Penkinlämmittimet
Penkinlämmittimet
Onko mahdollista saada penkinlämmittimiä toimimaan täydellä teholla pidemmän aikaa tai onko mahdollista saada penkinlämmittimiä tehokkaammiksi?
- Eki87
- Perho-ope
- Viestit: 394
- Liittynyt: 11.12.2006 16:02
- Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa
Toimiikohan ne sulla ihan täävvelleen kun ite kun laitan/laitoin mesessä aina penkinlämmittimen päälle niin farkkujen läpi tuntu että perse pallaa..
Vai oisko siellä penkin sisässä joku vastus vähä heikossa hapessa niin että se ei lämpiä kunnolla..
Vai oisko siellä penkin sisässä joku vastus vähä heikossa hapessa niin että se ei lämpiä kunnolla..
Omat pirssit:
W124 200D -88
W124 200D -88 (taksi malli) käyttöautona
Muut pihassa olevat pirssit:
Volvo 740 GLE Turbodiesel -88
Volvo 164 E -74 3.0 Megasquirt
W124 200D -88
W124 200D -88 (taksi malli) käyttöautona
Muut pihassa olevat pirssit:
Volvo 740 GLE Turbodiesel -88
Volvo 164 E -74 3.0 Megasquirt
Samaa tapahtui s-sarjassa noihin aikoihin. Herääkin kysymys, kuinka paljon on liikaa. 82-mallin ässässä taidettiin kaverin kanssa testata kumpi pystyy pitämään lämmitintä täydellä teholla pitempään. Voittajaa en muista, mutta sen muistan, että lopulta oli pakko luovuttaa, penkki kuumenee kuumemmaksi kuin sisukkainkaan istuja kestää - eikä se kestä kovin kauan. Kuinkahan tehokkaat ne uudemman mallin lämmittimet ovat?Rässi66 kirjoitti:9/89 tuli lisää watteja. Nahkajakkaralämppärit sai +10W vielä bonusta.
Muistaakseni nousivat 90W tehoihin.
Alkuperäiseen kysymykseen: Kannattaisi muuten tarkistaa istuinlämmittimen releet. Ehkäpä täysteho ei kytkeydy. Rele voi olla palanut tai hapettunut.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Vanhemmissa (noin johonkin -90 asti) ei tuota sulaketta ole vaan virtaska tulee A-sulakkeelta. Uudempiin kevennettiin tuon A-sulakkeen kuormitusta tuolla diilerin mainitsemalla lisäsulakkella. Uudemmissakin ohjausvirta otetaan A-sulakkeen kautta, joten jos se on mykkä, niin lämppäri ei toimi.dealer kirjoitti:Oletko tarkistanut sulakkeet, erillinen pikku rasia siinä kuskinpuolen iskarin yläpään lähettyvillä.
Jos on uudempi ja lämmitys ei toimi mutta katkaisijoihin syttyy valot, niin silloin on tuo lisäsulake seis. Jos taas ei syty edes merkkivalot, niin silloin on (myös) A-sulake rikki taikka jotain muuta häiriötä. Releet on vissiin -87 huhtikuuhun asti etupenkkien alla, siitä tuoreemmissa takapenkin alla, vasemmalla puolella.
Absinthe:
Jos sulla on tuo uudempi malli, niin siitä saattaa olla se istuinosan etureunan vastustyyny rikki (erittäin todennäköistä). Tällöin ei lämppäri toimi ollenkaan siinä viileämmässä asennossa ja kuumemmassakin lämpenee vain selkänoja. Jos oireet on tämänkaltaiset, niin ilmoittele. Sen etureunan tyynyn voi suht helposti ohittaa ja sitten lämpenee taas ahterin allakin oleva vastus.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ymmärsinkö nyt ihan oikein että tuossa 124:n penkinlämmittimessä 1.asennolla lämpenee vain istuinosa ja 2.asennolla lämpenee istuin osa ja selkänojaosa jos aparaatti toimii?
Tuntuu vaan kovin yksinkertaiselta tuommoinen kun muissa autoissa on portaattomasti lämpiäviä penkkejä ja volkkarissakin peräti 0-5 asteikko.
Tuntuu vaan kovin yksinkertaiselta tuommoinen kun muissa autoissa on portaattomasti lämpiäviä penkkejä ja volkkarissakin peräti 0-5 asteikko.
Eikäkun...Kipsu kirjoitti:Ymmärsinkö nyt ihan oikein että tuossa 124:n penkinlämmittimessä 1.asennolla lämpenee vain istuinosa ja 2.asennolla lämpenee istuin osa ja selkänojaosa jos aparaatti toimii?
Ykkösasennossa istuinosa ja selkänoja osa on kytketty sarjaan eli yhden vastuksen yli on palttiarallaa 6 V ja teho yhteensä noin 15 W*. Kakkosasennossa ne kytkeytyvät rinnakkain ja molempien yli on siis jännitettä se 12 V. Tehoa vastaavasti about 60 W.
Jos jompikumpi vastus on rikki, niin ykkösasento ei toimi ollenkaan. Kakkosasennossa toimii kunnossa oleva vastus.
t.
Risto
*Tämä siis vanhoissa kangaspenkeissä. Uudemmissa ja nahkajakkaroissa on tehokkaammat grillit.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto valaisi asiaa asiantuntijan tarkkuudella noiden kytkentöjen ja tehojen osalta.Kipsu kirjoitti:Ymmärsinkö nyt ihan oikein että tuossa 124:n penkinlämmittimessä 1.asennolla lämpenee vain istuinosa ja 2.asennolla lämpenee istuin osa ja selkänojaosa jos aparaatti toimii?
Tuntuu vaan kovin yksinkertaiselta tuommoinen kun muissa autoissa on portaattomasti lämpiäviä penkkejä ja volkkarissakin peräti 0-5 asteikko.
Mersussa on todellakin vain kaksi asentoa. Ah, kuinka kätevää.
Ajoon-->istuinlämmittimet täysille
Ajossa-->istuinlämmittimet tippuvat automaattisesti 1-asentoon ja sammuvat viimein. Ajon aikana ei tarvitse räplätä mitään.
Kenen ahteri on niin herkkä, että vaatii istuinlämmitykseen viisi asentoa? Aiheeseen keveästi liittyen:
Kaverin kanssa kerran juttelimme(tupakoimme) passatin ulkopuolella. Istuinlämmittimet olivat jääneet 5-asentoon. Autoon oltiin siirtymässä lämmittelemään, ja ihmeteltiin palaneen hajua.. Vänkärin penkki oli lähes tulessa
124.023
OT:
Isämiehen Transportterilla ajelin tuossa männä keväänä ja vähän aikaa ajettuani alkoi kummasti p*rsvakoa hiostaa. Katsoin penkinlämmitintä ja kas kummaa, sehän oli väännetty ykköselle. Isällä on ilmeisesti tapana vääntää syksylllä lämppäri päälle ja sitten keväämmällä sammuttaa laite samalla kun on aika luopua pitkistä kalsareista. Itse tykkään Mersun lämmittimen ominaisuudesta, ettei se jää vahingossa päälle pidemmäksi aikaa.
Äidin Escrotissa se namiskuukkeli on piilotettu istuimen etureunan taakse ja nappiin ei ole mitään näköyhteyttä. Yhtenä lämpimänä kesäpäivänä aeM (aikaa ennen Mersua) ajeltiin kaveriporukalla jostakin jonnekin. Vieruspaikalla alkoi kaveri valittaa, että takamus alkaa hautua. Kokelin sitten katkaisijaa ja hoksin, että se lämmitin oli vahingossa mennyt päälle. Sammutin mokoman ja huomautin kaverille, että sillä on penkinlämmitin päällä. Kaveri kokeili itsekin katkaisijaa ja vähän ajan kuluttua alkoi valittaa, ettei penkki vieläkään osoita viilenemisen merkkejä. Koetan katkaisijaa uudelleen ja huomaan, että kaveri oli laittanut sen taas päälle. Tuossa katkaisija toimii niin, että se on pois päältä kun nappi on alhaalla ja päällä, kun se on ylhäällä. Tosi loogista.
t.
Risto
Heh.Hemingway kirjoitti:Kaverin kanssa kerran juttelimme(tupakoimme) passatin ulkopuolella. Istuinlämmittimet olivat jääneet 5-asentoon. Autoon oltiin siirtymässä lämmittelemään, ja ihmeteltiin palaneen hajua.. Vänkärin penkki oli lähes tulessa
Isämiehen Transportterilla ajelin tuossa männä keväänä ja vähän aikaa ajettuani alkoi kummasti p*rsvakoa hiostaa. Katsoin penkinlämmitintä ja kas kummaa, sehän oli väännetty ykköselle. Isällä on ilmeisesti tapana vääntää syksylllä lämppäri päälle ja sitten keväämmällä sammuttaa laite samalla kun on aika luopua pitkistä kalsareista. Itse tykkään Mersun lämmittimen ominaisuudesta, ettei se jää vahingossa päälle pidemmäksi aikaa.
Äidin Escrotissa se namiskuukkeli on piilotettu istuimen etureunan taakse ja nappiin ei ole mitään näköyhteyttä. Yhtenä lämpimänä kesäpäivänä aeM (aikaa ennen Mersua) ajeltiin kaveriporukalla jostakin jonnekin. Vieruspaikalla alkoi kaveri valittaa, että takamus alkaa hautua. Kokelin sitten katkaisijaa ja hoksin, että se lämmitin oli vahingossa mennyt päälle. Sammutin mokoman ja huomautin kaverille, että sillä on penkinlämmitin päällä. Kaveri kokeili itsekin katkaisijaa ja vähän ajan kuluttua alkoi valittaa, ettei penkki vieläkään osoita viilenemisen merkkejä. Koetan katkaisijaa uudelleen ja huomaan, että kaveri oli laittanut sen taas päälle. Tuossa katkaisija toimii niin, että se on pois päältä kun nappi on alhaalla ja päällä, kun se on ylhäällä. Tosi loogista.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto kirjoitti:Eikäkun...Kipsu kirjoitti:Ymmärsinkö nyt ihan oikein että tuossa 124:n penkinlämmittimessä 1.asennolla lämpenee vain istuinosa ja 2.asennolla lämpenee istuin osa ja selkänojaosa jos aparaatti toimii?
Ykkösasennossa istuinosa ja selkänoja osa on kytketty sarjaan eli yhden vastuksen yli on palttiarallaa 6 V ja teho yhteensä noin 15 W*. Kakkosasennossa ne kytkeytyvät rinnakkain ja molempien yli on siis jännitettä se 12 V. Tehoa vastaavasti about 60 W.
Jos jompikumpi vastus on rikki, niin ykkösasento ei toimi ollenkaan. Kakkosasennossa toimii kunnossa oleva vastus.
Olis kiva tietää millainen kytkentä tuohon tarvii. Siihen lienee olemassa ihan omanlainen rele. Missä muuten termostaatit sitten sijaitsevat vai onko niitä?Roisto kirjoitti: Ajoon-->istuinlämmittimet täysille
Ajossa-->istuinlämmittimet tippuvat automaattisesti 1-asentoon ja sammuvat viimein. Ajon aikana ei tarvitse räplätä mitään.
124:n lämpäreissä ei ole termostaattia – aikakatkaisu vain. Tuolla pienemmällä teholla ei saa mitään tulipaloa aikaan, vaikka se posottaakin sen puoli tuntia päällä.Kipsu kirjoitti:Olis kiva tietää millainen kytkentä tuohon tarvii. Siihen lienee olemassa ihan omanlainen rele. Missä muuten termostaatit sitten sijaitsevat vai onko niitä?
Releboksissa on kaksi relettä per penkki. Lisäksi boksissa on elektroniikkaa, joka niitä ohjaa. Alla yksinkertaistettu kaaviokuva toiminnasta. Vasemmalla nolla-asento, keskellä ykkönen, oikealla kakkonen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re:
Roisto kirjoitti: ↑15.2.2007 9:25Vanhemmissa (noin johonkin -90 asti) ei tuota sulaketta ole vaan virtaska tulee A-sulakkeelta. Uudempiin kevennettiin tuon A-sulakkeen kuormitusta tuolla diilerin mainitsemalla lisäsulakkella. Uudemmissakin ohjausvirta otetaan A-sulakkeen kautta, joten jos se on mykkä, niin lämppäri ei toimi.dealer kirjoitti:Oletko tarkistanut sulakkeet, erillinen pikku rasia siinä kuskinpuolen iskarin yläpään lähettyvillä.
Jos on uudempi ja lämmitys ei toimi mutta katkaisijoihin syttyy valot, niin silloin on tuo lisäsulake seis. Jos taas ei syty edes merkkivalot, niin silloin on (myös) A-sulake rikki taikka jotain muuta häiriötä. Releet on vissiin -87 huhtikuuhun asti etupenkkien alla, siitä tuoreemmissa takapenkin alla, vasemmalla puolella.
Absinthe:
Jos sulla on tuo uudempi malli, niin siitä saattaa olla se istuinosan etureunan vastustyyny rikki (erittäin todennäköistä). Tällöin ei lämppäri toimi ollenkaan siinä viileämmässä asennossa ja kuumemmassakin lämpenee vain selkänoja. Jos oireet on tämänkaltaiset, niin ilmoittele. Sen etureunan tyynyn voi suht helposti ohittaa ja sitten lämpenee taas ahterin allakin oleva vastus.
t.
Risto
Miten kun katkaisijoiden valot pelaa.. numero 10 sulake ehjä. Penkin alle tulee 12v virtaa.. kummallakin puolella etupenkeissä sama vika että ei lämpene ollenkaan .. w201 2.5 turbo 93-.. autolla ajettu vasta 260 000
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: Re:
Kaikki sulakeet ehjiä ?
jos penkin elemetille tulee sähkö ja maa niin elementti toden näköisesti rikki jos liitin on ehjä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Re: Re:
Kaikki sulakkeet oli ehjät kyllä.. mittasin virtamittarilla niin tuli jännite.. mutta valokynällä katoin liittimeltä penkin alta nii ei lamppu syttyny.. Oisko rele sitten rikki? Paljonko pitäs olla penkinlämppäreitten vastukset jos ne mittaa samalla? Rele on takapenkin alla? Miten takapenkki lähtee irti?