Selittäkääpä minulle "vuoristorata-syndrooma"

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Selittäkääpä minulle "vuoristorata-syndrooma"

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Selittäkääpä minulle W124:sen vuoristorata-systeemi. Mikä se on ja miten sen hajoaminen tulee ennakoida.
Nimittäin tänään näin kaverin, jolta oli hajonnut W124 300 D-moottori ja selitti, että syynä oli ollut vuoristorata-systeemi. Tuo kyseinen auto oli saksasta tuotu 5 vuotta sitten ja mittarissa silloin reilu 200 tkm., mutta silloin jo tiedettiin, että kilometrejä oli enemmän takana, koska mittaristoa oli vähän niinkuin väkisin muokattu(kilometrinumeroissa) oli pahoja jälkiä. No nyt moottorin hajotessa lukema oli 500 tkm. Vedot oli yht.äkkiä hiipunut. Lisäksi moottoritilasta oli kuulunut outoa naksutusta(hän luuli nokkaketjuksi) jo kahden vuoden ajan ja öljynpaineet oli huonot välillä (0-1 tyhjäkäynnillä)-eli kun tietoa olisi ollut niin homma olisi vältetty.
No uusi moottori on jo nokalla ja matka jatkuu. Vanhassa oli tuo vuoristorata-systeemi ollut täysin kulunut. Kertooko se jotain ajomäärästä? Kauanko nuo kestelee ja milloin on syytä tarkastella ja antaako vihjeitä hajoamisesta/kulumisesta. Tieto kiinnostaa sikäli, että isälläni on 627 tkm. ajettu 300 D W124-se ei ääntele mitenkään, voiko vuoristorata olla silti kulunut pahoin. Lyhyesti: joku voisi kertoa mikä tämä vuoristorata on ja mihin se vaikuttaa/miten toimii ja miten sen kuntoa tulee tarkkailla-onko esim. joku osa vaihdettava varmuudeksi esim. 500 tkm. kohdalla. KIITOS!
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Vuoristoradaksi sanotaan alipainepumpun painelevyä joka sijaitsee pumpun takana ketjukotelossa ja jakoketju pyörittää sitä.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Alipainepumpun kuulat tippuvat jakoketjun väliin, siinä on sitten kone kerralla aika tattis. Venttiilit solmussa jne.
Avatar
Jaakko Parantainen
Lasimestari
Viestit: 260
Liittynyt: 13.10.2005 22:03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jaakko Parantainen »

Jos oikein olen ymmärtänyt tuo systeemi ei vaikuta öljynpaineisiin millään lailla.Muita edelläkuvatunlaisia "pikku"ylläreitä kylläkin :ei_tajuu:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Sehän on vähän niinkuin nokka-akseli muljautettuna tasopintaan, noin niinkuin insinöörimäisesti ilmaistuna. :lol:

Eli se toimii normaalin "epäkeskon" tavoin, paitsi että saa sen eestaasnylpytyksen aikaiseksi oman pyörimisakselinsa suunnassa.

Vuoristoradan loppuunkuluminen ei varmaan yhtään moottoria ole yksinään särkenyt. Kuluva osa on sen "rullanostimen" laakeri joka sitä vuoristorataa pitkin rullaa. Vanhemman mallin alipainepumpuissa tuo laakeri on avonainen, eli laakerin särkyessä kuulanrippeet pääsevät vapaasti putoamaan jakopäähän. Uudemman mallin laakerissa on kyljet ummessa, eli kun laakerille tulee kierrokset täyteen se vain alkaa pitämään julmettua meteliä eikä ykskaks heti murennu jakoketjun väliin.

Viisaammat täydentäkööt, oikokoot... :oops:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Kuva

Oikealla pumpun pyörä joka toimii myös alipainepumpun painelevynä.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10742
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vuoristorata meni minultakin sököksi aikanaan. Alipainepumpussa oli myös mukavat orkoset... Kuvat:
Vuoristorata
Alipainepumppu

:wink: Sitä tuppaa joskus olemaan liikkeellä. Itse huomasin tuon särkyneen vuoristoradan siitä kun koneesta alkoi kuulua epämääräinen kolina tietyllä kierrosalueella.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Yleensä syynä tuohon vuoristoradan särkymiseen on jumiintunut alipainepumpun rulla. Läheskään kaikista koneista tuo vuoristorata ei hajoa missään vaiheessa, jopa miljoonan kestänyt todistetusti.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

765tkm takana orkkis vuoristoradoilla ja vieläpä vanhalla maailmanlopun alipainepumpulla 8)
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Tämähän ei tähän aiheeseen sinänsä kuulu mutta onko W123:ssa samanlainen synsteemi alipainepumpussa vai erilainen? Ei muuten mutta osaa sitten olla siitäkin huolissaan. :D
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Hara voi ruveta murehtimaha :happy: , kyllä on siis riisseliis.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Hittolaine. Muutama noita ollu enkä yhtään osanna murehtia. Onneks selveni tääkin asia. :supersad:
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Sehän ei sittä varottele tuo a.p-pumppu pahemmin ennen särkymistään,vae? 8)
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

daerok kirjoitti:Sehän ei sittä varottele tuo a.p-pumppu pahemmin ennen särkymistään,vae? 8)
Ei, mutta ne ismommat vahingot voi välttää kun kuuntelelee esim.

"Jaahas mikät toi napututus tms. ääni on"......ja korjaa vian....

....... eikä ajele niin ptkään, että se alip. vipu on poikki, vuoristorata p**kana, vivun kappaleet jakopäänketjunvälissä >>> jakopäänkotelo p**kana ynnä muuta.
Eikä jätä sitten korjuksen yhteydessä niitä alipainepumpun laakerikuulia öljypumpun sihtiin >>> aikaa myöden menevät sihdistä läpi >>>öljypumpu sökö...

..jne.....jatkanko vielä.... :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Mesejä ainoastaan
Viestit: 63
Liittynyt: 01.5.2006 15:58
Paikkakunta: L-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mesejä ainoastaan »

Saako 123:sen pumpun sopimaan 124:seen , entä vielä vanhemmat..

Eikös sitä laakeria voisi vaihtaa , ----- entä kalvo ?? -- ajoissa tarkoitan.

- 60-luvun meseistähän meni vain kalvot. ja oli tosi harvinaista ??

35 vuoteen ja kuuteen meseen ei ole ollut pumppuhuolia, - eikä paljon muitakaan-- on se 123:sen pitäminen halpaa (paitsi se p.aineen kulutus jos pitää kiireitä )

-ja heti melkein ajamattoman 124:sen kanssa on (ei kylmänä alipaineita).
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

ojanpeha kirjoitti:35 vuoteen ja kuuteen meseen ei ole ollut pumppuhuolia
-ja heti melkein ajamattoman 124:sen kanssa on
Nii-in. Vaihda takasin. :D
En tietenkään osaa vastata itse kysymykseen... :roll:
Tää on ihan kohta valmis.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”