GKat - Mitä hyötyä
GKat - Mitä hyötyä
Meikeläisen uusimmassa hankinnassa, 560SECissä, on jälkiasennettuna tuollainen GKat-järjestelmä. Onko tuosta järjestelmästä mitään hyötyä, vai kannattaako sillä enemmin heittää jotakuta?
Auton papereissa oli saksankieliset esitteet, joita yritin tuossa englannilla tavata. Järjestelmä siis mitä ilmeisimmin mittailee lambda-arvoa ja säätää seosta päästämällä lisäilmaa moottoriin? Ohjekirjassa oli sitten noita kulutusarvoja ja sen mukaan tuo lysti maksaa melkein litran sataselle
Onko joku tutustusnut tuohon systeemiin tai poistanut sen autosta?
Auton papereissa oli saksankieliset esitteet, joita yritin tuossa englannilla tavata. Järjestelmä siis mitä ilmeisimmin mittailee lambda-arvoa ja säätää seosta päästämällä lisäilmaa moottoriin? Ohjekirjassa oli sitten noita kulutusarvoja ja sen mukaan tuo lysti maksaa melkein litran sataselle
Onko joku tutustusnut tuohon systeemiin tai poistanut sen autosta?
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Osanotot hankinnasta!
G-Kat = jälkiasennettu katalysaattori. Lisäksi moottorinohjausta on muutettu niin, että katalysaattori voi myös toimia.
Eli saksassa kun vuotuiset käyttömaksut riippuvat paljolti auton päästöistä tuolla on saatu selkeä kustannushyöty. Yleensä lapuista selviää myös mihin Euro-päästöluokkaan auto pääsee jälkiasennuskatilla.
80-luvun Motronic-moottorinohjauksella olevissa BMW:issä tuo muistaakseni huijaa imuilman lämpöanturin signaalia. Eli pakoputkeen pistetään katalysaattori ja lambda-anturi joka on yhteydessä erilliseen G-Kat -boksiin. Samoin lämpöanturin signaali kulkee tuon G-Kat boksin kautta. Sähköaivo sitten säätää lämpöanturin signaalia lambdan mukaan jotta seos pysyy katalysaattorin toimintahaarukassa.
Mersussa tuo liittynee EHA:n ohjauspaineen säätöön. Järjestelmän voinee poistaa ilman ongelmia. Mikäli auto on vähäpäästöinen, niin sitten ei kyllä onnistu katsastuksen päästötesti ilman katalysaattoria.
Kulutushan kasvaa, koska osakaasulla ajettaessa täytyy pitää stoikiometristä seosta eikä voida ajaa laihalla. Vaan tuskin tuollaisen auton kanssa litran kulutuserolla on paljoa merkitystä.
G-Kat = jälkiasennettu katalysaattori. Lisäksi moottorinohjausta on muutettu niin, että katalysaattori voi myös toimia.
Eli saksassa kun vuotuiset käyttömaksut riippuvat paljolti auton päästöistä tuolla on saatu selkeä kustannushyöty. Yleensä lapuista selviää myös mihin Euro-päästöluokkaan auto pääsee jälkiasennuskatilla.
80-luvun Motronic-moottorinohjauksella olevissa BMW:issä tuo muistaakseni huijaa imuilman lämpöanturin signaalia. Eli pakoputkeen pistetään katalysaattori ja lambda-anturi joka on yhteydessä erilliseen G-Kat -boksiin. Samoin lämpöanturin signaali kulkee tuon G-Kat boksin kautta. Sähköaivo sitten säätää lämpöanturin signaalia lambdan mukaan jotta seos pysyy katalysaattorin toimintahaarukassa.
Mersussa tuo liittynee EHA:n ohjauspaineen säätöön. Järjestelmän voinee poistaa ilman ongelmia. Mikäli auto on vähäpäästöinen, niin sitten ei kyllä onnistu katsastuksen päästötesti ilman katalysaattoria.
Kulutushan kasvaa, koska osakaasulla ajettaessa täytyy pitää stoikiometristä seosta eikä voida ajaa laihalla. Vaan tuskin tuollaisen auton kanssa litran kulutuserolla on paljoa merkitystä.
I drive an Opel. What's your excuse?
Tämähän on lähtenyt tehtaalta jo uutena katilla, lisäksi on ilmapumppua, egr:ää ym. hilpettä niin että hirvittää. Ilmeisesti tuolla jälkiasennus systeemillä päästään tiukempiin saastenormeihin ja sikäläisittäin pienemmillä maksuilla.
Tämä näkyy säätelevän seosta, päästämällä lisäilmaa koneeseen ohi ilmamäärämittarin. Tutkitaan tilannetta. Päästölapussa on ainakin hyvät lukemat Co 0.04, HC 10. Mihinkä normiin sitten menee, raja-arvo näkyi HC:lle olevan 20. Saman ikäisen 750 bemarin aikanaan katsastin, niin siinä oli HC jotain 112.
Tulee ihan vihertävä olo, kun ajattelee, millainen ympäristöteko tuolla ajaminen on. Ilmahan puhdistuu kiertäessään moottorin läpi, koska se suodatetaan ja siitä poltetaan vielä haitalliset aineet katalysaattorilla pois.
Tämä näkyy säätelevän seosta, päästämällä lisäilmaa koneeseen ohi ilmamäärämittarin. Tutkitaan tilannetta. Päästölapussa on ainakin hyvät lukemat Co 0.04, HC 10. Mihinkä normiin sitten menee, raja-arvo näkyi HC:lle olevan 20. Saman ikäisen 750 bemarin aikanaan katsastin, niin siinä oli HC jotain 112.
Tulee ihan vihertävä olo, kun ajattelee, millainen ympäristöteko tuolla ajaminen on. Ilmahan puhdistuu kiertäessään moottorin läpi, koska se suodatetaan ja siitä poltetaan vielä haitalliset aineet katalysaattorilla pois.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Lyöt perään 560 merkin jälkeen sellaisen volvon maskissa olevan lambdan kuvan tai vihreän "KAT" merkin.Perttu K kirjoitti: Tulee ihan vihertävä olo, kun ajattelee, millainen ympäristöteko tuolla ajaminen on. Ilmahan puhdistuu kiertäessään moottorin läpi, koska se suodatetaan ja siitä poltetaan vielä haitalliset aineet katalysaattorilla pois.
Tai takalasitarra: "tämä auto ehkäisee ilmastonmuutosta"
Jos ei kulje niin kromaa se.
Mun Saksasta roudatussa kärryssä on myös jälkiasennettu GKAT-boxi, vaikka auton tehtaalta lähtiessä varustettu katalysaattorilla ja ilmapumpulla.
Germaanin rekisteriotteen mukaan boxin asennuksen jälkeen päästöluokka muuttu E2:sta D2:een (vai oliko se päin vastoin ).
Tietääkö täällä kukaan mitkä ovat näiden luokkien kiriteerit?
Pietro
Germaanin rekisteriotteen mukaan boxin asennuksen jälkeen päästöluokka muuttu E2:sta D2:een (vai oliko se päin vastoin ).
Tietääkö täällä kukaan mitkä ovat näiden luokkien kiriteerit?
Pietro