Öljy lisääntyy eikä vähene ???

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
stave
Viestit: 24
Liittynyt: 08.11.2006 18:41
Paikkakunta: Kotka

Öljy lisääntyy eikä vähene ???

Viesti Kirjoittaja stave »

Kun kuukausi sitten tarkistin öljyt, oli tikussa reilun neljänneksen vaje. Nyt tikku näyttää lähes täyttä.
Voisiko tämä johtua bensiinistä, joka olisi kylmässä moottorissa jäänyt palamatta ja mennyt mäntien ohi öljytilaan. Työmatkaa on vain kaksi kilometriä, eikä auto ehdi juuri lämmetä.
Jos kyse bensiinistä, niin onko vaaraksi moottorille.

Toinen vaihtoehto on tietenkin pakkasneste, mutta ei ole vettä tarvinnut lisätä (ja vika silloin kannentiivisteessä).

Mitä pitäisi tehdä, vai vain odotella? ? (190E 2,6)
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

No jos se bensaa on niin viittaa vuotaviin suuttimiin, eli on saanut vettä tankkiin ja pakkaskelilla rikkonut jäätyessään suuttimen(tai suuttimet).
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Haista miltä se öljy haisee.

Kyllä luulisin että kyseessä on tosiaan palamattoman polttoaineen kulkeutuminen männänrenkaiden ohi öljyjen sekaan.

Ei se kovin hyvääkään tee moottorille koska öljyt ohenevat. Seuraile öljynpaineita ja jos lämpimänä paineet laskevat niin vaihda öljyt. Ainakin osa bensasta voi myös haihtua polkemalla esim. moottoritiellä kunnolla. Öljynvaihto taitaa olla kuitenkin se turvallisempi tapa.

Itsellä tapahtui vastaava ilmiö eräänä talvena, kun ajoin paljon pätkäajoa ex-volkkarilla. Keväällä öljynpainevalo syttyi eräänä päivänä pitemmän ajon päätteeksi, kun kone oli kunnolla lämmin. Vaihdoin öljyt ja vanhat haisivat reilusti bensiinille. Ongelmat poistuivat.
I drive an Opel. What's your excuse?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No tuon vertainen vaihtelu kyllä saattaa mennä auton asennon ja mittauspäivän vuoroveden piikkiinkin. Seurailisin, jos öljynvaihto ei ole ihan ovella. Mahdollista toki tuo polttoaineen öljyyn sotkeentuminenkin, mutta tee toisin kuin minä ja aloita selvittämään ongelmaa halvimmasta päästä. :lol:
ipi
Viestit: 26
Liittynyt: 12.5.2006 13:25

Viesti Kirjoittaja ipi »

Tuo bensahomma oli kyllä ihan uus juttu.
Itellä on sellainen vartti asteikon heitto riippuen onko kylmä vai kuuma
kone ja kuinka pian ajon jälkeen öljyt kattoo.
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Niin,taes olla vielä niitä mittaus tapojakin useampia.
Itse mittaan joka vehkeestä samalla tavalla,eli ensin pyyhkäsen tikun ja kastan uudelleen n.3s. pohjassa,sitten tarkistus ja aina jäähtyneillä öljyillä. :lol:
Avatar
jassukata
Viestit: 76
Liittynyt: 28.6.2006 20:33
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja jassukata »

Meneekö tuo mittatikun "putki" miten pitkälle koneen sisällä,eli voisiko tikun tiivisterengas pneumaattisesti alentaa öljyn pintaa mittatikun putkessa jos nopeasti työntää tikun ja samantein vetää pois????
Mb E 200 CDI -04

" Siihen sammui Johtotähti, jätkä kävelemään lähti..."
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jos auto on ollut muutaman päivän ajamatta mittaushetkellä, niin öljyä voi olla tikussa enemmän ja usein niin onkin.

Öljyjen lisääntyminen pakkasella pätkäajossa on tuttua ainakin kuplamiehille. Niissähän oli tehtaan jäljiltä yli-innokas automaattiryyppy. Pahimmillaan öljymäärä lisääntyi niin paljon, että liika öljy alkoi valumaan mittatikun reiästä tielle. Tässä vaiheessa ei vielä katastroofia tullut, mutta kun kuplalla ajettiinkin pitempi matka, jolloin öljyt lämpenivät kunnolla ja bensa haihtui pois, ei öljyä ollutkaan enää tarpeeksi, vaan kuplaan iski akuutti öljynpuute ja tilanne päättyi moottoririkkoon. Jutun tiedän siitä, että isällä oli ollut aikanaan uusi kupla ja sen automaattiryyppy peukaloitiin heti uutena nuukemmaksi.

Periaate oli käytössä saksalaisissa hävittäjissä (hävittäjiä saattoi olla jopa muutama) muistaakseni Talvisodassa. Sen aikaiset yksiaste öljyt eivät soveltyneet pakkaseen. Moottoreissa oli taulukko, josta näki paljonko bensaa tarvittiin ohentamaan öljy sopivaksi kylmäkäynnistykseen ja kauanko bensiinin haihtuminen öljystä kesti. Ennen moottorin sammutusta, öljyn sekaan lisättiin taulukon perusteella ulkolämpötilan vaatima määrä bensiiniä, näin bensiini sekoittui öljyyn. Vastaavasti kylmäkäynistyksen jälkeen moottoria käytettiin tyhjäkäynnillä lisätyn bensiinin mukainen aika, sen haihduttamiseksi. Bensiinin poistuttua öljyn seasta, voitin koneella lähteä teurastushommiin. Näin siis ennen vanhaan.


Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen:
Öljyn lisääntyminen voi hyvinkin johtua sekaan joutuneesta bensiinistä ja vedestä. Molemmat ovat joutuneet sinne pätkäajon seurauksena, kulkeutumalla männänrenkaiden ohi. Tilanne on täysin vaaraton, kunhan öljytaso ei ala maksimin yli pahasti tulla.

Tilanne korjaantuu ajamalla vähän pitemmän aikaa tai käyttämällä moottoria tyhjäkäynnillä öljyjen kuumennuttua. Temppu ei ehkä kovalla pakkasella onnistu.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
stave
Viestit: 24
Liittynyt: 08.11.2006 18:41
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja stave »

KIITTI taas Pertulle ja muille, helepotti. Ajo on todella pätkäajoa, koska sen lyhyen työmatkan lisäksi olen parhaimmillaan ajanut 11 kertaa päivässä keskustaan viemään ja hakemaan lapsia (harrasteet) ja vaimoa ja se matka on vain pari kilsaa. Iso kone ei juuri normaalilämpöön ennätä näillä pakkasilla (tuskimpa pienempikään).
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

jassukata kirjoitti:Meneekö tuo mittatikun "putki" miten pitkälle koneen sisällä,eli voisiko tikun tiivisterengas pneumaattisesti alentaa öljyn pintaa mittatikun putkessa jos nopeasti työntää tikun ja samantein vetää pois????
Tämä kysymys on kiehtova ja yritinkin lähestyä sitä useista eri näkökulmista.
:sex: :jerkit: :wackit:
En silti lopultakaan kyennyt täysin visualisoimaan tapahtumasarjaa kaikkine komponentteineen. :nocando:
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Heh.heh.....tuon asian voepi tosiaan lukkee hieman eritavallakin. :lol:
Avatar
jassukata
Viestit: 76
Liittynyt: 28.6.2006 20:33
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja jassukata »

A. Hara kirjoitti:
jassukata kirjoitti:Meneekö tuo mittatikun "putki" miten pitkälle koneen sisällä,eli voisiko tikun tiivisterengas pneumaattisesti alentaa öljyn pintaa mittatikun putkessa jos nopeasti työntää tikun ja samantein vetää pois????
Tämä kysymys on kiehtova ja yritinkin lähestyä sitä useista eri näkökulmista.
:sex: :jerkit: :wackit:
En silti lopultakaan kyennyt täysin visualisoimaan tapahtumasarjaa kaikkine komponentteineen. :nocando:

Vuan sammuuko se valo jääkaapissa ku oven sulkee, sammuuko????
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29269
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meneekö tuo mittatikun "putki" miten pitkälle koneen sisällä,eli voisiko tikun tiivisterengas pneumaattisesti alentaa öljyn pintaa mittatikun putkessa jos nopeasti työntää tikun ja samantein vetää pois????
Kyllä, alentaa se.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kaasarikattiloiden mekaaniset kalvopumput voipi pissiä kampikellariin kalvon rikkoutuessa. Saapasvarrella pääsee korjaamolle tienpäältä jos vallan ratkee. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”