Optimointi / lastutus
Optimointi / lastutus
Minkälaisia kokemuksia arvon voorumilaisilla on jos ylipäätänsä on, 220 CDI:n lastuttamisesta
Kumpi on parempi, optimointi vai boksin sennnus
Mitä vaikutusta sillä on käytännössä muuta kuin sen 500€ meno
Mites vaihdelaatikko suhtautuu, kyseessä tiptronik 5 v automaatti ja autohan on 202 220 C farkku v 2000.
Onko kellään pääkaupunkiseudulla, jos vois käydä koeajamassa..
Kumpi on parempi, optimointi vai boksin sennnus
Mitä vaikutusta sillä on käytännössä muuta kuin sen 500€ meno
Mites vaihdelaatikko suhtautuu, kyseessä tiptronik 5 v automaatti ja autohan on 202 220 C farkku v 2000.
Onko kellään pääkaupunkiseudulla, jos vois käydä koeajamassa..
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11
[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Itse kun olen noita cdi juttuja lukenut, niin ilmeisemmin uuden ohjelman vaihto vanhan tilalle on se paras vaihtoehto. Moottorin luonteeseen kun voi siten itse vaikuttaa, tehdään siis sellainen kuin itse haluat.
Ainakin kyseisellä herralla on kokemusta näistä nelipyttysistä cdi koneista:
www.turbotec.com/Mika Karala. Ja tuolla toisella voorumilla nimim. tuikku on kirjoitellut paljon 200cdi koneen muutoksista.
Ainakin kyseisellä herralla on kokemusta näistä nelipyttysistä cdi koneista:
www.turbotec.com/Mika Karala. Ja tuolla toisella voorumilla nimim. tuikku on kirjoitellut paljon 200cdi koneen muutoksista.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ohjelmointi on se ainut ja oikea vaihtoehto tänä päivänä .
Itsehän olen asennellut noita Digituningin tuotteita, mutta periaate on kaikilla sama noissa softissa. Imastaan vanha > muokataan > pukataan muokattu softa sisään. Tässähän on se hyvä puoli, että auton palauttaminen alkuperäistilaan on myös erittäin helppoa, koska orkkis softa laitetaan ainakin meillä aina talteen.
Tehoja tulee yleensä lisää 30 - 40 heppaa ja vääntö lisääntyy 50-80 Nm, noin karkeasti esitettynä. Huomattavin ja tuntuvin on tuo väännön lisääntyminen, katoaa se kulmikkuus...ahtaa ei ahda siinä 2000 rpm kohdalla ( varsinkin 200CDI:ssä), alakierroksilla tai alemmilla kierroksilla.
Ohitustilanteissa vaikutus on myös melkoinen.
Ajotavasta riippuen pa:n kulutus voi jopa laskea
Tiukinta softaa en suosittele vaan tuo, Digin käyttämä melko mieto softa on varsin käypää tasoa ( muillakin toimittajilla on vastaavaa).
Paljon ajetuissa automaateissa saattaa vaihteisto ruveta luistamaan.
Tuosta Sinun vaihteistostasi ei ole kokemuksia.
Itsehän olen asennellut noita Digituningin tuotteita, mutta periaate on kaikilla sama noissa softissa. Imastaan vanha > muokataan > pukataan muokattu softa sisään. Tässähän on se hyvä puoli, että auton palauttaminen alkuperäistilaan on myös erittäin helppoa, koska orkkis softa laitetaan ainakin meillä aina talteen.
Tehoja tulee yleensä lisää 30 - 40 heppaa ja vääntö lisääntyy 50-80 Nm, noin karkeasti esitettynä. Huomattavin ja tuntuvin on tuo väännön lisääntyminen, katoaa se kulmikkuus...ahtaa ei ahda siinä 2000 rpm kohdalla ( varsinkin 200CDI:ssä), alakierroksilla tai alemmilla kierroksilla.
Ohitustilanteissa vaikutus on myös melkoinen.
Ajotavasta riippuen pa:n kulutus voi jopa laskea
Tiukinta softaa en suosittele vaan tuo, Digin käyttämä melko mieto softa on varsin käypää tasoa ( muillakin toimittajilla on vastaavaa).
Paljon ajetuissa automaateissa saattaa vaihteisto ruveta luistamaan.
Tuosta Sinun vaihteistostasi ei ole kokemuksia.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Mulla on tuossa -99 C 220cdi:ssä Digituningin ohjelma. Auto on pirteämpi varsinkin keski- ja yläkierroksilla. 5v automaatti toimii kuin ennenkin. Mukavampi se on ajella, kuin vakiona. Tosin ero vanhaan ei ole mitenkään järisyttävä, mutta huomattava kuitenkin.
Gtecillä mitattuna putosi sekunti pois varttimaili ja 0-60mph ajoista.
Imusarja kannattaa tarkistaa ennen ohjelmointia, mulla oli ainakin egrventtiilin luota tosi tukossa.
Gtecillä mitattuna putosi sekunti pois varttimaili ja 0-60mph ajoista.
Imusarja kannattaa tarkistaa ennen ohjelmointia, mulla oli ainakin egrventtiilin luota tosi tukossa.
- Pikkuhannu
- Viestit: 9
- Liittynyt: 21.7.2006 11:22
- Paikkakunta: Jyväskylän Mlk
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ohjelmoinnin hinta on 500 €.
Siitä alaväännön puutteesta eli laiskuudesta paikaltaan lähtiessä
Siitä alaväännön puutteesta eli laiskuudesta paikaltaan lähtiessä
Täsmennyksenä edelliseen voisi todeta juuri tuon 200 CDI:n olevan melekoisen "kuollut" juuri 0 - 2000 rpm kierrosalueella.Lucky-Dog kirjoitti: Tehoja tulee yleensä lisää 30 - 40 heppaa ja vääntö lisääntyy 50-80 Nm, noin karkeasti esitettynä. Huomattavin ja tuntuvin on tuo väännön lisääntyminen, katoaa se kulmikkuus...ahtaa ei ahda siinä 2000 rpm kohdalla ( varsinkin 200CDI:ssä), alakierroksilla tai alemmilla kierroksilla.
Ohitustilanteissa vaikutus on myös melkoinen.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Kannattaa ainakin automaateilla ajavien huomata, että 200/220CDI:ssä on laatikon tyyppi W5A330 jonka laskennallinen väännönkesto on tehtaan ilmoituksen mukaan nuo kolme viimeistä lukua. Vasta 270CDI:ssä tulee laatikko tyypiltään W5A580.
Se, voiko tehtaan antamiin arvoihin enää luottaa, on taas toinen juttu eli en halua pelotella ketään.
Toisaalta sellanen päivitys, jossa vääntöarvoa olisi leikattu hieman pienillä kierroksilla ja makstehoa siirretty suuremmille kierroksille, olisi laatikolle armeliaampi.
Uudelleennohjelmoinnin yhdeydessä kannattaisi samalla poistaa se EGR:n toiminta kokonaan ettei imusarja paskottus.
Muuten ehdottamasti kannattava toimenpide sillä miksi pitäisi antaa vapaaehtosesti tasotusta ja ajaa vajaatehosella kun noin pienellä summalla saa liki yhden sylinteri lisää.
Se, voiko tehtaan antamiin arvoihin enää luottaa, on taas toinen juttu eli en halua pelotella ketään.
Toisaalta sellanen päivitys, jossa vääntöarvoa olisi leikattu hieman pienillä kierroksilla ja makstehoa siirretty suuremmille kierroksille, olisi laatikolle armeliaampi.
Uudelleennohjelmoinnin yhdeydessä kannattaisi samalla poistaa se EGR:n toiminta kokonaan ettei imusarja paskottus.
Muuten ehdottamasti kannattava toimenpide sillä miksi pitäisi antaa vapaaehtosesti tasotusta ja ajaa vajaatehosella kun noin pienellä summalla saa liki yhden sylinteri lisää.
Mulla on semmonen tuntuma, että tuo digituningin ohjelma lisäsi tehoa / vääntöä juuri yläkierroksille. Ohjelmoija kysyy, onko auto automaatti, onko ilmastointia yms. , joten kai Guntherit ottaa jotain huomioon ohjelmaa vääntäessä. Erilaiset boxit, kuten PSI, lisäävät syöttöä koko aluelle, joten ne todennäköisesti rasittaa tuota automaattia enemmän.
Käykö tuo 270 cdi:n laatikko muuten 220:en perään?
Käykö tuo 270 cdi:n laatikko muuten 220:en perään?
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
Nomuttatuota, tohtiiko sitä sitten kireintä versiota ees laitattaa, vai meneekö kuten JP74 kertoili, että automaatin väännönkesto otetaan huomioon jo softaa muokatessamb300sd kirjoitti:Kannattaa ainakin automaateilla ajavien huomata, että 200/220CDI:ssä on laatikon tyyppi W5A330 jonka laskennallinen väännönkesto on tehtaan ilmoituksen mukaan nuo kolme viimeistä lukua. Vasta 270CDI:ssä tulee laatikko tyypiltään W5A580.
Se, voiko tehtaan antamiin arvoihin enää luottaa, on taas toinen juttu eli en halua pelotella ketään.
Toisaalta sellanen päivitys, jossa vääntöarvoa olisi leikattu hieman pienillä kierroksilla ja makstehoa siirretty suuremmille kierroksille, olisi laatikolle armeliaampi.
Uudelleennohjelmoinnin yhdeydessä kannattaisi samalla poistaa se EGR:n toiminta kokonaan ettei imusarja paskottus.
Muuten ehdottamasti kannattava toimenpide sillä miksi pitäisi antaa vapaaehtosesti tasotusta ja ajaa vajaatehosella kun noin pienellä summalla saa liki yhden sylinteri lisää.
Kun nyt tuli just vuosi täyteen, takuu loppu ja softapäivitys kovasti kiinnostas, mutta kun pelotellaan tuolla tavoin että ei loota kestä.
Jos vaan ajelee sitte pintakaasulla, ettei lainkaan revittele...
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Yksi yli 500 tkm ajettu entinen kaupunki taksi alkoi oirehtimaan.
Nakkasi tämän tuosta hätäkäytölle ja pienen tutkimisen jälkeen totesimme vaihteiston luistavan. Omistajalla vieläpä melko agressiivinen ajotyyli, on - off. Mitään vahinkoa vaihteistoon ei tullut ja alkuperäisellä softalla toimii pois tiehensä.
Ohjainlaite mittaa moottorin ja vaihteiston pyörintänopeuksia. Jos vaihteisto luistaa > on pyörintänopeuskin väärä > auto menee ns. hätäkäytölle. Eli luistavalla askilla on melko mahdoton oikein pitkään ajella.
Nakkasi tämän tuosta hätäkäytölle ja pienen tutkimisen jälkeen totesimme vaihteiston luistavan. Omistajalla vieläpä melko agressiivinen ajotyyli, on - off. Mitään vahinkoa vaihteistoon ei tullut ja alkuperäisellä softalla toimii pois tiehensä.
Ohjainlaite mittaa moottorin ja vaihteiston pyörintänopeuksia. Jos vaihteisto luistaa > on pyörintänopeuskin väärä > auto menee ns. hätäkäytölle. Eli luistavalla askilla on melko mahdoton oikein pitkään ajella.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Jos omistaa 200CDI:iin niin välittömästi kannattaa suunnata kohti viripajaa. On meinaan niin iso ero.
Eikä se mersu niin vain hajoa, omaa typeryyttä ennenminkin.
Ajatelkaa että Saksassakin ne pysyy nipussa ja siellä on sentään oikeat konetiet kilometrien mäkineen. Täällä korkeintaan yksi rekan ohitus ja sitten huilaus. Tarkoitin lähinnä niitä stage2 juttuja eli suurempaa ahdinta ja AMG:n suuttimia varten saattais tarvita vahvemman tomaatin.
Ei muutakuin lastuttamaan!
Eikä se mersu niin vain hajoa, omaa typeryyttä ennenminkin.
Ajatelkaa että Saksassakin ne pysyy nipussa ja siellä on sentään oikeat konetiet kilometrien mäkineen. Täällä korkeintaan yksi rekan ohitus ja sitten huilaus. Tarkoitin lähinnä niitä stage2 juttuja eli suurempaa ahdinta ja AMG:n suuttimia varten saattais tarvita vahvemman tomaatin.
Ei muutakuin lastuttamaan!
Juuri näin. Taitaa olla isälläni ollut 200 CDI ainut dieseli, minkä olen liikkeelle lähtiessä vahingossa sammuttanut Bentsiinivehkeitä tulee satunnaisella ajolla silloin tällöin sammuteltua, kun ei muista ohutta vääntöä ottaa huomioonLucky-Dog kirjoitti: Täsmennyksenä edelliseen voisi todeta juuri tuon 200 CDI:n olevan melekoisen "kuollut" juuri 0 - 2000 rpm kierrosalueella.
.
Mahtavimmat lupaukset kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Muutaman hv,n tai nm,n eroa ei varmasti huomaa, muuten kuin lyhentyneenä käyttöikänä.
Kaikki nykyaikaiset, ahdetut diiselit antaa vääntöjä rutkasti enemmän, kuin tekniikka kestää, kaikki.
Se on minun mielestäni osoitus jostain ammattitaidosta, että ne on älytty rajoittaa jollekkin tasolle, ei se, että kehutaan mahdottomilla arvoilla.
Automaateista on mulla vaan "juttelutietoa" veholta.
Enkä muutenkaan niistä älyä mitään.
Neloskoneissa on oma automaatti, viisi- ja kuusipyttyisissä yhteinen, mutta vahvempi.
Suurin ero on kuulemma planeettapyörien(-pyörästöjen) määrässä, pienemmässä niitä on kaksi, suuremmassa kolme.
Voiko pienemmästä tehdä suuremman- en tiedä.
Silloin ei yhteensopivuudessa olisi ainakaan ongelmia.
Ainakin hiukan uudemmissa.
Manuaali 200-220 erot ovat minimaalisia, riippuen tilatun auton varusteista, voi olla, ettei niitä olekkaan.
Automaatti 200=220.
Autojen välinen tehoero on tehty vähentämällä 220 tehoa, jolloin on saatu mallistoon vähän halvempi malli.
Toisaalta tämä on hieno kädenojennus valmistajalta.
Toisaalta, miksi ei 220,sen hintaa ole voitu kerralla laittaa kohdilleen.
200cdi on varmasti niitä suurimman "edun" lastutuksessa antavia moottoreita.
Johtuen em. seikoista.
Mahtavimmat lupaukset kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Muutaman hv,n tai nm,n eroa ei varmasti huomaa, muuten kuin lyhentyneenä käyttöikänä.
Kaikki nykyaikaiset, ahdetut diiselit antaa vääntöjä rutkasti enemmän, kuin tekniikka kestää, kaikki.
Se on minun mielestäni osoitus jostain ammattitaidosta, että ne on älytty rajoittaa jollekkin tasolle, ei se, että kehutaan mahdottomilla arvoilla.
Automaateista on mulla vaan "juttelutietoa" veholta.
Enkä muutenkaan niistä älyä mitään.
Neloskoneissa on oma automaatti, viisi- ja kuusipyttyisissä yhteinen, mutta vahvempi.
Suurin ero on kuulemma planeettapyörien(-pyörästöjen) määrässä, pienemmässä niitä on kaksi, suuremmassa kolme.
Voiko pienemmästä tehdä suuremman- en tiedä.
Silloin ei yhteensopivuudessa olisi ainakaan ongelmia.
Ainakin hiukan uudemmissa.
Manuaali 200-220 erot ovat minimaalisia, riippuen tilatun auton varusteista, voi olla, ettei niitä olekkaan.
Automaatti 200=220.
Autojen välinen tehoero on tehty vähentämällä 220 tehoa, jolloin on saatu mallistoon vähän halvempi malli.
Toisaalta tämä on hieno kädenojennus valmistajalta.
Toisaalta, miksi ei 220,sen hintaa ole voitu kerralla laittaa kohdilleen.
200cdi on varmasti niitä suurimman "edun" lastutuksessa antavia moottoreita.
Johtuen em. seikoista.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
Vielä pitää tätä aihetta herätellä, kun mielessä tämä softapäivitys pyörii.
Miten käytännössä homma toimii, eli jos haen tiukemmat softat ja huollatan autoa kuitenkin veholla. Kuitenkin jossain vaiheessa tulee joku jarrusoftapäivitys, joka laitetaan huollossa virisoftan päälle.
Toisinsanoen, voiko veholle antaa ukaasin, että jos softia päivittelettä omin lupinenne, tulee nokkaan että tärisee?
Ja ilmeisesti esim digituningilla on mahdollista testata että luistaako loota esim kireimmällä paketilla, tai tuleeko muuta ongelmaa?
Kauanko päivitys vie kun auton pajalle karauttaa?
Miten käytännössä homma toimii, eli jos haen tiukemmat softat ja huollatan autoa kuitenkin veholla. Kuitenkin jossain vaiheessa tulee joku jarrusoftapäivitys, joka laitetaan huollossa virisoftan päälle.
Toisinsanoen, voiko veholle antaa ukaasin, että jos softia päivittelettä omin lupinenne, tulee nokkaan että tärisee?
Ja ilmeisesti esim digituningilla on mahdollista testata että luistaako loota esim kireimmällä paketilla, tai tuleeko muuta ongelmaa?
Kauanko päivitys vie kun auton pajalle karauttaa?
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: 30.12.2006 7:55
Lue mesemies 49 jutut
Lue mesemies 49 jutut siinä uudelleen ohjelmoinnista huippu homma.
Tuskinpa ne kolariautosta alkavat ensimmäisenä tutkimaan moottorinohjaussoftaa.
Muutoskatsastukseen pitäisi olla TÜV-hyväksytty lastu/ohjelma ja sellaiset laput joista käy ilmi teho lastutuksen jälkeen ja päästöjen pysyminen sallitulla tasolla. Sitten toivotaan ettei alustaan tarvi päivittää esim jarruja jne.
Luultavasti suomessa ei ole muutoskatsastettu yhtään lastutettua autoa.
Muutoskatsastukseen pitäisi olla TÜV-hyväksytty lastu/ohjelma ja sellaiset laput joista käy ilmi teho lastutuksen jälkeen ja päästöjen pysyminen sallitulla tasolla. Sitten toivotaan ettei alustaan tarvi päivittää esim jarruja jne.
Luultavasti suomessa ei ole muutoskatsastettu yhtään lastutettua autoa.
I drive an Opel. What's your excuse?
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Itse softaus on melko nopea toimenpide noin 15 min.
Se aikaaviepä osuus on uuden softan odottaminen Saksasta 30 min - 2 tuntia.
Se aikaaviepä osuus on uuden softan odottaminen Saksasta 30 min - 2 tuntia.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Jos minulta kysytään, niin juu iliman muuta
Jokuseen laitettu tiukinta softaa.....bout 280 heppaa ja eivät ainakaan ole vielä paukkuneet.
Kannataa muistaa ettei riskintöntä viritystä ole vielä keksittykään
Toisaalta sen vakiopirssinkin saa hajalle kun vain "oikein" ajelee
Jokuseen laitettu tiukinta softaa.....bout 280 heppaa ja eivät ainakaan ole vielä paukkuneet.
Kannataa muistaa ettei riskintöntä viritystä ole vielä keksittykään
Toisaalta sen vakiopirssinkin saa hajalle kun vain "oikein" ajelee
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
.
Ensimmäinen perusjuttu:
Ohjelmanmuutos on laiton toimenpide.
Toinen perusjuttu:
Kukaan kait ei ole, ainakaan vakavissaan kehuskellut, että lastutukset lisäisi auton ja moottorin käyttöikää.
Kolmas ja tärkein perusjuttu:
Jos vähänkään huolettaa, tai mietityttää, niin kannattaa jättää tekemättä.
Hommailee sitten itselleen oikeita huolenaiheita, tästä ei kannata sellaista itselleen tehdä.
Mersulla on runsaasti eritehoisia malleja, joista valita.
Vaihtaa sitten seuraavan tehokkaamman, jos asia huolettaa.
Sitten itse ohjelmanmuutoksesta.
Ohjelmanmuutosta on käytännössä jälkeenpäin ilmeisen mahdoton pätevästi todistaa.
Ne alkuperäiset kun on tekjän "suuria salaisuuksia".
Edes lastuttajat, siis kukaan heistä, ei kyllä tiedä, mihin kaikkeen heidän tekemänsä muutokset lopulta vaikuttavat.
Ainoastaan ohjelman alkuperäiset tekijät tietäisivät.
Lastutuksessahan muutetaan vaan siinä mikropiirissä olevaa tietoa, joka ohjaa moottorin käyntiä, tehon muodostumista, ei siinä ole tarvis muuhun koskea.
Vanhemmissa autoissa tämä piiri ei välttämättä ole uudelleen ohjelmoitavaa mallia, niihin silloin täytyy vaihtaa ko. piiri uudeksi (=lastun vaihto, siitä nimitys).
Kuitenkin muutoksenkin jälkeen, kunhan kaikki tehdään "oikein", niin kaikki, siis aivan kaikki moottorin tekemät toiminnot ovat edelleenkin valmistajan sinne alkuperäiseen käyttöjärjestelmään ohjelmoimien raja-arvojen puitteissa, tämä varmistaa sen, että muutetun ohjelman tiedetään myös toimivan, siksi ei tarvi kaikkia alkuperäisen järjestelmän toimia tietääkkään ja kuitenkin voidaan sanoa, että kaikki edelleenkin toimii luotettavasti.
Pointti siis on, että alunperin valmistaja on jättänyt sinne järjestelmään "pelivaraa", eri syistä, joiden kirjoitamiseen menisi piiiiitttkä aika.
Tätä sitten lastuttaja ottaa vaan "hyötykäyttöön".
Todellisen, moottorista saatavan tehon ja erityisesti sen tehon ja väännön joka kannattaa, tai on viisata ulosmitata, määrää kuitenkin aina se, millaisista osista moottori on alunperin kasattu, rautaa ei voi ohjelmalla muokata paremmaksi.
Poikkeuksena nyt sitten se kierrätyksen poisto.
"oikein" tehdyn muutoksen jälkeen käyttöjärjestelmä ei pyydä kierrätystä ollenkaan, tai sitten hyväksyy sellaisenaan kaikki kierrätyksestä tulevan informaation ilman herjaa.
Jarrut, huollot, ym, ym, .......
Toimii, kuten ennenkin ja niitä voi päivittää, mikäli on tarvetta.
Samoin katsastukset, päästömittaukset..........
Ohjelmanmuookkauksella saatu lisäteho ei ole mikään taikatemppu, tai utopiaa.
Se perustuu ihan järjellisiin juttuihin, valitettavasti.
Jos se haaveisiin perustuisi, minulla olisikkin universumin tehokkain mese.
Ensimmäinen perusjuttu:
Ohjelmanmuutos on laiton toimenpide.
Toinen perusjuttu:
Kukaan kait ei ole, ainakaan vakavissaan kehuskellut, että lastutukset lisäisi auton ja moottorin käyttöikää.
Kolmas ja tärkein perusjuttu:
Jos vähänkään huolettaa, tai mietityttää, niin kannattaa jättää tekemättä.
Hommailee sitten itselleen oikeita huolenaiheita, tästä ei kannata sellaista itselleen tehdä.
Mersulla on runsaasti eritehoisia malleja, joista valita.
Vaihtaa sitten seuraavan tehokkaamman, jos asia huolettaa.
Sitten itse ohjelmanmuutoksesta.
Ohjelmanmuutosta on käytännössä jälkeenpäin ilmeisen mahdoton pätevästi todistaa.
Ne alkuperäiset kun on tekjän "suuria salaisuuksia".
Edes lastuttajat, siis kukaan heistä, ei kyllä tiedä, mihin kaikkeen heidän tekemänsä muutokset lopulta vaikuttavat.
Ainoastaan ohjelman alkuperäiset tekijät tietäisivät.
Lastutuksessahan muutetaan vaan siinä mikropiirissä olevaa tietoa, joka ohjaa moottorin käyntiä, tehon muodostumista, ei siinä ole tarvis muuhun koskea.
Vanhemmissa autoissa tämä piiri ei välttämättä ole uudelleen ohjelmoitavaa mallia, niihin silloin täytyy vaihtaa ko. piiri uudeksi (=lastun vaihto, siitä nimitys).
Kuitenkin muutoksenkin jälkeen, kunhan kaikki tehdään "oikein", niin kaikki, siis aivan kaikki moottorin tekemät toiminnot ovat edelleenkin valmistajan sinne alkuperäiseen käyttöjärjestelmään ohjelmoimien raja-arvojen puitteissa, tämä varmistaa sen, että muutetun ohjelman tiedetään myös toimivan, siksi ei tarvi kaikkia alkuperäisen järjestelmän toimia tietääkkään ja kuitenkin voidaan sanoa, että kaikki edelleenkin toimii luotettavasti.
Pointti siis on, että alunperin valmistaja on jättänyt sinne järjestelmään "pelivaraa", eri syistä, joiden kirjoitamiseen menisi piiiiitttkä aika.
Tätä sitten lastuttaja ottaa vaan "hyötykäyttöön".
Todellisen, moottorista saatavan tehon ja erityisesti sen tehon ja väännön joka kannattaa, tai on viisata ulosmitata, määrää kuitenkin aina se, millaisista osista moottori on alunperin kasattu, rautaa ei voi ohjelmalla muokata paremmaksi.
Poikkeuksena nyt sitten se kierrätyksen poisto.
"oikein" tehdyn muutoksen jälkeen käyttöjärjestelmä ei pyydä kierrätystä ollenkaan, tai sitten hyväksyy sellaisenaan kaikki kierrätyksestä tulevan informaation ilman herjaa.
Jarrut, huollot, ym, ym, .......
Toimii, kuten ennenkin ja niitä voi päivittää, mikäli on tarvetta.
Samoin katsastukset, päästömittaukset..........
Ohjelmanmuookkauksella saatu lisäteho ei ole mikään taikatemppu, tai utopiaa.
Se perustuu ihan järjellisiin juttuihin, valitettavasti.
Jos se haaveisiin perustuisi, minulla olisikkin universumin tehokkain mese.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Onhan se tietysti noinkin, mutta se muttatuikku kirjoitti:.
Mersulla on runsaasti eritehoisia malleja, joista valita.
Vaihtaa sitten seuraavan tehokkaamman, jos asia huolettaa.
Mitä eroa on esim.
- W211, 200 vs 220 CDI
- W164, 280 vs 320 CDI, v koneiset
- W639, 111 vs 115 CDI.......
Maksatko liikkeelle vaikka sen 5000 egee lisää, että saat 220 CDI tekstin takaluukkuun vai.......nolla pois perästä
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Uutena tuota hintaeroa on todellakin järjettömästi, mutta jostainhan sitä katettakin kaiketi täytyy tehdä. Käytettynä ero ovat huomattavasti pienempiä, joten sinänsä suosittelen Tuikun tapaan auton vaihtoa. Itse pähkäilin kauan tuon softahomman kanssa ja päädyin sitten lopussa vaihtamaan koko auton tehokkaampaan, uudempaan ja vähemmänajettuun.Mitä eroa on esim.
- W211, 200 vs 220 CDI
- W164, 280 vs 320 CDI, v koneiset
- W639, 111 vs 115 CDI.......
ps. harrastaminen on sitten eri juttu ja tässä tapauksessa tietenkin kannattaa tehdä vaikka mitä muutoksia. Tuikulta voi kysellä.... se on ihan guru tuon dieselin kiusauksen saralla
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Ters!
Onko Oulussa luotettavaa "gurua", joka saisi tohon minun 200 cdi:hin vähän potkua lisää? Karalan paja kuulemma hyvä ja ei nyt niin kovinkaan kaukana täältä. Autolla ajettu nyt 240 tkm, automaatti tuntuu toimivan niinkuin pitääkin, maltillinen softa ajatuksissa jottei paikat hajoa heti kättelyssä.
Onko Oulussa luotettavaa "gurua", joka saisi tohon minun 200 cdi:hin vähän potkua lisää? Karalan paja kuulemma hyvä ja ei nyt niin kovinkaan kaukana täältä. Autolla ajettu nyt 240 tkm, automaatti tuntuu toimivan niinkuin pitääkin, maltillinen softa ajatuksissa jottei paikat hajoa heti kättelyssä.