Öljy lisääntyy eikä vähene ???
Öljy lisääntyy eikä vähene ???
Kun kuukausi sitten tarkistin öljyt, oli tikussa reilun neljänneksen vaje. Nyt tikku näyttää lähes täyttä.
Voisiko tämä johtua bensiinistä, joka olisi kylmässä moottorissa jäänyt palamatta ja mennyt mäntien ohi öljytilaan. Työmatkaa on vain kaksi kilometriä, eikä auto ehdi juuri lämmetä.
Jos kyse bensiinistä, niin onko vaaraksi moottorille.
Toinen vaihtoehto on tietenkin pakkasneste, mutta ei ole vettä tarvinnut lisätä (ja vika silloin kannentiivisteessä).
Mitä pitäisi tehdä, vai vain odotella? ? (190E 2,6)
Voisiko tämä johtua bensiinistä, joka olisi kylmässä moottorissa jäänyt palamatta ja mennyt mäntien ohi öljytilaan. Työmatkaa on vain kaksi kilometriä, eikä auto ehdi juuri lämmetä.
Jos kyse bensiinistä, niin onko vaaraksi moottorille.
Toinen vaihtoehto on tietenkin pakkasneste, mutta ei ole vettä tarvinnut lisätä (ja vika silloin kannentiivisteessä).
Mitä pitäisi tehdä, vai vain odotella? ? (190E 2,6)
No jos se bensaa on niin viittaa vuotaviin suuttimiin, eli on saanut vettä tankkiin ja pakkaskelilla rikkonut jäätyessään suuttimen(tai suuttimet).
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Haista miltä se öljy haisee.
Kyllä luulisin että kyseessä on tosiaan palamattoman polttoaineen kulkeutuminen männänrenkaiden ohi öljyjen sekaan.
Ei se kovin hyvääkään tee moottorille koska öljyt ohenevat. Seuraile öljynpaineita ja jos lämpimänä paineet laskevat niin vaihda öljyt. Ainakin osa bensasta voi myös haihtua polkemalla esim. moottoritiellä kunnolla. Öljynvaihto taitaa olla kuitenkin se turvallisempi tapa.
Itsellä tapahtui vastaava ilmiö eräänä talvena, kun ajoin paljon pätkäajoa ex-volkkarilla. Keväällä öljynpainevalo syttyi eräänä päivänä pitemmän ajon päätteeksi, kun kone oli kunnolla lämmin. Vaihdoin öljyt ja vanhat haisivat reilusti bensiinille. Ongelmat poistuivat.
Kyllä luulisin että kyseessä on tosiaan palamattoman polttoaineen kulkeutuminen männänrenkaiden ohi öljyjen sekaan.
Ei se kovin hyvääkään tee moottorille koska öljyt ohenevat. Seuraile öljynpaineita ja jos lämpimänä paineet laskevat niin vaihda öljyt. Ainakin osa bensasta voi myös haihtua polkemalla esim. moottoritiellä kunnolla. Öljynvaihto taitaa olla kuitenkin se turvallisempi tapa.
Itsellä tapahtui vastaava ilmiö eräänä talvena, kun ajoin paljon pätkäajoa ex-volkkarilla. Keväällä öljynpainevalo syttyi eräänä päivänä pitemmän ajon päätteeksi, kun kone oli kunnolla lämmin. Vaihdoin öljyt ja vanhat haisivat reilusti bensiinille. Ongelmat poistuivat.
I drive an Opel. What's your excuse?
Jos auto on ollut muutaman päivän ajamatta mittaushetkellä, niin öljyä voi olla tikussa enemmän ja usein niin onkin.
Öljyjen lisääntyminen pakkasella pätkäajossa on tuttua ainakin kuplamiehille. Niissähän oli tehtaan jäljiltä yli-innokas automaattiryyppy. Pahimmillaan öljymäärä lisääntyi niin paljon, että liika öljy alkoi valumaan mittatikun reiästä tielle. Tässä vaiheessa ei vielä katastroofia tullut, mutta kun kuplalla ajettiinkin pitempi matka, jolloin öljyt lämpenivät kunnolla ja bensa haihtui pois, ei öljyä ollutkaan enää tarpeeksi, vaan kuplaan iski akuutti öljynpuute ja tilanne päättyi moottoririkkoon. Jutun tiedän siitä, että isällä oli ollut aikanaan uusi kupla ja sen automaattiryyppy peukaloitiin heti uutena nuukemmaksi.
Periaate oli käytössä saksalaisissa hävittäjissä (hävittäjiä saattoi olla jopa muutama) muistaakseni Talvisodassa. Sen aikaiset yksiaste öljyt eivät soveltyneet pakkaseen. Moottoreissa oli taulukko, josta näki paljonko bensaa tarvittiin ohentamaan öljy sopivaksi kylmäkäynnistykseen ja kauanko bensiinin haihtuminen öljystä kesti. Ennen moottorin sammutusta, öljyn sekaan lisättiin taulukon perusteella ulkolämpötilan vaatima määrä bensiiniä, näin bensiini sekoittui öljyyn. Vastaavasti kylmäkäynistyksen jälkeen moottoria käytettiin tyhjäkäynnillä lisätyn bensiinin mukainen aika, sen haihduttamiseksi. Bensiinin poistuttua öljyn seasta, voitin koneella lähteä teurastushommiin. Näin siis ennen vanhaan.
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen:
Öljyn lisääntyminen voi hyvinkin johtua sekaan joutuneesta bensiinistä ja vedestä. Molemmat ovat joutuneet sinne pätkäajon seurauksena, kulkeutumalla männänrenkaiden ohi. Tilanne on täysin vaaraton, kunhan öljytaso ei ala maksimin yli pahasti tulla.
Tilanne korjaantuu ajamalla vähän pitemmän aikaa tai käyttämällä moottoria tyhjäkäynnillä öljyjen kuumennuttua. Temppu ei ehkä kovalla pakkasella onnistu.
Öljyjen lisääntyminen pakkasella pätkäajossa on tuttua ainakin kuplamiehille. Niissähän oli tehtaan jäljiltä yli-innokas automaattiryyppy. Pahimmillaan öljymäärä lisääntyi niin paljon, että liika öljy alkoi valumaan mittatikun reiästä tielle. Tässä vaiheessa ei vielä katastroofia tullut, mutta kun kuplalla ajettiinkin pitempi matka, jolloin öljyt lämpenivät kunnolla ja bensa haihtui pois, ei öljyä ollutkaan enää tarpeeksi, vaan kuplaan iski akuutti öljynpuute ja tilanne päättyi moottoririkkoon. Jutun tiedän siitä, että isällä oli ollut aikanaan uusi kupla ja sen automaattiryyppy peukaloitiin heti uutena nuukemmaksi.
Periaate oli käytössä saksalaisissa hävittäjissä (hävittäjiä saattoi olla jopa muutama) muistaakseni Talvisodassa. Sen aikaiset yksiaste öljyt eivät soveltyneet pakkaseen. Moottoreissa oli taulukko, josta näki paljonko bensaa tarvittiin ohentamaan öljy sopivaksi kylmäkäynnistykseen ja kauanko bensiinin haihtuminen öljystä kesti. Ennen moottorin sammutusta, öljyn sekaan lisättiin taulukon perusteella ulkolämpötilan vaatima määrä bensiiniä, näin bensiini sekoittui öljyyn. Vastaavasti kylmäkäynistyksen jälkeen moottoria käytettiin tyhjäkäynnillä lisätyn bensiinin mukainen aika, sen haihduttamiseksi. Bensiinin poistuttua öljyn seasta, voitin koneella lähteä teurastushommiin. Näin siis ennen vanhaan.
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen:
Öljyn lisääntyminen voi hyvinkin johtua sekaan joutuneesta bensiinistä ja vedestä. Molemmat ovat joutuneet sinne pätkäajon seurauksena, kulkeutumalla männänrenkaiden ohi. Tilanne on täysin vaaraton, kunhan öljytaso ei ala maksimin yli pahasti tulla.
Tilanne korjaantuu ajamalla vähän pitemmän aikaa tai käyttämällä moottoria tyhjäkäynnillä öljyjen kuumennuttua. Temppu ei ehkä kovalla pakkasella onnistu.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
KIITTI taas Pertulle ja muille, helepotti. Ajo on todella pätkäajoa, koska sen lyhyen työmatkan lisäksi olen parhaimmillaan ajanut 11 kertaa päivässä keskustaan viemään ja hakemaan lapsia (harrasteet) ja vaimoa ja se matka on vain pari kilsaa. Iso kone ei juuri normaalilämpöön ennätä näillä pakkasilla (tuskimpa pienempikään).
Tämä kysymys on kiehtova ja yritinkin lähestyä sitä useista eri näkökulmista.jassukata kirjoitti:Meneekö tuo mittatikun "putki" miten pitkälle koneen sisällä,eli voisiko tikun tiivisterengas pneumaattisesti alentaa öljyn pintaa mittatikun putkessa jos nopeasti työntää tikun ja samantein vetää pois????
:wackit:
En silti lopultakaan kyennyt täysin visualisoimaan tapahtumasarjaa kaikkine komponentteineen.
Tää on ihan kohta valmis.
A. Hara kirjoitti:Tämä kysymys on kiehtova ja yritinkin lähestyä sitä useista eri näkökulmista.jassukata kirjoitti:Meneekö tuo mittatikun "putki" miten pitkälle koneen sisällä,eli voisiko tikun tiivisterengas pneumaattisesti alentaa öljyn pintaa mittatikun putkessa jos nopeasti työntää tikun ja samantein vetää pois????
:wackit:
En silti lopultakaan kyennyt täysin visualisoimaan tapahtumasarjaa kaikkine komponentteineen.
Vuan sammuuko se valo jääkaapissa ku oven sulkee, sammuuko????
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla