Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.
Vahasin äsken ulkona räntäsateessa muovihelmat ja puskurit korrekin tfx: llä auton pesun jälkeen, ja tuli hyvä, sen verran oli tarttunut muoviin tiukkaan tuo paska, että tuntui ettei ole pesty viikkokaupalla, vaikka joka päivä huuhtelen, ja 2x viikossa pesen. Peltiosissa ei ole samaa ongelmaa pinttymisen suhteen.
On erinomainen puhdistusaine, ja onnistuu pikku pakkasessakin märkiin juuri pestyihin helmoihin, ja miksei samalla lailla pellillekin
Kestosta viis, on mikä on, mutta tuli ainakin puhtaat, sileät, ja vahatun näköiset, ja varmasti hylkii paremmin likaa kuin ilman vahausta
On erinomainen puhdistusaine, ja onnistuu pikku pakkasessakin märkiin juuri pestyihin helmoihin, ja miksei samalla lailla pellillekin
Kestosta viis, on mikä on, mutta tuli ainakin puhtaat, sileät, ja vahatun näköiset, ja varmasti hylkii paremmin likaa kuin ilman vahausta
Eikö tuohon ny kellää valamista vastausta??Mänskä kirjoitti:No niin sankarit, nyt olis hyvät neuvot tarpeen
Oon täysi aloittelija maalipinnan hoidossa joten parempi kääntyä Ammattilaisten puoleen Eli homman nimi seuraava:
Tuon ajoneuvon tumma (almandin musta) maalipinta kaipais ehostusta, naarmuja jonkun verran ja kirkkaalla auringon paisteella se näyttää AIVA KAUHIALLE , "viiruja", pyörteitä, yms paistaa maalipinnan "läpi" niinku "hologrammia", heijastumia... vaikea kuvailla, mutta törkiä kumminki
Viikonloppuna pitäis tuolle pinnalle jotakin tehrä. Kaapista löytyy tällä hetkellä Autoglymin Paint renovator(vaalianpunaanen), ja puna- ja kulta etikettiset vahat. Myllytys konetta ei oo, mutta hommataan jos niin sanotta. Lähi sivasta löytyy ainakin Autoglymin ja Turtlewaxin tuotteita, jotta jos noilla merkeillä pärjäis ni hyvä Vahannu oon kertaalleen viimme kesänä tuolla "punaisella" ja heti perähän "kultaisella", siinä mun kokemukset vahaamisesta.
Millä pestään, millä vahataan, millä kiillotetaan... TIEDÄN että täällä tiedetään
Vai onko ainut konsti ylimaalaus
Mitä tehrää hei, millä aletaa...?
Auttakaa, perkeles
Pikaisia vastauksia odottaen, Pirjo
Kiitoksia...
(pitääpäsh hakia lishää kaliaa... hik)
Millä nopeudella myllyn pitää pyörittää? kauanko hinkataan yhtä kohtaa ettei "pala"? Käytetäänkö sitä konetta vahan laitto- vai kiillotus vaiheessa, vai molemmissa?
Pitää kai hakia huomenna joku epäkesko ja koittaa tuolla AG:n paint renovaattorilla, saa nähärä mitä tapahtuu...
210 -03
Riippuu niin laitteesta ja kaverista et mikä nopeus on passelli, mut kaiken tärkein ja ydin on se vesi, eli älä päästä kuivaksi missään välissä se rikkoo pinnan. Ja tässä puhun myllytyksestä, vahaaminen ihan eri juttu.Mänskä kirjoitti:Eikö tuohon ny kellää valamista vastausta??Mänskä kirjoitti:No niin sankarit, nyt olis hyvät neuvot tarpeen
Oon täysi aloittelija maalipinnan hoidossa joten parempi kääntyä Ammattilaisten puoleen Eli homman nimi seuraava:
Tuon ajoneuvon tumma (almandin musta) maalipinta kaipais ehostusta, naarmuja jonkun verran ja kirkkaalla auringon paisteella se näyttää AIVA KAUHIALLE , "viiruja", pyörteitä, yms paistaa maalipinnan "läpi" niinku "hologrammia", heijastumia... vaikea kuvailla, mutta törkiä kumminki
Viikonloppuna pitäis tuolle pinnalle jotakin tehrä. Kaapista löytyy tällä hetkellä Autoglymin Paint renovator(vaalianpunaanen), ja puna- ja kulta etikettiset vahat. Myllytys konetta ei oo, mutta hommataan jos niin sanotta. Lähi sivasta löytyy ainakin Autoglymin ja Turtlewaxin tuotteita, jotta jos noilla merkeillä pärjäis ni hyvä Vahannu oon kertaalleen viimme kesänä tuolla "punaisella" ja heti perähän "kultaisella", siinä mun kokemukset vahaamisesta.
Millä pestään, millä vahataan, millä kiillotetaan... TIEDÄN että täällä tiedetään
Vai onko ainut konsti ylimaalaus
Mitä tehrää hei, millä aletaa...?
Auttakaa, perkeles
Pikaisia vastauksia odottaen, Pirjo
Kiitoksia...
(pitääpäsh hakia lishää kaliaa... hik)
Millä nopeudella myllyn pitää pyörittää? kauanko hinkataan yhtä kohtaa ettei "pala"? Käytetäänkö sitä konetta vahan laitto- vai kiillotus vaiheessa, vai molemmissa?
Pitää kai hakia huomenna joku epäkesko ja koittaa tuolla AG:n paint renovaattorilla, saa nähärä mitä tapahtuu...
Vahaa ei koneella levitetä, vaan kevyeesti käsin pyörittelemällä, sitten otetaan suurimmat klöntit pois käsin ja sen jälkeen voidaan kevyeesti koneella pyöritellä parin eri karvan kanssa (esi kiillotus ja lopullinen kiillotus). Parhaimman tuloksen saa kun vielä käsin vetäsee pinnat.
Aineista en sano mitään kun tuntuu et liotin litkut on nyt pop, itse käytän vaan luonnon vahoja ilman liottimia (kesällä ampiaiset on kyllä niskassa nopeasti ).
Pesussa taas pätee sama juttu et hellät kevyeet vahashampoot on hyväksi todettu, jos on ilkeetä likaa niin turtle safe cleanerilla ne pois.
Myllytys sana tulee koneellisesta käsittelystä, mutta "myllytyksen" voi tehdä käsinkin, ja suosittelen tekemään niin, varsinkin mustaan autoon, jos ei kokemusta koneen käytöstä. Käsin saa vähintään yhtä hyvän tuloksen, mutta hommaa on hieman enemmän, itse olen myllyttänyt molempia keinoja käyttäen.Mänskä kirjoitti:Taidanpa kokeilla siis ilman konetta. Tuo myllytys, siinäkö käytetään jotain hionta-tahnoja/vahoja?
Pese auto, tässä vaiheessa aineella ei niin väliä.
Aloita paint renovatorilla (vaal.pun) levitä ainetta vaikka osa kerrallaan, käyt tasaisesti pehmeällä rätillä painaen ja vaakasuunnassa hangaten käsin myllyttäen aineen pois, alkaen vaikka tasopinnoilta, sen jälkeen kyljet osa osalta,
Sitten levität "punaista" auton päälle hunnun, annat kuivaa pari tuntia, ja kiillotat aineen pois
Ja viimeksi "kultainen" auton päälle hunnuksi, annat kuivaa vähintään pari tuntia, jonka jälkeen kiillotat, miltä näyttää
Sori, on pakko kysyäBENZO kirjoitti:Aloita paint renovatorilla (vaal.pun) levitä ainetta vaikka osa kerrallaan, käyt tasaisesti pehmeällä rätillä painaen ja vaakasuunnassa hangaten käsin myllyttäen aineen pois, alkaen vaikka tasopinnoilta, sen jälkeen kyljet osa osalta
Tuo siis levitetään ja hangataan samantien "pois"? Ei siis odotella mitään kuivumisia ennen pois hankaamista? Tuon purkin käyttö-ohjeet kun on vain ruottiksi ja noriaksi, eikä kumpikaan suju täydellisesti
210 -03
Juu, ei oo pieneen toviin "päässyt" Kannattaiskohan tuohon vetää minkä merkkinen vaha ???dry kirjoitti:Nyt rupeaa jo tulemaan vieroitusoireita kun ei ole päässyt puunaamaan autoa kahteen kuukauteen
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Taas mennään näiden kelien armoilla, sulais vaan lumet äkkiä kaikki pois, ei jaksais millään enää ihan joka päivä pestä autoa, mutta pakko se on, kun on pakko, ohikulkijat ja naapurit ihmettelee, mutta naapurit ei taida tietää että olen tarkka jätkä, luuleekohan ne ihan hulluks, kun joka päivä samat kuviot, no, ei siinä luulossa kyllä taida paljon erehtyä
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Ääh, ne on vaan kateellisia (niinkuin minäkin). Kun pääsiskin pesemään auton silloin kun huvittaa tai se paskaantuu. Prkl tänään piti autoilla ja puhtaalla mersulla lähteä liikenteeseen kun kakkoskinneri oli ajossa. Tietäähän sen miten siinä kävi näillä plussakeleillä.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Minä tässä olen jo vähän epäillyt, että onko XUX:i vaihtanut autoaan, kun tuossa avatarissa on niin omituisen puhdas peli. Nyt näyttää tutummalta.XUX63 kirjoitti:Juu, ei oo pieneen toviin "päässyt" Kannattaiskohan tuohon vetää minkä merkkinen vaha ???
Eipä tämmöisellä kelillä kyllä mikään pysy varttituntia pidempään puhtaana.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Iippo Vinetto
- Autoencyklopedia
- Viestit: 1538
- Liittynyt: 23.5.2006 17:58
- Paikkakunta: Tampereen alla, Hangon yllä.
Heti kun aloin lukemaan meseä, tajusin että täällä on sielunkumppaneita joita ei muilta palstoilta löydy! Siis rehellisesti, varmasti parhaat pesu&puunaus topicit kaikista lukemistani foorumeista. Kaiken lisäksi harvinaisen rento tunnelma!
Mutta asiaan, Simonizin kovavaha tuo jumalien tuote. Miten se on käyttäytynyt myllyn kanssa? Onko kukaan edes julmennut kokeilla?
Toinen asia, olisin kiinnostunut pk-seudulla olevista auton puunaukseen erikoistuneista kaupoista, mistä ostaa aineet myllylle, ja ehkä jopa mylly! Miten on nämä prescon jälleenmyyjät helsingissä? Tietysti voi ottaa yhteyttä jos jollakin on ylimääräinen oikeasti hyvä mylly...
Niko
Mutta asiaan, Simonizin kovavaha tuo jumalien tuote. Miten se on käyttäytynyt myllyn kanssa? Onko kukaan edes julmennut kokeilla?
Toinen asia, olisin kiinnostunut pk-seudulla olevista auton puunaukseen erikoistuneista kaupoista, mistä ostaa aineet myllylle, ja ehkä jopa mylly! Miten on nämä prescon jälleenmyyjät helsingissä? Tietysti voi ottaa yhteyttä jos jollakin on ylimääräinen oikeasti hyvä mylly...
Niko
Kannattaako noita kovavahoja enää käyttää paremmin imeytyy juoksevat vahat ja kestää, mutta makuasioitahan nämä on, ja yhtälailla onnistuu myllytys kovavahalla, kuin nestemäiselläkin.
Hyvän koneen jolla homma onnistuu harrastelijalta saa jo satasella, kun jaksaa haeskella, ja etsiä tarjouksia, sillä halvimmalla Cd-cardicin lautasella ei kyllä tee juuri mitään.
Hyvän koneen jolla homma onnistuu harrastelijalta saa jo satasella, kun jaksaa haeskella, ja etsiä tarjouksia, sillä halvimmalla Cd-cardicin lautasella ei kyllä tee juuri mitään.
Kävin pesemässä auton viikonlopun reissun jälkeen... Kastelu letkulla, huuhtelu painepesurilla, pesu käsin sienellä ja vahashampoolla, loppuhuuhtelu letkulla reilulla vedellä. Lopuksi hallin siivous ja lattian pesu. Olipa taas kertynyt mukavasti isänmaata auton alustaan.
Eihän se juurikaan näillä vesikeleillä hyödytä pestä, mutta eipähän pinty niin tiukkaan kun edes joka toinen viikko käy pesemässä.
No, huomenna kaupunkiin joten ...
Eihän se juurikaan näillä vesikeleillä hyödytä pestä, mutta eipähän pinty niin tiukkaan kun edes joka toinen viikko käy pesemässä.
No, huomenna kaupunkiin joten ...
Oli ihan pakko napsasta kuva heti pesun jälkeen... se oli joskus viime kesänä, loppukesää tai alkusyksyäRoisto kirjoitti:Minä tässä olen jo vähän epäillyt, että onko XUX:i vaihtanut autoaan, kun tuossa avatarissa on niin omituisen puhdas peli. Nyt näyttää tutummalta.XUX63 kirjoitti:Juu, ei oo pieneen toviin "päässyt" Kannattaiskohan tuohon vetää minkä merkkinen vaha ???
Niin, mikä vaha tuohon kannattais vetää
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
paljon juttua glymin tuotteista.punainen(puhdistava,ei hiova)on ihan hyvä pohjalle mutta itellä musta auto.kultasen jätin kyllä heti pois.tummaan pintaan viimeisex glymin ultra deep shine!!!musta etiketti.poistaa pyörrejäljen ja mustastakin tulee musta.pärjäsi pikavaha testissä parhaiten pysyvänä.ja tuoksuu mukavasti omenalle.myllytykseen presta.ei tarvitse vettä eikä pala kiinni ja melko helppo poistaa.ei kyllä toimi oikein kun koneen kanssa.(hiontakarkeus joka poistaa 1500:sen paperin jäljen ja perään 2000:sen karkeus)rajummin hiovia melkeimpä käsin.
w210 220d -96 ruosteinen projekti
w116 280s-79 ruosteisempi
plymouth -57 sairaan mätä
w116 280s-79 ruosteisempi
plymouth -57 sairaan mätä
1. Aineina käytin pitkään Korrek tuoteperheen tuotteita, mutta nykyisenä pesuaineena bilteman autoshampoota, joka muuten on huomattavan tehokasta, edullista ja toimivaa.
2. Yleensä käytän harjaa ja sientä ja joskus harvoin kovassa kiireessä painepesuria.
3. Aina ei ole tullut kunnolla kuivattua, mutta pääsääntöisesti siihen pyrin. Tavallinen froteepyyhe soveltuu siihen hommaan mainiosti ja talouspaperi noihin pienempiin rakosiin ja koloihin. Näin keväällä ja talvella kun ei aurinko vielä kuivaa niin laitan auton lisäksi yöksi talliin ja lämpöpuhallin päälle niin auto on aamulla varmasti kuiva varsinkin jos jättää kaikki luukut autosta auki.
4. Vahaamista en kovin usein harjoita, mutta kyllä se tuossa takaraivossa koko ajan jyskyttää. Viime vuonna tosin vahasin auton ainakin kuudesta seitsemään kertaa ennen kuin ilmat kävivät käsille liian viileiksi. Kyllä sitä lämpimämmillä keleillä tekee ihan mielikseen, mutta talvella ei, vaikka siitä olisikin kovasti hyötyä.
5. Auto on näin yleisesti ottaen tullut huuhdeltua vesiletkulla aina kun mahdollista. Erityisesti lokasuojien alapintaa on tullut pidettyä letkulla puhtaana. Pitkien maantieajojen jälkeen polttelee päästä huuhtomaan auto, jos on ollut suolaa tiellä.
Jos auto ei ole puhdas, muistuttaa omatunto siitä jatkuvasti. Tuntuu kuin olisi jättänyt jonkin velvollisuuden suorittamatta. Mersu velvoittaa.
2. Yleensä käytän harjaa ja sientä ja joskus harvoin kovassa kiireessä painepesuria.
3. Aina ei ole tullut kunnolla kuivattua, mutta pääsääntöisesti siihen pyrin. Tavallinen froteepyyhe soveltuu siihen hommaan mainiosti ja talouspaperi noihin pienempiin rakosiin ja koloihin. Näin keväällä ja talvella kun ei aurinko vielä kuivaa niin laitan auton lisäksi yöksi talliin ja lämpöpuhallin päälle niin auto on aamulla varmasti kuiva varsinkin jos jättää kaikki luukut autosta auki.
4. Vahaamista en kovin usein harjoita, mutta kyllä se tuossa takaraivossa koko ajan jyskyttää. Viime vuonna tosin vahasin auton ainakin kuudesta seitsemään kertaa ennen kuin ilmat kävivät käsille liian viileiksi. Kyllä sitä lämpimämmillä keleillä tekee ihan mielikseen, mutta talvella ei, vaikka siitä olisikin kovasti hyötyä.
5. Auto on näin yleisesti ottaen tullut huuhdeltua vesiletkulla aina kun mahdollista. Erityisesti lokasuojien alapintaa on tullut pidettyä letkulla puhtaana. Pitkien maantieajojen jälkeen polttelee päästä huuhtomaan auto, jos on ollut suolaa tiellä.
Jos auto ei ole puhdas, muistuttaa omatunto siitä jatkuvasti. Tuntuu kuin olisi jättänyt jonkin velvollisuuden suorittamatta. Mersu velvoittaa.
200D tuli pestyä viimeksi syksyllä. Kai se tässä pitää ehostaa kesäkuntoon kun keli kuivaa, auton pesu on täällä ihan turhaa näin keväisin.
Kevään ehostuksena voisi olla Pineline pesu jolla saisi kai kaikki vanhat vahan jäämät pois.Sitten ehkäpä voisi kokeilla tuota Autoglymin mustaa purnukkaa. Viime kesänä tuli muutamaa eri vahaa kokeiltua, mutta Glymin hullunkiilto (kultaista) vahaa voittanutta ei löytynyt...
Kevään ehostuksena voisi olla Pineline pesu jolla saisi kai kaikki vanhat vahan jäämät pois.Sitten ehkäpä voisi kokeilla tuota Autoglymin mustaa purnukkaa. Viime kesänä tuli muutamaa eri vahaa kokeiltua, mutta Glymin hullunkiilto (kultaista) vahaa voittanutta ei löytynyt...
Onko joku jo saanut näillä +asteilla vahattua autonsa ulkona? Lämpimässä tallissahan tuo tietty onnistuu, mut millä vahalla se muka onnistuu ulkona?
Itsellä ei lämmintä tallia, joten kelien lämpeämistä odotellessa.
Itsellä ei lämmintä tallia, joten kelien lämpeämistä odotellessa.
S205 C220d AMG -15
Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
Mä olen vahannut joskus Korrekin Tfx: llä talvella kelin ollessa asteen tai pari plussalla, ja hyvin on onnistunut, tosin se ei pysy pinnassa ihan niin kauaa kuin lämpimässä vahattu, mutta pysyy näinkin joitakin viikkoja, vedät vaan ainetta hieman ohuemmalti, että kuivahtaaJoker kirjoitti:Onko joku jo saanut näillä +asteilla vahattua autonsa ulkona? Lämpimässä tallissahan tuo tietty onnistuu, mut millä vahalla se muka onnistuu ulkona?
Itsellä ei lämmintä tallia, joten kelien lämpeämistä odotellessa.
Hyvä hyvä... Monesti auton puunaus jätetään pelkästään ulkopintaan. Itselläni on sisätilojen siivoukseen mikrokuituliina, jolla pyyhin pölyt säännöllisesti. Konehuoneen suojamuovit käsittelen silloin tällöin silikoonilla yms...
Tänään savottana oli vanteiden pesu. Ei pystynyt ajamaan 80 kovempaa kun alkoi täristämään niin, että leegot meinasi suusta tippua.
Takavanteet olivat aivan täynnä savea. Eikä etuvanteetkaan jääneet paljoa huonommiksi. Tuli samalla auottua pyöränpultit talven jäljiltä. Kesärenkaat odottaa vielä kaupassa hakijaansa...
Mikä tuohon olisi lääke? Talveksi kolmipuolavanteet vai?
Tänään savottana oli vanteiden pesu. Ei pystynyt ajamaan 80 kovempaa kun alkoi täristämään niin, että leegot meinasi suusta tippua.
Takavanteet olivat aivan täynnä savea. Eikä etuvanteetkaan jääneet paljoa huonommiksi. Tuli samalla auottua pyöränpultit talven jäljiltä. Kesärenkaat odottaa vielä kaupassa hakijaansa...
Mikä tuohon olisi lääke? Talveksi kolmipuolavanteet vai?
Eipä ainakaan minulla ole ideaa mikä avuksi..se vaan on tätä aikaa vuodesta. Aluvanteet on kyllä siitä paremmat että ne on helppo putsata puolien välistä suihkuttelemalla, ei tartte vanteita irroitella. Mutta jos on matalat renkaat ja leveät vanteet niin sitten ne vasta kerääkin lunta/paskaa, vähänkin lunta ja "lipsahtaa" luisuun niin lunta on vanteissa Reilusti Sulavat sitten jääksi vanteen alaosaan kun pysäyttää ja tärinä on ihan mukavaa