Volvo 740 osa II
Volvo 740 osa II
Jepulis, tämä kökkötraktori päästettiin väljemmille laitumille ja tilalle hankin 740 Turbon vuodelta 1987.
Ihan muikea vehjes on... mitäpä siitä nyt kummempia osaisi sanoa, väri on mukava, varusteita on hyvin ja ajoltaan tosi jämäkkä.
Miellyttävämpiä kuvauskelejä odotellessa pistetään pari otosta esille ja ootellaan että tulee jotain mielenkiintoista turinoitavaa.
Ihan muikea vehjes on... mitäpä siitä nyt kummempia osaisi sanoa, väri on mukava, varusteita on hyvin ja ajoltaan tosi jämäkkä.
Miellyttävämpiä kuvauskelejä odotellessa pistetään pari otosta esille ja ootellaan että tulee jotain mielenkiintoista turinoitavaa.
Moro, driftinkivideoita joudutaan kai vielä odottelemaan, yritetään saada auto pelittämään niinkuin pitää
Mystistä käynnistysongelmaa on ollut, enkä ole töidenpaljouden (hyvä tekosyy ) takia saanut siihen selkoa. No, tiistaina käytetään sitä Alppilan Autohuollossa josko siellä selviäis... Bensapumput ovat joko väsähtäneet tai imuilmavuotoakin tässä kävi mielessä.
Mutta niin niitä tietoja. Eli vuoden 1987 740 Turbo 2,3 litraisella B230ET moottorilla, 531-kannella, Garretin T3-turbolla(?) ja Motronicilla. Tehua pitäisi olla sen 182 hevoista ja vääntöä 260 newtonilaista. Malmivaunua tuommoinen pata vakiona liikuttaa hmmm...krhm... Automaattilaatikolla, lienee ZF:n HP22, en siitä tiedä, vaihtaa muuten todella nätisti. Melitoksen vinkkaamaa HX40:stä tuossa jo funtsin kun tutuntutun paja niitä laittelee... Ehkä se isompi turbo olisi kuitenkin ihan fiksu hankinta, ennen muunlaista piristystä, täytyy muistaa tässä vaiheessa että autolla on ajettu reilut 400.000 km. BSR:n tai vaikkapa Viking lastu tässä on myös kummitellut mielessä...mitä nyt sitten sattuu löytymään.
"Bejben" ulkoväri on aistikas hopeanvihreä metalliväri (koodi 403, Sivonen ) ja sisusta mustaa puolinahkaa, varsin siistissä kunnossa. Korikin on ihan ok siistissä kondiksessa, kattoluukun etureuna kupruaa ja takasiivessä on ruosteläntti josta lähikuva:
Varustelistalla komeilevat keskuslukitus, valaistu meikkipeili, penkinlämppärit, sähkölasit x 4, sähkötoiminen kattoluukku kattoluukun paljastimella , automaattinen ilmastointi joka ei tietenkään ole toiminnassa , sähköllä säätyvät ja lämpeävät peilit, tosiaan se puolinahkasisusta, Volvon orggis radiokasettisoitin stereokaiuttimineen...sekä toiminnassa olevat ajovalojen pyyhinpesuriyhdistelmät, nehän pitää toimia vai mitä Ari Noistahan nyt suurin osa oli vakiovarusteita mutta kumminkin. Kaikki nämä sähkö"herkut" toimii, mikä saattaa olla näin vanhalle Volvolle jo harvinaista. Jopa bensamittari muiden informatiivisten osoittimien ja valaistuksen ohella toimii!
Varaallisen liukkaaksi kuluneen ratin tilalle ajattelin jotain tämmöistä (sama malli kuin mulla Mersussa se puinen) ja kun käynnistyshäikät on saatu kuntoon ja mahdollista piristystä aloiteltu niin vaihdellaan tuohon myös lukkoperä sitten. Jos tuo nyt taloudessa pysyy...
Muutama sekalainen kuva lisää N73-laadulla...
/Edit/
Ps. niin toi putkiston ulostulo on noissa Turboissa ollut aina tuollainen... taitaa olla orggis osakin toi mitä auton alla jaksoin tiirailla.
/Edit2/
Lisätty varusteita sitä mukaan kun niitä muistu mieleen...
Mystistä käynnistysongelmaa on ollut, enkä ole töidenpaljouden (hyvä tekosyy ) takia saanut siihen selkoa. No, tiistaina käytetään sitä Alppilan Autohuollossa josko siellä selviäis... Bensapumput ovat joko väsähtäneet tai imuilmavuotoakin tässä kävi mielessä.
Mutta niin niitä tietoja. Eli vuoden 1987 740 Turbo 2,3 litraisella B230ET moottorilla, 531-kannella, Garretin T3-turbolla(?) ja Motronicilla. Tehua pitäisi olla sen 182 hevoista ja vääntöä 260 newtonilaista. Malmivaunua tuommoinen pata vakiona liikuttaa hmmm...krhm... Automaattilaatikolla, lienee ZF:n HP22, en siitä tiedä, vaihtaa muuten todella nätisti. Melitoksen vinkkaamaa HX40:stä tuossa jo funtsin kun tutuntutun paja niitä laittelee... Ehkä se isompi turbo olisi kuitenkin ihan fiksu hankinta, ennen muunlaista piristystä, täytyy muistaa tässä vaiheessa että autolla on ajettu reilut 400.000 km. BSR:n tai vaikkapa Viking lastu tässä on myös kummitellut mielessä...mitä nyt sitten sattuu löytymään.
"Bejben" ulkoväri on aistikas hopeanvihreä metalliväri (koodi 403, Sivonen ) ja sisusta mustaa puolinahkaa, varsin siistissä kunnossa. Korikin on ihan ok siistissä kondiksessa, kattoluukun etureuna kupruaa ja takasiivessä on ruosteläntti josta lähikuva:
Varustelistalla komeilevat keskuslukitus, valaistu meikkipeili, penkinlämppärit, sähkölasit x 4, sähkötoiminen kattoluukku kattoluukun paljastimella , automaattinen ilmastointi joka ei tietenkään ole toiminnassa , sähköllä säätyvät ja lämpeävät peilit, tosiaan se puolinahkasisusta, Volvon orggis radiokasettisoitin stereokaiuttimineen...sekä toiminnassa olevat ajovalojen pyyhinpesuriyhdistelmät, nehän pitää toimia vai mitä Ari Noistahan nyt suurin osa oli vakiovarusteita mutta kumminkin. Kaikki nämä sähkö"herkut" toimii, mikä saattaa olla näin vanhalle Volvolle jo harvinaista. Jopa bensamittari muiden informatiivisten osoittimien ja valaistuksen ohella toimii!
Varaallisen liukkaaksi kuluneen ratin tilalle ajattelin jotain tämmöistä (sama malli kuin mulla Mersussa se puinen) ja kun käynnistyshäikät on saatu kuntoon ja mahdollista piristystä aloiteltu niin vaihdellaan tuohon myös lukkoperä sitten. Jos tuo nyt taloudessa pysyy...
Muutama sekalainen kuva lisää N73-laadulla...
/Edit/
Ps. niin toi putkiston ulostulo on noissa Turboissa ollut aina tuollainen... taitaa olla orggis osakin toi mitä auton alla jaksoin tiirailla.
/Edit2/
Lisätty varusteita sitä mukaan kun niitä muistu mieleen...
Tänään muuten huomasin että volvossa on munienkuivausräppänäkin. Eli siis yksi puhaltimen suutin on ratin alla. Näppärää, ei tarvi pysähtyä niin usein.
Tuo 403 Access Forbidden -väri on kyllä auton alkuperämaan huomioonottaen ainakin (auton) takapuolella oiva valinta.
Tuo 403 Access Forbidden -väri on kyllä auton alkuperämaan huomioonottaen ainakin (auton) takapuolella oiva valinta.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Ja raul laittaa sitten jotain muuta ZF4HP22:n tilalle jos tuommosta ahdinta kaavaileeraul kirjoitti:Automaattilaatikolla, lienee ZF:n HP22, en siitä tiedä, vaihtaa muuten todella nätisti. Melitoksen vinkkaamaa HX40:stä tuossa jo funtsin kun tutuntutun paja niitä laittelee... Ehkä se isompi turbo olisi kuitenkin ihan fiksu hankinta, ennen muunlaista piristystä, täytyy muistaa tässä vaiheessa että autolla on ajettu reilut 400.000 km. BSR:n tai vaikkapa Viking lastu tässä on myös kummitellut mielessä...mitä nyt sitten sattuu löytymään.
Joku aika sitten himoitsin itsellenikin tuontapaista turboVolvoa, voisi olla vähemmän vikuri kovilla tehoilla kun minun vanha E30
Hehah, Sivoselle kiitos päivän nauruista, acces forbidden vois tietty lukea takaluukunkannessa, made swedenin kaveri vääns äsken tallilla made in heaven'ksi
Kiitti kauniista sanoista kaikille, tosin määritelmä priima sai ehkä vähän kolhuja kun meinas laitos jäädä talliin... outo vika. Suostui kuitenkin lähtemään kotiin. Kivahan tolla ois ajellakin eikä aina vaan starttailla... Katotaan mitä mieltä Pappi olet sitten miitissä, mikäli tällä sinne pääsee...
Vai niin, onko mitään mahiksia vahvistaa tätä laatikkoa järkevästi? Jos se nyt edes on juuri se... semmoset jännät tuuletusrivat pohjassa vois olla tuntomerkkinä ja tietenkin nelivaihteisuus. Jonkun 250-300 hevoista jos sitä miettis vanhasta tohjosta saavansa... mikä sitten ois optimaalisempi loota, AW? Mites se amerikkalainen mitä näihin sai?
Laita vaan Jarkko sinäkin tällänen niin ois sitten mistä ottaa mallia
Ja vaikka sen bemarin alustan saakin näennäisesti paremmaksi ehkä kuin tämän niin oisko siinä sitten sitä ison auton etua... no ainakin ite tykkään ajella, niin ja mikä unohtui aiemmasta niin tietenkin madallus tähänkin on laitettava!
Kiitti kauniista sanoista kaikille, tosin määritelmä priima sai ehkä vähän kolhuja kun meinas laitos jäädä talliin... outo vika. Suostui kuitenkin lähtemään kotiin. Kivahan tolla ois ajellakin eikä aina vaan starttailla... Katotaan mitä mieltä Pappi olet sitten miitissä, mikäli tällä sinne pääsee...
Jarkko S kirjoitti:Ja raul laittaa sitten jotain muuta ZF4HP22:n tilalle jos tuommosta ahdinta kaavailee
Joku aika sitten himoitsin itsellenikin tuontapaista turboVolvoa, voisi olla vähemmän vikuri kovilla tehoilla kun minun vanha E30
Vai niin, onko mitään mahiksia vahvistaa tätä laatikkoa järkevästi? Jos se nyt edes on juuri se... semmoset jännät tuuletusrivat pohjassa vois olla tuntomerkkinä ja tietenkin nelivaihteisuus. Jonkun 250-300 hevoista jos sitä miettis vanhasta tohjosta saavansa... mikä sitten ois optimaalisempi loota, AW? Mites se amerikkalainen mitä näihin sai?
Laita vaan Jarkko sinäkin tällänen niin ois sitten mistä ottaa mallia
Ja vaikka sen bemarin alustan saakin näennäisesti paremmaksi ehkä kuin tämän niin oisko siinä sitten sitä ison auton etua... no ainakin ite tykkään ajella, niin ja mikä unohtui aiemmasta niin tietenkin madallus tähänkin on laitettava!
Tuuletusrivat pohjassa... ZF:ssä on tasainen peltipohja, siis öljypohja.
ZF:fää noissa on ainakin, vaan olikohan turbossa Aisin, enpäs muista tältä istumalta. Ehkä se kestäisi vahvistettuna, ja jos ei koko ajan mee renkaat savuten niin miksei
Ei se bemarin alustan huonous vaan se saamarin lyhyt akseliväli, kamun 740 turbodieselillä kun laittaa liukkaalla menemään niin tuntuu että saa päästää perse edellä kurviin ja vielä vaan oikenee kun renkaatkin kääntyy varmaan 180 astetta
Edit: En kehtaa vielä hommata seuraavaa projektia kun tuossa hetki sitten pihaan päätyi -88 530ia, laatikkovikainen
ZF:fää noissa on ainakin, vaan olikohan turbossa Aisin, enpäs muista tältä istumalta. Ehkä se kestäisi vahvistettuna, ja jos ei koko ajan mee renkaat savuten niin miksei
Ei se bemarin alustan huonous vaan se saamarin lyhyt akseliväli, kamun 740 turbodieselillä kun laittaa liukkaalla menemään niin tuntuu että saa päästää perse edellä kurviin ja vielä vaan oikenee kun renkaatkin kääntyy varmaan 180 astetta
Edit: En kehtaa vielä hommata seuraavaa projektia kun tuossa hetki sitten pihaan päätyi -88 530ia, laatikkovikainen
Edustusauto isolohkolla ja tehomallin kannellaraul kirjoitti:Mutta niin niitä tietoja. Eli vuoden 1987 740 Turbo 2,3 litraisella B230ET moottorilla, 531-kannella, Garretin T3-turbolla(?) ja Motronicilla.
Juu, sinne vaan isompaa rautaa! Jos ei automaatti kestä niin manuaalia tilalle.raul kirjoitti:Tehua pitäisi olla sen 182 hevoista ja vääntöä 260 newtonilaista. Melitoksen vinkkaamaa HX40:stä tuossa jo funtsin kun tutuntutun paja niitä laittelee... Mahdollista piristystä aloiteltu niin vaihdellaan tuohon myös lukkoperä sitten.
Toimiva bensamittari on aina ilo, mamman -78 242 varkaat petty pahanpäiväisesti, siinä kun mittari toimi päinvastoin, täysi olikin tyhjä..raul kirjoitti:Varustelistalla komeilevat keskuslukitus, ...
...stereokaiuttimineen... Jopa bensamittari muiden informatiivisten osoittimien ja valaistuksen ohella toimii!
Sulla on varmaan? tallessa TM missä on ton esitttely ja hinta.
Jos raulia kiinnostaa chippi niin voin kysellä jos tuo kaveri olisi suostuvainen kopioimaan tuota omaansa kun se meillä täällä töissä onnistuu helposti. Tarvitaan siis vaan tyhjä chippi... Sillä pitäisi kai ainakin jokunen koni tulla pellinalle lisää.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Morjens tännekin pitkästä aikaa.
Kiitos Wike, tarjouksesta, mutta taitaa tuommosen tyhjän lastun hommaaminen olla kanssa jonkinnäkönen homma?
Itse autohan on ollut täysin kelvoton tässä jonkin aikaa, omasta vapaa-ajanpuutteesta johtuen on se saanut odotellakin vikoineen. Kaks kertaa saanu nyt sitä trailerilla siirrellä, kolme kertaa jättänyt tielle. Boschin testeri kertoi vian olevan suuttimien avautumista ohjaavassa boksissa. Turha härpäke, esim. B200ET:ssä mokomaa ei ole vaan kaikki on itse Motronicin boksissa. Ei varmaan missään BMW:ssäikään tuollaista ole?
Boksi tutkittiin osaavien kaverien toimesta ja todettiin ainakin näennäisesti ehjäksi. Toivottavasti maanantaina jo saan toisen boksin kokeiltavaksi. Uuden hinta Volvolta 600 euroa... No, pitää siitä vanhastakin 150 egeä pulittaa. Periaatteessa ei huvittas lainkaan fiksaa tätä vanhaa systeemiä, saas nähä ainakaan mikäli vika ei tolla boksinvaihdolla kuittaannu.
Tulevaisuuden suunnitelmat on jo pitkällä. Päässä. Vaikuttaakohan tää lämmin alkukevät vähän liiankin niihin hormooneihin kun tuntuu ehkä vähän turhankin lennokkailta omat ajatukset auton suhteen...
Jokatapauksessa lastuhommat tahtoo nyt jäädä taka-alalle koska tulossa on kokonaan uusi moottorinohjaus ja vähän uutta rautaakin pellin alle.
Vois toki olla että jos nopeasti löytyis joku edullinen lasturatkaisu niin kiinnostuisin kyllä.
Kiitos Wike, tarjouksesta, mutta taitaa tuommosen tyhjän lastun hommaaminen olla kanssa jonkinnäkönen homma?
Itse autohan on ollut täysin kelvoton tässä jonkin aikaa, omasta vapaa-ajanpuutteesta johtuen on se saanut odotellakin vikoineen. Kaks kertaa saanu nyt sitä trailerilla siirrellä, kolme kertaa jättänyt tielle. Boschin testeri kertoi vian olevan suuttimien avautumista ohjaavassa boksissa. Turha härpäke, esim. B200ET:ssä mokomaa ei ole vaan kaikki on itse Motronicin boksissa. Ei varmaan missään BMW:ssäikään tuollaista ole?
Boksi tutkittiin osaavien kaverien toimesta ja todettiin ainakin näennäisesti ehjäksi. Toivottavasti maanantaina jo saan toisen boksin kokeiltavaksi. Uuden hinta Volvolta 600 euroa... No, pitää siitä vanhastakin 150 egeä pulittaa. Periaatteessa ei huvittas lainkaan fiksaa tätä vanhaa systeemiä, saas nähä ainakaan mikäli vika ei tolla boksinvaihdolla kuittaannu.
Tulevaisuuden suunnitelmat on jo pitkällä. Päässä. Vaikuttaakohan tää lämmin alkukevät vähän liiankin niihin hormooneihin kun tuntuu ehkä vähän turhankin lennokkailta omat ajatukset auton suhteen...
Jokatapauksessa lastuhommat tahtoo nyt jäädä taka-alalle koska tulossa on kokonaan uusi moottorinohjaus ja vähän uutta rautaakin pellin alle.
Vois toki olla että jos nopeasti löytyis joku edullinen lasturatkaisu niin kiinnostuisin kyllä.
Ihme diibadaabailua.
Poistin tänään lisäpitkät koska ne eivät toimineet.
Ihan asiallisen oloisesti asennetut, omalta kytkimeltään sisältä kytkettävissä.
Releelle tuli piuhat kummaltakin valolta (näiden maapiuha runkoon maskin takana) sekä releeltä lähti kaksi piuhaa kabiiniin kytkimelle sekä maajohto viereen sekä tietenkin virta akulle. Rele näytti virtaliitoksesta mitattuna ~12,60 volttia lähivalot päällä mutta kytkettäessä auton omat kaukovalot, tipahti nollaan Lisävalojen kytkimen nitkuttelulla ei ollut vaikutusta asiaan.
Sen verran tampio näiden sähköjohtojen kanssa olen että siirsin kamat sitten siististi takakonttiin ja katselen osien ehyyttä varmaankin joskus myöhemmin.
Pelittäähän se nyt muutoin, kulutuskin parin päivän taloudellisuusajon osalta tasan 10 litraa satkulla... Putsailin sisustan ja tamppasin ehkä muutaman kilon hiekkaa ja pölyä penkeistä irti... ehkä pikkuhiljaa lähtee sen lehmänkusen haju pois (auto oli seissyt melko pitkään navettarakennuksessa), käytin Autoglymin jotain freeshausainetta, sekä muoviosille että verhoilulle. Siitä hyvä aine ettei jätä mitään roiskejälkiä eikä varsinkaan ylikiiltoa muoviosiin, kuten ainakin jotkut silikoonipohjaiset cockpit-sprayt
Poistin tänään lisäpitkät koska ne eivät toimineet.
Ihan asiallisen oloisesti asennetut, omalta kytkimeltään sisältä kytkettävissä.
Releelle tuli piuhat kummaltakin valolta (näiden maapiuha runkoon maskin takana) sekä releeltä lähti kaksi piuhaa kabiiniin kytkimelle sekä maajohto viereen sekä tietenkin virta akulle. Rele näytti virtaliitoksesta mitattuna ~12,60 volttia lähivalot päällä mutta kytkettäessä auton omat kaukovalot, tipahti nollaan Lisävalojen kytkimen nitkuttelulla ei ollut vaikutusta asiaan.
Sen verran tampio näiden sähköjohtojen kanssa olen että siirsin kamat sitten siististi takakonttiin ja katselen osien ehyyttä varmaankin joskus myöhemmin.
Pelittäähän se nyt muutoin, kulutuskin parin päivän taloudellisuusajon osalta tasan 10 litraa satkulla... Putsailin sisustan ja tamppasin ehkä muutaman kilon hiekkaa ja pölyä penkeistä irti... ehkä pikkuhiljaa lähtee sen lehmänkusen haju pois (auto oli seissyt melko pitkään navettarakennuksessa), käytin Autoglymin jotain freeshausainetta, sekä muoviosille että verhoilulle. Siitä hyvä aine ettei jätä mitään roiskejälkiä eikä varsinkaan ylikiiltoa muoviosiin, kuten ainakin jotkut silikoonipohjaiset cockpit-sprayt
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 16.4.2007 15:04
- Paikkakunta: Pori
Bsr:n lastu
Moi Raul.
Mulla olis tollasesta B230 et koneesta yli jäänyt BSR:n lastu. Laita viestiä jos kiinnostaa.
Mulla olis tollasesta B230 et koneesta yli jäänyt BSR:n lastu. Laita viestiä jos kiinnostaa.
Laitoin Maza300tdt sulle YV:tä aiheesta, eli kiinnostaa juu.
Tosin lauantainahan se myrkyn lykkäs - rekka peruutti keulan kasaan.
Tietää siis v*tusti ylimääräistä vaivaa ja toivotonta tappelua k*usipääh*movakuutusyhtiön kanssa. Erityisen paljon harmittaa siksi että autossa ei ollut ennen tätä klommon klommoa, ei naarmuja eikä vanhoja kolarointeja. Etuvaloja (no nehän olikin ihan kulahtaneet) myöten kaikki originaaleja osia...
Kyllä se tästä, hauskaa wappua
Tosin lauantainahan se myrkyn lykkäs - rekka peruutti keulan kasaan.
Tietää siis v*tusti ylimääräistä vaivaa ja toivotonta tappelua k*usipääh*movakuutusyhtiön kanssa. Erityisen paljon harmittaa siksi että autossa ei ollut ennen tätä klommon klommoa, ei naarmuja eikä vanhoja kolarointeja. Etuvaloja (no nehän olikin ihan kulahtaneet) myöten kaikki originaaleja osia...
Kyllä se tästä, hauskaa wappua
Sapettaa juu. Ei varmasti missään nimessä saa original tilbehörejä, mutta juttelin korjaamopäällikön kanssa ja sanoin ettei mitään tarvikeosia, etsin vaikka itse hyvät käytetyt alkupäreiset. Saas nähä kuinka käy, ehkä jo ensi viikolla saadaan kuulumisia vakuutusyhtiöstäPappi kirjoitti:Hengessä mukana... Meneekö korjaus B osilla vai saatko laitattaa kuntoon original tilbehööreillä?
Sapettaa tapahtunut ajatuksenakin.