OM603 kauhea savutus pitkän seisonnan jälkeen?Ei käy kaikill
OM603 kauhea savutus pitkän seisonnan jälkeen?Ei käy kaikill
Kyseisellä autolla on ajettu vain n. 3 tkm. koko vuoden aikana. Seisonut kaverini pihassa rakentelua varten. Auto käynnistyi vielä 3 viikkoa sitten kaikilla pytyillä välittömästi, mutta nyt kun auto käynnistettiin niin alkoi ronksottamalla käydä eikä oikein ruvennut kaikilla pytyillä käymään vaikka kierroksia antoi. Avasin nokkapellin-koko moottori hytkyi eikä siis käynyt kaikilla-pakoputkesta tuli sinertävää savua oiekin kunnolla ettei autoa kehdannut enää pihassa käyttää. Laitoin auton lohkolämmittimeen pariksi tunniksi. Koitin uudelleen ja käynnistyikin kaikilla pytyillä, mutta savua tuli vielä selvästi. Lähdin ajamaan autolla ja noin 5 kilometrin jälkeen savu alkoi vähetä eikä savua vähän ajan kuluttua tullut enää vaikka kierrätti 4000 kierrokseen.
Ajoin 25 kilometrin lenkin ja palasin pihalle. Savua tulee tyhjäkäynnillä pikkaisen, mutta koneesta kuuluu terävä kilahtelu. Ääni katoaa kokonaan noin 1500 kierroksen kohdalla. Tuon alle siis kuuluu terävä naksuttava ääni?
Tulee mieleen suuttimen tukkoisuus pitkän seisottamisen ym. takia. En tiedä, mutta savun muodostus oli siis erittäin kovaa ennen muutaman kilometrin lenkkiä. Terävä kalina jäi ja ihan kuin tulisi moottorin etupäästä. Mitä tehdään? Missä vika? Miten niitä suutinputkia pitää avata testausmielessä- siitä ylimmästä noin 13 mm mutterista? Vai pitääkö koko suutinrunkoa avata-en todellakaan tiedä miten suuttimet voi testata?
Ajoin 25 kilometrin lenkin ja palasin pihalle. Savua tulee tyhjäkäynnillä pikkaisen, mutta koneesta kuuluu terävä kilahtelu. Ääni katoaa kokonaan noin 1500 kierroksen kohdalla. Tuon alle siis kuuluu terävä naksuttava ääni?
Tulee mieleen suuttimen tukkoisuus pitkän seisottamisen ym. takia. En tiedä, mutta savun muodostus oli siis erittäin kovaa ennen muutaman kilometrin lenkkiä. Terävä kalina jäi ja ihan kuin tulisi moottorin etupäästä. Mitä tehdään? Missä vika? Miten niitä suutinputkia pitää avata testausmielessä- siitä ylimmästä noin 13 mm mutterista? Vai pitääkö koko suutinrunkoa avata-en todellakaan tiedä miten suuttimet voi testata?
Omassa w123:ssa oli suuttimet jumissa seisotuksen jälkeen, kaadoin 2t oilia ja lamppuöljyä 10litraa tankkiin ja ajelin, kilkattava ääni poistui. Penkissähän nuo suuttimet voi säädättää aukeamaan oikeilla paineilla.. Oma om617 on sen pitkän seisottamisin jälkeen saanut myös kenkää kohtuudella.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
niin se kilkattelee täällä päin myös
Ei niin häiritsevän iso ääni,mutta kuiteski.
Tänään mittasin avautumiset ,kaikki näytti 14,5 kiloa.
Neljättä suihkaria kun avas niin käynti ei muuttunut niin paljoa,kuin muita avatessa.
Suutin irti ja se vuoti/valutti
En tiedä mitä tuttuni teki sille suuttimelle,mutta heitti kuseksimasta
Auttoiko kova paineen nosto sillä pumpulla ja roska tuli pois.
Suutin paikoilleen ja sama testaus kuin aiemmin ja käynti oli joka suutinputkea löysätessä sama.Oli siitä rukkauksesta hyötyä.
Tänään mittasin avautumiset ,kaikki näytti 14,5 kiloa.
Neljättä suihkaria kun avas niin käynti ei muuttunut niin paljoa,kuin muita avatessa.
Suutin irti ja se vuoti/valutti
En tiedä mitä tuttuni teki sille suuttimelle,mutta heitti kuseksimasta
Auttoiko kova paineen nosto sillä pumpulla ja roska tuli pois.
Suutin paikoilleen ja sama testaus kuin aiemmin ja käynti oli joka suutinputkea löysätessä sama.Oli siitä rukkauksesta hyötyä.
vuotaa
[quote="kardaani"]Voisi oikeastaan suuttimet laittaa huoltoon muutenkin kun mittarissa on 627 tkm. Miksi terävä nakutus loppuu kun suutinputkea avaa? Mistä se terävä kolina oikein muodostaa-äänihän on niinkuin olisi pahempaakin rikki.[/quot
avautuu liian aikaisin ?valuttaa norona kuin ponuputkesta vaikka ei sais tulla yhtään.Gurut oikaisee jos meni väärin
avautuu liian aikaisin ?valuttaa norona kuin ponuputkesta vaikka ei sais tulla yhtään.Gurut oikaisee jos meni väärin
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Onhan tuo 627 t aika miehekäs määrä ellei aikasemmin vielä suuttimmii kunnostettu. Mie laitatin 200 t kohdalla ja samalla ajoitu tarkistettin.Oli alkuperäisessä arvossaan,mutta käyntiääni pehmeni,veto parani ja kulutuskin pieneni.Tuli hyvä. Kyll kannatta vierä tohtorille suuttimet mun mielestä.
VALMET 5oo -69
Tää kuulostaa jotenki tutulta; erona se, etten ole seisottanut autoa ja polkenutkin olen yrittänyt parhaani mukaan.
OT: Käytin koulun pihassa autoa ja avasin konepellin. Kuuntelin sitä kolinaa ja nappasin pellin kiinni. Hiljeni kertaheitolla! Korvat vaan soi aika pitkää sen jälkeen...
OT: Käytin koulun pihassa autoa ja avasin konepellin. Kuuntelin sitä kolinaa ja nappasin pellin kiinni. Hiljeni kertaheitolla! Korvat vaan soi aika pitkää sen jälkeen...
300TDT 4MATIC -88
Tuli mieleen tuo kangen kierouskin kun moottori on kuulemma kuluttanut vettäkin ja ulkoista vuotoa ei kuitenkaan ole. Autoa käytetty noin pari kolme viikkoa sitten ja silloin kävi heti kaikilla. Nyt parin kolmen viikon seisonnan jälkeen käyntihäiriötä ja savua ja terävää kilinää. Voiko vesi valua seisonnan aikana männän päälle ja tehdä kieroustuhon kun käynnistää?
+ yksi, josta näppärä hitsari kasaa vielä "pikkutyöllä" ehjän kangenMikko K kirjoitti:Mulla on turbon kankia joutavana 11kpl
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Uutena mersuistina kyselisin mihin kannattais viedä tällä tre seudulla?Logistiikkapäällikkö kirjoitti:Onhan tuo 627 t aika miehekäs määrä ellei aikasemmin vielä suuttimmii kunnostettu. Mie laitatin 200 t kohdalla ja samalla ajoitu tarkistettin.Oli alkuperäisessä arvossaan,mutta käyntiääni pehmeni,veto parani ja kulutuskin pieneni.Tuli hyvä. Kyll kannatta vierä tohtorille suuttimet mun mielestä.
Kun käynnistää moottorin ja on vettä männän päällä niin onko se vain kanki joka antaa periksi-vääntyy. Luulisi, että voi hajottaa muutakin (kanttakin). Mites ammattikorjaajat (dealer ym.) on yleensä hajalla kun männän päällä on ollut vettä? Pelkkä kanki kiero vai lisäksi muuta?dealer kirjoitti:Näin on käynyt aina joskus.Voiko vesi valua seisonnan aikana männän päälle ja tehdä kieroustuhon kun käynnistää?
- E220D pari tapausta ja joku CDI; vain kanki kierossa, ei muuta vaurioita.
- Volkkarin Transporter 1,6 TD; täystuho
(tyyppivikojahan oli ... ilmanottoritilät ovat ylösalaisin jostain ihmeen syystä ja ilmansuodattimen putki jää helposti irti kun vaihtaa suodattimen, sitten kun auton sammuttaa lumipyryssä niin lunta menee ilmanottoon, sulaa vedeksi, vettä turbo täynnä, käynnistys *RÄNKS* )
- Volkkarin Transporter 1,6 TD; täystuho
(tyyppivikojahan oli ... ilmanottoritilät ovat ylösalaisin jostain ihmeen syystä ja ilmansuodattimen putki jää helposti irti kun vaihtaa suodattimen, sitten kun auton sammuttaa lumipyryssä niin lunta menee ilmanottoon, sulaa vedeksi, vettä turbo täynnä, käynnistys *RÄNKS* )
wiimax.fi
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Mie oon päijjänteen itäpuoleisesta takaperiferiumista. Mutta Sampo N , on ainaski Treelta, ja varmaan muitakin . Mie oon vielä täs kinkeripiirissä noviisi. Mulle ei tuu muuta mieleen ku Tammerdiesel , mie oon saanu hyvää palveluu mutta Jämsän ja Pieksämäen toimipaikoista. Mie oon käyttännä Wolkkarin suuttimmii ja pumpun Kontiolahella Uurossa ja suttimmii ja pumpun useimpii koneisii Mikkelin Lailavuon dieselis . Ihan kaikista on vain hyvää sanottavaa. Huippuosaamista ja avuliasta neuvontaa.kekkila kirjoitti:Uutena mersuistina kyselisin mihin kannattais viedä tällä tre seudulla?Logistiikkapäällikkö kirjoitti:Onhan tuo 627 t aika miehekäs määrä ellei aikasemmin vielä suuttimmii kunnostettu. Mie laitatin 200 t kohdalla ja samalla ajoitu tarkistettin.Oli alkuperäisessä arvossaan,mutta käyntiääni pehmeni,veto parani ja kulutuskin pieneni.Tuli hyvä. Kyll kannatta vierä tohtorille suuttimet mun mielestä.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 14.3.2007 19:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
VALMET 5oo -69
Nyt kun toi auto on seissyt taas muutaman päivän niin mä en kyllä uskalla sitä käynnistää-se täytyy hinata pajalle. Vai pystyykö Om603:sta pyörittämään "käsin" niinkuin Om617:sta ohjaustehostimen akselin mutterista, että saa käsityksen onko jotain vastusta männänpäällä?
Tuntuu vaan siltä, että ei se suutin yht´äkkiä voi kolmen viikon seisonnan aikana jumittua noin karkeasti. Ja kun veden kulutuskin on tiedossa niin mä en usko enää muuhun kuin kangen kierouteen.
Tää on vähän vaikee tilanne kun toi auto voisi olla tulossa talouteen, mutta nyt ei osaa oikein tarjota mitään, kun tuollainen epävarmuustekijä.
Siitä minä lähden tarjousta tehdessä, että kanki on kiero ja kannessa ehkä halkeama kun vettä kuluttaa.
Kysyisinkin vielä alustavasti, että kuinka suuri toimenpide on kiertokangen vaihto? Pystyykö vaihtamaan moottoria irroittamatta ja vain öljypohjan avaamalla?-kansi siis otetaan pois joka tapauksessa, että selviää veden katoamisen syy. Kiertokankia vapariin saa varmaankin foorumin kautta vaikka milloin. Ja jos kansi pahasti halki niin sellainenkin löytynee foorumin kautta?
Tuntuu vaan siltä, että ei se suutin yht´äkkiä voi kolmen viikon seisonnan aikana jumittua noin karkeasti. Ja kun veden kulutuskin on tiedossa niin mä en usko enää muuhun kuin kangen kierouteen.
Tää on vähän vaikee tilanne kun toi auto voisi olla tulossa talouteen, mutta nyt ei osaa oikein tarjota mitään, kun tuollainen epävarmuustekijä.
Siitä minä lähden tarjousta tehdessä, että kanki on kiero ja kannessa ehkä halkeama kun vettä kuluttaa.
Kysyisinkin vielä alustavasti, että kuinka suuri toimenpide on kiertokangen vaihto? Pystyykö vaihtamaan moottoria irroittamatta ja vain öljypohjan avaamalla?-kansi siis otetaan pois joka tapauksessa, että selviää veden katoamisen syy. Kiertokankia vapariin saa varmaankin foorumin kautta vaikka milloin. Ja jos kansi pahasti halki niin sellainenkin löytynee foorumin kautta?
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Älä väännä Kardaani ohjaustehostimen päästä niistä kolmesta . saattaa mennä poikki. Kampiakselin päästä 27 mm hylsyllä . Tunnokkaasti, Kyll se tuntuu ko , jos venttiili tai muu ottaa vastaan. Mie luulen että kyll pittää olla pitkä taaki jos venttiilin väännät mutkalle. Varovasti koettele.
VALMET 5oo -69
Joo kylläpä kirjoittelin ihmeellisen lauseen-mutta ymmärrettiin siltipp d kirjoitti:Tähän välhiin pakollinen pöljyys.
Ei sunkhaan ammattimies hajoa vaikka olis kuinka k*s*nen remonttikardaani kirjoitti: Mites ammattikorjaajat (dealer ym.) on yleensä hajalla kun männän päällä on ollut vettä? Pelkkä kanki kiero vai lisäksi muuta?
Huomenna saatan käynnistää motin, mutta käsin pyöräytän ensin.
Kyllä mua joskus meinaa hajottaa jos pajero tai rooveri seisoo korjaamon pihassa ja on merkattu työlistaan mun nimen kohalle .Onneks täältä löytyy hupia joka lieventää sitä hajotusta kummasti.pp d kirjoitti:Tähän välhiin pakollinen pöljyys.
Ei sunkhaan ammattimies hajoa vaikka olis kuinka k*s*nen remonttikardaani kirjoitti: Mites ammattikorjaajat (dealer ym.) on yleensä hajalla kun männän päällä on ollut vettä? Pelkkä kanki kiero vai lisäksi muuta?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan