Itseäni kiinnostaisi nyt erityisesti paljonko 2,6 ; 2,8 ja 3,0 litraiset 80-luvun lopun ässät ajossa kuluttavat. Olisi mukava lukea omistajien kokemuksia.

Ja kehuu se mielellään sekalaisella kulutuksellakin, joka on näin telvikelissä siinä 11-12L/99,99Km. Kesällä menee kymppiin. Jännä sinällään kun jollain Taunuksellakin palaa bensaa saman verran, mutta niitä ei moottorin vajavaisuuden johdosta pidetä niin yleisesti bensarosvoina.Rässi66 kirjoitti:Elä osta vaijjaamoottorista. V8 kuuluu ässään. Sori Kaapo...
HVM leuhkii mielellään 420SELin 8,5l/100km maantiekulutuksella. Ei oo paha.
Nuo vajaa pyttyiset vievät enemän menovettä kuin V8 koneiset sedanit.Uranium kirjoitti:Komiasti alkaa listaa kertymään.Näyttäis foorumilaisilla vain pääosin olevan niitä tosimiesten mersuja eli noita kunnon V8 s-sarjalaisia. Eikö kenelläkään ole kokemuksia noiden pienempikoneisten kulutuksista?
Kovasti omituiselta moinen aksiooma äkkipäiten tosiaan näyttää.Kaapo kirjoitti:En ole kylläkään keksinyt vielä yhtään fysiikan lakeihin perustuvaa syytä, kuinka esim. 5-litrainen V8 vie suoraa 3-litraista kutosta vähemmän, kun kummassakin on ruisku![]()
.
Näin muuten on - kuuma kone jauhaa joutokäyntiä siinä 600rpm. Tämä kävi selville kun tuota sytkäboksia omaani jahtasin. Satastahan tuo oma laukkaa parin tonnin jengoilla, isommilla kumeilla vähemmälläkin. Kulutus on tosin suurempi jos kierroksia lasketaan tehtaan optimoimalta vääntöalueelta.Vilenin Herttua kirjoitti:Muistanpa lukeneeni Bilsportista, että kasissa on se kaksivaiheinen tyhjäkäynti, eli heti kun kone on lämmin, kierrokset tiputetaan alemmas (en muista kuinka alas, yksittäisiä iskuja ei varmaan kuule). Varsinkin kaupunkiajossa pienentää kulutusta, laskivat Mersun insinöörit. Ja mitä harvemmassa räjähdys tapahtuu, sitä harvemmin bensaa palaa. Sama maantiellä. HVM:n kasihan pyörähtää 40 kertaa matkalla Tajunkangas - Joensuu, ei paljon bensaa ehdi mennä. Kasin tehoista aika suuri osa oli käytössä jo varsin alhaisilla kierroksilla, en muista tarkkoja lukemia tästäkään asiasta.
Juu-up. 82 Mersu julkisti ns. energiareseptin. Homman idea oli enemmän vääntöä, vähemmän kierroksia. V8-moottorien nokka-akselit ym. vaihdettiin tehot laskivat, mutta veto parani. Samalla tuli moottoreihin elektroninen tyhjäkäynnin säätö. Se pitää tyhjäkäynnin vapaalla siinä 600 tuntumassa ja vaihdepäällä tyhjäkäynti on tasan 500rpm. Samalla tuli toinenkin tärkeä keksintö: Tyhjäkäynti-ilma ohjataan nimittäin ruiskutussuuttimien ympärille, tai voisipa sanoa, että ruiskutssuuttimiin, erillistä putkistoa pitkin. Tyhjäkäynnillä ei siis imusarjassa liiku ilmaa, vaan se tulee imukanavaan ruiskutussuuttimen ympäriltä pyörteillen ja sekoittuen polttoainesumuun tehokkaasti. Elektroninen tyhjäkäynnin säätö ja tämä tyhjäkäynti-ilman ottaminen suuttimien kautta, vähentää mersun väitteiden mukaan tyhjäkäyntikulutusta 40%Vilenin Herttua kirjoitti:Muistanpa lukeneeni Bilsportista, että kasissa on se kaksivaiheinen tyhjäkäynti, eli heti kun kone on lämmin, kierrokset tiputetaan alemmas (en muista kuinka alas, yksittäisiä iskuja ei varmaan kuule). Varsinkin kaupunkiajossa pienentää kulutusta, laskivat Mersun insinöörit. Ja mitä harvemmassa räjähdys tapahtuu, sitä harvemmin bensaa palaa. Sama maantiellä. HVM:n kasihan pyörähtää 40 kertaa matkalla Tajunkangas - Joensuu, ei paljon bensaa ehdi mennä. Kasin tehoista aika suuri osa oli käytössä jo varsin alhaisilla kierroksilla, en muista tarkkoja lukemia tästäkään asiasta.
Nyt vaan uusi topiikki noista ajosuoritteista,kuka ajaa pensakasilla 60 000km/vuoteen,kenellä jää vain neljäänkymmeneen tonniin vuotuiset ajotAM kirjoitti:On tuo matkakulutus kyllä uskomattoman pientä,varsinkin HVM:llä![]()
Kuvitellaanpa että tuollaisen koneen tilalle vaihtaa vaikkapa OM603:sen turbolla.Kulutus sillä varmasti jotain 8 nurkille tuossa kopassa?Eli 100km maksaa noin 8 ekeä,kun tuolla bensakrematoriolla sille tulee hintaa 10€10000km vuosiajoilla eroa tulisi 200€...Aivan älyttömän pieni ero
Tietenkin ero sitten kasvaa jos paljon kaupunkiajoa,mutta pitkää matkaa ajavan kannattaa harkita tuollaista isoa bensakasia
Perttu K kirjoitti:Asiaa aikanaan mietittiinkin ja tultiin siihen tulokseen, että V8 koneen pitkät välitykset ja hyvä vääntö pienentävät kulutusta. Siinä missä 280:ssä pitää polkea reilusti kaasua ja moottorin kierrokset pyörivät kaupungissakin kolmen tonnin lukemissa, taittaa V8 koneinen ässä matkaa alle 2000 minuuttikierroksen kiihdytyksissäkin.
[OT] Teho auttaa kulutuksen pienentämiseen: Jotta mentäisiin tässäkin kunnolla OT-osastolle, en malta olla kommentoimattaJTY kirjoitti:Jottei mene liikaa tuonne tärpätti linjalle ja jottei harrasteta syrjintää niin otetaa dieseli ässän kulutkset mukaan.
300SD vakiona EGR kanssa n. 12l/100km
300SD cooleri EGR pois n. 9l/100km