään
-260 omansa

Jos ei korjaamo-CD:ssä ole virhettä, niin 260E ja 300TE:ssä on sama välitys, mutta eri loota. 300E ja TE:ssa olisi sama loota, mutta eri välitys. Täten etuperissä on väkisinkin eroja.

Kustakin automaattilaatikosta on kaksi versiota. Bensamalleja sai myös käsivalintaisena.

Pitäisi olla sama välitys edessä ja takana, muuten käy huonosti kun keskilukko napsahtaa päälle.

Varmaa tietoa saa MB:n maahantuojan (henkilöautojen) teknisestä neuvonnasta, Helsingin Vehosta.
BJV-8
Viestit: 35
Liittynyt: 12.9.2006 20:30
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja BJV-8 »

Jarkko N kirjoitti:Välityssuhteet menevät automaattivaihteisessa 4maticissa näin:
Malli__ --Tyyppi --Perä
300_DT_ --124.333 --2,65
300_TDT --124.393 --2,65
260_E__ --124.226 --3,29
300_E__ --124.230 --3.07
300_TE_ --124.290 --3,29

Automaattilaatikko on sama
-dieseleissä keskenään
-300:ssä (bensa) keskenään
-260 omansa

Jos ei korjaamo-CD:ssä ole virhettä, niin 260E ja 300TE:ssä on sama välitys, mutta eri loota. 300E ja TE:ssa olisi sama loota, mutta eri välitys. Täten etuperissä on väkisinkin eroja.

Kustakin automaattilaatikosta on kaksi versiota. Bensamalleja sai myös käsivalintaisena.

Pitäisi olla sama välitys edessä ja takana, muuten käy huonosti kun keskilukko napsahtaa päälle.

Varmaa tietoa saa MB:n maahantuojan (henkilöautojen) teknisestä neuvonnasta, Helsingin Vehosta.

No niin nyt on soiteltu tuonne tekniseen tukeen :?: :?: :?:
Todella miellyttävää palvelua, mutta eipä selvinnyt / ei osannut sanoa onko automaateissa välitys eroja, se et bensa ja diesel lootissa on sama momentinsietokyky kyllä selvisi eli ovat yhtä vahvat :?: Kummallista eikö totta :shock:

Enivei mitähän öljyä tuonne jakolootaan pitäisi lurauttaa, onkohan omansa vai käykö normi loota öljy :?:
"Nelikolla" varmasti kotiin vaikka baarista
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Pienellä WIS:n tutkimisella tuli tämmöistä vastaan. Todennäköisesti noissa kaikissa on samat välitykset, koska siellä ei mainittu kuin yhdet tiedot 722.3:lle. Nelonenhan on noissa on suora, joten kokonaisvälitys sitten passataan perällä sopivaksi. 1988 vaihtui tosin välitykset:
-> 8/88
1: 3,68 (3,87*)
2: 2,41 (2,24*)
3: 1,41
4: 1
R: 5,14 (5,58*)

*Jotain järeämpiä laatikoita (722.323 / .350)

9/88 ->
1: 3,87
2: 2,24
3: 1,44
4: 1
R: 5,59

Eroja noissa eri mallien laatikoissa luultavimmin venttiilikoneistossa vaihtopisteiden sovittamiseksi moottorin luonteeseen sopivaksi (bensalle annetaan enemmän kierroksia ennen ylöspäin vaihtoa tms.).

260:n ja 300:n laatikot varmaan sopivat aikalailla ristiin. Tosin optimitilanne tuo ei varmaan ole. Dieselin ja bensan vaihtaminen ei sitten taidakaan onnistua. Miten sitten onnistuisi laatikon vaihdon yhteydessä heittää vaihtolaatikkoon alkuperäinen venttiilikoneisto? Liekö myös itse laatikossa jotain säätimiä yms., joka on sidonnainen tiettyyn moottoriin?

Ylläolevan tekstin on sitten tuottanut henkilö, joka ei ole itse omistanut yhtään automaattilaatikolla olevaa autoa, joten suhtautukaa varauksella. :wink:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

BJV-8 kirjoitti:
Enivei mitähän öljyä tuonne jakolootaan pitäisi lurauttaa, onkohan omansa vai käykö normi loota öljy :?:
ATF:aa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Tässä minun vastauksessani "välitys" tarkoittaa nimenomaan takaperän välitystä. Itse en uskaltaisi vaihtaa etuperää, vaihdelaatikkoa tai takaperää muuta kuin saman mallin autosta (260 E, 300E, 300 DT) ilman tarkempaa tutkimista. Korjaamo-CD:ssa on luultavasti tarvittavat tiedot, mutta asian selvittäminen veisi tuntikausia, eikä takuuta voi antaa kuin ammattilainen.

Jakolootan kuuluu automaattiöljy, kuten edellä mainittiin. Takaperään Mersun oma lukkoperäöljy. Etuperään joko sama Mersun oma lukkoperäöljy tai tavallinen vetopyörästö-öljy.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”