Penkinlämmittimet

Vastaa Viestiin
Absinthe
Viestit: 114
Liittynyt: 13.2.2007 21:29

Penkinlämmittimet

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Onko mahdollista saada penkinlämmittimiä toimimaan täydellä teholla pidemmän aikaa tai onko mahdollista saada penkinlämmittimiä tehokkaammiksi?
Avatar
Eki87
Perho-ope
Viestit: 394
Liittynyt: 11.12.2006 16:02
Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa

Viesti Kirjoittaja Eki87 »

Toimiikohan ne sulla ihan täävvelleen kun ite kun laitan/laitoin mesessä aina penkinlämmittimen päälle niin farkkujen läpi tuntu että perse pallaa.. :?

Vai oisko siellä penkin sisässä joku vastus vähä heikossa hapessa niin että se ei lämpiä kunnolla.. :wink:
Omat pirssit:
W124 200D -88
W124 200D -88 (taksi malli) käyttöautona

Muut pihassa olevat pirssit:
Volvo 740 GLE Turbodiesel -88
Volvo 164 E -74 3.0 Megasquirt
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jotain vikaa täytyy lämmittimissä olla. Termi grilli kuvaa lämitystehoa paremmin. Nahkapenkeissä ei teho ole ihan niin kova, mutta kuumuu ne nahkapenkitkin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Lämmittimet muuten muuttuu jossain vuosimallissa muistaakseni tehokkammiksi. :idea: Jottei olis siinä 88-89 paikkeilla? Nahkapenkit tosiaan kuumuu hitaammin kuin kankaiset, luonnollisesti.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

9/89 tuli lisää watteja. Nahkajakkaralämppärit sai +10W vielä bonusta.
Muistaakseni nousivat 90W tehoihin.
Pro HVM
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Rässi66 kirjoitti:9/89 tuli lisää watteja. Nahkajakkaralämppärit sai +10W vielä bonusta.
Muistaakseni nousivat 90W tehoihin.
Samaa tapahtui s-sarjassa noihin aikoihin. Herääkin kysymys, kuinka paljon on liikaa. 82-mallin ässässä taidettiin kaverin kanssa testata kumpi pystyy pitämään lämmitintä täydellä teholla pitempään. Voittajaa en muista, mutta sen muistan, että lopulta oli pakko luovuttaa, penkki kuumenee kuumemmaksi kuin sisukkainkaan istuja kestää - eikä se kestä kovin kauan. Kuinkahan tehokkaat ne uudemman mallin lämmittimet ovat?

Alkuperäiseen kysymykseen: Kannattaisi muuten tarkistaa istuinlämmittimen releet. Ehkäpä täysteho ei kytkeydy. Rele voi olla palanut tai hapettunut.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
oih_anddi
Viestit: 28
Liittynyt: 12.11.2006 16:57
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja oih_anddi »

Missähän nuo releet on piilossa..?? Itellä ei toimi ollenkaan lämmittäjät.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29272
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oletko tarkistanut sulakkeet, erillinen pikku rasia siinä kuskinpuolen iskarin yläpään lähettyvillä. :roll:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:Oletko tarkistanut sulakkeet, erillinen pikku rasia siinä kuskinpuolen iskarin yläpään lähettyvillä. :roll:
Vanhemmissa (noin johonkin -90 asti) ei tuota sulaketta ole vaan virtaska tulee A-sulakkeelta. Uudempiin kevennettiin tuon A-sulakkeen kuormitusta tuolla diilerin mainitsemalla lisäsulakkella. Uudemmissakin ohjausvirta otetaan A-sulakkeen kautta, joten jos se on mykkä, niin lämppäri ei toimi.

Jos on uudempi ja lämmitys ei toimi mutta katkaisijoihin syttyy valot, niin silloin on tuo lisäsulake seis. Jos taas ei syty edes merkkivalot, niin silloin on (myös) A-sulake rikki taikka jotain muuta häiriötä. Releet on vissiin -87 huhtikuuhun asti etupenkkien alla, siitä tuoreemmissa takapenkin alla, vasemmalla puolella.

Absinthe:
Jos sulla on tuo uudempi malli, niin siitä saattaa olla se istuinosan etureunan vastustyyny rikki (erittäin todennäköistä). Tällöin ei lämppäri toimi ollenkaan siinä viileämmässä asennossa ja kuumemmassakin lämpenee vain selkänoja. Jos oireet on tämänkaltaiset, niin ilmoittele. Sen etureunan tyynyn voi suht helposti ohittaa ja sitten lämpenee taas ahterin allakin oleva vastus. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29272
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei muuten ole ensimmäinen kerta :roll: kun Roisto hämmästyttää tietämyksellään, ja taas. :shock:
Hienoa. :halm:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Absinhte tuossa lähestyi yv:llä. Lämppärin oireet olivat yllämainitun kaltaiset.

Tässä ohjeet etureunan vastustyynyn ohittamiseksi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Ymmärsinkö nyt ihan oikein että tuossa 124:n penkinlämmittimessä 1.asennolla lämpenee vain istuinosa ja 2.asennolla lämpenee istuin osa ja selkänojaosa jos aparaatti toimii?

Tuntuu vaan kovin yksinkertaiselta tuommoinen kun muissa autoissa on portaattomasti lämpiäviä penkkejä ja volkkarissakin peräti 0-5 asteikko.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kipsu kirjoitti:Ymmärsinkö nyt ihan oikein että tuossa 124:n penkinlämmittimessä 1.asennolla lämpenee vain istuinosa ja 2.asennolla lämpenee istuin osa ja selkänojaosa jos aparaatti toimii?
Eikäkun... :oops:

Ykkösasennossa istuinosa ja selkänoja osa on kytketty sarjaan eli yhden vastuksen yli on palttiarallaa 6 V ja teho yhteensä noin 15 W*. Kakkosasennossa ne kytkeytyvät rinnakkain ja molempien yli on siis jännitettä se 12 V. Tehoa vastaavasti about 60 W.

Jos jompikumpi vastus on rikki, niin ykkösasento ei toimi ollenkaan. Kakkosasennossa toimii kunnossa oleva vastus.

t.
Risto

*Tämä siis vanhoissa kangaspenkeissä. Uudemmissa ja nahkajakkaroissa on tehokkaammat grillit.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Kipsu kirjoitti:Ymmärsinkö nyt ihan oikein että tuossa 124:n penkinlämmittimessä 1.asennolla lämpenee vain istuinosa ja 2.asennolla lämpenee istuin osa ja selkänojaosa jos aparaatti toimii?

Tuntuu vaan kovin yksinkertaiselta tuommoinen kun muissa autoissa on portaattomasti lämpiäviä penkkejä ja volkkarissakin peräti 0-5 asteikko.
Roisto valaisi asiaa asiantuntijan tarkkuudella noiden kytkentöjen ja tehojen osalta.

Mersussa on todellakin vain kaksi asentoa. Ah, kuinka kätevää.

Ajoon-->istuinlämmittimet täysille
Ajossa-->istuinlämmittimet tippuvat automaattisesti 1-asentoon ja sammuvat viimein. Ajon aikana ei tarvitse räplätä mitään.

Kenen ahteri on niin herkkä, että vaatii istuinlämmitykseen viisi asentoa? Aiheeseen keveästi liittyen:

Kaverin kanssa kerran juttelimme(tupakoimme) passatin ulkopuolella. Istuinlämmittimet olivat jääneet 5-asentoon. Autoon oltiin siirtymässä lämmittelemään, ja ihmeteltiin palaneen hajua.. Vänkärin penkki oli lähes tulessa :shock:
124.023
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OT:
Hemingway kirjoitti:Kaverin kanssa kerran juttelimme(tupakoimme) passatin ulkopuolella. Istuinlämmittimet olivat jääneet 5-asentoon. Autoon oltiin siirtymässä lämmittelemään, ja ihmeteltiin palaneen hajua.. Vänkärin penkki oli lähes tulessa :shock:
Heh. :D

Isämiehen Transportterilla ajelin tuossa männä keväänä ja vähän aikaa ajettuani alkoi kummasti p*rsvakoa hiostaa. Katsoin penkinlämmitintä ja kas kummaa, sehän oli väännetty ykköselle. Isällä on ilmeisesti tapana vääntää syksylllä lämppäri päälle ja sitten keväämmällä sammuttaa laite samalla kun on aika luopua pitkistä kalsareista. :D Itse tykkään Mersun lämmittimen ominaisuudesta, ettei se jää vahingossa päälle pidemmäksi aikaa.

Äidin Escrotissa se namiskuukkeli on piilotettu istuimen etureunan taakse ja nappiin ei ole mitään näköyhteyttä. Yhtenä lämpimänä kesäpäivänä aeM (aikaa ennen Mersua) ajeltiin kaveriporukalla jostakin jonnekin. Vieruspaikalla alkoi kaveri valittaa, että takamus alkaa hautua. Kokelin sitten katkaisijaa ja hoksin, että se lämmitin oli vahingossa mennyt päälle. Sammutin mokoman ja huomautin kaverille, että sillä on penkinlämmitin päällä. Kaveri kokeili itsekin katkaisijaa ja vähän ajan kuluttua alkoi valittaa, ettei penkki vieläkään osoita viilenemisen merkkejä. Koetan katkaisijaa uudelleen ja huomaan, että kaveri oli laittanut sen taas päälle. Tuossa katkaisija toimii niin, että se on pois päältä kun nappi on alhaalla ja päällä, kun se on ylhäällä. Tosi loogista. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Roisto kirjoitti:
Kipsu kirjoitti:Ymmärsinkö nyt ihan oikein että tuossa 124:n penkinlämmittimessä 1.asennolla lämpenee vain istuinosa ja 2.asennolla lämpenee istuin osa ja selkänojaosa jos aparaatti toimii?
Eikäkun... :oops:

Ykkösasennossa istuinosa ja selkänoja osa on kytketty sarjaan eli yhden vastuksen yli on palttiarallaa 6 V ja teho yhteensä noin 15 W*. Kakkosasennossa ne kytkeytyvät rinnakkain ja molempien yli on siis jännitettä se 12 V. Tehoa vastaavasti about 60 W.

Jos jompikumpi vastus on rikki, niin ykkösasento ei toimi ollenkaan. Kakkosasennossa toimii kunnossa oleva vastus.
Roisto kirjoitti: Ajoon-->istuinlämmittimet täysille
Ajossa-->istuinlämmittimet tippuvat automaattisesti 1-asentoon ja sammuvat viimein. Ajon aikana ei tarvitse räplätä mitään.
Olis kiva tietää millainen kytkentä tuohon tarvii. Siihen lienee olemassa ihan omanlainen rele. Missä muuten termostaatit sitten sijaitsevat vai onko niitä?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kipsu kirjoitti:Olis kiva tietää millainen kytkentä tuohon tarvii. Siihen lienee olemassa ihan omanlainen rele. Missä muuten termostaatit sitten sijaitsevat vai onko niitä?
124:n lämpäreissä ei ole termostaattia – aikakatkaisu vain. Tuolla pienemmällä teholla ei saa mitään tulipaloa aikaan, vaikka se posottaakin sen puoli tuntia päällä.

Releboksissa on kaksi relettä per penkki. Lisäksi boksissa on elektroniikkaa, joka niitä ohjaa. Alla yksinkertaistettu kaaviokuva toiminnasta. Vasemmalla nolla-asento, keskellä ykkönen, oikealla kakkonen.

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Mulla on tainnut joku säädellä jo ennenkin noita jakkaroita kun lämpenemistä on havaittavissa sekä puolella, että täydellä teholla mutta todella hitaasti so. 10min.
Molemmat lämpeää, selkänoja ja istuinosa.

Kohtahan tuota kyllä pääsee jo ilmastoinnin kimppuun. :roll:
rikustein
Viestit: 23
Liittynyt: 01.1.2013 18:33
Paikkakunta: ylitornio

Re:

Viesti Kirjoittaja rikustein »

:nerd:
Roisto kirjoitti: 15.2.2007 9:25
dealer kirjoitti:Oletko tarkistanut sulakkeet, erillinen pikku rasia siinä kuskinpuolen iskarin yläpään lähettyvillä. :roll:
Vanhemmissa (noin johonkin -90 asti) ei tuota sulaketta ole vaan virtaska tulee A-sulakkeelta. Uudempiin kevennettiin tuon A-sulakkeen kuormitusta tuolla diilerin mainitsemalla lisäsulakkella. Uudemmissakin ohjausvirta otetaan A-sulakkeen kautta, joten jos se on mykkä, niin lämppäri ei toimi.

Jos on uudempi ja lämmitys ei toimi mutta katkaisijoihin syttyy valot, niin silloin on tuo lisäsulake seis. Jos taas ei syty edes merkkivalot, niin silloin on (myös) A-sulake rikki taikka jotain muuta häiriötä. Releet on vissiin -87 huhtikuuhun asti etupenkkien alla, siitä tuoreemmissa takapenkin alla, vasemmalla puolella.

Absinthe:
Jos sulla on tuo uudempi malli, niin siitä saattaa olla se istuinosan etureunan vastustyyny rikki (erittäin todennäköistä). Tällöin ei lämppäri toimi ollenkaan siinä viileämmässä asennossa ja kuumemmassakin lämpenee vain selkänoja. Jos oireet on tämänkaltaiset, niin ilmoittele. Sen etureunan tyynyn voi suht helposti ohittaa ja sitten lämpenee taas ahterin allakin oleva vastus. :D

t.
Risto


Miten kun katkaisijoiden valot pelaa.. numero 10 sulake ehjä. Penkin alle tulee 12v virtaa.. kummallakin puolella etupenkeissä sama vika että ei lämpene ollenkaan .. w201 2.5 turbo 93-.. autolla ajettu vasta 260 000
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

rikustein kirjoitti: 04.2.2021 16:18 Miten kun katkaisijoiden valot pelaa.. numero 10 sulake ehjä. Penkin alle tulee 12v virtaa.. kummallakin puolella etupenkeissä sama vika että ei lämpene ollenkaan .. w201 2.5 turbo 93-.. autolla ajettu vasta 260 000
Kaikki sulakeet ehjiä ?
jos penkin elemetille tulee sähkö ja maa niin elementti toden näköisesti rikki jos liitin on ehjä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
rikustein
Viestit: 23
Liittynyt: 01.1.2013 18:33
Paikkakunta: ylitornio

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja rikustein »

CDI203 kirjoitti: 04.2.2021 17:35
rikustein kirjoitti: 04.2.2021 16:18 Miten kun katkaisijoiden valot pelaa.. numero 10 sulake ehjä. Penkin alle tulee 12v virtaa.. kummallakin puolella etupenkeissä sama vika että ei lämpene ollenkaan .. w201 2.5 turbo 93-.. autolla ajettu vasta 260 000
Kaikki sulakeet ehjiä ?
jos penkin elemetille tulee sähkö ja maa niin elementti toden näköisesti rikki jos liitin on ehjä

Kaikki sulakkeet oli ehjät kyllä.. mittasin virtamittarilla niin tuli jännite.. mutta valokynällä katoin liittimeltä penkin alta nii ei lamppu syttyny.. Oisko rele sitten rikki? Paljonko pitäs olla penkinlämppäreitten vastukset jos ne mittaa samalla? Rele on takapenkin alla? Miten takapenkki lähtee irti?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”