Koneesta nakutusta!!
Koneesta nakutusta!!
Kertokaahan villiä veikkauksia. Kyseessä 2.0 kaasutin kones vm.-89. Tyhjäkäynnillä kone käy kuin ensi esittelyssä, mutta kun antaa kierrosta koneeseen, niin alkaa nakutus, joka kuuluu myös kabiiniin asti. Ihan kuin venttiili vikainen, mutta tässähän on hydrauliset nostimet. Mittasin puristuspaineet, kaikki muut ok, mutta 3:s pytty heikko (n.5bar). Olisikohan tässä nyt kyseessä se, että hydraulinostin on kypsä kun tuon tekee, vai onko kenties jo venttiili menny. Tietää täten kansiremppaa ja tonnin kevennystä lompakon puolelle. Mielestäni näissä w201:ssä ei venttiili vikaa ole paljon ollut, lähinnä näitä nostinvikoja vain. Päteekö?
Ja vielä yksi ilmiö, tyhjäkäynti seilaa 1000-2000 rpm välillä kun kylmänä laittaa käyntiin, juontuukohan samasta ongelmasta tuon 3-pytyn kanssa?
Ja vielä yksi ilmiö, tyhjäkäynti seilaa 1000-2000 rpm välillä kun kylmänä laittaa käyntiin, juontuukohan samasta ongelmasta tuon 3-pytyn kanssa?
Auto on juuri siinä ikähaarukassa että on paha mennä sanomaan onko kyseessä perinteinen nokkavika. Taisivat juuri tuossa -89 tehdä asian suhteen parannuksia. Kulunut nokka kyllä toisaalta nakuttaisi tyhjäkäynnilläkin..
Yksi vahva mahdollisuus on nostin, toinen kiertokangenlaakeri - jopa vääntynyt kanki jos puristukset kerran on noinkin huonot.
Kulahtanut nokka aiheuttaa tuota tyhjäkäynnin seilaamista, näin olen kuullut.
Avaa nyt alkuun venttiilikoppa ja ota vaikka muutama kuva nokasta.
Yksi vahva mahdollisuus on nostin, toinen kiertokangenlaakeri - jopa vääntynyt kanki jos puristukset kerran on noinkin huonot.
Kulahtanut nokka aiheuttaa tuota tyhjäkäynnin seilaamista, näin olen kuullut.
Avaa nyt alkuun venttiilikoppa ja ota vaikka muutama kuva nokasta.
Koppa oli eilen jo auki, eikä siellä mitään erikoista näkynyt, nokka on hyvä, eli se ei falskaa, myös ketju oli ok. Eikä oikein viittaa mihinkään laakerivikaankaan, uskon että vika on joko nostimessa tai venttiilissä, mutta kumpi tuon ilmiön pääasiassa tekee, se olisi mukava tietää, ennenkuin hakee ripakopallisen osia. Kone on muuten ajettu 320tkm.
Kyllä kankivialta kalskahtaa tähän korvaan. Kuuluuko nimenomaan paikallaan kaasutellessa vai vaimeneeko kuormalla?
Nostinvika ei puristuspaineisiin vaikuta. Venttiilivikaakin uskallan epäillä, kolmella luultavasti kone kävisi.
Mites ne öljynpaineet, onko "ok"-haarukassa? Omassa ex-käyttöritsassa kun meni kk-laakeri, niin alkoi aluksi tuikuttamaan valoa tyhjäkäynnillä. Sen sai kuriin kun nosti tyhjäkäyntiä. Muutaman ajan jälkeen alkoi kone naputtamaan ilman kuormaa juuri noilla 2000-3000rpm nurkilla.
Matalat puristukset vaikuttaisi tosissaan siltä että kanki on moro. Ei muuta kuin kantta pois, syy löytyy varmaan samantien.
Nostinvika ei puristuspaineisiin vaikuta. Venttiilivikaakin uskallan epäillä, kolmella luultavasti kone kävisi.
Mites ne öljynpaineet, onko "ok"-haarukassa? Omassa ex-käyttöritsassa kun meni kk-laakeri, niin alkoi aluksi tuikuttamaan valoa tyhjäkäynnillä. Sen sai kuriin kun nosti tyhjäkäyntiä. Muutaman ajan jälkeen alkoi kone naputtamaan ilman kuormaa juuri noilla 2000-3000rpm nurkilla.
Matalat puristukset vaikuttaisi tosissaan siltä että kanki on moro. Ei muuta kuin kantta pois, syy löytyy varmaan samantien.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Öljynpaineet on ihan ok, jopa ihanteelliset. Nakutus ei kuulu tyhjäkäynnillä laisinkaan vaan ainoastaan silloin kun kierrokset nousee sinne 2000rpm hujakoille ja siitä ylöspäin. Ja kuuluu ajossakin kokoajan.
Forte-pesu tehtiin eilen siinä samalla kun sitä venttiilikoppaa availtiin, jopa öljytkin vaihdoin mobilin 5w40:seen, mutta ei..
Paljonkos tuollanen kanki muuten maksaa tähän vehkeeseen ja millanen homma se on sinne laittaa? Jaksan edelleenkin uskoa että se on se nostin, mutta jos ei oo niin kylmät käy niskaan.
Forte-pesu tehtiin eilen siinä samalla kun sitä venttiilikoppaa availtiin, jopa öljytkin vaihdoin mobilin 5w40:seen, mutta ei..
Paljonkos tuollanen kanki muuten maksaa tähän vehkeeseen ja millanen homma se on sinne laittaa? Jaksan edelleenkin uskoa että se on se nostin, mutta jos ei oo niin kylmät käy niskaan.
Kansi auki (kannattaa tutkia/rempata samalla)sec_pro kirjoitti:...millanen homma se on sinne laittaa?
Ö-pohja irti, veivi irti kampurasta ja männän kans pihalle.
Jaa, onko tuo veivi prässätty mäntään? Jos on, niin kierros koneistamon kautta.
Samalla hyvä viiä se kansi sinne.
Uuden veivin kanssa mäntä reikään ja kaikki kiinni.
Paljonko lie ajettu, vaihtasko alapään laakerit samalla?
Pro HVM
Dodiii. Tuli tämä nakutus ongelmakin selvitettyä. Eli puristuspaineiden vajavuus korjautui siis nostimien vaihdolla, auto käy nyt kaikilla 4:llä kuten pitää, mutta itse nakutus ei hävinnyt mihinkään. Syynä tähän todettiin nokan falskaaminen joka havaittiin kun keinut siirettiin sivuun.
Eli aivan kuten täällä joku jo sanoikin niin näissä tenavissa tuo nokka alkaa olemaan aika yleisesti finaalis juuri tuossa 300tkm. Päätee myös meikäläisen rassissa.
Eli aivan kuten täällä joku jo sanoikin niin näissä tenavissa tuo nokka alkaa olemaan aika yleisesti finaalis juuri tuossa 300tkm. Päätee myös meikäläisen rassissa.