Moottorin pesu
Moottorin pesu
Kertokaapa gurut mielipiteenne, miten moottori/moottoritila pitäisi pestä oikeoppisesti? Minkälaisia aineita uskaltaa käyttää, minkälaisella veden paineella saa tiivisteet ym. rikki jne.
Moottorinpesuun tarkoitettua liuotinainetta ja pesu kuumalla vedellä maltillisella paineella, sähköosia ja -liittimiä varoen.
Laturi kannattaa suojata muovipussilla ja bensa-autosta pitää avata ja kuivata / rasvata virranjakajan kansi pesun jälkeen.
Myös sytytystulppien kolot pitää puhaltaa huolellisesti puhtaiksi, erityisesti jos ne ovat keskellä kantta pystyasennossa....
Laturi kannattaa suojata muovipussilla ja bensa-autosta pitää avata ja kuivata / rasvata virranjakajan kansi pesun jälkeen.
Myös sytytystulppien kolot pitää puhaltaa huolellisesti puhtaiksi, erityisesti jos ne ovat keskellä kantta pystyasennossa....
wiimax.fi
Moottorin / moottoritilan pesu
Kiitos vinkeistä. Jotain tuommoista ajattelinkin. En tiedä miten muilla, mutta itselläni tulee helposti pestyä ja puunattua koko auto muuten, paitsi konehuone. Tai kyllähän sieltäkin tietysti enimpiä hiekkoja tulee huuhdeltua, mutta semmoinen perusteellinen hygienia puuttuu...
Oon miettinyt että miten nuo "ammattifiksaajat" saavat vanhankin auton konehuoneen kiiltämään kuin uudessa autossa konsanaan, ilman että tarvitsee irroittaa moottoria ja ottaa hammasharjaa käyttöön. Varmaan oikeanlaiset liuotinaineet ovat keskeisessä roolissa...?
Oon miettinyt että miten nuo "ammattifiksaajat" saavat vanhankin auton konehuoneen kiiltämään kuin uudessa autossa konsanaan, ilman että tarvitsee irroittaa moottoria ja ottaa hammasharjaa käyttöön. Varmaan oikeanlaiset liuotinaineet ovat keskeisessä roolissa...?
Re: Moottorin / moottoritilan pesu
Virtavehkeitten suojaus ja kuivaus on erityisen tärkeää katalysaattori-autoissa, se katti on äkkiä entinen jos auto ei käy kaikilla pytyillä. Eli sinne joutunut bensa palaa siellä, ja siinä samalla katin sisukset.Matti kirjoitti:Kiitos vinkeistä. Jotain tuommoista ajattelinkin. En tiedä miten muilla, mutta itselläni tulee helposti pestyä ja puunattua koko auto muuten, paitsi konehuone. Tai kyllähän sieltäkin tietysti enimpiä hiekkoja tulee huuhdeltua, mutta semmoinen perusteellinen hygienia puuttuu...
Oon miettinyt että miten nuo "ammattifiksaajat" saavat vanhankin auton konehuoneen kiiltämään kuin uudessa autossa konsanaan, ilman että tarvitsee irroittaa moottoria ja ottaa hammasharjaa käyttöön. Varmaan oikeanlaiset liuotinaineet ovat keskeisessä roolissa...?
Se moottorin sairas kiilto saadaan aikaan moottorin suojalakalla.
Diesel on kiitollinen pestävä bensaan verrattuna.
Joo, mutta tätä tekniikkaahan myö ei kysymättä neuvota. Sairauden asteelle tämä kiillottaminen on päässyt... Pitää houkutella Matti tautiin mukaan pikkuhiljaa, eikä häkellyttää sitä heti hammasharjalla.dry kirjoitti: kyllä mä hammasharjaa käytän konehuoneen puhdistuksessa
(niin ja hammastahnalla saa metalliosat kiiltämään)
- jösse
- Tolokun mies
- Viestit: 228
- Liittynyt: 30.9.2005 14:06
- Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki
Minkäsmerkkisiä topsi puikkoja ootte muuten käyttäneet kun olette putsanneet suuttimen koloja? Dailyt on pikkuisen liian pehmeitä ja tahtoo sitä nukkaa jäädä sinne koloon. Joutuu aina imurilla tai paineilmalla puhaltelemaan vanut veks. Kakskakskymppisessä ceessä työläintä on aina irrottaa se muovinen suojakansi putsauksen ajaksi, satakaksnelkussa oli helppoa kun tuota toimenpidettä ei tarvinnut tehdä.HVM kirjoitti:Joo, mutta tätä tekniikkaahan myö ei kysymättä neuvota. Sairauden asteelle tämä kiillottaminen on päässyt... Pitää houkutella Matti tautiin mukaan pikkuhiljaa, eikä häkellyttää sitä heti hammasharjalla.dry kirjoitti: kyllä mä hammasharjaa käytän konehuoneen puhdistuksessa
(niin ja hammastahnalla saa metalliosat kiiltämään)
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Topz! Varokaa halpoja kopioita. Jos per*e ei kestä ostaa Topzeja , niin Pirkka-puikkokin menettelee kun sitä kostuttaa varovasti suihkepullolla. Suihkutusetäisyys noin 23,5 cm, ei täydellä paineella. Viuhkan tulee olla leveimmillään.jösse kirjoitti:Minkäsmerkkisiä topsi puikkoja ootte muuten käyttäneet kun olette putsanneet suuttimen koloja? Dailyt on pikkuisen liian pehmeitä ja tahtoo sitä nukkaa jäädä sinne koloon. Joutuu aina imurilla tai paineilmalla puhaltelemaan vanut veks. Kakskakskymppisessä ceessä työläintä on aina irrottaa se muovinen suojakansi putsauksen ajaksi, satakaksnelkussa oli helppoa kun tuota toimenpidettä ei tarvinnut tehdä.HVM kirjoitti:Joo, mutta tätä tekniikkaahan myö ei kysymättä neuvota. Sairauden asteelle tämä kiillottaminen on päässyt... Pitää houkutella Matti tautiin mukaan pikkuhiljaa, eikä häkellyttää sitä heti hammasharjalla.dry kirjoitti: kyllä mä hammasharjaa käytän konehuoneen puhdistuksessa
(niin ja hammastahnalla saa metalliosat kiiltämään)
Ite pesen konehuoneen aina kun autonkin. Painepesurilla /vesiletkulla paineella joka koloa myöden.. Enkä ole koskaan suojannut/ varonut sähköosia.. Ei ole koskaan temppuillut. Ja konehuonekin pysyy puhtaana.
DeSoto on joskus rykinyt kun virranjakaja on kastunut sisältä. Muissa bensapeleissä ei ole temppuiluja ollut.
DeSoto on joskus rykinyt kun virranjakaja on kastunut sisältä. Muissa bensapeleissä ei ole temppuiluja ollut.
Ja jos haluaa täysin nukatonta, kannattaa TOPZin päälle laittaa palanen selluloosasta tehtyä kiillotusliinaa - ei jää nukkaa eiHVM kirjoitti:Topz! Varokaa halpoja kopioita. Jos per*e ei kestä ostaa Topzeja , niin Pirkka-puikkokin menettelee kun sitä kostuttaa varovasti suihkepullolla. Suihkutusetäisyys noin 23,5 cm, ei täydellä paineella. Viuhkan tulee olla leveimmillään.jösse kirjoitti:Minkäsmerkkisiä topsi puikkoja ootte muuten käyttäneet kun olette putsanneet suuttimen koloja? Dailyt on pikkuisen liian pehmeitä ja tahtoo sitä nukkaa jäädä sinne koloon. Joutuu aina imurilla tai paineilmalla puhaltelemaan vanut veks. Kakskakskymppisessä ceessä työläintä on aina irrottaa se muovinen suojakansi putsauksen ajaksi, satakaksnelkussa oli helppoa kun tuota toimenpidettä ei tarvinnut tehdä.HVM kirjoitti: Joo, mutta tätä tekniikkaahan myö ei kysymättä neuvota. Sairauden asteelle tämä kiillottaminen on päässyt... Pitää houkutella Matti tautiin mukaan pikkuhiljaa, eikä häkellyttää sitä heti hammasharjalla.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Jaahas, eli yhteenvetona moottorin puhdistamiseesta: eikun ostamaan moottorinpesuainetta ja Topz:eja! Elektroniikkaa kannattaa siis suojata vedeltä. Ja olisiko tähän käyttötarkoitukseen sopivinta käyttää vaikkapa kondomeja? Jos niin, mitähän merkkiä suosittelisitte, että mahtuis esim. virranjakaja kokonaan? Onko kokemuksia? Heh, heh...
- jösse
- Tolokun mies
- Viestit: 228
- Liittynyt: 30.9.2005 14:06
- Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki
Älä ainakaan näkkiä osta. Nöösipoikana kun ensimmäisen kerran menin varmuusvälineitä hakemaan elintarvikekioskilta, niin näkkileipäpaketin pisti myyjä punanaamaisen kossin kouraan...Matti kirjoitti:Jaahas, eli yhteenvetona moottorin puhdistamiseesta: eikun ostamaan moottorinpesuainetta ja Topz:eja! Elektroniikkaa kannattaa siis suojata vedeltä. Ja olisiko tähän käyttötarkoitukseen sopivinta käyttää vaikkapa kondomeja? Jos niin, mitähän merkkiä suosittelisitte, että mahtuis esim. virranjakaja kokonaan? Onko kokemuksia? Heh, heh...
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Nyt kävi kiinnostamaan. Liuotinta olen..köh-köh...levitellyt joskus tuolla systemillä, mutta pessyt en ole. Riittääkö pesuvettä moneksikin sekuntia, vai imetkö veden sankosta letkun avulla?Tommi P kirjoitti:Itse havaitsin huuhteluun näppäräksi semmosen kompuran jatkeeksi laitettavan maaliruiskun, vettä säiliöön ja menoksi. Saa suunnattua paremmin kuin painepesurilla, suihku ole niin hervoton ja painekin pysyyy aisoissa.
Suatto männä kokkeiltaviks jos annat rohkasevan lausunnon.
Piltema myy muuten semmoista "painepesuria", joka ammentaa paineen kompurasta, mutta ottaa veden letkusta. Painetta/vesimäärää voi myös säätää. Raktoria tullut pestyä semmoisella. Vähän kömpelö tosin, kun tarvihtoo kaksi letkua, mutta ehkä näppärämpi kuin "maaliruisku-patentti", tosin toimiva rakennelma voi olla hyväkin.HVM kirjoitti:Nyt kävi kiinnostamaan. Liuotinta olen..köh-köh...levitellyt joskus tuolla systemillä, mutta pessyt en ole. Riittääkö pesuvettä moneksikin sekuntia, vai imetkö veden sankosta letkun avulla?Tommi P kirjoitti:Itse havaitsin huuhteluun näppäräksi semmosen kompuran jatkeeksi laitettavan maaliruiskun, vettä säiliöön ja menoksi. Saa suunnattua paremmin kuin painepesurilla, suihku ole niin hervoton ja painekin pysyyy aisoissa.
Suatto männä kokkeiltaviks jos annat rohkasevan lausunnon.
Tuon Golffin konehuoneen kun pesin männä kesänä, niin vettä taisi mennä 3 säiliöllistä, eli 3 litraa Käytännössä maaliruiskulla tulee tehtyä suht täsmäpesua, eli vedellä ei holvata koko mualimaa Itsellä ruisku oli semmonen missä on "jatkopiippu" (mikä lie virallinen nimi...), eli tähtääminen on varsin helppoa ja vettä ei mene hukkaan. Side effectinä myös maailma pelastuu, kun ei tärvätä pohjavesiäHVM kirjoitti:Nyt kävi kiinnostamaan. Liuotinta olen..köh-köh...levitellyt joskus tuolla systemillä, mutta pessyt en ole. Riittääkö pesuvettä moneksikin sekuntia, vai imetkö veden sankosta letkun avulla?Tommi P kirjoitti:Itse havaitsin huuhteluun näppäräksi semmosen kompuran jatkeeksi laitettavan maaliruiskun, vettä säiliöön ja menoksi. Saa suunnattua paremmin kuin painepesurilla, suihku ole niin hervoton ja painekin pysyyy aisoissa.
Suatto männä kokkeiltaviks jos annat rohkasevan lausunnon.
Vastaavanlaisella "jatkopiippu"-mallisella ( ) maaliruiskulla minäkin viime kesänä pelastin maailmaa. Vettä ei mennyt juuri nimeksikään, mutta siitäkin huolimatta konehuone puhdistui.Tommi P kirjoitti:Tuon Golffin konehuoneen kun pesin männä kesänä, niin vettä taisi mennä 3 säiliöllistä, eli 3 litraa Käytännössä maaliruiskulla tulee tehtyä suht täsmäpesua, eli vedellä ei holvata koko mualimaa Itsellä ruisku oli semmonen missä on "jatkopiippu" (mikä lie virallinen nimi...), eli tähtääminen on varsin helppoa ja vettä ei mene hukkaan. Side effectinä myös maailma pelastuu, kun ei tärvätä pohjavesiä
Suosittelen.
-jukka
W202 C180 automaatti -94
W202 C180 automaatti -94
Itte nysväsin myös konehuoneen puhtaaks viime kesänä.
Ensin huuhtelin kevyesti hiekan ja muun pölyn pois painepesurilla. Sen jälkeen sekottelin tujua Pineline -mehua. Kantsii käyttää reilusti liuotinta. Mä käytin liuosta, jossa oli 1 osa Würthin Pinelineä ja 1 osa vettä.
Seuraava jobi on roiskia tota äsken sekoteltua pesulitkua joka puolelle konehuonetta. Tämän jälkeen ehtii kutsua vaikka naapurin paikalle todistamaan moottorin puhdistumisen ihmettä. Eli odotellaan, että aine vaikuttaa. Ei kuitenskaa niin kauan, että pesuaine kuivuu.
Jos homma meni oikein, niin tuon jälkeen riittää jälleen koko konetilan kevyt huuhtelu painepesurilla. Painetta ei todellakaan tarvita Säilyy pesijäukkelikin kuivana.
Jälki tuli tämän näköistä:
Harmi, ettei oo kuvaa lähtökohdasta. En olisi ennen pesua uskonut moiseen lopputulokseen.
Homma on muuten hyvä tehdä lämpöisillä keleillä kesällä. Pesuaine liuottaa silloin rasvaa paremmin, kuin näissä Siperian olosuhteissa.
Ensin huuhtelin kevyesti hiekan ja muun pölyn pois painepesurilla. Sen jälkeen sekottelin tujua Pineline -mehua. Kantsii käyttää reilusti liuotinta. Mä käytin liuosta, jossa oli 1 osa Würthin Pinelineä ja 1 osa vettä.
Seuraava jobi on roiskia tota äsken sekoteltua pesulitkua joka puolelle konehuonetta. Tämän jälkeen ehtii kutsua vaikka naapurin paikalle todistamaan moottorin puhdistumisen ihmettä. Eli odotellaan, että aine vaikuttaa. Ei kuitenskaa niin kauan, että pesuaine kuivuu.
Jos homma meni oikein, niin tuon jälkeen riittää jälleen koko konetilan kevyt huuhtelu painepesurilla. Painetta ei todellakaan tarvita Säilyy pesijäukkelikin kuivana.
Jälki tuli tämän näköistä:
Harmi, ettei oo kuvaa lähtökohdasta. En olisi ennen pesua uskonut moiseen lopputulokseen.
Homma on muuten hyvä tehdä lämpöisillä keleillä kesällä. Pesuaine liuottaa silloin rasvaa paremmin, kuin näissä Siperian olosuhteissa.
Tuo pine line on ihan hyvää ainetta ja edullista käytössä. Sitä käytän itsekin. 4l pönttö riittää pitkälle, koska se on laimennettavaa.
Sitten jos tarvitaan todella puhdasta, niin oikea liuotin piliin (lensitin ja vastaavat). Hinta pompsahtaa, mutta niin tehokin.
Dealerin varoitusket on ihan asiaa. Itse tosin ajattelin, ettei mersu ole mersu, jos sitä pitää pesussakin varoa. Olenkin siis suihkutellut painepesurilla täydellä voimalla ja niin että on virtalaitteetkin tulleet puhtaaksi. Höyrypesurilla lähtee rasva aika helposti ilman liuotinta, mutta jos käyttää liuotinta ja höyryä, niin saa kiiltävän puhdasta. Eipä ole laatumersut temppuilleet perusteellisenkaan pesun jälkeen. Uudemmissa voi tilanne ollakin toinen.
Kerran pari kertaa vuoteen olen pesun tehnyt. Jos ei ole ollut pakkasta, niin aina ennen remontia. On huomattavasti mukavampi rassata, kun ei hiekka rahise kierteissä ja kädetkin on puhtaat.
Kannattaa muuten muistaa HVM:n varoitus. Jos autossa on katti, on halvempaa kuivata kone kunnolla, kuin käyttää nykivää ja pärskivää konetta. Eron huomaa seuraavassa katsastuksessa.
Sitten jos tarvitaan todella puhdasta, niin oikea liuotin piliin (lensitin ja vastaavat). Hinta pompsahtaa, mutta niin tehokin.
Dealerin varoitusket on ihan asiaa. Itse tosin ajattelin, ettei mersu ole mersu, jos sitä pitää pesussakin varoa. Olenkin siis suihkutellut painepesurilla täydellä voimalla ja niin että on virtalaitteetkin tulleet puhtaaksi. Höyrypesurilla lähtee rasva aika helposti ilman liuotinta, mutta jos käyttää liuotinta ja höyryä, niin saa kiiltävän puhdasta. Eipä ole laatumersut temppuilleet perusteellisenkaan pesun jälkeen. Uudemmissa voi tilanne ollakin toinen.
Kerran pari kertaa vuoteen olen pesun tehnyt. Jos ei ole ollut pakkasta, niin aina ennen remontia. On huomattavasti mukavampi rassata, kun ei hiekka rahise kierteissä ja kädetkin on puhtaat.
Kannattaa muuten muistaa HVM:n varoitus. Jos autossa on katti, on halvempaa kuivata kone kunnolla, kuin käyttää nykivää ja pärskivää konetta. Eron huomaa seuraavassa katsastuksessa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
liuotinaine pitää ruiskuttaa paineella Lopputulos parempi.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=161
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=161
big jopo
Tuo on hyvä. Homma käy joutuisasti, mutta saattaa ruostua vesiohenteisilla pesuaineilla.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=161
Tämä kestää vesiohenteisetkin aineet. Itsellä on vastaava.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=161
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=161
Tämä kestää vesiohenteisetkin aineet. Itsellä on vastaava.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=161
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
Täöh? Sama pullo , kun ei ollut würthin pullosta kuvaaPerttu K kirjoitti:Tuo on hyvä. Homma käy joutuisasti, mutta saattaa ruostua vesiohenteisilla pesuaineilla.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=161
Tämä kestää vesiohenteisetkin aineet. Itsellä on vastaava.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=161
big jopo
Re: Moottorin / moottoritilan pesu
HVM kirjoitti:Virtavehkeitten suojaus ja kuivaus on erityisen tärkeää katalysaattori-autoissa, se katti on äkkiä entinen jos auto ei käy kaikilla pytyillä. Eli sinne joutunut bensa palaa siellä, ja siinä samalla katin sisukset.Matti kirjoitti:Kiitos vinkeistä. Jotain tuommoista ajattelinkin. En tiedä miten muilla, mutta itselläni tulee helposti pestyä ja puunattua koko auto muuten, paitsi konehuone. Tai kyllähän sieltäkin tietysti enimpiä hiekkoja tulee huuhdeltua, mutta semmoinen perusteellinen hygienia puuttuu...
Oon miettinyt että miten nuo "ammattifiksaajat" saavat vanhankin auton konehuoneen kiiltämään kuin uudessa autossa konsanaan, ilman että tarvitsee irroittaa moottoria ja ottaa hammasharjaa käyttöön. Varmaan oikeanlaiset liuotinaineet ovat keskeisessä roolissa...?
joo voi olla, mutta ainaki useemmissa fixaamoissa ja likipitäen kaikissa autoliikkeissä ei suoriteta minkäänlaisia suojatoimenpiteitä, vaan tyydytään vaan kuivaamaan jakajan kansi pesun jälkeen jos nyt sitäkään.. Käsittääkseni suojaamattomasta painepesusta johtuvat negatiiviset seuraukset ovat verrattain harvinaisia.. Ei tosin mukavia jos omalle kohdalle sattuu..
Vanhempiin autoihin Binlaadenin tehopesua 10% seoksella ja minuutin, parin jälkeen painepesurilla kuumaa vettä perään. Alhaalta ylöspäin ja joka suunnasta joka sopukkaan. Toimenpiteen jälkeen olet todennäköisesti yhtä märkä kuin moottoritilakin.
Uudempiin on riittänyt liuotin ja letkulla huiluttelu.
Uudempiin on riittänyt liuotin ja letkulla huiluttelu.
Putsasin itse W 126:n moottoritilaa liuottimilla viime kesänä ja lopputulos oli korkeintaan tyydyttävä vaikka aikaa meni tuntitolkulla.
Kone, piuhat ja mustat laatikot ovat taas pölyn ja lian peitossa - öljyä ei sentään ole moottoritilassa koska mylly on tiivis.
Tänä kesänä ajattelin ulkoistaa moottorinpesun jollekin asiansa osaavalle firmalle. Täällä joku antoi kerran vinkin hyvästä huoltamosta Helsingissä, joka tekee moottoripesuja siedettävään hintaan. Olen vain hukannut tämän konalalaisen tai pitäjänmäkeläisen huoltamon yhteystiedot.
Osaako joku suositella hyvää moottorinpesupaikkaa pääkaupunkiseudulla ?
Kone, piuhat ja mustat laatikot ovat taas pölyn ja lian peitossa - öljyä ei sentään ole moottoritilassa koska mylly on tiivis.
Tänä kesänä ajattelin ulkoistaa moottorinpesun jollekin asiansa osaavalle firmalle. Täällä joku antoi kerran vinkin hyvästä huoltamosta Helsingissä, joka tekee moottoripesuja siedettävään hintaan. Olen vain hukannut tämän konalalaisen tai pitäjänmäkeläisen huoltamon yhteystiedot.
Osaako joku suositella hyvää moottorinpesupaikkaa pääkaupunkiseudulla ?
SELlisti