Parempia jarrupaloja kateltu ja...300tdt jarrut vaihdettu...
Parempia jarrupaloja kateltu ja...300tdt jarrut vaihdettu...
Katteli tuossa parenpia jarrupaloja tuohon omaan mersuun kun tällä hetkellä on jotkut tarvike palat....jarrut vaatii poljin voimaa....kitkakerroin jotain mallia ei toppaa eikä pala kulu.... ei kuitenkaan bilteema..
Vaihtoehtona on monia...eikäs mitään orkkiksia... autokaan ei ole orkkis eikä tule ne on museo vehkeet erikseen eikä haittaa vaikka vanteet pölyttyy ne voi pestä.....
Ferodona
-Ferodo DS niin sanotut punaiset palat mitkä saa normi varaosa liikkeestäkin....jotkut hieman racemmat...tuninki sellaiset... kaupataan zimmermannien kaveriksi...
-Ferodo DS 2000 joka on luultavimmin vähän parempi joka on jo kilpakäytössä käytetty pala....mut voi laittaa kadulle kitkakerrointa en löytänyt....
-Ferodo DS 2500 on jo sitten sellainen mitä vissiin ralli miehet käyttää jo mut kuitenkin soveltuu kadulle....kitkakerroin 0.5
Nauratti vaan kun kattelin ferodon sivuilta niin eipä löytynyt mersua kovin helposti...eskortti kylläkin....
EBC oli ne keltaiset palat mitkä olisi kans toppaavat..jotain 0.46 kerroin
niin ja ebc levyjä "Turbo Groove levyt ovat uritettuja ja rei'itettyjä"
ja varmaan hyvän hintaisia Zimmermanneja saa ripakopallisen KL-varaosista...
kait foorumilla on sen verran ralli/ratamiehii et on testannut paloja....tai ainakin kuullut juttua...mut mitään kilpa paloja ei viitti laittaa eikä saakkaan laittaa esim DS3000
Sitten vielä sekin että eräs jannu väitti et Zimmermanneilla ei tosi käytössä tee yhtään mitään ja oli jotain toisen merkkisiä mitkä kesti rallissa mut radalle ei saanut mennä nimee en muista mut täytyy ottaa selvää se etelän mies oli eksynyt kauppaileen tänne päin kaiken laista tuninki hilpettä ja johtui varmaan siitä et se myi ite niitä katteli mersua ja naureskeli et ootta te teeseitsemiehii .... niin ja olishan tuohon minun toiseen autoon saanut vaikka mitä...(vm77 escortti)
Helpompi panostaa paloihin mitä ostaa jotain ässä mesen jarruja jotka maksaa 1000eur ja joutuisi ajaan 17 tuumaisilla kesät talvet...pikku autolla....sama melkein jo sitten rakennella...alconin levyillä ja jollain kunnon satuloilla...kesäjarrut Tulis homemade...minä ite
Hintoja joutuu sitten tulevaisuudessa kilpailuttaan....
Vaihtoehtona on monia...eikäs mitään orkkiksia... autokaan ei ole orkkis eikä tule ne on museo vehkeet erikseen eikä haittaa vaikka vanteet pölyttyy ne voi pestä.....
Ferodona
-Ferodo DS niin sanotut punaiset palat mitkä saa normi varaosa liikkeestäkin....jotkut hieman racemmat...tuninki sellaiset... kaupataan zimmermannien kaveriksi...
-Ferodo DS 2000 joka on luultavimmin vähän parempi joka on jo kilpakäytössä käytetty pala....mut voi laittaa kadulle kitkakerrointa en löytänyt....
-Ferodo DS 2500 on jo sitten sellainen mitä vissiin ralli miehet käyttää jo mut kuitenkin soveltuu kadulle....kitkakerroin 0.5
Nauratti vaan kun kattelin ferodon sivuilta niin eipä löytynyt mersua kovin helposti...eskortti kylläkin....
EBC oli ne keltaiset palat mitkä olisi kans toppaavat..jotain 0.46 kerroin
niin ja ebc levyjä "Turbo Groove levyt ovat uritettuja ja rei'itettyjä"
ja varmaan hyvän hintaisia Zimmermanneja saa ripakopallisen KL-varaosista...
kait foorumilla on sen verran ralli/ratamiehii et on testannut paloja....tai ainakin kuullut juttua...mut mitään kilpa paloja ei viitti laittaa eikä saakkaan laittaa esim DS3000
Sitten vielä sekin että eräs jannu väitti et Zimmermanneilla ei tosi käytössä tee yhtään mitään ja oli jotain toisen merkkisiä mitkä kesti rallissa mut radalle ei saanut mennä nimee en muista mut täytyy ottaa selvää se etelän mies oli eksynyt kauppaileen tänne päin kaiken laista tuninki hilpettä ja johtui varmaan siitä et se myi ite niitä katteli mersua ja naureskeli et ootta te teeseitsemiehii .... niin ja olishan tuohon minun toiseen autoon saanut vaikka mitä...(vm77 escortti)
Helpompi panostaa paloihin mitä ostaa jotain ässä mesen jarruja jotka maksaa 1000eur ja joutuisi ajaan 17 tuumaisilla kesät talvet...pikku autolla....sama melkein jo sitten rakennella...alconin levyillä ja jollain kunnon satuloilla...kesäjarrut Tulis homemade...minä ite
Hintoja joutuu sitten tulevaisuudessa kilpailuttaan....
Viimeksi muokannut petska, 30.6.2007 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Miekin sekkaanun tähän. Sanon kun Rautavaara , että pölystä sen puhdistin ja sitä kääntelin. Niin kokeilin vanhoja paloja eteen, ja kyll ne oli ne alkuperäiset. Mersun logolla.Hitto ku oli hyvät. Muttä pinta aivan murenevan olihen hapero. Mutta kyll täältä joku tietäjä löytyy mikä alihankkija ne mersulle tekee. Tai niitähän on monta. Ferodot oon miun muistiin jääny sangen koviksi polkee.Muttei kulu.Ja Jotku Aussit oli hyvät, niis oli neljännes enemmä paksuutta. Mutta muistankos mi että mitkä ne oli. Niis oli hyvä käyttömukavuus.
VALMET 5oo -69
lisää tietoo paloista
http://www.sarlinraceteam.fi/service/tu ... innat.html
http://www.orum.fi/kannat/orumwww.nsf/s ... ntentAAC4A
eiköhän noista taas vähän viisastu....vielä kun saisi jostain hinnat selville....
http://www.sarlinraceteam.fi/service/tu ... innat.html
http://www.orum.fi/kannat/orumwww.nsf/s ... ntentAAC4A
eiköhän noista taas vähän viisastu....vielä kun saisi jostain hinnat selville....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
juu täytynee...potkaista.....ja pääsiäisenä kun menen hesaan niin on neljä päivää aikaa kiusata myyjiä joten voi tikailla oikein tosissaan
autoon on tulossa 300tdt jarrut ja ehkä tehostin ja pääsylinterikin....ja olisi brembon 4 mäntäset satulatkin tiedossa paitsi hinta ei oikein kohtaa tarvetta ....eli pikku patenttia taas kehitellään....
Zimmermannit ei ole hinnan kiroissa mut ei oikein tiedä onko porauksista vastaavaa hyötyy....ja onko ne muuta kun hienot...
autoon on tulossa 300tdt jarrut ja ehkä tehostin ja pääsylinterikin....ja olisi brembon 4 mäntäset satulatkin tiedossa paitsi hinta ei oikein kohtaa tarvetta ....eli pikku patenttia taas kehitellään....
Zimmermannit ei ole hinnan kiroissa mut ei oikein tiedä onko porauksista vastaavaa hyötyy....ja onko ne muuta kun hienot...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Mulla on W129:n 4-mäntäsatulat isommilla (300mm) jarrulevyillä. Zimmermannia kehuivat mulle mutta niitä ei ollut silloin maassa kun tilasin ja tilalle tuli urittamattomat levyt, joiden merkkiä en muista mutta ainakin piti olla laadukkaat. Eikä ne oo kyllä kovemmissakaan olosuhteissa kieroksi menneet tms. Lisäksi joku kertoi Esson baarissa että uritettu levy ja DS2500 on kimpassa vähän niinkuin juustohöylällä paloja leikkelis.
Palat on Ferodon DS2500:t ja kyllä niissä kitkakerroin riittää kovempiin ja pidempiinkin jarrutuksiin. Taakse ei mitään hypepaloja löytynyt. Malli oli FCP646 nuille W129/E500:n paloille.
Nuita jarruja suosittelen. Stoneheadilla ainakin oli yksi setti mutta en oo varma ostiko "KOS" sen Ja PetriK:lla on kans ylimääräisenä setti kun varttiauton pysähtyminen ei lie niin nuukaa Vähän kiven alla löytää mutta jos alat ettiin niin esim. W129 SL500/600 9/92 saakka on sopivat.
129 420 00 83 vasen
129 420 01 83 oikea
Ja nuo on nimenomaan 129.066 mallista. 129.067 mallisarjan ensimmäisissäkin on vielä tuota satulaa mutta se pikku riski, jos alkaa ulkomailta tilaileen.
Palat on Ferodon DS2500:t ja kyllä niissä kitkakerroin riittää kovempiin ja pidempiinkin jarrutuksiin. Taakse ei mitään hypepaloja löytynyt. Malli oli FCP646 nuille W129/E500:n paloille.
Nuita jarruja suosittelen. Stoneheadilla ainakin oli yksi setti mutta en oo varma ostiko "KOS" sen Ja PetriK:lla on kans ylimääräisenä setti kun varttiauton pysähtyminen ei lie niin nuukaa Vähän kiven alla löytää mutta jos alat ettiin niin esim. W129 SL500/600 9/92 saakka on sopivat.
129 420 00 83 vasen
129 420 01 83 oikea
Ja nuo on nimenomaan 129.066 mallista. 129.067 mallisarjan ensimmäisissäkin on vielä tuota satulaa mutta se pikku riski, jos alkaa ulkomailta tilaileen.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Osuit XUX63 naulan kantaa noissa jarrupaloissa suunnittelin noita DS2500 paloja eri asia löytyykö 284x22mm etusiin niitä en kyllä ala laittaa 500 jarruja pikku koppaan... kattelin uritettuja....mut en sitten tiedä....taakse normi 278x9mm samat kun sulla takana jos sulla on takana orkkikset...
Onhan niitä paloja...testaillaan...
Onhan niitä paloja...testaillaan...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Kysäiseppä MauriH:lta kokemuksia miten pysähtyy pikkukoppa nuilla jarruilla - se on oikeesti kuin mikroautolla jarruttais Toisaalta, ehkä ylimitoitettua kun ei niitä oikeesti tartte edes kunnolla käyttää yleisessä liikenteessä - rata-ajo erikseen.petska kirjoitti:en kyllä ala laittaa 500 jarruja pikku koppaan... taakse normi 278x9mm samat kun sulla takana jos sulla on takana orkkikset...
Takajarruja ei kannata ees vaihdella mun mielestä kun 300TDT:ssä on samat mitä SL500 mallissa niin jospa ne riittäis Tietenkin jos hevosia on paljonkin enemmän ja just esim radalle mielii niin tilannehan on taas toinen
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Sama 9mm vahvuus laikoissa eli ei ne varmaan sinne väliä oo uskaltaneet jättääMikko K kirjoitti:Eikös Sl:ssä ole jäähdytetyt myös takana?
Uudemmissa kasvoi koko 290mm:iin ja vahvuus kasvoi millillä mutta ei oo tietoo oisko jäähdytetty
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Painaa vaakakupissa vähän toi jarrujen hinta ero....mut jos tuolta saksanmaalta kattelis jos joskus kohalle sattuisi....tuli meinaa noi mikon lähettämät jarrut justiin haettua ja oli sitten MacGyver tapea ja naapurin pyykkinarut paketissa....oli sen verran paljon painoa....
Ei kat sitä vajaa pyttyiseen kannata liikaa jarruihin uhrata eihän siinä ole etes pänninkiä ...lattaa sitten kun uhkaa jarrut loppua.... eihän tuolla radalle uskalla mennä pian poksahtaa
niin ja joutuu tekeen sen alustankin vielä....
Ei kat sitä vajaa pyttyiseen kannata liikaa jarruihin uhrata eihän siinä ole etes pänninkiä ...lattaa sitten kun uhkaa jarrut loppua.... eihän tuolla radalle uskalla mennä pian poksahtaa
niin ja joutuu tekeen sen alustankin vielä....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Ei niin Kunhan heitin ilmaanRässi66 kirjoitti:Eli vois olla 10mm jäähdytetyt levyt? No ei varmasti ole.XUX63 kirjoitti:Sama 9mm vahvuus laikoissa eli ei ne varmaan sinne väliä oo uskaltaneet jättää
Uudemmissa kasvoi koko 290mm:iin ja vahvuus kasvoi millillä mutta ei oo tietoo oisko jäähdytetty
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
No nythän se myrkyn lykkäs EBC ei saa kun sitä saakutin vihreetä palaa joku tuninki miesten hömppä homma joka ei sotki vanteita ja syö levyt ohkaiseksi...mitäs väliä sillä on pestä niitä vanteita pitää kuitenkin.... kuitenkin on jossain parkkiksella koira käynyt kusella
Ferodoja ei saanut DS versiona eli punaisena kumpaankaan päähän....
joutuu varmaan soittaa haimakaisen äijjälle tilaan samalla eskorttiin???siihen ainakin saa voi lievittää vitutusta....menaan nääs ryöstöreisinkiin.. tilaanko samalla AP Racingin jarrut vois tuntuu 500 jarrut sen jälkeen halvoilta
Niiin ja sarliinilla varmaan kanssa olis helpoitusta asiaan Alconin jarrut tilaukseen eteen huhuijaa....no eipä olis muissa Takseissa
Ferodoja ei saanut DS versiona eli punaisena kumpaankaan päähän....
joutuu varmaan soittaa haimakaisen äijjälle tilaan samalla eskorttiin???siihen ainakin saa voi lievittää vitutusta....menaan nääs ryöstöreisinkiin.. tilaanko samalla AP Racingin jarrut vois tuntuu 500 jarrut sen jälkeen halvoilta
Niiin ja sarliinilla varmaan kanssa olis helpoitusta asiaan Alconin jarrut tilaukseen eteen huhuijaa....no eipä olis muissa Takseissa
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Tillaa autoracingilta, FCP415 eteen (300TDT) 152€ Taakse ei 300TDT:n jarruihin oo mitään kivoja hilppeitä saatavilla - tai en oo ainakaan löytänytpetska kirjoitti:Ferodoja ei saanut DS versiona eli punaisena kumpaankaan päähän....
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Juu helpottaa kummasti kun saa numeron selville niin voipi soitella ja tinkailla ja hintavat palat mut vissiin hyvät....suunniteteltiin jo Brembon nelimäntä satuloitakin mut ainahan voi suunnitella...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
no niin näkyy tuolla hinnastossa tuolla nummerolla paloja olevan http://www.sarlinraceteam.fi/service/hi ... -01-31.pdf
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Kiinnostaisiko jotain hommata noita ferodon etupaloja kans saattaisi saada vähän hintaa alemmaksi....
niin ja pala oli DS2500....
http://www.futurez.fi
Tuolta meinasin ottaa ja ovh oli jossain 150eur hujakoilla mut tuntui et hinnasta voisi neuvotella....jos samalla vähän mainostaisi...ainut mistä vastailtiin asiallisesti...s-postiin.....
niin ja satulan kiinnike raudat maalasin pensselillä valmetin mustaksi...satuloihin pitäisi kehitellä kunnon maali folia tec tuntuu olevan tyyris (reilut 30eur) mut olisi VHT paukkupuloversiona kohtalaista hinnaltaa(vähän toista kymppii)....vai vetäisenko miranoolilla nysväys loppui kun loppui hiekkapuhallus hiekka hieman kesken....
ens viikolla jatlketaan...
homma on vähän tuumaus tilassa kun pääsiäisenä olis tarkoitus tinkailla tarkemmin acs/tuunaus näyttelyssä...kuka hommaa ja mitä...levyt olisi halvimmat zimmermannit...kl-varaosista...
niin ja pala oli DS2500....
http://www.futurez.fi
Tuolta meinasin ottaa ja ovh oli jossain 150eur hujakoilla mut tuntui et hinnasta voisi neuvotella....jos samalla vähän mainostaisi...ainut mistä vastailtiin asiallisesti...s-postiin.....
niin ja satulan kiinnike raudat maalasin pensselillä valmetin mustaksi...satuloihin pitäisi kehitellä kunnon maali folia tec tuntuu olevan tyyris (reilut 30eur) mut olisi VHT paukkupuloversiona kohtalaista hinnaltaa(vähän toista kymppii)....vai vetäisenko miranoolilla nysväys loppui kun loppui hiekkapuhallus hiekka hieman kesken....
ens viikolla jatlketaan...
homma on vähän tuumaus tilassa kun pääsiäisenä olis tarkoitus tinkailla tarkemmin acs/tuunaus näyttelyssä...kuka hommaa ja mitä...levyt olisi halvimmat zimmermannit...kl-varaosista...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
No niin nyt sitten on jarruja laiteltu etupää valmiina zimmermanneilla ja 300tdt jarruilla ja teräspunos letkuilla....oli muuten pikkuisen vanhat levyt ruostuneet napaan kiinni 7tonnia sai prässillä painaa et paukahti irti....jarrupaloina vielä tarvike palat...
Takapää on hyvästi purettu piru kun oli vetari vänkärin puolelta lujassa navan laippaan kiinni...ei meinannut millään irrota....no puoli päivää taistelin...takapyörän laakereissa vikaa joten ne vaihtoon ja samalla mene uudet farkun jarrukilvet paikalle .....takajarruiksi tulee 300 turbo farkun jarrut....jos huomenna pääsisi niputtaan..paitsi näytti käppärin vaijerit vähän huonoilta ne menisi samalla vaivalla joten nekin vaihtoon....
Meinasin sitten vielä vaihtaa isomman jarrutehostajan ja pääsylinterin samasta kapistuksesta mistä noi jarrutkin on mut takapiirin letku lähtee eri puolelta mitä orkkis pääsylinterissä eli sen kanssa ainakin joutuu kikkaileen....
Mitäpä kesälomalla sadepäivänä voisikaan tehdä kun korjalla tai parannella mersua...
Takapää on hyvästi purettu piru kun oli vetari vänkärin puolelta lujassa navan laippaan kiinni...ei meinannut millään irrota....no puoli päivää taistelin...takapyörän laakereissa vikaa joten ne vaihtoon ja samalla mene uudet farkun jarrukilvet paikalle .....takajarruiksi tulee 300 turbo farkun jarrut....jos huomenna pääsisi niputtaan..paitsi näytti käppärin vaijerit vähän huonoilta ne menisi samalla vaivalla joten nekin vaihtoon....
Meinasin sitten vielä vaihtaa isomman jarrutehostajan ja pääsylinterin samasta kapistuksesta mistä noi jarrutkin on mut takapiirin letku lähtee eri puolelta mitä orkkis pääsylinterissä eli sen kanssa ainakin joutuu kikkaileen....
Mitäpä kesälomalla sadepäivänä voisikaan tehdä kun korjalla tai parannella mersua...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
No niin jarrut paikalla ja isompaa tehostajaakin sovitettu paikalle...kiireestä johtuen laitoin vakion takas ei olisi ilman rälläkkää mahtunut paikalle... mut vaihdoin 300tdt pääsylinterin ja siitä johtuen taisi niissä sylintereissä olla pieni mittä ero kun ei enää jarruvalokatkaisin painattanut tarpeeksi....jäi joku 3mm rako ja jarruvalot paloi koko ajan jatkoin katkaisijan nokkaa epoksilla...
Jarrut tuntui ihan hyviltä eikä ainakaan liikaa tehostetuilta... mut sellaista vaan et taidan vertailun vuoksi testata vakio pääsylinterilläkin eikös se ole vähän pienempi tai ainakin näyttää...
kun äkkiä ajateltuna penemmällä pääsylinterillä saa polkaistua jarruille samalla poljinvoimalla isomman paineen...vai olenko väärässä...
Jarrupaloina on tällä hetkellä tarvike palat mut taidan laittaa kokeeksi jotku paremmat tassa kun ehtii mut täytyy totutella noihin ekaksi et huomaa eron...
Jarrut tuntui ihan hyviltä eikä ainakaan liikaa tehostetuilta... mut sellaista vaan et taidan vertailun vuoksi testata vakio pääsylinterilläkin eikös se ole vähän pienempi tai ainakin näyttää...
kun äkkiä ajateltuna penemmällä pääsylinterillä saa polkaistua jarruille samalla poljinvoimalla isomman paineen...vai olenko väärässä...
Jarrupaloina on tällä hetkellä tarvike palat mut taidan laittaa kokeeksi jotku paremmat tassa kun ehtii mut täytyy totutella noihin ekaksi et huomaa eron...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...